تفاوت لوله pvc و upvc از نظر کاربرد و مقاومت چیست؟

تفاوت لوله pvc و upvc در مرحله اول به تفاوت کوچکی در نحوه تولید آن‌ها برمی‌گردد که همین تفاوت اندک باعث می‌شود ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها هم با هم کمی فرق داشته باشد. لوله‌های پی وی سی از پلی وینیل کلراید ساخته می‌شوند و حالت پلاستیکی دارند؛ در مقابل لوله‌های یو پی وی سی از پلی وینیل کلراید غیرپلاستیکی ساخته می‌شوند و سخت هستند. در ادامه ضمن معرفی مختصر این دو لوله، تفاوت میان آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

لوله‌های pvc و upvc چه هستند؟

لوله‌های pvc و upvc هر دو جزو لوله‌های پلیمری هستند و در ساختمان‌سازی برای انتقال آب، گاز و پوشش کابل‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع لوله از نظر ظاهری شبیه به هم هستند، اما تفاوت در ساختار آن‌ها، باعث شده که ویژگی‌هایشان کمی با هم متفاوت باشد. برای این که بهتر بتوانید تفاوت لوله pvc و upvc را متوجه شوید، ابتدا لازم است که آشنایی اندکی با هرکدام به دست بیاورید.

لوله pvc چیست؟

لوله pvc یک لوله پلاستیکی بسیار پرکاربرد است که دارای مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه، فرسایش، مواد شیمیایی و ... می‌باشد.
لوله pvc

pvc (پلی وینیل کلراید) از پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید ساخته می‌شود و حاوی 43% وینیل و 57% کلر است. pvc در ساخت مواد پلاستیکی مختلفی از جمله لوله pvc مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مواد پلاستیکی در جهان شناخته می‌شود. لوله‌های پی وی سی به عنوان جایگزینی برای لوله‌های فلزی قدیمی به شمار می‌روند و نسبت به آن‌ها مزایای متعددی دارند. از جمله این که بسیار سبک‌تر هستند، سطح داخل آن‌ها کاملا صاف است و دچار رسوب و گرفتگی نمی‌شوند، دچار ترکیدگی و پوسیدگی نمی‌شوند، طول عمر آن‌ها بسیار بالا است، رنگ و طعم آب داخل آن‌ها تغییر نمی‌کند و … .

لوله upvc چیست؟

Upvc یکی از انواع pvc است، با این تفاوت که در ساخت آن از مواد نرم‌کننده استفاده نشده و حالت پلاستیکی ندارد. که در اصل upvc مخفف Unplasticized Polyvinyl Chloride است و به معنای پلی وینیل کلراید پلاستیکی‌نشده می‌باشد. پلاستیکی نبودن این ماده باعث شده که لوله تولید شده با آن سخت‌تر و محکم‌تر باشد و انعطاف‌پذیریش هم کمتر باشد. البته تنها کاربرد این ماده به تولید لوله محدود نمی‌شود و از آن برای ساخت پروفیل درب و پنجره هم استفاده می‌شود.

Upvc یکی از انواع pvc است، با این تفاوت که در ساخت آن از مواد نرم‌کننده استفاده نشده و حالت پلاستیکی ندارد. اصطلاحا به این لوله پلیکا گفته می‌شود.
لوله upvc

به لوله تولید شده با upvc اصطلاحا لوله پلیکا گفته می‌شود که این لوله بر اساس میزان مقاومتی که دارد به سه دسته‌ی لوله پلیکا نیمه قوی، قوی و معمولی تقسیم می‌شود. از آن‌جا که انعطاف‌پذیری لوله upvc کمتر است، برای خم کردن آن معمولا از روش حرارت دادن به لوله استفاده می‌کنند، البته نوع دیگری از این لوله وجود دارد که به اسم لوله upvc خم سرد شناخته می‌شود و می‌تواند به وسیله فنر به آن زاویه داد.

تفاوت لوله pvc و upvc در چیست؟

حالا که دیدگاهی کلی در مورد این دو لوله به دست آورده‌اید، می‌توانیم به بررسی تفاوت‌های میان آن‌ها بپردازیم. همان طور که متوجه شدید، ماده اصلی که برای ساخت هر دوی این لوله‌ها به کار می‌رود، پلی وینیل کلراید می‌باشد. اما در ساخت upvc از حداقل میزان افزودنی استفاده شده و حالت پلاستیکی ندارد. این تفاوت کوچک در تولید لوله pvc و upvc باعث شده که آن‌ها از نظر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی با هم متفاوت باشند.

تفاوت لوله pvc با upvc از نظر کاربرد

از هر دوی این لوله‌ها می‌توان برای انتقال سیالات مایع و گازی مختلف استفاده کرد. اما از آن‌جا که انعطاف‌پذیری pvc نسبت به upvc بیشتر است، از آن برای لوله‌کشی در ساختمان‌‌ها بیشتر استفاده می‌شود و می‌توانند گزینه خوبی برای انتقال فاضلاب باشند. در مقابل، چون در ساخت لوله upvc از فتالات استفاده نمی‌شود، این لوله برای سلامتی مضر نیست و کاربرد گسترده‌ای در انتقال آب آشامیدنی دارد.

از لوله upvc برای پوشش کابل‌های برق در ساختمان‌ها هم استفاده می‌شود. چون این لوله‌ها مقاومت بسیار بالایی دارند و نسوز هستند، استفاده از آن‌ها به عنوان پوشش کابل‌های برق باعث می‌شود که به این کابل‌ها آسیبی نرسد.

از لوله pvc برای پوشش کابل برق استفاده نمی‌شود.
تفاوت لوله pvc با upvc از نظر کاربرد

تفاوت لوله pvc با upvc در مقاومت

هر دوی این لوله‌ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و این ویژگی به همراه سایر مزایای آن‌ها باعث شده است که به سرعت جایگزین لوله فلزی قدیمی شوند. اما در مقایسه pvc و upvc با هم، upvc مقاومت بالاتری دارد. مقاومت لوله upvc را هم از منظر مقاومت در برابر فشار و ضربه و هم از نظر مقاومت در برابر مواد شیمیایی و فرسایش می‌توان بهتر دانست. این لوله هم‌چنین در برابر دماهای بالا هم مقاومت بیشتری دارد.

تفاوت pvc و upvc از نظر ایمنی

یک تفاوت قابل ذکر لوله pvc با upvc این است که لوله‌های pvc در برابر آتش مقاوم نیستند و به همین خاطر هم توصیه می‌شود از آن‌ها به عنوان پوشش لوله برق استفاده نشود. لوله pvc در صورت آتش گرفتن از خود گاز هیدروژن کلراید آزاد می‌کند که گازی مضر به شمار می‌رود. در عوض لوله upvc در اثر سوختن گاز هیدروژن کلراید متصاعد می‌کند که این گاز خودش باعث خفه شدن آتش و خاموش شدن آن می‌شود.

از سوی دیگر، در ساخت پی وی سی از فتالات‌ها استفاده می‌شود که این مواد برای محیط زیست مضر هستند. اما در تولید یو پی وی سی از این مواد استفاده نشده و لوله upvc ضرری برای طبیعت ندارد. علاوه بر آن لوله upvc قابل بازیافت است و می‌توان از آن برای ساخت مواد دیگر استفاده کرد.

فرق لوله pvc با upvc از نظر دوام و طول عمر

لوله upvc دوام و طول عمر بیشتری نسبت به لوله pvc دارد.
فرق لوله pvc با upvc از نظر دوام و طول عمر

چون در ساخت لوله pvc از مواد نرم کننده استفاده شده است و انعطاف‌پذیری است، دوام آن کمی از upvc کمتر می‌باشد. اما لوله upvc به خاطر سخت‌تر بودن و مقاومت بیشترش، طول عمر و ماندگاری بالاتری هم دارد. البته هر دوی این لوله‌ها طول عمر بسیار بالایی دارند و می‌توانند حداقل 50 سال و در صورت نگهداری درست تا 100 سال عمر کنند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *