وزن موتور آسانسور چقدر است؟

دانستن وزن موتور آسانسور، یکی از عوامل تاثیر گذار در طراحی موتور خانه آسانسور می‌باشد و دانستن آن به شما کمک می‌کند تا علاوه بر در نظر گرفتن تمهیدات مناسب برای حمل و نقل، برای آن پایه‌های مناسبی بسازید و از حوادث احتمالی جلوگیری کنید. در واقع می‌توان گفت که وزن موتور آسانسور می‌تواند در قیمت موتور آسانسور نیز تاثیر گذار باشد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی بیشتر وزن موتور آسانسور بپردازیم.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

وزن موتور آسانسور چقدر است؟

وزن موتور آسانسور
وزن موتور آسانسور

به طور کلی وزن موتور آسانسور به نوع، سرعت و ظرفیت کابین آسانسور بستگی دارد. سنگین ترین نوع وزن موتور آسانسور، موتور کششی گیربکس دار است. حداقل وزن این موتورها حدود 450 کیلوگرم است. اما درمورد وزن موتورهای گیرلس می‌توان گفت که حداقل به 150 کیلوگرم می‌رسد. بهتر است بدانید که معمولا وزن موتورهای آسانسور خارجی کمتر از نوع ایرانی آن است. وزن موتور آسانسور می‌تواند در تعیین قیمت موتور آسانسور نیز تاثیر گذار باشد که تاثیر زیادی هم در قیمت کلی آسانسور و هزینه‌ی حمل و نقل آن خواهد داشت.

علاوه بر این باید در زمان خرید این قطعات به مزایا و معایب انواع آن دقت کنید تا در صورت وجود عیبی در آن، به سراغ برند دیگری بروید. هرکدام از موتورهای آسانسور، با توجه به وزنی که دارند، برای یک ظرفیت خاص کابین مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما برای انتخاب موتور آسانسور گزینه‌های متعددی را پیش رو دارید که هرکدام از آن‌ها وزن مشخصی دارند.

به طبع هرچه میزان باری که قرار است آسانسور جا به جا کند بیشتر باشد، موتور آن بزرگ تر و وزن موتور آسانسور بیشتر خواهد بود. در ادامه به بررسی وزن انواع موتورها خواهیم پرداخت.

وزن موتور گیرلس ساسی 8 نفره با سرعت 1.6

این موتورها که ساخت کشور ایتالیا هستند، یکی از معروف ترین برندهای موتور آسانسور به شمار می‌روند. وزن این موتورها چیزی حدود 140 کیلوگرم است که با توجه به این عدد، توان قابل قبولی دارد و می‌تواند بارهایی تا وزن 600 کیلوگرم را جا به جا کنند.

وزن موتور آسانسور الکو TR5 5.5KW

موتور الکو
موتور الکو

این نوع موتورها به عنوان با کیفیت ترین موتور آسانسور شناخته می‌شوند. وزن موتور آسانسور الکو بالا است و به چیزی حدود 250 کیلوگرم می‌رسد. این وزن توانسته ظرفیت استاندارد این موتور را به 500 کلوگرم افزایش دهد.

وزن موتور آسانسور هیدرولیکی

در اکثر آسانسورهای هیدرولیکی از الکترو موتورهای روغن یا به عبارت دیگر مستغرق استفاده می‌کنند. این موتورها در مقایسه با موتورهای با نوع موتورهای خشک پوسته، حجم و وزن بسیار کمی دارند که به خوبی با پمپ‌های اسکرو، کوپل می‌شوند.

وزن موتور گیرلس سیکور 10 نفره با سرعت 1.6

موتور سیکور
موتور سیکور

از بهترین نمونه‌های موتور آسانسور بدون گیربکس، می‌توان به این موتورها اشاره کرد. وزن موتور آسانسور سیکور، 150 کیلوگرم است که بازدهی بسیار خوب و بالایی دارد. این موتورها با این میزان وزن، برای آسانسورهای پرترافیک گزینه‌ی بسیار خوبی هستند.

به طور کلی به دلیل وزن بالای موتورهای گیربکسی، موتوهای گیرلس یا فاقد گیربکس تولید شدند. در این نوه موتورها، نیروی الکتریکی مستقیما سبب چرخش فلکه شیار و حکت کابین می‌شود. از آنجایی که وزن این موتورها از موتورهای گیربکسی کمتر است، سبب می‌شود تا انتقال کابین بین طبقات با سرعت بالاتری صورت بگیرد. این موضوع برای ساختمان‌هایی که ترافیک بالای مسافر دارند، اهمیت بالایی دارد. به دلیل این ویژگی و تکنولوژی پیشرفته تر در این موتورها، قیمت موتور آسانسور گیرلس از نوع گیربکسی آن بیشتر است.

تاثیر وزن موتور آسانسور در سرعت آن

همانطور که می‌دانید ساختمان‌های با طبقات زیاد، از آسانسورهایی استفاده می‌کنند که سرعت بالایی داشته باشند، تا با صرفه جویی در زمان، بتانند افراد بیشتری را جا به جا کنند. حال یکی از ویژگی‌هایی که سبب این امر می‌شود، وزن موتور آسانسور مورد استفاده است. از آنجایی که موتورها اصلی ترین قطعه‌ی آسانسور را تشکیل می‌دهند، پس وزن آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در سرعت آسانسور داشته باشد. در بیشتر موارد سعی می‌شود تا شرایطی برای کاهش وزن کلی آسانسور فراهم شود. به همین دلیل است که در این موارد از به کارگیری موتورهای دو سرعته اجتناب می‌کنند.

این موتورها وزن و حجم بالایی دارند و برای این چنین موقعیت‌ها مناسب نیستند. از طرف دیگر اگر وزن موتور آسانسور کم باشد، به این معناست که حجم کمی داشته و مصرف برق آن نیز کم خواهد بود. پس می‌توان گفت که وزن کم سبب صرفه جویی در مصرف انرژي خواهد شد. اما در برخی موارد نیز توان موتور حائز اهمیت می‌باشد که این موضوع سبب بالا رفتن وزن موتور آسانسورها خواهد شد. در زمان خرید موتورهای آسانسور یکی از فاکتورهایی که در نظر گرفته می‌شود، وزن آن‌ها است.

زیرا با توجه به وزن این قطعه، توان آن را مشخص کرده و نوع کاربرد آن تعیین می‌شود. علاوه بر این، وزن کم موتورهای آسانسور این مزیت را هم دارد که سبب کاهش هزینه‌های حمل و نقل خواهد شد. پس در هنگام خرید این قطعه حتما به این موضوع توجه داشته باشد. البته بهتر است بدانید که با توجه به وزن موتور آسانسور است که ابعاد موتورخانه تعیین می‌شود و این می‌تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد.

به عبارت دیگر وزن موتور آسانسور یکی از عامل تاثیر گذار در طراحی موتورخانه‌ها به شمار می‌رود و دانستن آن به شما کمک می‌کند تا علاوه بر در نظر داشتن تمهیدات مناسب برای حمل و نقل، بتوانید برای آن شاسی موتور آسانسور مناسبی بسازید و از حوادث احتمالی جلوگیری کنید. وزن موتور آسانسور به نوعی به سرعت و نوع آن و همچنین ظرفیت کابین بستگی دارد.

در حال حاضر موتورهای کششی گیربکسی سنگین ترین وزن را در میان موتورهای آسانسور دارند. حداقل وزن این موتورها حدود 450 کیلوگرم است که این یک عدد زیاد برای وزن موتورهای آسانسور به شما می‌رود و می‌تواند از سرعت آن بکاهد.

کلام پایانی

هدف سیوان لند در این مقاله، اطلاع هرچه بیشتر شما از وزن موتور آسانسور ها بود تا بتوانید براساس این معیار، محصولی مناسب با نوع کاربری ساختمان خود انتخاب کنید. همانطور که در مطالب بالا گفته شد، این فاکتور می‌تواند تاثیر زیادی در سایر ویژگی‌های آسانسور داشته باشد. پس بهتر است که در هنگام انتخاب این قطعات، با توجه به انتظاراتی که آن موتور دارید، معیارهای خود را مشخص کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

یکی از مزیت‌های سیوان لند این است که شما می‌توانید در زمان خرید یک محصول، ابتدا با مشاوران سیوان لند مشورت کرده و پس از تایید نهایی آن را خریداری کنید. این کار باعث می‌شود تا انتخابی درست و صحیح داشته باشید. پس در صورتی که قصد خرید این قطعات را دارید، با راهنمایی‌های مشاوران سیوان لند این خرید را انجام دهید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *