راهنمای 0 تا 100 حلال رنگ | نحوه رقیق‌سازی رنگ روغن و پلاستیک

حلال رنگ ساختمان با برچسب «رقیق کننده رنگ» معمولاً الکل‌های معدنی با نقطه اشتعال حدود 40 درجه سانتی‌گراد هستند. این محصول برای کاهش ضخامت رنگ یا تمیز کردن رنگ از سطوح مختلف،کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم انواع حلال رنگ روغنی، رنگ پلاستیکی و اکریلیکی را معرفی کنیم.

قیمت افزودنی بتن
رنگ
پودر بندکشی
پودر نرمه کشی

چگونگی انتخاب حلال رنگ

در وهله اول باید مشخص کنید که چه رنگی برای پروژه رنگ آمیزی خود انتخاب کرده‌اید. اصولاً چندین نوع رنگ وجود دارد که شامل رنگ پایه حلال و رنگ پایه آب می‌باشد. همانطور که از نام آن مشخص است یک نمونه دارای حلال شیمیایی و نمونه دیگر دارای حلال آب است. باید بدانید ماده رقیق کننده که در این رنگ‌ها استفاده می‌شود کاملاً از لحاظ ساختار با یکدیگر تفاوت دارند و کارکرد یکسانی ندارند که قابل جایگزینی باشد.

به عنوان مثال رنگ‌های پلاستیک و اکریلیک بر پایه آب بوده و رنگ‌ روغنی بر پایه حلال‌های نفتی تولید می‌شود. رنگ‌های صنعتی نیز شامل رنگ اپوکسی، رنگ پلی اورتان، رنگ ترموپلاست، رنگ‌های کوره‌ای و… است، این رنگ‌ها هم می‌توانند بر پایه آب یا حلال تولید شوند. 

حلال رنگ روغن

حلال 402 و حلال روغنی و بنزین از انواع حلال رنگ روغنی هسند.

حلال رنگ روغن همانطور که از نام آن مشخص است یک ماده رقیق کننده یا اصطلاحا تینر می‌باشد. یک مقدار مشخص از حلال رنگ را روی رنگ روغنی خام ریخته می‌شود تا از این طریق غلظت رنگ تنظیم شود، اما چگونه؟زمانی که شما رنگ روغنی ساختمان را خریداری می‌کنید به دلیل چگالی بسیار بالا قابلیت اجرا ندارد. در نتیجه شما با بکارگیری حلال رنگ، باید میزان گرانروی یا دانسیته رنگ را به درجه‌ای برسانید که به راحتی روی سطوح دیواری پخش شوند. 

انواع حلال رنگ روغن:

حلال رنگ، رقیق کننده رنگ و پاک کننده سطوح می‌باشد.

1. حلال 402: این ماده یکی از ترکیبات وایت اسپریت ها از نوع حلال صنعتی و از مشتقات نفت است. رنگ شفاف و بویی قابل تشخیص دارد،خورندگی ایجاد نمی‌کند و پایداری شیمیایی بالایی دارد.

2. حلال روغنی: حلال روغنی در بازار بیشتر به اسم تینر معروف است. این ماده نیز از مشتقات نفتی تولید شده و در رقیق کردن رنگ روغن طرفداران زیادی دارد.

3.  بنزین: اگر به تینر روغنی دسترسی نداشته باشید، پیشنهاد ما این است از بنزین استفاده کنید. الکل همان گونه که می دانید از نفت خام به دست می‌آید و می تواند به عنوان یکی از بهترین‌ها در حلال رنگ روغنی مورد استفاده قرار گیرد.

در چه مواردی از حلال رنگ روغن استفاده می‌شود؟

رنگ‌های روغنی علیرغم مزیت‌های فراوانی که دارند برای آماده‌سازی نیازمند یک حلال رنگ روغن می‌باشند.

  1. حلال‌ها در درجه اول حجم اولیه رنگ را افزایش می‌دهند و باعث ایجاد یک فاصله مناسب میان مولکول‌های رنگ می‌شوند. در چنین شرایطی قدرت پوشش‌دهی رنگ فوق‌العاده افزایش می‌یابد و می‌تواند یک مساحت بسیار گسترده را پوشش‌دهی کند. 
  2. حلال رنگ روغن دارای ترکیبات آلی فرار یا VOC است که می‌توان به افزایش مقاومت رنگ، ارتقا میزان چسبندگی رنگ و افزایش طول عمر رنگ کمک کند.
  3. استفاده از ترکیبات حلالی هم‌چون استون، نفتا زایلن، متیل اتیل کتون و هم‌چنین ترکیبات اتانول دناتوره به عنوان حذف رنگ از روی قلم‌موها و تجهیزات رنگ آمیزی به کار می‌رود.

نحوه استفاده از حلال رنگ روغن

به طور کلی در ترکیب حلال رنگ با رنگ‌ها یک نسبت مشخص و از پیش تعیین شده وجود دارد. اگر نسبت رنگ و حلال به صورت دلخواه باشد قطعاً رنگ روغنی از بین خواهد رفت و دیگر قابلیت استفاده ندارد. نسبتی که شما باید در ترکیب این دو ماده یعنی حلال رنگ روغن و پوشش‌های رنگی در نظر بگیرید معمولاً 3 به 1 یا 4 به 1 می‌باشد.هر چقدر حلال مورد نظر قوی‌تر باشد طبیعتاً حجم بیشتری از رنگها را می‌توانند رقیق کنند. اما شما باید به طور کامل و حداقل ۲ الی ۳ دقیقه رنگ را میکس کنید تا کاملاً رقیق شود. 

نسبت استفاده تینر در رنگ روغنی:

  • عمدتا برای روغن الیف شما باید 30 درصد تینر را با 70 درصد روغن الیف در نظر بگیرید.
  •  برای رنگ آستر پیشنهاد می‌شود که 40 درصد تینر و 60 درصد رنگ آستر را ترکیب کنید.
  • برای رنگ رویه نیز 25 درصد تینر و 75 درصد نیز رنگ رویه باید استفاده شود. اگر از رنگ مات استفاده می‌کنید 5 درصد به هر میزان تینری که گفته شد بیافزایید.

پاک کردن رنگ روغن از سطوح مختلف با استفاده از حلال رنگ

توصیه می‌شود برای پاک کردن رنگ روغنی از تینر فوری استفاده نکنید.

1. پاک کردن رنگ از روی سرامیک:

ابتدا با یک کاردک روی رنگ را برداشته و باقی مانده رنگ را به کمک تینر پاک کنید. مقداری تینر روی دستمال بریزید و روی محل مورد نظر بکشین. توجه کنید که موقع استفاده از تینر از دستکش استفاده کنید و محیط حتما دارای تهویه هوا باشد.

2. پاک کردن رنگ از روی در:

روی یه دستمال یا پنبه مقداری تینر بریزید و روی لکه ها بکشید. این کار را به آرومی انجام داده و دقت کنید که از تینر فوری استفاده نکنید، چون اگر در فلزی باشد کاملا رنگ خورده و پاک می‌شود.

3. پاک کردن رنگ از روی فرش:

برای پاک کردن لکه رنگ از روی فرش به جنس فرش و میزان رنگ ریخته شده توجه کنید. اگر مقدار رنگ کم بود به آرامی روی رنگ را برداشته و یک دستمال روی آن قرار دهید تا جذب دستمال شود.

حلال رنگ پلاستیک

برای پاک کردن سطوح از رنگ پلاستیکی و کاهش دانسیته این رنگ تنها از آب استفاده می‌کنند.

رنگ پلاستیک در حالت طبیعی غلظت بالایی داشته و قابلیت برس خوری یا اسپری کردن ندارد. بنابراین باید از حلال رنگ مناسب جهت کاهش ویسکوزیته رنگ ساختمان استفاده کرد. انواع رنگ‌های پلاستیک بر پایه آب ساخته می‌شوند از همین‌رو حلال مناسب برای رقیق سازی این رنگ‌ها آب است. برای پاک کردن رنگ‌های پلاستیکی از روی سطوح مختلف یا برس و ابزارآلات رنگ آمیزی نیز کافی است از کمی آب گرم و صابون استفاده کنید تا به راحتی رنگ پلاستیک پاک شود.

نسبت استفاده آب در رنگ پلاستیکی

در مورد نسبت مناسب ترکیب رنگ پلاستیک با آب به عنوان لال رنگ توصیه‌های متفاوتی وجود دارد. البته برند رنگ تاثیر مستقیمی در اجرای این نسبت دارد. به طور کلی به این صورت است که به ازای هر 10 کیلو رنگ پلاستیک حدود 2.5 لیتر آب مناسب خواهد بود.

البته در صورت استفاده از غلطک و قلم مو به رنگ پلاستیک رقیق‌تری نیاز دارید. و در صورت استفاده از این رنگ در رنگ‌پاش‌ها یا در صورتی که رنگ مورد استفاده شما قدیمی بوده و در اثر تبخیر، بخشی از آب خود را از دست داده باشد، به میزان آب بیشتری نیاز خواهید داشت.

حلال رنگ اکریلیک

رنگ‌های اکریلیک نیز مانند رنگ‌های پلاستیک بر پایه آب تولید می‌شوند و این به این معنا است که مناسب‌ترین حلال برای رقیق سازی این رنگ نیز آب می‌باشد. میزان آبی که برای کاهش ویسکوزیته رنگ اکریلیک باید به آن اضافه شود به گستردگی سطحی، بستگی دارد که قرار است رنگ بر روی آن اجرا شود. به طور معمول نباید رنگ اکریلیک را با بیش از ۵۰ درصد آب ترکیب کرد چرا که ممکن است میزان چسبندگی رنگ کاهش یابد.

کلام پایانی

سعی کنید در استفاده از رنگ‌هایی که دارای حلال نفتی هستند به سرعت عملیات پوشش دهی دیوارها را به اتمام برسانید و یا اطمینان حاصل کنید محیط دارای تهویه هوای مناسبی است. ما در این مقاله هر انچه باید در استفاده از انواع حلال رنگ و تمیز کردن سطوح رنگی بدانید بیان کردیم. برای اطلاع بیشتر از سایر مقاله های نقاشی ساختمان به سایت سیوان لند مراجعه کنید و برای اطلاع از قیمت رنگ با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *