دانسیته فوم سقفی چیست؟ چرا دانسیته یونولیت سقفی اهمیت دارد؟


قیمت فوم سقفی

دانسیته فوم سقفی مشخص می‌کند که هر متر مکعب از فوم سقفی چه وزنی دارد. دانسیته از مولفه‌های مهم یونولیت به شمار می‌رود که حتی می‌توان گفت در کیفیت سازه‌ی ساخته شده با آن تاثیر می‌گذارد. از همین رو نیز آشنایی با آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

دانسیته فوم سقفی

دانسیته فوم سقفی
دانسیته یا چگالی به معنای جرم واحد حجم می‌باشد و دانسیته فوم سقفی نشان می‌دهد که هر متر مکعب از آن چه وزنی دارد. به بیان ساده‌تر وقتی گفته می‌شود فوم با دانسیته 8، یعنی وزن هر متر مکعب از آن برابر با 8 کیلوگرم است. دانسیته میزان فشردگی جرم را در یونولیت نشان می‌دهد.
هرچه فوم سقفی فشرده‌تر باشد، دانسیته آن هم بیشتر است و محکم‌تر است. بالا بودن دانسیته باعث می‌شود که خاصیت‌هایی مثل عایق بودن در برابر صوت و حرارت نیز افزایش یابند. دانسیته یونولیت در ایران از 6 تا 40 کیلوگرم بر مترمکعب است. اما دانسیته‌ فومی که برای سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد نباید از 7 کمتر باشد.

اهمیت دانسیته فوم سقفی

دانسیته یونولیت
فوم سقفی از مصالحی است که به تازگی در سقف‌های تیرچه بلوکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از یونولیت سقفی به خاطر برتری‌هایش، به عنوان جایگزین بلوک‌های سفالی استفاده می‌شود. که برخی از شاخص‌های برتری آن، وزن فوم سقفی و ابعاد مناسب است؛ که بزرگ بودن ابعاد باعث می‌شود تعداد یونولیت در سقف کمتر از بلوک باشد و هزینه آن هم مقرون به صرفه‌تر دربیاید.
فوم‌هایی که به عنوان فوم سقفی به کار برده می‌شوند، باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشند. این فوم‌ها باید از استانداردهای معین پیروی کنند و در برابر آتش هم مقاوم باشند و شعله ور نشوند. دانسیته فوم سقفی نیز باید بالای 7 باشد که گفته می‌شود یونولیت با دانسیته 7 تا 8 برای سقف مناسب است.
دانسیته فوم سقفی از آن جهت اهمیت دارد که بر میزان مقاومت فوم در برابر فشار و ضربه، حلال‌های شیمیایی و هم‌چنین مقاومت آن در برابر حرارت، برودت و صوت اثر می‌گذارد. علاوه بر آن بالا بودن دانسیته فوم باعث می‌شود که سقف دچار لرزش نشود. مورد دیگر نیز میزان بتن مورد نیاز برای سقف است.
با پایین آمدن دانسیته، قیمت یونولیت سقفی نیز کمتر می‌شود. اما وقتی دانسیته پایین باشد، سقف به بتن بیشتری نیاز خواهد داشت و از آن طرف هزینه بتن بالا می‌رود. در نتیجه به صرفه‌تر است که از فوم‌های سقفی با دانسیته مناسب استفاده کرد.

دانسیته یونولیت

دانسیته یونولیت سقفی
فوم‌هایی که در سقف به کار می‌روند، دسته‌ای از یونولیت‌ها به شمار می‌روند. یونولیت که از ماده‌ای به نام پلی استایرن ساخته می‌شود. ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده باعث شده است که از یونولیت در صنایع مختلفی استفاده شود. یونولیت ها را می‌توان بر اساس دانسیته آن‌ها به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • یونولیت‌هایی که دانسیته آن‌ها کمتر از 20 می‌باشد و از آن‌ها در ساختمان سازی و به عنوان یونولیت دیواری و سقفی استفاده می‌شود
  • یونولیت‌های فشرده که دانسیته آن‌ها بین 20 تا 60 می‌باشد.
  • یونولیت‌های فوق فشرده که دانسیته آن‌ها بیش از 60 می‌باشد.

جمع بندی

دانسیته فوم سقفی یکی از شاخص‌های مهم آن است که نشان می‌دهد میزان مقاومت آن چقدر است. دانسیته به معنای چگالی است و بیانگر این است که جرم هر متر مکعب از فوم سقفی چقدر است و یا به بیانی فوم چقدر فشرده است. فوم‌های سقفی در ابعاد مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها مناسب برای نوعی تیرچه است. هر کدام از این فوم‌ها نیز در دانسیته‌های مختلفی تولید می‌شوند.
هر چقدر دانسیته فوم بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر فشار و ضربه بیشتر است و خاصیت عایقی آن در برابر حرارت و برودت و صوت نیز افزایش می‌یابد. از همین رو نیز ضروری است که در ساختمان سازی از فوم با دانسیته پایین استفاده نشود. توصیه می‌شود که دانسیته فوم سقفی حداقل بین 7 تا 8 باشد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *