لوله پلیکا نیمه قوی چیست و چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد؟

لوله پلیکا نیمه قوی همان طور که از نامش پیداست، برای انتقال سیالات با فشار متوسط مناسب می‌باشد. این لوله که با نام لوله پلیکا نیمه معمولی هم شناخته می‌شود، عمدتا برای انتقال فاضلاب‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل به آن لوله پلیکا فاضلابی هم می‌گویند. در ادامه به بررسی کامل لوله پلیکا نیمه قوی خواهیم پرداخت.

لوله پلیکا نیمه قوی چیست؟

لوله پلیکا نیمه قوی برای انتقال سیالات با فشار متوسط مناسب است و عمدتا برای انتقال فاضلاب‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
لوله پلیکا نیمه قوی

لوله پلیکا که از مواد upvc ساخته می‌شود، از نظر میزان تحمل فشار در سه نوع تولید می‌شود که عبارتند از لوله پلیکا فشار قوی، فشار نیمه قوی و فشار معمولی. از لوله پلیکا فشار قوی عموما برای انتقال فاضلاب‌ کارخانه‌ها، از فشار نیمه قوی برای انتقال فاضلاب خانگی و از فشار معمولی برای سیستم تهویه ساختمان استفاده می‌شود. البته کاربرد این لوله‌ها تنها به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود و برای کاربری‌های دیگر هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال لوله پلیکا کشاورزی نیز از نوع نیمه قوی می‌باشد.

لوله پلیکا نیمه قوی چه ویژگی‌هایی دارد؟

چیزی که باعث تفاوت میزان فشاری که لوله‌ها می‌توانند تحمل کنند می‌شود، ضخامت آن‌ها است. به عبارت دیگر، ضخامت لوله‌ها بر میزان فشاری که می‌توانند تحمل کنند، تاثیر می‌گذارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که ضخامت لوله پلیکا نیمه قوی از لوله پلیکا فشار قوی کمتر و از فشار معمولی بیشتر است. 

از دیگر ویژگی‌های لوله پلیکا نیمه قوی، می‌توان به وزن سبک آن اشاره کرد. سبکی وزن این لوله باعث می‌شود که حمل و اجرای آن راحت باشد. علیرغم وزن سبک، لوله پلیکا نیمه معمولی از مقاومت خوبی برخوردار است. این لوله می‌تواند فشارهای داخلی و خارجی و ضربات را به خوبی تحمل کند و طول عمر بالایی هم دارد.

لوله پلیکا نیمه قوی با مواد شیمیایی واکنش نمی‌دهد و دچار خوردگی و پوسیدگی نمی‌شود به همین خاطر هم برای انتقال فاضلاب مناسب هستند.
ویژگی‌های لوله پلیکا فاضلابی

علاوه بر این، لوله پلیکا نیمه قوی با مواد شیمیایی واکنش نمی‌دهد و دچار خوردگی و پوسیدگی نمی‌شود. هم‌چنین در ساخت این لوله از فتالات ها استفاده نشده و این لوله فاقد مواد مضری مثل سرب، جیوه، کروم و … است؛ که این موضوع باعث می‌شود پلیکا نیمه قوی گزینه خوبی برای انتقال آب آشامیدنی باشد.

سایز لوله پلیکا نیمه قوی

تمامی لوله‌های upvc در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام با توجه به نوع، ضخامت متفاوتی دارد. لوله پلیکا فاضلابی (یا همان فشار نیمه قوی) در سایزهای زیر تولید می‌شود:

  • سایز 75 میلی‌متر (یا ½ 2 اینچ) با ضخامت 3 میلی‌متر
  • سایز 90 میلی‌متر (یا 3 اینچ) با ضخامت 3 میلی‌متر (لوله پلیکا 8)
  • سایز 110 میلی‌متر (یا 4 اینچ) با ضخامت 3.2 میلی‌متر (لوله پلیکا 10)
  • سایز 125 میلی‌متر (یا 5 اینچ) با ضخامت 3.2 میلی‌متر
  • سایز 160 میلی‌متر (یا 6 اینچ) با دو ضخامت 3.2 یا 4 میلی‌متر
  • سایز 200 میلی‌متر (یا 8 اینچ) با دو ضخامت 4 و 4.9 میلی‌متر

دلیل وجود سایزهای مختلف از این لوله این است که بتوان با توجه به محل استفاده از آن، سایز مناسب را انتخاب کرد. مثلا سایز های کوچک لوله پلیکا نیمه قوی، مثل 75 میلی‌متری، برای انتقال سیالات کم خطر استفاده می‌شود و آن را به صورت روکار اجرا می‌کنند. اما لوله‌ای با سایز بزرگ‌تر، مثل 200 میلی‌متر، را برای انتقال فاضلاب و به صورت زیرکار استفاده می‌کنند.

لوله پلیکا نیمه قوی چه کاربردهایی دارد؟

از لوله پلیکا نیمه قوی عمدتا برای انتقال فاضلاب و سیستم‌های آبیاری کشاورزی استفاده می‌شود.
کاربرد لوله پلیکا نیمه قوی

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، یکی از کاربردهای اصلی لوله پلیکا نیمه قوی استفاده از آن به عنوان لوله فاضلاب می‌باشد و به همین دلیل هم اغلب به آن لوله پلیکا فاضلابی می‌گویند. از دیگر کاربردهای این لوله می‌توان به استفاده از آن برای انتقال آب آشامیدنی و آبیاری در کشاورزی استفاده کرد.

برای پوشش کابل‌های برق معمولا از لوله پلیکا فشار قوی استفاده می‌کنند، چون مقاومت آن‌ها بیشتر است. برای مصارف دیگری مثل لوله کشی سیستم‌های تهویه و هواکش‌ها با این که می‌توان از لوله پلیکا نیمه قوی استفاده کرد، اما چون پلیکای معمولی هم برای این کار مناسب است و قیمت پایین‌تری هم دارد، از همان پلیکای معمولی استفاده می‌شود.

مزایای لوله پلیکا فاضلابی چیست؟

  • مقاومت در برابر فشار و ضربه
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • سطح داخلی کاملا صاف و با اصطکاک پایین
  • عدم پوسیدگی
  • عدم ترکیدگی و ترک برداشتن در فشار کاری مجاز
  • وزن کم
  • حمل و نصب آسان
  • قیمت مناسب

جمع بندی

لوله پلیکا نیمه قوی یکی از انواع لوله‌های upvc است (قبلا در مقاله‌ای تفاوت لوله pvc و upvc را توضیح داده‌ایم) که می‌تواند فشار کاری متوسط را تحمل کند. این لوله عموما به عنوان لوله پلیکای فاضلابی و لوله پلیکای کشاورزی هم شناخته می‌شود. میزان فشاری که لوله‌های پلیکا می‌توانند تحمل کنند به ضخامت آن‌ها بستگی دارد که در این مقاله ضخامت سایزهای مختلف این لوله را هم بررسی کردیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *