لوله upvc خم سرد چیست؟ + ویژگی‌ها، کاربرد و جدول سایز

لوله upvc خم سرد یکی از انواع لوله پلیکا می‌باشد که برای خم کردن آن نیازی به حرارت دادن لوله نیست و می‌توان تنها با کمک فنر خم‌کاری، آن را زاویه داد و خم کرد. از لوله پی وی سی خم سرد عموما به عنوان لوله برق استفاده می‌شود تا بتوان تاسیسات برق‌کشی ساختمان را به راحتی انجام داد. این لوله‌ها دارای خاصیت ضدحریق هستند و در صورت بروز آتش‌سوزی، شعله‌ور نمی‌شوند.

لوله upvc خم سرد چیست؟

برای خم کردن لوله پی وی سی خم سرد دیگر نیازی به حرارت دادن نیست و می‌توان آن‌ها را با کمک فنر خم‌کن، زاویه داد.
لوله upvc خم سرد

لوله یو پی وی سی که از پلی وینیل کلراید ساخته می‌شود، یکی از لوله‌های پرطرفدار است که برای لوله‌کشی ساختمان‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع لوله هم برای انتقال آب و گاز و هم به‌عنوان پوششی برای کابل‌های برق استفاده می‌کنند. البته این لوله کاربردهای دیگر مثل استفاده در سیستم‌های هواکش و تهویه هوا هم دارد که برای این کار بیشتر از لوله خرطومی پی وی سی استفاده می‌شود.

در اجرای سیستم‌های لوله‌کشی گاهی نیاز است که لوله‌ها را طبق نقشه خم کرد و به آن‌ها زاویه داد. در رابطه با این موضوع، لوله‌های upvc به دو نوع لوله upvc خم سرد و لوله upvc خم گرم تقسیم می‌شوند. همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، برای خم کردن لوله‌های خم گرم، باید به آن‌ها حرارت غیر مستقیم وارد کرد تا لوله کمی نرم شود و بتوان به آن زاویه داد. 

در مقابل، برای خم کردن لوله پی وی سی خم سرد دیگر نیازی به حرارت دادن نیست و می‌توان آن‌ها را با کمک فنر خم‌کن، زاویه داد. از لوله‌های خم سرد عموما برای اجرای تاسیسات برق استفاده می‌شود و به همین خاطر هم این لوله‌ها با اسم لوله برق pvc خم سرد شناخته می‌شوند. استفاده از لوله خم سرد باعث می‌شود که ضایعات اجرا کاهش پیدا کند و سرعت انجام کار هم بیشتر شود.

ویژگی‌های لوله پی وی سی خم سرد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله پلیکا برق از نوع خم سرد این است که این لوله‌ها نسوز هستند. در صورت بروز حریق یا وقوع حوادثی که می‌توانند منجر به آتش‌سوزی شوند (مثل اتصالی برق و جرقه زدن) این لوله به سختی مشتعل می‌شود و با دور شدن منبع آتش، سوختن آن متوقف می‌شود. هم‌چنین این لوله در صورت آتش گرفتن از خود گازی متساعد می‌کند که باعث خفه شدن آتش و خاموش شدن آن می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله upvc خم سرد این است که در برابر آتش مقاوم هستند.
ویژگی‌های لوله پی وی سی خم سرد

این لوله، همانند دیگر انواع لوله پی وی سی، ویژگی‌ها و مزایای متعددی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • مقاومت لوله برق pvc خم سرد در برابر فشار و ضربات داخل و خارجی زیاد است.
  • این لوله‌ها در برابر سایش و خراش هم بسیار مقاوم هستند.
  • طول عمر لوله upvc خم سرد بالا است و از 50 تا 100 سال عمر می‌کنند.
  • این لوله‌ وزن بسیار پایینی دارد که باعث می‌شود حمل و نصب آن آسان باشد.
  • علیرغم وزن پایین، استحکام لوله پی وی سی بسیار بالاست.
  • لوله خم سرد در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد. 
  • لوله‌های پی وی سی دچار خوردگی و پوسیدگی نمی‌شوند.
  • ایمنی لوله برق pvc خم سرد بالا است.
  • آن‌ها می‌توانند شرایط دمایی مختلف را به خوبی تحمل کنند.

کاربرد لوله خم سرد چیست؟

از جمله مکان‌هایی که از لوله برق خم سرد در آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان‌های مسکونی و تجاری: بیشترین کاربرد لوله upvc خم سرد در اجرای تاسیسات برق ساختمان‌های مسکونی و تجاری است. از این لوله برای کاور سیم‌هایی که از تابلو برق به کلید و پریز‌ها و وسایل روشنایی می‌رون، استفاده می‌شود.
  • تاسیسات صنعتی: علاوه بر اجرای تاسیسات ساختمان‌های مسکونی و تجاری، از لوله پی وی سی خم سرد برای اجرای تاسیسات صنعتی هم استفاده می‌کنند. از این لوله‌ها در مکان‌هایی مثل کارخانجات و انبارها برای محافظت از کابل‌های برق فشار قوی استفاده می‌شود.
  • تاسیسات در فضای باز: یکی از مزیت‌های لوله upvc خم سرد این است که در برابر عوامل هم‌چون نور خورشید و شرایط مختلف دمایی و آب و هوایی مقاوم است. این ویژگی باعث می‌شود که بتوان از این لوله‌ در اجرای تاسیساتی که در فضای باز قرار دارند هم استفاده کرد.

سایز لوله upvc خم سرد

لوله‌های upvc خم سرد در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان بسته به محل کاربرد، سایز مناسب آن را انتخاب کرد. طول این لوله‌ها معمولا همگی 6 متر است، اما قطر آن‌ها متفاوت می‌باشد. در زیر می‌توانید جدول وزن و سایز لوله یو پی وی سی خم سرد را مشاهده کنید.

سایز وزن

(گرم)

pg mm inch
13.5 20 ½  0.75
13.5 20 ½  0.8
16 25 ¾  1
21 32 1 1.5
29 40 ¼ 1 1.9
36 50 ½ 1 2.4

جمع بندی

لوله upvc خم سرد یکی از انواع لوله پی وی سی است که می‌توان آن را بدون حرارت دادن و نرم کردن، خم کرد. لوله upvc خم سرد عموما به عنوان لوله برق کاربرد دارد و از آن در اجرای تاسیسات برق ساختمان‌ها برای محافظت از کابل‌های برق استفاه می‌شود. شما می‌توانید برای خرید یا استعلام قیمت لوله پلیکا به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *