بررسی 0 تا 100 انواع پودر بندکشی | چگونگی بندکشی آجر و سرامیک

پودر بندکشی ماده‌ای خشک و ریزدانه است که در انواع و رنگ‌های متفاوتی تولید و روانه بازار می‌شود. از پودر بندکشی در نماهای آجر و سنگ می‌توان استفاده کرد. نوع استاندارد پودر بندکشی تنها با افزودن اندکی آب (مطابق دستورالعمل مصرف سازنده) می‌تواند به ماده‌ای سیال تبدیل شده که بتواند در فاصله میان کاشی و سرامیک نفوذ کند. در این مقاله درباره انواع پودر بندکشی و کاربرد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

قیمت سیمان
قیمت گچ
قیمت آجر
قیمت شن و ماسه

پودر بندکشی چیست؟

پودر بندکشی

پودر بندکشی از مواد شیمیایی آلی و پودرهای معدنی تشکیل شده‌اند.به طور کلی پودر بندکشی در دو نوع پایه سیمان و پایه اپوکسی ساخته می‌‌شود و البته که پودر بندکشی پایه اپوکسی امروزه خواهان بیشتری دارند. این محصول یکی از پرکاربردترین مصالح پودری در صنعت کاشی‌کاری و سنگ‌کاری می‌باشد. ترکیب خمیری شکل آن که از مخلوط کردن پودر با آب به دست می‌آید استفاده‌های زیادی دارد.بندکشی انواع کاشی، سرامیک، سنگ، موزاییک و آجر  از کاربردهای این پودر است. در واقع پودر بندکشی را از زوایای زیادی می‌توان بررسی کرد که در ادامه مقاله بیشتر بررسی خواهیم کرد.

انواع پودر بندکشی بر اساس مصالح مصرفی

برای آب بندی انواع سطوح، با توجه به کاربری فضا، پودر بندکشی متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد

آنچه استادکاران باید به آن دقت کنند این است که برای آب بندی انواع سطوح، با توجه به کاربری فضا، محصولات متفاوتی  باید مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از پودر مناسب، در هر مکان باعث می‌شود تا از مزیت‌های بیشتر محصول بهره‌مند شده و در نهایت کاری با کیفیت، ایمن و اصولی تحویل داده شود. بنابراین بر اساس مصالحی که پودرهای بندکشی در آن جای می‌گیرند به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • پودر بندکشی آجر

 برای استفاده در بین آجر، پودرها را از سیمان پرتلند و پودر سنگ می‌سازند. دانه‌های پودر بندکشی درشت بوده و می‌توان آن را برای بندهایی با فاصله 6 تا 20 میلی‌متر مورد استفاده قرار داد.

  • پودر بندکشی کاشی و سرامیک

مهندسان غالبا برای بندکشی‌های ساختمان‌های مسکونی از این نوع استفاده می‌شود که دانه‌ها، ریز و دارای مقاومت در برابر آب می‌باشند.

  • پودر بندکشی سنگ

سرسخت‌ترین، در عین حال ساده‌ترین نوع پودر استفاده شده در ساختمان است. هرچند که این نوع پودر برای بندکشی سنگ واجد دانه‌های درشت می‌باشد. اما دارای مقاومت زیادی در برابر سایش، آب و تغییرات دمایی هستند. در واقع از نظر مقاومت و استحکام از دو نوع دیگر بالاتر هستند. از نظر قیمت نیز با توجه به اینکه چندان فرآیند و مواد خاصی در ساخت آن‌ها به کار برده نمی‌شود، ارزان‌تر از دو نوع دیگر است.

انواع پودر بندکشی بر اساس مواد سازنده 

پودر بندکشی انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی‌های منحصربه فردی در محل بندکشی دارند.

پودر بندکشی انواع مختلف با خاصیت‌های متفاوت دارد که هرکدام کاربری مختص به خود را در محل بندکشی دارند.

1. پودر بندکشی پلیمری:

این مدل پودر از مواد پلیمری نانو ساخته شده است که بهترین ترکیب را با سیمان پرتلند می‌سازد. این نوع پودرها در اندازه بسیار کوچکی طراحی شده‌اند که به خوبی میان کاشی‌ها و سرامیک قرار می‌گیرند و استحکام غیرقابل باوری ارائه می‌دهند. یکی از مدل‌های خاص پلیمرها، لاتکس است که در ساخت انواع پودرهای بندکشی استفاده می‌شود و به بهبود انعطاف پذیری پودر بسیار کمک می‌کند.

2. پودر بندکشی رنگی:

این مدل پودر به رنگ سفید طراحی شده است که برای سرویس‌های بهداشتی، حمام و دستشویی کاربرد دارد. البته گاهی ممکن است این مدل پودر نسبت به رنگ کاشی و دیگر مصالح مناسب نباشد و ترکیب به دست آمده هم‌خوانی ایده‌آل را ایجاد نکند. ویژگی پودرهای رنگی دارای مقاومت بسیار بالا و خصوصیات قابل قبولی هستند که در برابر آب و رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. از جمله زمینه‌های پرکاربرد پودر بندکشی رنگی می‌توان به  آجر تفلون و آجر انگلیسی اشاره کرد.

3. پودر بندکشی آنتی باکتریال:

محیط‌هایی مانند مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از کاشی و سرامیک های دارای ویژگی آنتی باکتریال استفاده می‌کنند تا محیط از هر نظر بهداشتی در برابر رشد میکروارگانیسم‌های خطرناک، انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها مقاوم طراحی شود. در صورت عدم استفاده از پودرهای بندکشی غیرآنتی‌باکتریال تمام هزینه‌ها و زحمت‌هایی که برای بندکشی کاشی و سرامیک انجام می‌شود کاملاً هدر می‌رود. این دسته از پودرها در کنار این که خاصیت آنتی باکتریال بسیار ایده‌آلی دارند هزینه بیشتری نسبت به دیگر پودرها خواهد داشت.

4. پودر بندکشی ضدآب:

این مدل پودر یک مانعی ایده‌آل در برابر نفوذ هر گونه نم و رطوبت است که میان بندکشی کاشی‌ها و سرامیک استفاده می‌شود. به همین دلیل شرایط کاملا ایده آلی برای اجرای پروژه‌های مختلف ساختمانی به همراه دارد. البته تمام پودرهای بندکشی این خاصیت را دارند. اما این مدل پودر با توانایی فوق‌العاده ضد آب بودن نسبت به دیگر پودر ها طراحی شده است که علاوه بر خاصیت ضد آب بودن، مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه از خود نشان می دهد.

5. پودر بندکشی اسیدی:

پودر بندکشی اسیدی براساس مقاومت بسیار بالایی در محیط ها و سایر سیالات اسیدی طراحی شده است که استفاده از آن‌ در محیط‌های صنعتی و شیمیایی احتمال آسیب‌دیدگی بر اثر تماس با سیالات اسیدی و خورنده به شدت کاهش پیدا می‌کند.

معیارهای پودر بند کشی استاندارد چیست؟

۱. مقاومت خمشی

  • تعریف استاندارد: حداکثر تنش فشاری و کششی یا مقدار شکست روان ملات که در اثر وارد کردن نیروی خمشی در سه نقطه، اندازه گیری می‌شود.
  • اهمیت گذراندن کنترل خمش در بندکشی: بسته به ابعاد بند اجرا شده، در بسیاری موارد مقاومت بند کمتر از اهمیت مقاومت خود کاشی یا سرامیک نیست، لذا استفاده از بندکشی مقاوم که بتواند نیروهای وارد شده به خود را تحمل کند بسیار با اهمیت است، چرا که ممکن است منجر به کنده شدن بندها از کاشی شده و با ایجاد ترک به آب بندی صدمه زده و به راحتی از سطوح کف و جانبی خود جدا و به تدریج موجب خالی شدن بندها شود.

۲. مقاومت فشاری

  • تعریف استاندارد: مقدار شکست روان ملات که در اثر وارد کردن نیروی فشاری در دو نقطه مقابل هم، اندازه گیری می شود.
  • تعریف عمومی: عبارت است از ظرفیت تحمل یک جسم، مصالح ساختمانی یا سازه در مقابل نیروهای فشاری محوری مستقیم. هنگامی که حد مقاومت فشاری یک ماده فرا می‌رسد، آن ماده منهدم خواهد شد.
  • اهمیت گذراندن آزمون مقاومت فشاری در بندکشی: با در نظر گرفتن کاشی و سرامیک به عنوان یکی از مرسوم ترین کفپوش ها، اهمیت میزان فشار قابل تحمل بندکشی بسیار زیاد است تا در مقابل فشار وارد شده خرد نشده و به تدریج منجر به خالی شدن بندها و حذف بندکشی نشود.
  • روش انجام آزمون: دو نیمه نمونه منشوری شکسته شده در آزمون خمش، بوسیله ابزار مخصوص آزمون مقاومت فشاری، مورد آزمون قرار می گیرد، حداکثر نیروی بارگذاری هنگام شکست نمونه ثبت و مقاومت فشاری به صورت نیرو بر واحد سطح گزارش می‌شود.

۳. مقاومت سایشی

  • تعریف در استاندارد: میزان مقاومت یک روان ملات در مقابل ساییدگی
  • تعریف عمومی: توانایی ماده برای حفظ ظاهر و ساختار اولیه، هنگامی که در معرض مالش یا کاردک‌زنی یا برخورد قرار می‌گیرد.
  • اهمیت گذراندن آزمون سایش در بندکشی: از آنجاییکه ملات بندکشی بر روی سطح و همتراز کاشی قرار میگیرد، لذا در معرض پاخوردگی، رفت و آمد، کشیدن اجسام سخت بر روی آن و همه نوع سایش متدوال در منازل مسکونی، واحدهای تجاری و … قرار خواهد داشت، لذا نباید به سادگی ساییده شده و از بین برود.
  • روش انجام آزمون: در این آزمون نمونه در مقابل چرخی دوار و مواد ساینده قرار گرفته و میزان سایش اندازه گیری می‌شود.

۴. انقباض

  • تعریف استاندارد: کاهش حجم یک روان ملات در مدت زمان خشک شدن
  • تعریف عمومی: جمع شدگی ، انقباض یا افت ملات عبارت است از تغییر حجم ملات بدون وابستگی به تاثیر نیروی خارجی می باشد.
  • اهمیت گذراندن انقباض کنترل شده در بندکشی: واضح است که انقباض بندکشی منجر به جدا شدن ملات از کاشی شده و منجر به کنده شدن تدریجی بندکشی و همچنین نفوذ آب و شوینده ها ، جرم و آلودگی و باکتری ها به زیر بندها خواهد شد، این موضوع سبب ایجاد محیطی مناسب برای رشد انواع قارچ و باکتری و ایجاد بیماری و بو‌های نا‌خوشایند است .
  • روش انجام آزمون: طول نمونه قالب گیری شده در سن ۱ و ۲۸ روزگی اندازه گیری می‌شود، میزان انقباض از نسبت تغییرات طول ۲۸روزه به طول اولیه ( یک روزه) محاسبه می‌گردد.

۵. جذب آب

  • تعریف استاندارد: مقدار آب جذب شده به وسیله عمل مویینگی، زمانی که سطح روان ملات در تماس با آب باشد.
  • اهمیت میزان جذب: هر قدر بندکشی جذب آب کمتری داشته باشد از کیفیت و دوام بیشتری برخوردار خواهد بود .
  • روش انجام آزمون: آزمون از وجوه جانبی عایق شده و از وجه انتهایی عایق نشده درون آب قرار می‌گیرد، میزان جذب آب آزمونه بر اساس تغییر وزن ثبت می‌شود.

نحوه آماده سازی پودر بندکشی

معمولاً برای هر بسته 25 کیلوگرمی بین 6 تا 7 لیتر آب نیاز است

آماده سازی پودر بندکشی زمان زیادی نمی‌گیرد و معمولاً برای هر بسته 25 کیلوگرمی بین 6 تا 7 لیتر آب نیاز است که به مدت 3 دقیقه با هم مخلوط شوند. 

 باید به این نکته توجه داشت که این پودرهای بندکشی خاصیت روان کنندگی دارند و هم خوردن بیش از زمان ذکر شده، باعث ایجاد مشکلاتی برای معمار و سازه می‌شود. دقت کنید که در زمان اجرای بندکشی از تماس مستقیم با چشم و پوست خودداری شود و از دستکش، عینک و لباس مناسب استفاده گردد.

 نکات حین استفاده از پودر بندکشی

در فرآیند یک بندکشی اصولی، با دوام، بدون جذب آلودگی و تغییر رنگ اطمینان داشته باشید که این کار جلوه‌ای صد چندان به کاشی و سرامیک شما می‌دهد. در روش سنتی از دوغاب سیمان سفید و پودر سنگ استفاده می‌‌شد، که برای افزایش نفوذ در درزها باید تا حد زیادی آب به آن اضافه می‌کردند. همین میزان زیاد آب در گذر زمانی نه چندان طولانی پس از تبخیر آب سبب فرورفتگی بندها شده که محل تجمع آلودگی و جرم خواهد شد.

جالب اینکه استفاده از ابزار ضدعفونی و پاک کننده‌هایی مانند جوهر نمک، انواع اسیدها و..به تدریج باعث برداشت این لایه شده و با ایجاد تخلخل نفوذ جرم را افزایش داده.علاوه بر این مشکل، وجود جرم در بندها به تدریج باعث ایجاد و تغییر رنگ کاشی مجاور (خصوصاً در رنگ‌های روشن تر خواهد بود) آن شده و اندک اندک روی بافت کاشی هم ایجاد اثر ماندگار جرم خواهد داشت. بنابراین برای کاشی‌کاری بخش‌های مختلف ساختمان به‌ خصوص محیط‌هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی که در مجاورت رطوبت قرار دارند، باید دقت و وسواس خاصی به خرج داد.

کلام پایانی

توجه داشته باشید حتما قبل از بند کشی زیر کار را خشک کنید. برای بندکشی حداقل ۲۴ ساعت باید از نصب کاشی‌ها گذشته باشد.بندکشی یکی از مراحل پایانی است که در زیبایی ظاهری کاشی‌ها و سرامیک‌ها تاثیر زیادی دارد بنابراین تمیز و اصولی کارکردن ملزومات استفاده کردن از پودر بندکشی است. برای اطلاع از نحوه خرید و فروش مصالح ساختمان و استعلام قیمت پودر بندکشی به سایت سیوان‌لند مراجعه کرده یا با همکاران بخش فروش‌ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *