بلوک CLC | نوع جدیدی از بلوک‌ها


قیمت بلوک

بلوک CLC مخفف عبارت آن به انگلیسی Celluar Lightweght Concerete است که بلوکی متخلخل بوده و از مخلوط موادی همچون سیمان، ماسه‌ی ریزدانه و حباب‌های هوا به وجود می‌آید. بلوک CLC در اندازه‌های مختلف طبق استاندارد ساخته، و طی یک دوره‌ی نگهداری مشخص و خاص در انبارهای مختص به این بلوک که شرایط ویژه‌ای دارند، آماده‌ی استفاده می‌شوند. در ادامه اطلاعات بیشتری درمورد این بلوک به شما ارائه خواهیم کرد.

بلوک CLC چیست؟

امروزه با پیشرفت چشم‌گیری که در زمینه‌ی علم و فناوری شاهد بوده‌ایم، نوعی بلوک با نام اختصاری CLC وارد بازار شده که از جنس بتن سبک بوده و از تزریق فوم بتن حاوی سیمان و ماسه‌ی ریزدانه به وجود آمده است. اگر انواع بلوک را به بلوک سیمانی سبک و سنگین تقسیم کنیم، این بلوک از خانواده‌ی بلوک‌های سبک سیمانی می‌باشد که شامل مواد اولیه‌ای همچون خاکستر بادی، فوم پیش ساخته (با مقادیر و نسب‌های مختلف)، سیمان پورتلند، شن و ماسه‌ی ریزدانه یا به اصطلاح پوکه‌ی معدنی، حباب‌های هوا و آب می‌باشد.

بلوک clc
بلوک CLC

نحوه‌ی ساخت بلوک CLC

ساخت این نوع بلوک با روش ساخت بلوک سیمانی های دیگر کمی تفاوت دارد. بلوک CLC را از ترکیب ماسه بادی با تزریق فوم (slurry) تولید می‌شود و پس از آن آب و هوا را به وسیله‌ی یک مولد مخصوص با هم میکس می‌کنند تا بتن به طور کامل مخلوط و آماده شود. وظیفه‌ی اصلی عامل فوم ساز، تشکیل حباب‌های هوایی است که درجه‌ی پایداری و مقاومت بسیار بالایی در هنگام پروسه‌های فیزیکی و شیمیایی، ترکیب و عمل آوری بتن می‌باشد. در مرحله‌ی آخر مخلوط به دست آمده داخل قالب‌ها یا محلی که برای نصب بلوک بتنی انتخاب شده، تزریق و پمپ می‌شود.
این مخلوط به راحتی در منافذ مورد نظر وارد و پف می‌کند و سهولت این امر به دلیل ماده‌ی رقیق و آبکی (ترکیب آب، فوم، هوا) است. پس از انتقال ماده‌ی تولید شده در قالب‌ها، این بلوک 6 الی 8 ساعت زمان نیاز دارد تا بسته به دما و رطوبت موجود در هوا، خشک شده و شکل مطلوب خود را بگیرد. پس از شکل گیری بلوک CLC می‌توان آن را در اندازه‌های دلخواه برش داد. مرحله‌ی عمل آوری این بلوک به مدت یک روز بعد از تولید در تونل‌های بخار در دمای 70 درجه‌ی سانتی‌گراد صورت می‌گیرد.

دستگاه برش بلوک clc

دستگاه‌های مورد استفاده در ساخت بلوک CLC

در ساخت این نوع بلوک دستگاه‌های به روز و پیشرفته‌ای اعم از دستگاه میکسر، نقاله پیچ و سیلوها برای نگهداری سیمان و همچنین تیغه‌ی برش بلوک که در ویدئو زیر می‌توانید این دستگاه‌ها را مشاهده کنید.

ویژگی‌های بلوک سی ال سی

بلوک سی ال سی به دلیل ویژگی‌های مطلوبی که دارد در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد. برخی از این ویژگی‌ها را در ادامه برسی خواهیم کرد.

عایق صوتی و حرارتی

این بلوک جزء بلوک‌های متخلخل بوده که این خاصیت باعث شده تا در عایق‌بندی ساختمان از آن استفاده‌ی فراوانی شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که این بلوک چطور باعث جلوگیری از ورود اصوات و حرارت به داخل سازه می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که متخلخل بودن این بلوک سبب به وجود آمدن یک بافت اسفنجی در آن شده که اصوات و حرارت را جذب می‌کند و مانع از ورود آن‌ها به سازه می‌شود. این نوع بلوک در ساخت مکان‌هایی همچون بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و اماکن مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقاوم در برابر آتش سوزی

به دلیل استفاده از مواد اولیه‌ی سیلیسی در ترکیب بلوک‌های CLC، این بلوک خاصیت ضد حریق به خود گرفته به نحوی که انتقال حرارت در آن‌ها با سرعت بسیار کم صورت می‌گیرد. به دلیل دارا بودن این ویژگی از آن در بناهایی مانند مراکز اداری و مسکونی، کتابخانه‌ها و انبارها استفاده می‌شود.

مقاوم در برابر حوادث طبیعی

وزن سبک بلوک CLC نسبت به آجرها و بتن‌های معمولی باعث شده تا در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله از خود مقاومت بالایی نشان دهد. به دلیل برخوردار بودن این بلوک از این مزیت می‌توان صدمات مالی و جانی ناشی از رخ دادن زلزله را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

عایق رطوبت

دلیل اصلی این ویژگی، استفاده از فوم در تولید این بلوک است که بلوک‌های CLC را در برابر آب و رطوبت مقاوم کرده و این بلوک را به یک عایق رطوبتی پرکاربرد تبدیل می‌کند.

مشخصات فنی بلوک CLC

در جدول زیر تعدادی از  مشخصات متداول این بلوک را برای شما جمع‌بندی کرده‌ایم:

ابعاد 15*25*60 و 10*25*60 و 20*25*60 سانتی‌متر
وزن مخصوص kg/cm3 650 – 600
مقاومت فشاری kg/cm2 25 – 20
ضریب هدایت حرارتی w/m°k 2/0
جذب صوت 49 دسی‌بل در ضخامت 15 سانتی‌متر
مقاومت در برابر حریق حدود 8 ساعت
جذب آب حدود 15-20 درصد
تحمل فشار تا حدود 25 kg/cm2

بلوک‌های CLC در کجا کاربرد دارند؟

  • این بلوک‌ها در دیوارچینی به عنوان جایگزینی برای سفال‌ها استفاده می‌شوند.
  • همچنین به منظور عدم پوکه‌ریزی در کف‌سازی‌ها از بلوک CLC استفاده می‌شود.
  • بلوک‌های CLC به عنوان بلوک دیواری نیز به کار گرفته می‌شوند.
  • کاربرد جالب دیگر این بلوک‌ها در راه‌سازی است به این صورت که در زیرسازی جاده‌ها از آن استفاده می‌کنند.
قالب بلوک clc

مزیت‌های اجرایی بلوک CLC

  1. یکی از مزیت‌های این بلوک، قابل استفاده بودن آن در هر محیطی از جمله محیط‌های خشک و مرطوب است.
  2. شاید عجیب باشد که بگوییم این بلوک از عبور عوامل بیماری‌زا و حساسیت‌زا همچون باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. بله بلوک‌های CLC به دلیل دارا بودن فوم و سیمان، مانع جذب رطوبت آن محیط می‌شود.
  3. بلوک CLC به دلیل رقیق بودن مواد آن نیازی به هیچ‌گونه عمل فشرده‌سازی ندارد و به طور خودکار به سمت قالب و منفذ موردنظر جریان می‌یابد و آن را پر می‌کند به همین دلیل می‌توان تا ارتفاعات زیادی آن را پمپ کرد.
  4. ساخت این نوع بلوک نسبت به تولید بلوک سیمانی به طبع ارزان‌تر و به صرفه‌تر است.
  5. این بلوک به دلیل وجود هوا در ساختار آن و مواد سیلیسی به کار رفته در آن، در برابر آتش مقاوم بوده و به مدت چند ساعت غیر قابل احتراق می‌باشد.
  6. از دیگر مزیت‌های بسیار خوب بلوک‌های CLC، سازگاری آن با محیط زیست می‌باشد. خاکستر بادی به کار رفته در آن به محیط زیست هیچگونه آسیبی نمی‌رساند.
  7. این بلوک در دمای پایین یخ نمی‌زند!
  8. حشرات و موریانه نمی‌توانند به آن آسیبی برسانند.
  9. بلوک‌های CLC هرگونه تغییر ظاهری را می‌پذیرند. برخلاف بتن‌های معمولی که بسیار متراکم و سخت هستند، این بلوک به راحتی برش داده می‌شود و به دلیل تو پر بودن و خراش پذیری، استفاده از آن در لوله کشی برق و نصب تجهیزات برقی روی دیوارهای ساخته شده بسیار سریع، مرتب و به سهولت است.

بلوک CLC را چگونه خریداری کنیم؟

در هنگام انتخاب و خرید مصالح ساختمانی از جمله بلوک‌ها باید نهایت دقت و وسواس خود را به کار ببرید، چرا که استحکام و ایمنی سازه‌ها به کیفیت مصالح به کار رفته در آن وابسته است و بلوک‌ها نقش بسیاری در استحکام سازه‌ها دارند. سایت سیوان لند به منظور کاهش اتلاف وقت و امکان مقایسه‌ی چند محصول با هم از جمله ویژگی‌های ظاهری و قیمت آن‌ها، یک بستر مناسب برای شما عزیزان فراهم کرده تا بتوانید با آگاهی کامل خریداری کنید. علاوه بر این مصالح ساختمانی را باید از شرکت‌ها و سایت‌های برند و قابل اعتماد خریداری کنید. سیوان لند بهترین گزینه برای خرید انواع مصالح ساختمانی از جمله بلوک CLC می‌باشد.

کلام پایانی

در پی پیشرفت در ساخت سازه‌های سبک، مصالح مورد استفاده در این نوع سازه‌ها نیز باید سبک باشد. این مصالح بار زیادی به سازه اضاف نمی‌کنند و علاوه بر کاهش بار کلی ساختمان، ایمنی آن را در برابر حوادث مختلفی همچون آتش سوزی و زلزله افزایش می‌دهد.
با توجه به این اصول به صراحت می‌توان گفت که بلوک‌ها یک جزء مهم و جدایی ناپذیر در ساختمان‌ها می‌باشند که باید آن‌ها را با کیفیت بالا و مرغوب خریداری کرد که سایت سیوان لند این امکان را برای شما فراهم کرده. برای اطلاع از قیمت انواع بلوک سیمانی به سیوانلند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

2 دیدگاه در “بلوک CLC | نوع جدیدی از بلوک‌ها

  1. محسن آذری جهرمی میگوید:

    بلوک clc واقعا کار راه بنداز هست.. ممنون از این محتوای عالی
    در حال حاضر این بلوک هبلکس در ایران موجود است؟ از کجا می تونم تهیه کنم ؟
    چطور میشه کارگاه بلوک هبلکس راه اندازی کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *