بلوک دیواری | برسی انواع بلوک‌های دیواری


قیمت بلوک

بلوک دیواری انواع مختلفی دارند که پرکاربردترین نوع از مصالح در ساخت سازه‌ها به حساب می‌آیند. موادسازنده‌ی انواع بلوک دیواری با هم تفاوت داشته و باعث شده تا هریک از آنها کاربرد متفاوتی داشته باشند که در این بین، بلوک‌های بتنی و سفالی بیشترین استفاده را در ساختمان سازی دارند. در ادامه به برسی کامل این دسته از بلوک‌ها خواهیم پرداخت و شما می‌توانید قیمت انواع این محصول را در سایت سیوان لند مشاهده کنید.

تعریفی از بلوک دیواری

بلوک‌ دیواری همان گونه که از نامش مشخص است در اجرای دیوار سازه ها به کار می‌روند. مواد سازنده‌ی بلوک‌ها سیمان، آب، ماسه و دیگر سنگدانه‌ها هستند اما در برخی از بلوک‌های دیواری این مواد متفاوت خواهد بود که در ادامه با انواع آن و ویژگی هرکدام بیشتر آشنا خواهید شد. قیمت بلوک دیواری بسته به نوع آن‌ها متفاوت است که در سایت سیوان لند قیمت آن‌ها به صورت دسته بندی شده برای شما قرار گرفته.
بلوک دیواری

انواع بلوک دیواری

  • بلوک سیمانی
  • بلوک لیپر
  • بلوک لیکا
  • بلوک گازی هبلکس
  • بلوک CLC
  • بلوک سفالی

بلوک سیمانی

این نوع از بلوک‌ها که در دیوارچینی بسیار کاربرد دارد، از انواع بلوک دیواری محسوب می‌شود که خود به دو دسته‌ی سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. هرکدام از این بلوک‌ها مشخصات فردی خود را داشته و کاربرد متفاوتی دارند که در ادامه خواهیم گفت.

بلوک سیمانی سبک

این بلوک‌ها به دلیل وزن کمی که دارند به این نام شهرت یافته‌اند. بلوک دیواری سبک که چگالی آن حدود ۱۷۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب می‌باشد، با نام بلوک پوکه‌ای شناخته می‌شوند. بلوک‌های سیمانی سبک را در جدول زیر بر اساس چگالی آن‌ها  به ۴ چهار دسته تقسیم کرده‌ایم:

            بلوک سیمانی سبک رده ۱ چگالی این بلوک‌ها پس از خشک شدن حدود
۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است
           بلوک سیمانی سبک رده ۲ چگالی این بلوک‌ها پس از خشک شدن حدود
۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است
           بلوک سیمانی سبک رده ۳ چگالی این بلوک‌ها پس از خشک شدن حدود
۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است
           بلوک سیمانی سبک رده ۴ چگالی این بلوک‌ها پس از خشک شدن حدود
۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب است

البته باید بگوییم که بلوک‌های سیمانی رده ۴ در دسته‌ بلوک‌های نیمه سبک قرار میگیرند.

بلوک سیمانی سنگین

یکی دیگر از انواع بلوک دیواری، این بلوک‌ها هستند که به دو نوع ته پر و ته باز تولید می‌شوند. این بلوک‌ها با نام بلوک ماسه‌ای نیز شناخته می‌شوند که از ترکیب شن و ماسه‌ی طبیعی ساخته می‌شوند. چگالی بلوک سیمانی سنگین به حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می‌رسد. این نوع بلوک در دو نوع دیواری و سقفی تولید می‌شوند. شما می‌توانید قیمت بلوک در انواع مختلف را در سایت سیوان لند مشاهده کنید.

آموزش ساخت بلوک‌ سیمانی

تولید بلوک‌های سیمانی به دو روش سنتی و پرسی تولید می‌شوند.

روش سنتی

در این روش، بتن و مواد افزودنی را با هم مخلوط و سپس در قالب‌های مخصوص به این بلوک می‌ریزند ، پس از گذشت مدت زمان مشخصی که از خشک شدن بلوک اطمینان حاصل کردند، آن را از قالب خار ج می‌کنند. برای افزایش طول عمر این بلوک به آن مواد افزودنی، روان کننده، ضد یخ بتن و حباب ساز اضافه می‌کنند همچنین روش کاربردی دیگر برای افزایش دوام این بلوک، کم کردن میزان آب نسبت به سیمان در ساختار آن است.

روش پرسی

روش پرسی خود به دو دسته‌ی خشک و تر تقسیم می‌شود.

روش پرس خشک

دستگاه مورد استفاده در این روش، به صورت دولایه‌ای عمل می‌کند که یک لایه زیره، و لایه‌ی دیگر رویه نام دارد. بلوک‌ها به صورت یک لایه هم قابل تولید هستند اما تولید بلوک‌های دو لایه مقرون به صرفه‌تر هستند. در این روش، ابتدا لایه‌ی زیره در قالب ریخته می‌شود و پس از اعمال یک فشار ۱۰ تنی، لایه‌ی رویه به آن اضاف میگردد و یک فشار ۱۰ تنی و ویبره‌ای به مدت طولانی به آن اعمال می‌شود. در روش سنتی میزان آب موجود در ترکیب بلوک، زمان ویبره و پرس کمتر است و همین امر باعث شده تا سطح بلوک صاف و یکپارچه نباشد بنابراین مقاومت بلوک‌های ساخته شده با این روش در سرما کاهش می‌یابد.

روش پرس تر (wet press)

این روش نسبت به روش خشک مناسب تر است. در این روش، بتن به همراه اسلامپ ریزشی در قالب‌های مخصوص ریخته می‌شوند و سپس پرس می‌شوند. معمولا بهتر است فشار پرس ۵۰۰ تن باشد. همزمان، توسط بخش وکیوم دستگاه، ۷۰ درصد از آب بتن کشیده شده و از قالب خارج می‌شود. ریزشی بودن اسلامپ موجب می‌شود که دوغ‌آبی سطح بلوک سیمانی را بپوشاند. این پوشاننده باعث می‌شود که استقامت بتن در سرما افزایش یابد و فرج‌های بلوک پوشیده شود. بلوک‌های تر را می‌توان به عنوان مقاوم‌ترین بلوک شناخت.

آنچه درباره‌ی بلوک دیواری لیپر باید بدانیم

این نوع بلوک دیواری سبک با نام تجاری لیپر از ترکیب سیمان، سنگدانه‌ی صنعتی پرلیت، سنگدانه‌ی معدنی اسکوریا و پوکه‌ی معدنی تبریز (پومیس)، الیاف پلی پروپیلن (p.p)، آب و دیگر افزودنی‌ها تولید می‌شود. وجود ماده‌ی پرلیت در این بلوک سبب شده تا بلوک لیپر علاوه بر غیر قابل اشتعال شدن از انتقال حرارتی بسیار پایینی هم برخوردار باشد. پرلیت وزن کمی دارد و این ویژگی را به لیپر می‌دهد تا در برابر زلزله مقاوم باشد.
بررسی انواع بلوک دیواری

نکاتی درمورد بلوک دیواری لیکا

بلوک سبک لیکا از سبک دانه‌ی لیکا (رس منبسط شده)، سیمان و آب ساخته می‌شود. تخلخل این بلوک از بتن نیمه سبک بیشتر است و همین امر سبب کاهش وزن آن شده. این بلوک به دو شکل توپر و توخالی یافت می‌شود و در اجرای دیوار و سقف سازه‌ها کاربرد دارد. نوع سه جداره‌ی آن در ساخت دیوارهای خارجی استفاده می‌شود چون این بلوک عایق صوتی و حرارتی بسیار بالایی دارد.

بلوک گازی هبلکس و ویژگی‌های آن

این نوع بلوک‌، بتن‌های هوادار اتوکلاو شده هستند که از مخلوط سیمان، آهک، پودر سیلیس، آب، پودر آلومینیم و دیگر مواد افزودنی تشکیل می‌شوند. بلوک هبلکس، به دلیل وزن کمی که دارد سبب کاهش وزن کل ساختمان می‌شود و چون دارای خاصیت عایقی است در کاهش مصرف انرژی نقش به سزایی دارد. نوعی از این بلوک‌ها وجود دارد که به شکل بتن اتوکلاو شده هستند. نام اختصاری این بلوک‌ها aac می‌باشد.
بلوک هبلکس

بلوک دیواری CLC

بلوک CLC از تزریق فوم به بتنی که از سیمان، ماسه‌ی ریزدانه و حباب‌های هوا تولید شده به دست می‌آید. نام دیگر این نوع بلوک سبک،بلوک پرلکس است که به دلیل تخلخل موجود در آن ، وزن کمی دارند در ساختمان سازی بسیار استفاده می‌شوند. این بلوک جایگزین مناسبی برای آجرها و سفال ‌ها هستند. این بلوک‌ها مشکل بلوک‌های AAC را که شکل اولیه خود را با جذب رطوبت از دست می‌دادند و باعث ترک خوردن دیوار می‌شدند را حل کرده و به همین دلیل در نواحی خشک و گرم کارایی دارند. این بلوک ساخته‌ی مهندسان هلندی است.

بلوک سفالی

بلوک‌های سفالی یکی از بلوک‌های پرمصرف در صنعت ساختمان سازی محسوب می‌شوند که از ترکیب خاک رس، آب و دیگر افزودنی ها از جمله آهک و … به وجود می‌آیند. این نوع بلوک، به صورت قالب‌های سوراخ‌دار در ابعاد گوناگون تولید می‌شوند. بلوک‌های سفالی در دو نوع دیواری و سقفی کاربرد دارند. برای تشخیص سفال‌های مقاوم و مرغوب کافی است روی آن‌ها ناخن بکشید که در صورت مشاهده نشدن خط روی آن می‌توان فهمید که از کیفیت خوبی برخوردارند همچنین اگر در صورت برخورد با هم صدای زنگ بدهند نیز مرغوب هستند. از دیگر مشخصه‌های یک بلوک سفالی مرغوب، رنگ یکنواخت و سطح بدون ترک است.

4.7/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *