0 تا 100 بتن ریزی سقف تیرچه بلوک در 6 مرحله


قیمت تیرچه بتنی

بعد از زیرسازی و قالب‌بندی، نوبت به بتن ریزی سقف تیرچه بلوک می‌رسد. بتن ریزی سقف با پمپ یا تاور کرین انجام می‌شود و بعد از اتمام آن باید ویبراسیون و مقاوم سازی بتن صورت گیرد. در این مقاله به طور مفصل در مورد مراحل بتن ریزی سقف تیرچه بلوک و نکات مربوط به آن توضیح خواهیم داد.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

یکی از حساس‌ترین مراحل در ساختمان سازی، مرحله بتن ریزی سقف می‌باشد و برای این که بتن ریزی به خوبی پیش برود و نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد، باید این کار طبق اصول و قوانین و استانداردها صورت پذیرد. رایج‌ترین نوع سقف در ایران سقف تیرچه بلوک است و از همین رو در این مقاله ما به مبحث بتن ریزی سقف تیرچه بلوک پرداخته‌ایم.

مراحل بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

آرماتور بندی و قالب بندی سقف تیرچه بلوک

برای این که بتوانیم بتن ریزی سقف تیرچه بلوک را انجام دهیم باید ابتدا آرماتوربندی و قالب بندی سقف را انجام داده باشیم. چهار گوشه تیرچه‌‌ها و قسمت‌هایی که به عنوان پل استفاده می‌شوند باید آرماتوربندی شوند. که بعد از آن هم قالب‌گذاری و گذاشتن شمع‌ها صورت می‌گیرد. برای این کار، ابتدا لوله‌های داربست را با سیم نجاری به آرماتور انتظار ستون می‌بندند. سپس جک‌های صلیبی را در فواصل معین زیر آن‌ها قرار می‌دهند و به لوله‌های داربست می‌بندنشان.

برای آرماتوربندی، دسته خاموت از آرماتور طولی رد می‌شود و به آرماتور انتظار ستون وصل می‌شود.
آرماتور بندی سقف تیرچه بلوک

برای انجام قالب بندی هم ابتدا باید تخته چوب‌هایی را روی لوله داربست‌ها گذاشت و بعد به وسیله میخ 8 سانتی‌متری گالوانیزه، این تخته‌ها را سوراخ کرد. سپس سیم نجاری را از این سوراخ‌ها رد می‌کنند و بعد به لوله‌های داربست می‌بندند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اجرای سقف تیرچه بلوک می‌توانید به مقاله‌ی مربوط به آن در سایت سیوان لند مراجعه کنید.
وقتی قالب بندی کف تیر انجام شد، نوبت به آرماتوربندی می‌رسد. برای آرماتوربندی، از خاموت استفاده می‌شود. به این ترتیب که دسته خاموت از آرماتور طولی رد می‌شود و به آرماتور انتظار ستون وصل می‌شود. برای بستن تیر به تیرچه هم از آرماتور ادکا استفاده می‌کنند و از میلگرد ممان منفی برای مقابله با لنگر منفی استفاده می‌کنند. سپس کلاف‌های عرضی اجرا می‌شوند و در آخر هم نوبت به میلگردهای حرارتی می‌رسد. بعد از قالب بندی کف تیر هم، اطراف تیر را قالب بندی می‌کنند.

مرحله بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

وقتی تمام مراحل مربوط به آرماتور بندی و قالب گذاری سقف انجام شد، بتن ریزی سقف انجام می‌شود. برای این کار می‌توانید بتن آماده خود را از طریق لینک از سیوان لند خریداری کنید. بتن ریزی سقف به وسیله پمپ یا تاور کرین انجام می‌شود که تاور کرین برای ساختمان‌های بلند است. برای بتن ریزی سقف تیرچه بلوک با پمپ، لوله پمپ به وسیله ستون یا ایجاد سوراخ در یونولیت مهار می‌شود.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک را باید از دورترین نقطه سقف شروع کرد و بعد بتن را در همه جای سقف پخش کرد.
مرحله بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک را باید از دورترین نقطه سقف شروع کرد و بعد بتن را در همه جای سقف پخش کرد. برای پخش کردن بتن می‌توان بیل یا شن کش استفاده کرد. برای این که ضخامت بتن در تمامی قسمت‌های سقف یکسان باشد، کارگران باید به طور مرتب ضخامت آن را در قسمت‌های مختلف چک کنند. زیاد شدن ضخامت بتن باعث افزایش بار مرده ساختمان و کم شدن آن باعث کاهش استحکام و دوام بتن می‌شود. بتن ریزی سقف تیرچه بلوک باید در یک مرحله انجام شود.

متراکم سازی بتن

بلافاصله بعد از بتن ریزی سقف تیرچه بلوک باید شروع به هموارسازی آن کرد. البته صاف و هموار کردن بتن را می‌توان در همان حین بتن ریزی نیز انجام داد. بعد از آن باید بتن را ویبره زد تا هوای داخل آن خارج شود. ویبره کردن بتن اهمیت زیادی دارد و اگر آرماتورهای سقف به نحوی هستند که نمی‌توان ویبره را انجام داد، باید با فرو کردن میلگرد در فواصل مختلف، آن را متراکم کرد.

 بعد از بتن ریزی سقف تیرچه بلوک باید بتن را ویبره زد تا هوای داخل آن خارج شود.
متراکم سازی بتن

مقاوم سازی بتن

آخرین مرحله از بتن ریزی سقف تیرچه بلوک، مقاوم سازی بتن است که به استحکام بیشتر آن کمک می‌کند. دوغاب سیمان و پودر سنگ میتواند به بالا بردن استحکام بتن و جلوگیری از ترک خوردن آن کمک کند. این دوغاب، خلل و فرج مانده در بتن را پر می‌کند و از بزرگ‌تر شدن آن‌ها در اثر انقباض و انبساط جلوگیری می‌کند.

جمع بندی

بتن ریزی یکی از مراحل مهم و حساس در اجرای سقف تیرچه بلوک است. برای این کار باید از قبل تمامی مراحل زیرسازی، قالب بندی، تیرریزی، آرماتوربندی، گذاشتن جک‌های اطمینان و … انجام شده باشد و سپس بتن ریزی را انجام داد. این کار از دورترین نقط سقف شروع می‌شود و جلو می‌آید. نکته مهم این است که بتن ریزی سقف در یک مرحله انجام شود. برای بتن ریزی سقف تیرچه بلوک به نسبت بزرگی پروژه می‌توان از پمپ یا تاور کرین استفادهکرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *