0 تا 100 جزئیات اجرای سقف تیرچه بلوک در 6 مرحله


قیمت تیرچه بتنی

اجرای سقف تیرچه بلوک نیازمند آشنایی با جزئیات و ضوابط اجرای آن است. این کار معمولا در 6 مرحله صورت می‌پذیرد و شامل شاسی‌کشی، نصب قالب، آرماتوربندی تیر، نصب تیرچه، آرماتوربندی حرارتی و نصب جک‌های نگهدارنده می‌شود. در ادامه این مقاله، تمامی این مراحل را توضیح خواهیم داد.

اجرای سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک رایج‌ترین سیستم اجرای سقف در ایران است و به جای سقف‌های طاق ضربی روی کار آمده است. در اجرای سقف تیرچه بلوک حتما باید اصول و ضوابط اجرایی آن را رعایت کرد و مصالح باکیفیت به کار برد تا از بروز مشکلاتی همچون شکم دادن سقف تیرچه بلوک جلوگیری شود. شما می‌توانید برای خرید تیرچه بتنی و دیگر مصالح مورد نیاز خود با بهترین کیفیت و قیمت به سایت سیوان لند مراجعه کنید. روش اجرای سقف تیرچه بلوک نیز در زیر آمده است:

مرحله 1: شاسی‌کشی قالب تیرهای سقف

اولین مرحله در اجرای سقف تیرچه بلوک، زیرسازی آن است. زیرسازی همان شاسی کشی است که آن را با قوطی‌های فلزی 4*8 یا لوله داربستی سایز 2 انجام می‌دهند. برای شاسی‌کشی، باید ارتفاع مشخص شود که برای این کار ابتدا باید مطابق با ارتفاع تیرها، بتن‌ریزی ستون‌ها را انجام داد.

اولین مرحله در اجرای سقف تیرچه بلوک، شاسی کشی است که آن را با قوطی‌های فلزی ۴*۸ یا لوله داربستی سایز ۲ انجام می‌دهند.
شاسی‌کشی قالب تیرهای سقف

برای شاسی کشی، لوله‌های داربستی را به ریشه ستون در دو طرف دهانه تیر می‌بندند. برای بستن لوله‌ها به تیر از سیم قالب‌بندی یا همان سیم 2.5 استفاده می‌شود. در بستن لوله داربست حتما باید دقت شود که همگی در یک تراز باشند. بعد از این که لوله داربست به دو سر ستون‌ا بسته شد، نوبت به نصب جک‌های صلیبی زیر لوله‌ها می‌رسد. فاصله‌ی این جک‌ها از هم باید بین 80 تا 120 سانتی‌متر باشد که مقدار دقیق آن با توجه به وزن تیر محاسبه می‌شود.

مرحله 2: نصب قالب تیرها

مرحله بعد در اجرای سقف تیرچه بلوک، نصب قالب تیرها است. این قالب‌ها می‌توانند فلزی، پلاستیکی و یا تخته چوب باشند. سطح روی قالب‌ها باید با روی بتن ستون هم‌تراز باشد مگر این که به خاطر تیرهای همجوار در چشمه، ستون قالب تیرها بلندتر باشد. در چنین حالتی که آویز تیرها متفاوت هستند، بتن‌ریزی باید بر اساس بلندترین ارتفاع انجام شود تا عرض مقطع تیرها در چشمه اتصال کم نشود.

مرحله 3: آرماتوربندی تیرها

برای آرماتوربندی تیرها باید خاموت‌ها را خم کرد و برش داد و سپس آرماتورها در دو سر میلگرد خم شوند.
آرماتوربندی تیرها

در اجرای سقف تیرچه بلوک بعد از این که زیرسازی و قالب‌بندی انجام شد، باید آرماتور تیرها نصب شوند. آرماتوربندی تیر با توجه به نقشه مصوب انجام می‌شود و برای این کار باید خاموت‌ها را خم کرد و برش داد و سپس آرماتورها در دو سر میلگرد خم شوند. نکات آرماتور بندی تیرها به شرح زیر است:

  • در هنگام خم و برش خاموت‌ها باید مقداری از آن‌ها که در کاور بتن می‌رود هم در نظر گرفته شود (حداقل سه سانتی‌متر).
  • در میلگردهای شبکه بالا و پایین، باید دو سر آرماتورهای طولی خم شوند.
  • با توجه به نقشه‌های مصوب، اگر لازم بود، در دو سر تیرها خاموت‌های ویژه اجرا شود.
  • اورلب میلگردهای شبکه بالا و پایین در نظر گرفته شود. بهتر است این اورلب در شبکه بالا و پایین روی هم قرار نگیرد.
  • خاموت‌های چشمه اتصال تیرها باید حتما اجرا شوند.
  • اگر تعداد آرماتورهای تقویتی زیاد است، می‌توان آن‌ها را در دو مرحله اجرا کرد تا بتن‌ریزی و ویبره‌زدن بتن سقف هم راحت‌تر صورت پذیرد.

مرحله 4: تیرریزی سقف

در این مرحله از اجرای سقف تیرچه بلوک، نوبت به تیرریزی، قالب‌بندی آویز تیر و بلوک‌گذاری سقف می‌رسد. ساخت تیرچه باید بر اساس جدول تیرچه و ضوابط مربوط به آن انجام شود. برای وصل کردن تیرچه به تیر سقف، باید طول تیرچه‌ها از هر طرف 15 سانتی‌متر از طول دهانه بیشتر باشد. البته ساخت تیرچه نباید در محل پروژه انجام شود و می‌توان آن‌ها را به صورت پیش ساخته خریداری کرد.
در هر صورت باید تیرچه‌ها را قبل از بتن‌ریزی پاشنه آن‌ها بازدید کنید تا میلگردهای تحتانی پاشنه جوشی نباشند. بهتر است 15 سانتی‌متر از دو سر پاشنه بتنی تیرچه خودش بدون بتن باشد تا شما در کارگاه مجبور به تراشیدن آن نشوید. به این دلیل دو سر تیرچه نباید بتن داشته باشد که بعد از این که تیرچه داخل تیر گذاشته شد و روی آن بتن ریخته شد، این بتن یکپارچه باشد و مشکلی پیش نیاید.

15 سانتی‌متر از دو سر تیرچه نباید بتن داشته باشد.
بتن پاشنه تیرچه

تیرچه‌ها که آماده شدند، آن‌ها را  در فواصل معین داخل تیر و روی قالب آویز می‌گذارند. بعد از آن هم فوم‌های سقفی در میان تیرچه‌ها قرار می‌گیرند. نکاتی که در هنگام تیرریزی باید به آن‌ها دقت کنید این است که تیرچه باید با توجه به جهت تیرریزی در نقشه اجرا شوند، تیرریزی از کنار تیر اصلی با بلوک آغاز شود و در دهانه‌های بیشتر از 4 متر باید در جهت عمود بر تیرچه‌ها میلگرد عرضی اجرا شود.

مرحله 5: آرماتوربندی حرارتی سقف

حال که تیرریزی و بلوک گذاری سقف هم انجام شد، نوبت به آرماتوربندی حرارتی می‌رسد. این آرماتورهای حرارتی باید از فوم سقفی 3 سانتی‌متر فاصله داشته باشند و میلگردهای حرارتی که هم جهت با تیرچه‌ها هستند هم باید از یکدیگر 50 سانتی‌متر فاصله داشته باشند و آن‌هایی که در جهت عمود بر تیرچه‌ها هستند باید 25 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند.
اگر تیرچه‌ی ما ساق بلند باشد، خود میلگرد بالایی تیرچه در نقش میلگرد حرارتی عمل می‌کند. اما اگر تیرچه ساق کوتاه باشد و فاصله میلگرد بالایی آن از راس سقف بیشتر از 15 سانتی‌متر باشد، باید بعد از کارگذاری فوم‌های سقفی، روی آن‌ها را میلگرد حرارتی اجرا کرد.

مرحله 6: اجرای جک‌های نگهدارنده

جک‌های صلیبی برای مهار تیرچه‌ها در زیر آن‌ها قرار میگیرند. فاصله‌ی این جک‌ها از یکدیگر با توجه به بار سقف مشخص می‌شود. بعد از آن هم قالب‌های پیرامونی تیرهای سقف و محل بازشوها که شامل بازشوی آسانسور، راه‌پله، داکت‌های تاسیساتی، نورگیر و … است، بسته شده و اگر نیاز بود با چهار تراش از داخل مهار می‌شوند. در نهایت، اجرای تمامی این مراحل که تمام شد، نوبت به بتن ریزی سقف تیرچه بلوک می‌رسد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به مبحث اجرای سقف تیرچه بلوک بپردازیم و مراحل آن را رای شما شرح دهیم. این کار شامل 6 مرحله‌ی شاسی‌کشی، نصب قالب تیرها، آرماتوربندی تیرها، تیرریزی سقف، آرماتوربندی حرارتی سقف و اجرای جک‌های نگهدارنده می‌شود. که پس از این که تمامی این مراحل به درستی انجام شد، نوبت به بتن‌ریزی سقف می‌ریزد که یکی از حساس‌ترین مراحل اجرایی در ساخت و ساز می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *