رفع ترک گچ سقف | 7 مرحله تعمیر سقف گچی و سقف یونولیت


قیمت گچ

رفع ترک گچ سقف از سری معضلات پس از اتمام ساختمان سازی است که نیاز چندانی به تخصص و مهارت خاصی ندارد ولی بهتر است توسط بنا انجام شود. به طور کلی پیش نیاز سبک های مختلف تغییر دکوراسیون و بازسازی دیوار رفع ترک گچ سقف های گچی و کاذب است. در این مقاله به آموزش تعمیر و ترمیم ترک گچ سقف خواهیم پرداخت.

ترمیم ترک سقف گچی و کاذب

چگونه گچ دیوار را بکنیم؟ دقت کنید همیشه قرار نیست با کندن و تعمیر مشکل ترک گچ سقف را حل کنیم. گاهی صرفا یک ترک کوچک روی سقف کاذب و گچی فضای شما وجود دارد. در این حالت، به جای پیگیری طرز تهیه گچ برای لکه گیری، می‌توانید با پرکردن ترک مشکل را برطرف کنید. البته به دو شرط:

  1. عرض ترک گچ سقف زیاد نباشد.
  2. گچ نباید تغییر رنگ داده باشد.

توجه: حرکت و افت ملات در لایه‌های زیرین و گیرش سریع ملات از عواملی هستند که ترک خوردن سطح گچ‌کاری را موجب می‌شوند.این ترک‌های سقف اصطلاحا به ترک مویی معروف بوده و خطری ایجاد نمی‌کند، حتی با ترمیم و رنگ زدن دیوار گچی می‌تواند برطرف شود.
اگر دیدید که گچ تغییر رنگ داده است، برای ترمیم ترک گچ سقف باید قسمتی که تغییر رنگ داده را بردارید، و حفره ایجاد شده را با گچ جدید پرکنید.

علت تغییر رنگ و زرد شدن سقف کاذب قدیمی چیست؟

علت زرد شدن گچ سقف می‌تواند وجود رطوبت یا نشتی ایزوگام باشد.
وجود رطوبت و نم بالای سقف، سوراخ شدن ایزوگام یا نشتی لوله‌های آب از جمله نشانه‌هایی است که خود را با زرد شدن سطح گچ نشان می‌دهند و باید پیش از تعمیر سقف آن‌ها را برطرف کنید. در غیر این صورت، چند ماه دیگر باید دوباره لکه‌گیری را انجام دهید.
تعمیر انواع سقف کاذب و ترمیم صحیح سقف گچی در محیط‌های مرطوب و تحت تاثیر تغییرات دمایی (مانند سقف کاذب استخر و سرویس بهداشتی) مهم‌تر هم می‌شود. توجه داشته باشید که سهل‌ انگاری از پوشش سطوح زیرین و گچی به همان‌اندازه که در نصب دیوار پوش تاثیر دارد، در تعمیر و نصب سقف کاذب و هم‌چنین بازسازی ساختمان نقش پررنگی دارد.

بافت سقف شما از چه نوعی است؟

یکی از مواردی که می‌تواند روند تعمیر ترک سقف گچی و کاذب را چالش‌برانگیزتر یا حتی ساده‌تر کند، بافت سقف است. برای نمونه، اگر سقف کاذب طرح دار باشد، ترمیم سقف خانه کمی دشوارتر می‌شود.
اگر سقف از جنس یک بافت لاتکس باشد، پیش از آغاز عملیات اصلی سعی کنید روی دیوارهای قدیمی یا تخته سه‌لا تمرین کنید. فراموش نکنید که تعمیر سقف گچی شاید ساده باشد، اما گاهی قلق‌های خاص خود را دارد که مهارت و دانش بنا الزامی است.

 علت ایجاد ترک گچ سقف یونولیت

ترک خوردن گچ سقف یونولیت می‌تواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله:
قبل از رفع ترک گچ سقف باید بافت سقف و علت ایجاد ترک را به طور دقیق بررسی کنید.

تغییرات دما و رطوبت:

در شرایطی که دما و رطوبت در فضای داخلی ساختمان تغییر کند، ممکن است سقف یونولیت و گچ آن تغییر ابعاد دهند که منجر به ترک خوردن آن می‌شود.

نصب نادرست:

اگر یونولیت سقفی نادرست نصب شده باشد، ممکن است در طول زمان باعث ترک خوردن شود. برای مثال، اگر گچ روی یک سطح ناهموار نصب شده باشد، ممکن است تحمل وزن آن را نداشته باشد و ترک بخورد.

وزن زیاد:

اگر وزن اشیایی مانند مبلمان بزرگ یا تجهیزات الکترونیکی باعث ترک گچ سقف خوردن شود.

عیوب یونولیت سقفی:

در برخی موارد، ممکن است عیوب ساختاری در یونولیت خریداری شده منجر به ترک خوردن آن شود. برای مثال، اگر در فرآیند تولید مواد آلیاژی استفاده نشده باشد، سقف یونولیت ضعیف‌تر از حالت استاندارد خواهد بود.

جا به جایی:

گاها ترک خوردن گچ سقف یونولیت به دلیل جابه جایی و رفت و آمد در فضای داخلی ساختمان می‌باشد. برای رفع مشکل ترک گچ سقف یونولیت، بهتر است با یک کارشناس مجرب در زمینه ساختمان و معماری مشورت کنید.

چرا برای ترمیم ترک گچ سقف یونولیتی از گچ مخصوص استفاده می‌‌شود؟

گچ کاری سقف یونولیت با گچ عادی تقریبا کاری غیرممکن است.
گچ‌کاری سطوح بتنی و یونولیتی با گچ عادی کاری غیرممکن است؛ زیرا در سطوح بتنی جذب آب حدود دو درصد بوده که چسبندگی آن با ملات‌های گچی را تقریبا غیرممکن می‌کند.
با توجه به این مسئله برای نماسازی سطوح بتنی از هولدرهایی مانند پیچ استفاده می‌کنند، یا در مصالح پشت کار مصالحی با قدرت جذب آب کمتر از سه درصد را به کار می‌گیرند.یک راه بی‌دردسر و آسان‌تر استفاده از گچ مخصوص یونولیت است. گچ گیپتون:

  • در مقایسه با گچ های معمولی زمان گیرش اولیه و ثانویه بالاتری دارد.
  •  به دلیل قدرت چسبندگی بالا، سطوح بتنی و یونولیتی را با هزینه کم‌تر پوشش می‌‌دهد.
  • این گچ بسیار متخلخل است، می‌توان از آن برای تنظیم رطوبت نیز بهره گرفت.
  •  از این گچ بیشتر به عنوان زمینه‌کار استفاده می‌شود، سپس باید روی آن از گچ معمولی استفاده نمود.

مراحل رفع ترک گچ سقف

1. استفاده از یک ورقه پلاستیکی در کف اتاق برای عدم الودگی محیط

2. انتخاب نردبان مناسب تا سقف

3. مشخص کردن محل آسیب دیده

با استفاده از چاقو و چکش یک ناحیه مربع یا مستطیل-شکل را برش دهید، و بعد آن را جدا کنید. با این روش، کندن گچ سقف و لکه گیری سقف کاذب شما بسیار ساده‌تر خواهد بود.
توجه: استفاده از انواع سقف کاذب چوبی و سقف کاذب فلزی مانند سقف کاذب آلومینیومی یا مدل‌ها‌ی جدیدتر آن مانند سقف کاذب گریلیوم تا حد زیادی تعداد دفعات تکرار این مشکل را کاهش می‌دهد.

4. استفاده از ورق مش

برای ادامه کار این ورق‌ها به خوبی به محل آسیب دیده می‌چسبند. این امکان وجود دارد که با توجه به میزان وسعت فضای ترک خوردگی از این ورق‌ها بر روی آن استفاده نمایید. توجه داشته باشید که بیش از یک لایه از ورق مش بر روی محل آسیب دیده استفاده نکنید

5. ساخت بتونه

6.  استفاده از بتونه بر روی ورق مش

در این مرحله با استفاده از کاردک یک لایه نازک از بتونه را بر روی ورق مش می زنیم. توجه داشته باشید که سطح ورق مش به طور کامل با بتونه بپوشانید.

7. سمباده زدن ترک گچ سقف

بعد از خشک شدن کامل آن به سمباده زدن بپردازید چرا که این کار باعث ایجاد سطحی یکنواخت می‌شود و کار شما را شکیل‌تر می‌کند. توجه داشته باشید که در انجام این کار زیاده‌روی نکنید. مدت زمان خشک شدن بتونه با توجه به محصول خریداری شده متفاوت می‌باشد.

سخن پایانی

انواع مختلفی از گچ‌ها در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رفع ترک گچ سقف باید توجه داشته باشد سقف زیر کار از چه موادی تشکیل شده تا مناسب ترین نوع گچ و شیوه گچ کاری را اجرا کنید و برای اطلاع از قیمت گچ و نحوه فروش آن می‌توانید با کارشناسان ما در تیم فروش سیوان لند در تماس باشید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *