8 ترفند نقاشی ساختمان | آموزش مراحل نقاشی و رنگ کاری ساختمان

نقاشی ساختمان از مراحل پایانی ساختمان سازی است که تاثیر زیادی در زیباسازی محیط داخلی و خارجی ساختمان دارد. در واقع می‌توان گفت  این کار یکی از مراحل مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون است که نظر بیننده را به خود جلب می‌کند. برخی از افراد بر این باورند که نقاشی ساختمان به نیروی ماهر و حرفه‌ای نیاز دارد. اما شما می‌توانید بدون استخدام نقاش حرفه‌ای هم این کار را انجام دهید. تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید، ابزارهای مناسب برای انجام این کار و به کارگیری ترفندهای نقاشی است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این شغل هیجان انگیز آشنا شوید.

انواع نقاشی ساختمان

تنوع در نوع نقاشی‌های ساختمان به دلیل وجود تنوع رنگ‌ در بازارهای امروز است . نقاشی ساختمان را می‌توان براساس نوع رنگ آمیزی با انواع رنگ ساختمانی به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • نقاشی ساختمان با رنگ روغن
  • نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک
  • نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک
  • نقاشی ساختمان با کینتکس

نقاشی ساختمان با رنگ روغن

نقاشی ساختمان با رنگ روغن
نقاشی ساختمان با رنگ روغن

همانطور که از نام این روش مشخص است، نقاشی را به وسیله‌ی رنگ‌هایی انجام می‌دهند که محلول در روغن هستند. از این روش بیشتر برای رنگ آمیزی آشپزخانه استفاده می‌کنند. زیرا به راحتی قابل شست و شو هستند و تنها با یک پارچه‌ی نم دار می‌توان لکه‌ها را از بین برد. علاوه بر این از رنگ‌های روغن برای رنگ آمیزی درب و پنجره‌ها نیز استفاده می‌کنند. از آنجایی که درب و پنجره همواره در معرض آب، باران و رطوبت قرار دارند، مستعد زنگ زدگی و پوسیدگی هستند.

اما نقاشی آن‌ها با رنگ‌های روغنی می‌‌تواند این اتفاق را به تعلیق بیندازد. یکی دیگر از موارد استفاده از رنگ‌های روغنی، نقشای و رنگ آمیزی راهروها و مکان‌های پر رفت و آمد است. در این محیط‌ها به دلیل رفت و آمد زیاد، دیوارها زود غبار آلود می‌شوند. پس استفاده از رنگ‌های روغنی در این مکان‌ها، زحمت پاک کردن دیوارها را کمتر می‌کند. بهتر است بدانید که نقاشی سقف ساختمان‌ها با رنگ روغن کار اشتباهی است.

زیرا رنگ روغن می‌تواند نور را منعکس کند و این مسئله سبب می‌شود تا چشم‌های شما اذیت شود. به همین دلیل است که معمولا برای رنگ آمیزی و نقاشی سقف، از رنگ‌های پلاستیک استفاده می‌کنند.

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک
نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

نقاشی ساختمان با این رنگ‌ها بسیار راحت است. زیرا رنگ پلاستیک حلال در آب است و علاوه بر بوی کمی که دارد خیلی سریع خشک می‌شود. بهتر است بدانید که قیمت نقاشی ساختمان با رنگ‌های پلاستیکی به صرفه تر از رنگ‌های روغنی است. دو نوع نقاشی ساختمان با رنگ‌های پلاستیکی وجود دارد که عبارتند از:

  1. نقاشی ساختمان با رنگ تمام پلاستیک
  2. نقاشی ساختمان با رنگ نیمه پلاستیک

شما با استفاده از نقاشی ساختمان با رنگ تمام پلاستیک، کیفیت بالاتری نسبت به نیمه پلاستیک دریافت خواهید کرد. این رنگ کمی هم قابل شست و شو است. تنوع رنگ در رنگ‌های پلاستیکی، دست شما را برای زیبایی رنگ آمیزیتان باز گذاشته است. کاربرد این نوع رنگ آمیزی در مناطق گرم و خشک بیشتر است، زیرا این رنگ‌ها با گرما تطابق پذیری بالاتری دارند. در نهایت انتخاب این نوع نقاشی ساختمان می‌تواند معقولانه ترین تصمیم برای شما باشد.

نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک

نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک
نقاشی ساختمان با رنگ آکریلیک

این رنگ‌ها نیز همانند رنگ‌های پلاستیک، حلال در آب هستند و رنگ آمیزی با آن‌ها بسیار راحت است. اما تفاوت قابل توجه آن با رنگ‌های پلاستیک این است که این رنگ‌ها قابل شست و شو هستند. استفاده از این رنگ‌ها برای نقاشی ساختمان یکی از روش‌های جدید و مدرنی است که طرفداران زیادی پیدا کرده. رنگ‌های آکریلیک مانند رنگ‌های روغنی به طور 100 درصد قابل شست و شو نیستند اما تا حد زیادی از این ویژگی برخوردارند. به عنوان مثال می‌توان گفت که تقریبا 90 درصد ضد آب هستند.

این نوع رنگ‌ها به دلیل غلظت بالاتری که نسبت به رنگ‌های روغنی دارند، خیلی بهتر می‌توانند ترک دیوارها را پوشش دهند و از عمر بالاتری برخوردارند. از رنگ‌های آکریلیک می‌توان در نقاشی ساختمان دیوار آجری، گچی، بتنی یا هر چیز دیگری استفاده کرد. علاوه بر این از رنگ‌های آکریلیک به عنوان ضد زنگ و رنگ آمیزی فلزات نیز استفاده می‌کنند.

نقاشی ساختمان با کینتکس

نقاشی ساختمان با کینتکس
نقاشی ساختمان با کینتکس

رنگ‌های کینتکس در انواع مختلفی وجود دارند که می‌تواند تنوع در رنگ آمیزی را به ما بدهد. انواع رنگ‌های کینتکس عبارتند از:

  • رنگ کینتکس روغنی
  • رنگ کینتکس پلاستیک
  • رنگ کینتکس آکریلیک

علاوه بر این، بافت رنگ‌های کینتکی در سه درجه‌ی ریز، درشت و متوسط وجود دارد. از بافت درشت رنگ‌های کینتکی برای پوشش دهی به ترک‌های دیوار، برآمدگی‌ها و قسمت‌هایی از دیوار که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند استفاده می‌کنند. از رنگ‌های کینتکس روغنی در نقاشی نمای ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. زیرا مهم ترین ویژگی رنگ‌های روغنی مقاومت در برابر آب، باد و رطوبت است. یکی از نکاتی که در زمان استفاده از رنگ‌های کینتکس باید به آن توجه داشته باشید این است که، هیچگونه نم یا رطوبتی نباید در زیر آن وجود داشته باشد.

زیرا در این صورت زحمات شما به طبله شدن دیوار و فروریختن رنگ، به هدر خواهد رفت. به طور کلی رنگ‌های آکریلیک نسبت به رنگ‌های روغنی قابلیت تمیز شدگی کمتری دارد و با گذشت زمان با کاهش کیفیت آن رو به رو خواهید شد. علاوه بر این نمی‌توان آن را روی رنگ‌های روغنی استفاده کرد.

چه زمانی به خدمات نقاشی ساختمان نیاز داریم؟

نقاشی ساختمان از جمله اقداماتی است که در جهت بهبود فضای زندگی صورت می‌گیرد. در نتیجه، گاهی نقاشی ساختمان برای ترمیم سطوح انجام می‌شود و گاهی این عمل برای تغییر دکوراسیون انجام می‌شود. نقاشی ساختمان دارای چندین مرحله است که هر یک از مراحل باید به دقت انجام شود. اگر مراحل نقاشی ساختمان به درستی و بر پایه‌ی اصول آن انجام نشود، نتیجه‌ی نهایی مطلوب نخواهد بود. معمولاً نتیجه‌ی یک نقاشی غیراصولی، مواجه شدن سطح نقاشی شده یا شره کردن رنگ خواهد بود.

مراحل نقاشی ساختمان

  1. لیسه کشی و بار کردن ترک‌ها
  2. اجرای روغن زیرکار (روغن الیف)
  3. اجرای بتونه (بتونه پلاستیک یا بتونه اکریلیک و یا بتونه روغنی)
  4. سنباده زدن
  5. آستر اولیه
  6. لکه گیری
  7. سمباده کاری مجدد
  8. آستر دوم
  9.  آستر سوم (رنگ رویه)
  10. اعمال تکنیک‌های نقاشی

رنگ مناسب هر فضا در نقاشی ساختمان کدام است؟

رنگ‌ها به دو دسته‌ی کلی رنگ‌های سرد و رنگ‌های گرم تقسیم می‌شود. رنگ‌های سرد معمولاً مناسب ساختمان‌هایی با نور زیاد است و رنگ‌های گرم مناسب ساختمان‌هایی با نور کم است. علاوه‌بر دسته‌بندی ذکر شده، رنگ‌های روشن و رنگ‌های تیره نیز بر محیط تأثیرگذارند. رنگ‌های روشن ساختمان را بزرگ نشان می‌دهد و رنگ‌های تیره بالعکس. بنابراین باید در رنگ آمیزی ساختمان حتما دقت و مهارت و تخصص لازم را برای انتخاب رنگ مناسب داشته باشید..

  • آشپزخانه و پذیرایی: روانشناسان بر این باورند که برای آشپزخانه یا پذیرایی، می‌توانید از رنگ آبی روشن استفاده کنید؛ چرا که رنگ آبی روشن، رنگ‌های سفید و سبز از انتخاب‌های مناسبی هستند که علاوه بر انرژی به محیط آرامش نیز می‌دهند. البته لازم به ذکر است که در رنگ محیط رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوریی اغلب قرمز است چرا که رنگ قرمز اشتها آور است.
  • اتاق خواب: برای اتاق خواب‌ها، با توجه به این که برای استراحت و آرامش استفاده می‌شوند، بهتر است که از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید. رنگ های تیره در نقاشی ساختمان، احساس امنیت را به افراد القا می‌کند.
  • اتاق کودک: اگر کودک دارید، در انتخاب رنگ اتاق کودک، باید حداکثر توجه را داشته باشید؛ مثلا از رنگ قرمز استفاد نکنید، چرا که ماهیت رنگ قرمز این است که خشم کودک را تشدید می‌کند. بهتر است برای اتاق کودک از رنگ‌های روشن مثل رنگ صورتی روشن یا رنگ یاسی استفاده کنید.

تکنیک‌های مختلف در نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد که در ادامه به توضیح منحصر به فرد هر یک از روش‌های رنگکاری ساختمان خواهیم پرداخت:

1.نقاشی ساختمان ساده

این نوع نقاشی ساختمان با رنگ‌های ملایم انجام می‌شود و امروزه طرفداران دکوراسیون کلاسیک و مینیمال به وفور از این نوع رنگ امیزی استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که ایرانی‌ها به فرش‌های پر نقش و نگار علاقه دارند، دیوارهایی با رنگ‌های ساده می‌تواند تعادل بیشتری در دکوراسیون ایجاد کند.

2.نقاشی کالر واش

این روش یکی از روش‌های جدید و جذاب در نقاشی ساختمان است که در آن انواع طرح‌های مرمر، چوب و فلز را روی دیوار گچی اجرا می‌کنند. درواقع این تکنیک نوعی فریب بصری برای بیننده ایجاد می‌کند. همانطور که روی درب کابینت‌ها طرح چوب را با انواع رنگ‌ها ایجاد می‌کنند، همین کار را روی دیوارهای پچی نیز می‌توان انجام داد. در این تکنیک بیننده دیوار را به طرح سنگ مرمر یا بافت چوبی می‌بیند و این کار به جذابیت محیط کمک خواهد کرد.

3.نقاشی متالیک

در این تکنیک از رنگ‌های متالیک استفاده می‌کنند که ظاهری فلزی به دیوار می‌دهد. این تکنیک بیشتر برای فضاهای لوکس و مدرن مناسب می‌باشد. توصیه می‌کنیم که از رنگ‌های متالیک در فضای محدودی از دیوارها استفاده کنید تا جلوه و زیبایی خود را از دست ندهد.

4.نقاشی مولتی کالر

این نوع نقاشی ساختمان به نقاشی گفته می‌شود که از چند رنگ مخالف یا مکمل بر روی یک زمینه‌ی ساده استفاده شده باشد. این تکنیک یکی از زیبارین نقاشی‌های ساختمان به شمار می‌رود زیرا طرحی برجسته به دیوار می‌دهد. زمینه‌ی دیوار یک رنگ ساده است که لکه‌هایی از رنگ غلیظ و مخالف روی آن پاشیده شده است.

5.نقاشی طرح دار

در این روش از ابزاری همچون غلتک، پارچه، پلاستیک، کاردک، قلم مو و سایر ابزارها برای ایجاد طرح روی دیوار استفاده می‌کنند. این تکنیک به تازگی در ایران مورد استقبال قرار گرفته است. زیرا دکوراسیون‌های ساده با رنگ‌های خنثی طرفداران خاص خود را دارد.

6.نقاشی با شابلون

یکی دیگر از تکنیک‌های نقاشی ساختمان، استفاده از شابلون برای ایجاد طرح روی دیوار است. برای این کار باید یک رنگ از قبل به عنوان پس زمینه وجود داشته باشد. شابلون‌ها دارای طرح‌های گوناگونی می‌باشند که دست شما را برای طراحی باز می‌گذارند. برای طرح‌هایی که روی زمینه‌ی ساده دیوار می‌اندازید بهتر است که از رنگ‌های مکمل یا مخالف استفاده کنید.

7.نقاشی بافت دار

این نوع نقاشی یکی از ساده ترین نقاشی‌ها در ساختمان است که به ابزار و وسایل خاصی نیاز ندارد. برای ایجاد طرح می‌توانید از وسایلی همچون پارچه یا اسفنج استفاده کنید. زمینه‌ی دیوار باید یک رنگ ساده انتخاب شود تا بتوانید با جسم بافت دار روی دیوار طرح‌هایی اجرا کنید.

8.برجسته کاری روی دیوار

این تکنیک به روشی مشابه با پتینه کاری اجرا می‌شود. در این روش با استفاده از خمیر یا چسب چوب، بخش‌های برجسته‌ای را روی دیوار ایجاد می‌کنند. پس از خشک شدن خمیر یا چسب می‌توانید با استفاده از سنباده طرح‌های برجسته موردنظر خود را پیاده سازی کنید و سپس آن‌ها را رنگ آمیزی کنید. اخیرا طرح‌های هندسی و مدرن در نقاشی سه بعدی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

نقاشی ساختمان مدرن چیست؟

همانطور که از نام این نوع نقاشی مشخص است، نقاشی ساختمان مدرن یک نوع نقاشی به روز و جدید است ک در آن خبری از ایده‌های قدیمی و سنتی نیست و نقش‌ها و ایده‌های جدیدی مانند انواع طرح‌های دکوراتیو در آن اجرا می‌شود. البته هنورز هم در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و تجاری از رنگ‌های روغنی و پلاستیک استفاده می‌کنند. حتی در برخی از پروژه‌ها زمینه‌ی اصلی همان رنگ‌های روغنی و پلاستیک است و دیگر طرح‌ها روی آن‌ها ایجاد می‌شود.

انواع طرح‌ها در نقاشی ساختمان مدرن

نقاشی ساختمان با شابلون
نقاشی ساختمان با شابلون

با استفاده از شابلون، طرح‌های گوناگونی را روی دیوار و دیگر سطوح اجرا می‌کنند. یکی از ابزارهای طراحی این کار، غلتک‌های طرح دار است که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید انواع طرح‌ها را  پیاده سازی کنید.  از دیگر روش‌های اجرای نقاشی ساختمان مدرن، پیاده کردن طرح‌های متنوع با ترکیب و سوار کردن رنگ‌ها روی یکدیگر است. به عنوان مثال طرح ترک یکی از طرح‌هایی است که آن را به چند روش اجرا می‌کنند.

  • یکی از این روش‌ها استفاده از رنگ براق روغنی برای زیر کار و رنگ یا بتونه اکریلیک روی کار است.
  • نمونه دیگر ، اجرای طرح چوب روی سطوح آهنی، دیوار، چوب و دیگر سطوح است. برای انجام این کار ابتدا باید سطح زیری رنگ را کاملا صاف و یک دست کنید و سپس آن را با رنگ قهوه‌ای روشن رنگ آمیزی کنید، به طوری که رنگ کاملا صاف و یکدست باشد. پس از آن باید یک رنگ قهوه‌ای تیره تر از رنگ پس زمینه را بسیار رقیق کنید و روی رنگ زیرین بزنید. بلافاصله با ابزارهای طرح چوب و حرکات مچ دست، روی سطح بکشید تا طرح مورد نظر اجرا شود. حال شما یک طرح چوب بسیار زیبا با استفاده از رنگ دارید.

ابزارهای موردنیاز نقاشی ساختمان

ابزارهای نقاشی ساختمان
ابزارهای نقاشی ساختمان

بخش بزرگی از چگونگی اجرای نقاشی ساختمان به خلاقیت و نوآوری شما بستگی دارد. یکی از ابزارهای مدرن و جدیدی که بخش زیادی از مدرن شدن نقاشی ساختمان را بر عهده گرفته‌اند، غلطک‌ها هستند. این ابزارها در سایزهای گوناگونی از باریک گرفته تا غلتک‌های ضخیم در بازار موجود هستند. برای رنگ آمیزی دیوار با غلطک عجله نکنید چراکه  مرحله آماده سازی دیوار بسیار اهمیت دارد و در نتیجه نهایی کارتان تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. 

توجه: در پروسه نقاشی ساختمان برای رنگ آمیزی دیوار فضاهای بسته اغلب از رنگ‌های پایه آب یا آکریلیک پایه آب استفاده کنید چرا که این رنگ‌ها بدون بو هستند و VOC یا مواد آلی فرار ندارند.نکته‌ دیگر که باید درباره آماده کردن رنگ بدانید این است که بهتر است پیش از باز کردن درب قوطی رنگ، تهویه کننده هوا، کولر یا حتی هیتر را خاموش کنید. هر اتاقی گرد و غباری دارد که ممکن است روی رنگ بنشیند و همراه آن به روی دیوار بچسبد.

در نقاشی ساختمان مدرن،  اکثر پتینه‌ها و طرح هایی که در رنگ آمیزی ساختمان مشاهده می‌کنید، توسط همین غلتک‌ها ایجاد شده‌اند. ابزارهای دیگری نیز برای این کار وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از: انواع کشوها، کاردک‌ها و حتی شابلون‌ها. برخی از شابلون‌ها مخصوص گوشه‌های دیوار برخی دیگر برای دور لامپ‌ها و برخی از طرح‌های آن برای درون قالب‌ها یا سایر قسمت‌های نقاشی ساختمان هستند.

کلام پایانی

همانطور که اشاره کردیم نقاشی ساختمان انواع مختلفی دارد که باتوجه به نوع رنگ و جنس دیوار ترفندهای مختلفی برا رنگ امیزی ساختمان بکار می‌گیرند. به طور کلی استفاده از غلطک برای نقاشان مبتدی و استفاده از قلم مو و برس برای نقاشان حرفه‌ای مناسب است. بنابراین شما نیز می‌توانید بدون داشتن مهارت خاص تنها با کمی دقت و ظرافت سطح مورد نظر خود را رنگ کنید. هم چنین برای اطلاع از قیمت رنگ و شیوه ارسال می‌توانید با کارشناسان ما در تیم سیوان‌لند در تماس باشد.

3.3/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه در “8 ترفند نقاشی ساختمان | آموزش مراحل نقاشی و رنگ کاری ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *