راهنمای جامع گچ کاری دیوار به همراه نکات و لوازم مورد نیاز آن


قیمت گچ

گچ کاری دیوار شاید کار ساده‌ای به نظر برسد اما نیازمند تخصص و مهارت در کنترل کردن گچ است. پیش‌تر در مقاله‌ای در مورد گچ کاری سقف صحبت کرده بودیم، در این مقاله قصد داریم موضوع گچ کاری ساده دیوار، ابزار گچ کاری دیوار و نکات مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

گچ کاری دیوار

با این که کار گچ کاری خود عمل پیچیده‌ای نیست، اما برای این که نتیجه‌ی کار تمیز و یکدست دربیاید، به مهارت نیاز دارد. نکاتی که برای گچ کاری دیوار باید یاد بگیرید این است که چه ابزار و وسایلی برای این کار احتیاج دارید، چطور ملات مناسب برای این کار آماده کنید، دیوارهای آسیب دیده را چگونه گچ کاری کنید و در آخر این که دیوارهای بیرونی را چطور گچ کاری کنید.

ابزار گچ کاری دیوار

  • گچ
  • استامبولی تمیز
  • آب شیرین تمیز
  • ماله
  • چوب برای هم زدن ملات
  • سنباده
  • نردبان
  • هاوک
گچ کاری دیوار
گچ کاری دیوار

0 تا 100 آموزش گچ کاری دیوار

نکات پیش از شروع گچ کاری دیوار

چون در حین گچ کاری دیوار این احتمال وجود دارد که گچ به اطراف پاشیده شود و کف زمین زیر دیوار را کثیف کند، بهتر است از قبل از شروع کار مبلمان خود را جمع کنید و یا این که روی آن‌ها به علاوه‌ی کف زمین را پلاستیک بکشید. همچنین باید کلید و پریز برق و تلفن و هر چیزی دیگری که بر روی دیوار نصب است را باز کنید. پیش از شروع به گچ کاری ساده دیوار حتما جریان برق را هم قطع کنید.
برای آماده کردن ملات گچ کاری هم باید دقت کنید که تمام وسایل شما کاملا تمیز باشند. هر گونه گرد و خاک یا شن و ماسه‌ای که در ظرف استامبولی یا روی ماله‌ی شما مانده باشد، می‌تواند باعث ایجاد ترک در گچ شود. پس حتما از وسایل تمیز و آب شیرین تمیز استفاده کنید. دیواری که می‌خواهید آن را گچ کاری کنید را با آب گرم تمیز کنید، اما دقت کنید که دیوار نباید زیاد خیس شود.
مورد دیگری که پیش از گچ کاری ساده دیوار باید به آن دقت کنید، انتخاب گچ مناسب برای این کار است. انواع گچ ساختمانی مختلفی وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند، برای مثال یک گچ برای زیر کار مناسب است و دیگری روی کار و یا برخی گچ‌ها را می‌توان بدون زیر کاری هم استفاده کرد. گچ گیپتون یکی از بهترین انواع گچ ساختمانی است.

تست میزان جذب دیوار

مورد دیگری که هنگام گچ کاری دیوار باید به آن دقت کنید، این است که آیا میزان جذب دیوار شما زیاد است یا کم؟ قدرت مکش دیوار و سرعت خشک شدن آن، بر روی گچ کاری شما تاثیر می‌گذارد. پس قبل از شروع به گچ کاری، باید این نکته را در مورد دیوار خود بسنجید.
اگر جذب دیوار زیاد باشد، رطوبت را به سرعت به خود می‌گیرد. این امر باعث می‌شود که گچ به سرعت روی دیوار خشک شود و فرصت کافی برای صاف کردن و شکل دادن به آن نداشته باشید و کار شما سخت می‌شود. از طرف دیگر اگر جذب آب دیوار کم باشد، گچ به دیوار نمی‌چسبد.
یکی از بهترین روش‌ها برای سنجیدن میزان جذب آب دیوار، این است که روی قسمتی از آن گچ بزنید و ببینید بعد از گذشت چه مدت زمانی خشک می‌شود. قسمتی کوچک (5 سانتی‌متر در 5 سانتی‌متر) را انتخاب کنید و گچی که تازه مخلوط کرده‌اید را روی آن بکشید. گچ را برای چند دقیقه به حال خود بگذارید تا خشک شود.

گچ کاری دیوار با مکش مختلف

اگر گچی که با آن میزان جذب آب دیوار را آزمایش کرده بودید، به سرعت خشک شده بود، دیوار شما مکش بالایی دارد. اگر زمان زیادی صرف خشک شدن گچ شد، یعنی مکش دیوار کم است. برای رفع مشکل مکش پایین دیوار می‌توان از یک آغازگر (PVA) استفاده کرد. چسب PVA باعث می‌شود که گچ به دیوار بچسبد. برای استفاده از چسب PVA آن را با نسبت سه به یک با آب ترکیب و رقیق کنید و لایه‌ای از آن را روی دیوار بکشید.
برای دیوارهایی که جذب بالایی دارند هم می‌تواند از چسب PVA استفاده کرد. اگر چسب بعد از چند دقیقه خشک شد، یک لایه چسب دیگر روی آن بکشید. لایه‌های چسب PVA نباید ضخیم باشند. برای گچ کاری روی PVA، چسب نه باید کامل خیس باشد و نه باید کامل خشک شده باشد.

آماده کردن ملات گچ

برای ساخت ملات، گچ را درون ظرف تمیزی بریزید و سپس آب را به آن اضافه کنید و بگذارید گچ چند دقیقه در آب خیس بخورد
برای ساخت ملات، گچ را درون ظرف تمیزی بریزید و سپس آب را به آن اضافه کنید و بگذارید گچ چند دقیقه در آب خیس بخورد

برای آماده کردن مخلوط گچ، ظرف استامبولی تمیزی تهیه کرده و در آن آب شیرین تمیز بریزید. سپس گچ را کم کم به آب اضافه کنید. بعد از اضافه کردن گچ به آب اجازه دهید تا همه‌ی گچ خیس بخورد و سپس اقدام به هم زدن آن بکنید. گچ را با تکه چوبی به هم بزنید و دقت کنید که در ملات حباب یا گلوله گچ ایجاد نشود. اگر از همزن برقی استفاده‌ می‌کنید آن را روی درجه کند قرار دهید.
بعد از این که گچ را به خوبی هم زدید و آن را مخلوط کردید، به آن 5 دقیقه‌ای استراحت بدهید تا جا بیفتد. برای این که ببینید مخلوط گچ شما آماده شده است یا نه، تکه‌ی چوب را به صورت قائم در آن فرو کنید و آن را رها کنید. اگر چوب در سر جای خود ماند و کج نشد، یعنی مخلوط شما آماده‌ی استفاده است. با توجه به این که گچ سریع سفت می‌شود، آن را به سرعت استفاده کنید. اگر لازم است مخلوط را برای مدت زیادی نگه دارید، سر ظرف استامبولی را به خوبی با پلاستیک بپوشانید.

کشیدن گچ روی دیوار

کنترل گچ با ماله و کشیدن آن روی دیوار کار سختی است و برای این که نتیجه‌ی کار تمیز دربیاید، به مهارت و تمرین احتیاج دارد. هنگامی که ملات گچ شما آماده بود، مقداری از آن را بردارید و به ماله منتقل کنید. ماله را به صورت افقی به دیوار نزدیک کنید. لبه‌ی پایینی ماله را روی دیوار بگذارید (ماله باید با سطح دیوار زاویه‌دار باشد و لبه‌ی بالایی آن 10میلی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد) و از پایین به بالا بکشید.
ضخامت گچ کاری دیوار باید حداکثر 2-3 میلی‌متر باشد. اگر ضخامت گچ کاری دیوار شما از 4 میلی‌متر بیشتر باشد، امکان ترک خوردن آن بسیار بالاست. دقت کنید که گچ کاری دیوار را باید از پایین و گوشه دیوار شروع کنید و بالا بروید. بهتر است هربار یک قسمت را کامل از پایین تا بالا گچ بکشید و سپس سراغ قسمت بعدی بروید. ماله گچ را با فشار روی دیوار بکشید تا گچ به خوبی به دیوار بچسبد.

برای گچ کاری دیوار، لبه پایینی ماله را به صورت زاویه‌دار روی دیوار بگذارید و گچ را از پایین با بالا بکشید
برای گچ کاری دیوار، لبه پایینی ماله را به صورت زاویه‌دار روی دیوار بگذارید و گچ را از پایین با بالا بکشید

شمشه‌کشی دیوار

بعد از این که یک قسمت از دیوار را گچ کاری کردی، باید آن را شمشه‌کشی کنید تا سطح آن کاملا صاف شود و ضخامت در تمام قسمت‌ها یک اندازه باشد. برای این کار نیز شمشه را از پایین به سمت بالا بکشید. دقت کنید که گچ زود سفت می‌شود. پس زمان کمی برای ماله کشی و شمشه کشی دارید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این که چکار کنیم گچ زود سفت نشود، مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

سفیدکاری

مراحل فوق مربوط به اجرای گچ زیرکار بودند. بعد از این که کل دیوار را با گچ زیر کار گچ کاری کردید، اجازه دهید که کامل خشک شود و سپس یک لایه‌ی نازک گچ روکار روی آن اعمال کنید. البته در صورت گچ کاری دیوار با گچ گیپتون نیازی به زیر کار نیست و همان مراحل بالا را با گچ گیپتون انجام می‌دهید و پس از پایان کار می‌توانید در صورت نیاز یک لایه دیگر از همان گچ گیپتون روی آن بکشید یا روی آن را کشته کشی کنید.

گچ کاری دیوار آسیب دیده

اگر تنها قسمتی از دیوار شما آسیب دیده است و می‌خواهید آن را گچ کاری کنید، ابتدا آن قسمت و اطرافش را کمی سمباد بکشید و سپس گرد و غبار و آلودگی های آن را تمیز کنید. سپس با اسفنجی سطح دیوار را اندکی مرطوب کنید. با کاردک روی محل مورد نظر را گچ بکشید. اگر گچ بعد از خشک شدن داخل کشید، یک لایه‌ی دیگر گچ روی آن بکشید.

جمع‌بندی

برای گچ کاری ساده دیوار، باید ابتدا محل مورد نظر را آماده کنید. سپس میزان جذب آب دیوار را بررسی و ملات را آماده کنید. از گوشه‌ی پایین دیوار ملات گچ را به بالا بکشید. برای این کار باید ملات با دیوار زاویه داشته باشد و لبه‌ی بالایی آن در حد یکی دو میلی‌متر از دیوار دور باشد. بعد از کشید گچ روی دیوار با شمشه کشی آن را صاف می‌کنیم و در آخر یک لایه نازک گچ روکار را روی آن می‌کشیم تا سطح دیوار سفید شود.

3.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *