دلیل شکم دادن سقف تیرچه بلوک چیست؟ چطور می‌توان آن را برطرف کرد؟


قیمت تیرچه بتنی

نشست و یا به اصطلاح شکم دادن سقف تیرچه بلوک یکی از مشکلاتی است که ممکن است بعد از اجرای آن به وجود بیاید. علت این امر عمدتا به خاطر رعایت نکردن اصول و استانداردهای طراحی و ساخت یا استفاده از مصالح نامناسب است. در این مقاله ما قصد داریم علت نشست سقف تیرچه بلوک را بررسی کنیم و راه‌های برطرف کردن آن را به شما بگوییم.

شکم دادن سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک یک سیستم اجرای سقف رایج در ایران است که از سقف‌های دال یک طرفه به شمار می‌رود و در ساختمان‌های چندطبقه مورد استفاده است. با این که سقف تیرچه بلوک از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است، اما ممکن است در مراحل اجرا یا بهره‌برداری شاهد نشست آن باشیم. برای این که بتوانید علت شکم دادن سقف تیرچه بلوک را بهتر درک کنید، بیایید به بررسی کارکرد آن بپردازیم.

سقف تیرچه بلوک از سقف‌های دال یک طرفه به شمار می‌رود و در ساختمان‌های چندطبقه مورد استفاده است.
شکم دادن سقف تیرچه بلوک

عناصر اصلی سقف‌های تیرچه بلوک شامل تیرچه و بلوک (که امروزه به جای آن از یونولیت سقفی استفاده می‌شود) است که سپس روی آن‌ها بتن‌ریزی انجام می‌شود. تیرچه شامل یک پاشنه بتنی، یک سیستم خرپایی، دو میلگرد کششی داخل پاشنه و یک میله فشاری در بالا است که میلگردهای خرپایی، میلگرد کششی پاشنه را به میلگرد فشاری بالایی وصل می‌کنند.
تیرچه و یونولیت‌های سقفی که در دو دهانه تیر اصلی قرار گرفتند، بر روی آن‌ها بتن‌ریزی می‌شود. در نتیجه یک تیر T شکل به وجود می‌آید که در برابر بارهای عمودی، مقاومت خمشی بالایی دارد و بار مرده و زنده را به صورت یک طرفه به دو تیر مقابلش منتقل می‌کند. البته قبل از بتن ریزی، آرماتورهای ممان منفی و میلگردهای افت و حرارت هم در سقف اجرا شده‌اند.

علت شکم دادن سقف تیرچه بلوک

شکم دادن سقف تیرچه بلوک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که متداول‌ترین آن‌هاعبارتند از:

  • رعایت نکردن اصول ساخت در اجرای سقف تیرچه بلوک
  • استفاده از مصالح غیراستاندارد
  • اشتباه در طراحی سازه
  • رعایت نکردن موارد مندرج در مقررات ملی ساختمان و استاندارد ملی
  • شرایط محیطی نامناسب در محل ساخت
  • استفاده از بتن بی‌کیفیت یا نامناسب در بتن ریزی سقف تیرچه بلوک
  • کنترل نکردن اتصالات اسکلت فلزی قبل از اجرای سقف
علت شکم دادن سقف تیرچه بلوک
علت شکم دادن سقف تیرچه بلوک

شکم دادن سقف تیرچه بلوک را چطور می‌توان برطرف کرد؟

شکم دادن سقف تیرچه بلوک به هر علتی ممکن است اتفاق بیفتد، مهم برطرف کردن آن است. قدم اول در برطرف کردن نشست سقف تیرچه بلوک، پیدا کردن دلیل آن است که برای این کار می‌توانید از مهندس مشاور سازه یا مهندسی که متخصص تعمیر و ترمیم سازه است کمک بگیرید. سپس متناسب با علت نشست سقف، راه حل مناسب را جهت رفع آن اتخاذ کنید. برخی از روش‌های رفع نشست سقف عبارتند از:

استفاده از مصالح استاندارد

یکی از اولین دلایل شکم دادن سقف تیرچه بلوک مصالح نامناسب و غیراستاندارد است. با جایگزین کردن تیرچه‌ها و سایر مصالح غیراستاندارد یا بی‌کیفیت با مصالح مناسب می‌توانید این مشکل را رفع کنید. برای خرید تیرچه بلوک و خرید یونولیت سقفی می‌توانید به سیوان لند مراجعه کنید.

استفاده از تیرآهن

از دیگر روش‌هایی که می‌توان برای رفع مشکل شکم دادن سقف تیرچه بلوک به کار برد، استفاده از تیرآهن است. استفاده از سیستم‌های تقویتی با کمک تیرآهن و پوسته‌بندی سازه از جمله اقداماتی است که می‌توان در این خصوص انجام داد.استفاده از تیرآهن هم‌چنین منجر به تقویت دیوارها و ستون‌های سازه می‌شود.

طراحی مجدد سازه

اگر علت شکم دادن سقف تیرچه بلوک طراحی نامطلوب سازه باشد، می‌توان با طراحی مجدد و رفع ایرادات آن، این مشکل را برطرف نمود. در این مورد می‌توان بعد از اصلاح طراحی سازه، طی انجام تعمیرات و تقویت سازه، نشست سقف را رفع کرد.

اگر علت شکم دادن سقف تیرچه بلوک طراحی نامطلوب سازه باشد، می‌توان با طراحی مجدد و رفع ایرادات آن، این مشکل را برطرف نمود.
شکم دادن سقف تیرچه بلوک را چطور می‌توان برطرف کرد؟

جمع بندی

شکم دادن سقف تیرچه بلوک یکی از آن مشکلاتی است که امکان دارد با آن روبه‌رو شوید. البته این مشکل تنها در صورتی پیش می‌آید که از مصالح بی‌کیفیت استفاده کرده باشید و موارد و استانداردهای مربوط به اجرای سقف را رعایت نکرده باشید. اگر به هر دلیلی این مشکل پیش آمد، می‌توانید با طراحی مدد سازه، جایگزینی مصالحغیراستاندارد با مصالح استاندارد و استفاده از تیرآهن این مشکلات را رفع کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *