بررسی کابین آسانسور و اجزای اصلی آن

کابین آسانسور تنها جزء آسانسور است که مسافران  با آن سر و کار دارند و از همین رو نیز تنها قسمت آسانسور است که علاوه بر مقاومت و امنیت، به زیبایی آن هم اهمیت داده می‌شود. کابین آسانسور همان اتاقکی است که مسافر یا بار در آن قرار گرفته و در بین طبقات جابه‌جا می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی کابین آسانسور و اجزای تشکیل دهنده‌ی آن بپردازیم.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

کابین آسانسور چیست؟

کابین آسانسور همان اتاقک مکعب مستطیلی کوچکی است که در چاه آسانسور قرار دارد و مسافر یا بار در آن قرار گرفته و به طور عمودی در بین طبقات جابه‌جا می‌شود. از همین رو نیز در طراحی آسانسورها باید به دو جنبه‌ی ایمنی و زیبایی ظاهری توجه شود. ظرفیت آسانسور از دیگر عوامل تاثیرگذار بر طراحی کابین آن است.

کابین آسانسور

برای انتخاب کابین آسانسور باید به عوامل مختلفی هم‌چون نوع کاربری آسانسور (مسافربر یا باربر) ارتفاع ساختمان، میزان رفت و آمد در ساختمان دقت کرد. کابین آسانسور خود اجزای مختلفی تشکیل شده است که عوامل نام برده شده بر انتخاب این اجزا نیز تاثیر می‌گذارند. اجزای اصلی کابین شامل یوک (چارچوب)، سکو و دیواره‌ها است.

به جز این قسمت‌های اصلی، یک سری لوازم و تجهیزات دیگر هم در کابین آسانسورها وجود دارد که جزء جدا نشدنی کابین هستند. از جمله‌ی این اجزا می‌توان به درب، شستی آسانسور، صفحه نمایشگر، لامپ‌ها و غیره اشاره کرد.

اجزاء کابین آسانسور

کابین آسانسور از ده قسمت اصلی تشکیل شده است که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

یوک (چارچوب کابین)

یوک کابین همان چارچوب فلزی است که کابین در آن قرار می‌گیرد. یوک کابین را از فلزات مقاوم می‌سازند و سایر تجهیزات کابین به آن وصل می‌شوند. از همین رو نیز به آن قاب نگهدارنده کابین هم می‌گویند. یوک باید به خوبی تنظیم شود تا به خاطر وارد آمدن وزن کابین و مسافران به سیم بکسل یا سیستم هیدرولیک، دچار انحراف نشود.

درب کابین آسانسور 

درب کابین از مسافران محافظت می‌کند و جلوی برخورد آن‌ها با دیواره‌ی چاه در هنگام حرکت آسانسور را می‌گیرد. به همین خاطر هم درب کابین یکی از اجزای مهم آن به شمار می‌رود. درب کابین را معمولا به صورت دو لت یا سه لت و به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک طراحی می‌کنند.

کفپوش کابین آسانسور

کابین آسانسور لاکچری

کفپوش کابین آسانسور را می‌توان از جنس پارکت، لمینت، pvc، سنگ معرق یا ساده کار کرد. طراحی و متریال مورد استفاده برای ساخت کفپوش باید به گونه‌ای باشند که توانایی تحمل وزن مسافران را داشته باشد. کفپوش‌های پی وی سی به خاطر مقاومت بالا و شستشوی آسان، از دیگر جنس‌ها پرطرفدارتر هستند. برای کفپوش‌های سنگی هم می‌توان از گرانیت و مرمریت استفاده کرد.

دیواره کابین

به جز کفپوش کابین، دیواره هم از قسمت‌های کابین است که در طراحی و زیبایی آن نقش دارد. دیواره کابین را از جنس تمام استیل، نیمه استیل، ام دی اف، کامپوزیت، ورق گالوانیزه و یا شیشه ساخته می‌شود.

آینه کابین

با این که نصب آینه در کابین آسانسور از نظر استاندارد جزو الزامات نیست، اما در تمام آسانسورهای مسافربر آینه نصب می‌شود. دلیل اصلی  آن هم برای مقابله با ترس از فضاهای تنگ و بسته است. البته در نصب آینه باید دقت مضافی به خرج داد، چرا که نصب غیراصولی آن می‌تواند منجر به افتادن آینه و بروز خسارات شود.

سقف کابین آسانسور

برای سقف کابین آسانسور از سقف کاذب استفاده می‌شود که داخل آن نورپردازی شده باشد. سقف کابین معمولا از جنس ورق کامپوزیت، فرمیکا، طلق یا استیل ساخته می‌شود.

دستگیره کابین

در داخل کابین و عموما در مقابل آینه میله‌ای به عنوان دستگیره نصب می‌شود. نصب این دستگیره از این بابت است که کمکی باشد برای افراد کم توان یا کسانی که با حرکت آسانسور دچار سرگیجه و عدم تعادل می‌شوند.

شستی کابین آسانسور

پنل شستی کابین که همان صفحه‌ای است که دکمه‌های آسانسور بر روی آن قرار دارد، علاوه بر نقش کاربردی که دارد بر زیبایی کابین نیز اثرگذار است. بنابرای در انتخاب آن باید دقت به خرج داد که هم از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و هم ظاهر مناسبی داشته باشد.

فتوسل (چشمی آسانسور)

فتوسل یا چشمی آسانسور یک سنسور است که در قاب درب‌های اتوماتیک آسانسور تعبیه می‌شود. اگر چیزی در جلوی این چشمی و مابین درب آسانسور قرار گرفته باشد، سنسور آن را تشخیص داده و مانع از بسته شدن درب می‌شود.

هواکش کابین

هواکش از اجزای لازم برای هز کابین آسانسوری است و باید در نقطه‌ای از کابین نصب شود که بهترین تهویه هوای ممکن برای کابین فراهم شود.

نکات ایمنی کابین آسانسور

عکس کابین آسانسور جدید

از آن جا که کابین آن قسمتی از آسانسور است که مسافر به طور مستقیم با آن سروکار دارد، باید در تامین امنیت آن دقت ویژه‌ای به خرج داد. از جمله مواردی که در تامین ایمنی کابین نقش دارد، توجه به متریال مورد استفاده در ساخت کابین است. نوع متریال استفاده شده بر قیمت کابین آسانسور تاثیر می‌گذارد. البته متریال مورد استفاده به جز تامین ایمنی به زیبایی ظاهری آسانسور نیز کمک می‌کنند و با متریال لوکس و باکیفیت می‌توان یک کابین آسانسور لاکچری و مدرن طراحی کرد.

کیفیت تجهیزات به کار رفته در آسانسور از آن بابت می‌تواند باعث افزایش امنیت شود که این مواد در هنگام سقوط، زلزله، آتش‌سوزی و … نقش مهمی در محافظت از کابین دارند. جنس این تجهیزات باید به گونه‌ای انتخاب شود که در هنگام حوادث و مخاطرات از شدت آن‌ها کم کند. برای مثال در هنگام آتش سوزی باعث پخش شعله نشوند.

لرزش کابین آسانسور

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که آسانسورها با آن روبه‌رو می‌شوند، لرزش کابین است. لرزش آسانسور می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. اگر این لرزش دائمی باشد، می‌توان دلیل آن را نصب نادرست کابین آسانسور یا تجهیزات بی‌کیفیت دانست. فرسایش قطعاتی همچون قرقره‌ها، کابل‌ها و کفشک‌ها نیز می‌تواند باعث لرزش در آسانسور باشد.

اگر این لرزش موقتی است و تنها در برخی از مواقع اتفاق می‌افتد، ممکن است دلیل آن بار بیش از حد مجاز باشد. در این حالت موتور و گیربکس‌های آسانسور تحت فشار قرار می‌گیرند و دچار لرزش می‌شوند. اگر این لرزش تداوم پیدا کند می‌تواند باعث آسیب به قطعات و تجهیزات آسانسور شود.

جمع بندی

کابین آسانسور یکی از اجزای اصلی آسانسور است که مسافران به طور مستقیم با آن سر و کر دارند. کابین در داخل چاهک آسانسور قرار دارد و مسافر یا بار بعد از قرار گرفتن در آن به صورت عمودی در بین طبقات جابه‌جا می‌شوند. کابین خود از اجزای مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از دیواره‌های کابین، سقف کابین، کف کابین، شستی آسانسور، تهویه هوا، یوک، درب کابین، آینه، دستگیره و فتوسل کابین آسانسور.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *