محاسبه تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع و حجم بتن سقف تیرچه یونولیت


قیمت فوم سقفی

محاسبه تعداد یونولیت سقفی یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از شروع اجرای سقف است. با توجه به ابعاد فوم سقفی، متراژ سقف و نوع تیرچه‌ها می‌توان تعداد یونولیت مورد نیاز برای سقف را محاسبه کرد. این امر از آن جهت اهمیت دارد که در صورت محاسبه اشتباه و کم بودن تعداد یونولیت‌ها، اجرای سقف به تاخیر می‌افتد و نمی‌توان بتن ریزی را انجام داد.

محاسبه تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع

تعداد یونولیت سقفی
سقف‌های تیرچه بلوکی یکی از رایج‌ترین انواع اجرای سقف در ایران هستند. در اجرای این سقف‌ها، همان‌طور که از نامش پیداست، از دو مصالح اصلی تیرچه و بلوک استفاده می‌شود. هم تیرچه‌ها و هم بلوک‌ها می‌توانند از انواع مختلفی باشند. برای محاسبه تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع، ابتدا باید این نکته ذکر می‌شد.
بلوک‌هایی که در ابتدای امر برای اجرای سقف‌های تیرچه بلوکی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، بلوک‌های سیمانی بودند. اما نقاط ضعف بلوک‌های سیمانی و هم‌چنین بلوک‌های سفالی باعث شد که آن‌ها سریعا از دور خارج، و بلوک‌های یونولیتی (فوم‌های سقی) جای آن‌ها را بگیرند. پس در پاسخ به این سوال که برای سقف بلوک بهتر است یا فوم، می‌توان گفت که عموما فوم‌ها گزینه مناسب‌تری هستند.
از سمت دیگر، تیرچه‌هایی که در سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شکل تیرچه بتنی، تیرچه کرومیت و تیرچه پیش تنیده هستند. با توجه به نوع تیرچه‌ی سقف، ابعاد فوم سقفی نیز تغییر پیدا می‌کند. به طوری که معمولا برای سقف‌های تیرچه بتنی (فندوله) از یونولیت با طول 200، عرض 50 و ارتفاع 20سانتی‌متر؛ تیرچه کرومیت از یونولیت با طول 200، عرض 65 و ارتفاع 20 سانتی‌متر؛ و برای تیرچه پیش تنیده از یونولیت با طول 200، عرض 50 و ارتفاع 15 سانتی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرمول محاسبه تعداد یونولیت سقفی

فرمول محاسبه تعداد یونولیت سقفی
برای محاسبه تعداد یونولیت مورد نیاز برای اجرای سقف کافی است متراژ سقف در عدد 0.68 ضرب شود. به بیانی دیگر تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع برابر با 0.68 است. به عنوان مثال اگر متراژ سقفی که می‌خواهیم تیرچه یونولیت کار کنیم، 400 متر مربع باشد، از ضرب 400 (متراژ) در 0.68، عدد 272 به دست می‌آید. یعنی برای این سقف به 272 عدد یونولیت احتیاج است.
البته بالاتر اشاره کردیم که سقف‌های تیرچه بلوک را با بلوک‌های متفاوتی اجرا می‌کنند که ابعاد بلوک یونولیتی به کار رفته در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. فرمول ذکر شده در بالا برای سقف‌هایی مناسب می‌باشد که در آن‌ها از یونولیت سقفی با ابعاد 200 در 50 (تیرچه بتنی و پیش تنیده) استفاده می‌شود.
نکته دیگری که در مورد فوم‌های سقفی (یونولیت‌ها) وجود دارد، این است که به راحتی قابلیت برش پذیری دارند و می‌توان آن‌ها را در ابعاد مورد سفارش مشتری نیز تولید کرد. در صورتی که ابعاد بلوک یونولیت سقفی که بنا دارید از آن استفاده کنید، با ابعاد استاندارد در نظر گرفته شده برای فرمول محاسبه تعداد یونولیت در سقف، متفاوت باشد، می‌توانید در هنگام خرید از کارشناسان بخواهید تعداد آن را برای شما حساب کنند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت فوم سقفی و یا محاسبه تعداد یونولیت سقفی با کارشناسان فروش سیوان لند تماس بگیرید.

محاسبه حجم بتن سقف تیرچه یونولیت

تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع
به جز تعداد یونولیت در سقف، محاسبه بتن سقف تیرچه یونولیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که لازم است سازندگان بدانند که در برای اجرای سقف به چه حجم از بتن نیاز دارند تا آن را سفارش دهند و آماده سازند و کم یا زیاد بودن حجم بتن می‌تواند مشکلات عدیدی را به وجود آورد.
برای محاسبه بتن سقف تیرچه یونولیت ابتدا باید دقت کنیم که تیرچه به صورت تک است یا دوبل. برای محاسبه بتن سقف با تیرچه تک، مساحت سقف در 0.18 ضرب می‌شود. و برای محاسبه حجم بتن سقف با تیرچه دوبل، مساحت در 0.2 ضرب می‌شود. برای مثال اگر مساحت سقف 400 متر مربع باشد، در صورت اجرای تیرچه تک به 72 متر مکعب و در صورت اجرای تیرچه دوبل به 80 متر مکعب بتن احتیاج است.
البته نکته‌ای که در محاسبه حجم بتن سقف تیرچه یونولیت اهمیت دارد و کمتر کسی هم به آن اشاره می‌کند، دانسیته فوم سقفی است. دانسیته یونولیتی که برای سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید بالاتر از 7 باشد. پایین بودن دانسیته فوم می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود که شکش از آن‌ها بالا رفتن حجم بتن مورد نیاز برای سقف تیرچه یونولیت است.

جمع بندی

برای محاسبه تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع، باید دو فاکتور مورد توجه قرار بگیرند. یک، نوع تیرچه‌ی به کار رفته در سقف و دو، ابعاد فوم مناسب با آن تیرچه. به طور کلی ابعاد استانداردی که برای فوم سقفی در نظر گرفته می‌شود 200 در 50 سانتی‌متر است؛ که با توجه به این ابعاد، می‌توان متراژ سقف را در عدد 0.68 ضرب کرد.
از محاسبات مهم دیگر در رابطه با سقف تیرچه بلوکی، محاسبه حجم بتن مورد نیاز برای سقف است. برای محاسبه حجم بتن سقف تیرچه یونولیت نیز در صورت استاندارد بودن فوم، کافی است در صورت تک تیرچه بودن سقف، متراژ آن در 0.18، و در صورت دوبل بودن تیرچه، متراژ سقف در 0.2 ضرب شود.

4.7/5 - (4 امتیاز)

3 دیدگاه در “محاسبه تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع و حجم بتن سقف تیرچه یونولیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *