نحوه صحیح بتن ریزی ستون به صورت کامل


قیمت بتن

بتن ریزی ستون‌ها، از مهم‌ترین اقدامات در ساختمان سازی است. ستون‌ها در ساختمان، وظیفه انتقال بار طبقات بالای خود را به فونداسیون یا سقف زیرین دارند. بهتر است هنگام بتن ریزی ستون‌ها، این کار از ارتفاع بیش از 1.2 متر انجام نشود. زیرا موجب تفکیک دانه بندی بتن می‌شود که افت کیفیت بتن را خواهد داشت. آگاهی از جزئیات دقیق روند بتن ریزی و رعایت نکاتی که هنگام بتن ریزی باید رعایت شود، موجب افزایش کیفیت بتن خواهد شد. پس با سیوان لند همراه شده و این مقاله را از دست ندهید.

بتن ریزی ستون
بتن ریزی ستون

جزئیات بتن ریزی ستون های ساختمان

در ساختمان هایی با ساختار بتنی، ستون شامل میلگرد و بتن است. بتن باید به گونه ای باشد که هنگام ریختن و جای گرفتن، حالت خمیری خود را  حفظ کند و به راحتی فضای بین میلگردها را پر کند. بعد از این مرحله باید عمل ویبره انجام گردد. این کار توسط دستگاه ویبراتور انجام می شود. برای خروج حباب هوا از داخل بتن بهتر است ویبراتور به صورت قائم باشد و به آرامی از بتن خارج گردد.

مراحل ساخت و ایجاد ستون های ساختمان

  • آماده کردن ریشه‌ها
  • فرآیند آرماتوربندی کردن ستون‌ها
  • قرار دادن سبد آرماتورها
  • قالب بندی ستون‌ها
  • بتن ریزی در ستون‌ها

انواع روش های بتن ریزی ستون ها

 

نحوه بتن ریزی ستون
نحوه بتن ریزی ستون

دو روش برای بتن ریزی ستون ها وجود دارد:
در ساختمان‌های مسکونی که ارتفاع آن‌ها بیشتر از 3 متر نیست از روش دو تکه ریختن استفاده می شود. در این روش نمیی از قالب‌ها گذاشته می‌شود و نصفی از بتن در آن ریخته و ویبره می‌شود. سپس ادامه قالب گذاشته می‌شود و مابقی بتن ریخته می‌شود. البته می‌توان با قرار دادن دریچه ای در وسط قالب، بتن قسمت پایین را ریخته و سپس دریچه را بست.
در روش دوم با استفاده از پمپ، بتن ستون ریخته می‌شود. به این صورت که لوله پمپ را تا ارتفاع حدود یک متری کف ستون، پایین می‌برند و بتن ریزی انجام می‌شود. همزمان با انجام بتن ریزی ستون، لوله حرکت کرده و بالا می‌آید. نکته مهم این است که بتن را باید در همان لحظات اول ویبره کرد و از ویبره کردن بتنی که مدت زمانی از ریختن آن گذشته، پرهیز کنید. سیوان لند، مرجع خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت بتن مورد نیاز برای بتن ریزی مطلع شوید.

نحوه اجرای بتن ریزی ستون

بتن ریزی شامل مراحل زیر می‌شود:

درست کردن بتن

درست کردن بتن، در حال حاضر فقط به روش بچینگ انجام می‌پذیرد و روش های دیگر منسوخ شده‌اند. در روش بچینگ، همه‌ی متریال های مورد نیاز و ارائه شده در طرح اختلاط ابلاغی، جداگانه توزین شده و به ترتیب به داخل میکسر دستگاه بچینگ تخلیه می‌شوند و پس از گذشت زمان خاصی که باتوجه به نوع بتن متاوت می‌باشد مواد توزین شده که به داخل میکسر هدایت شده اند به بتن تبدیل می‌شوند و می‌توان آن را در مقطع مورد نظر استفاده نمود .

خرید آنلاین سیمان
خرید آنلاین ماسه
خرید آنلاین افزودنی بتن

مرحله اول بتن ریزی ستون

بهتر است قبل از شروع این مرحله، بستر را کمی مرطوب کنید. سپس بتن آماده شده، درون سطل ها ریخته می‌شود و به شخصی که در بالای ستون قرار گرفته است رسانده می‌شود و او ستون را با بتن پر می‌کند.

ویبره زدن بتن
ویبره زدن بتن

مرحله اول ویبره

بعد از پر شدن نیمی از ستون، با استفاده ازدستگاه ویبراتور عملیات لرزاندن آغاز می‌شود، بدین صورت که با ورود خرطوم ویبراتور به داخل بتن، بتن به لرزه می‌افتد.

مرحله دوم بتن ریزی ستون

بعد از پایان مرحله اول ویبره، مجددا بتن ریزی ادامه می باید تا به ارتفاع مشخص شده در نقشه بتن برسد. برای مشخص شدن ارتفاع دقیق ستون بر اساس نقشه، ارتفاع ستون را روی قالب مشخص کرده و میخی برای نشانه گذاری روی آن می‌کوبند و تا همان قسمت، بتن ریزی را انجام می‌دهند.

مرحله دوم ویبره

نیاز است بعد از پر شدن ستون مجددا ویبره انجام گیرد. بنابراین از قسمتی که قبلا ویبره شده بود تا بالا را ویبره می کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از ویبره کردن، بتن افت ارتفاع خواهد داشت. پس بهتر است تا کمی بالاتر از میخ را با بتن پر کرد یا اینکه بعد از ویبره کردن، مجددا کمی بتن درون ستون ریخته شود.

چکش زدن قالب

پیشنهاد می‌شود حین بتن ریزی ستون و هنگام ویبره کردن، با استفاده از چکش به بدنه قالب ضرباتی وارد شود.

شاقول کردن قالب

با توجه به فشارهای وارد شده و ارتعاشات ویبره، ممکن است بعد از بتن ریزی ستون و ویبره کردن، قالب کمی از تراز بودن خارج شود، به همین دلیل بعد از اتمام ویبره مرحله دوم، مجددا قالب را شاقول می‌کنند. بعد از انجام مراحل بالا و اتمام بتن ریزی ستون، بعد از گذشت یک روز، بتن خود را می‌گیرد و باید قالب را جدا کرد. برای آب دادن به قالب‌ها از گونی استفاده می‌شود. گونی به دور ستون پیچیده می‌شود و با خیس کردن آن، بتن عمل‌آوری می‌شود.

بتن ریزی ستون‌های بلند

 

بتن ریزی ستون های بلند
بتن ریزی ستون های بلند

در ستون‌های بلند، برای جلوگیری از جداشدگی اجزای بتن و پیدایش درز در ساختار ستون، باید بتن ریزی در دو مرحله و به صورت کاملا اصولی انجام شود. برای اینکار ابتدا آرموتور بندی ستون‌ها را انجام می‌دهند. برای اینکه بتوانند آرموتور ستون‌های بلند را مهار کنند، از تنگ آرایی استفاده می‌کنند. نکته مهم در این موضوع این است که، استفاده تنگ آرا در پنج سانتی متری بالا و پایین قطع بتن ریزی ستون الزامیست. پس از آرماتوربندی، نوبت به قالب بندی ستون می‌رسد. به دلیل اینکه بتن ریزی ستون‌‌های بلند در دو مرحله انجام ‌می‌شود، در قالب بندی این ستون‌ها دریچه قرار می‌دهند. کنترل شاقول بودن قالب‌های بتن ریزی در تمام مراحل بتون ریزی ستون لازم است.
در مرحله ابتدایی بتن ریزی ستون‌های بلند، از دریچه میانی بتن ریزی انجام شده و ویبره زده می‌شود. پس از اتمام این مرحله دریچه را می‌بندند و مرحله دوم بتن ریزی از بالای ستون انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت بتن می‌توانید به فروشگاه مصالح ساختمانی سیوان لند مراجعه فرمایید.

بتن ریزی دستی ستون

در برخی پروژه‌های ساخت و سازی کوچک، به دلیل حجم کم ستون‌های مورد نیاز، گاها از بتن مورد نیاز برای بتن ریز را به صورت دستی و بدون نظارت‌های کافی تولید می‌کنند. از آنجا که ستون‌ها نقش اصلی در تحمل اصلی در تحمل نیرو‌های وارده را دارند، توصیه می‌شود که به جای استفاده از بیل، از باکت یا ستون بتون ریزی جهت بتن ریزی استفاده شود.

بتن ریزی ستون‌های گرد

بتن ریزی برای ستون‌های گرد، کاملا شبیه به ستون‌های دیگر است. تنها تفاوتی که موجب می‌شود ستون‌ها به شکل گرد درآیند این است که آرموتور بندی این نوع از ستون‌های به آرایش گرد است. در قالب بندی این ستون‌ها، از قالبی با شعاع مقطع گرد استفاده می‌کنند تا ستون حاصل از بتن ریزی به شکل گرد درآید.

نکات کلیدی در بتن ریزی ستون ها

 

نکات اجرایی بتن ریزی ستون
نکات اجرایی بتن ریزی ستون
  • بدون مشورت با مهندس ناظر از افزودن آب به بتن های حمل شده (بتن های آورده شده با میکسر) پرهیز نمایید. این کار گرچه موجب روانی بیشتر بتن شده، اما باعث کاهش مقاومت آن می گردد.
  • دانه بندی بخشی از بتن که در ابتدای تخلیه از میکسر خارج می‌شود کمی نامناسب است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از آن استفاده نکنید.
  • قبل از بتن ریزی ستون، داخل قالب های فونداسیون و آرماتورگذاری شده، کاملا پاکسازی شود به گونه ای که خاک‌های ریزشی و نخاله‌های ساختمانی در آن نباشد.
  • با توجه به الزامی بودن استفاده از دستگاه ویبره در زمان بتن ریزی، بررسی سلامت دستگاه ویبره قبل از آغاز بتن ریزی نیاز است. از ویبراتور برای خارج کردن هوای بتن و بالا بردن مقاومت آن استفاده می شود.
  • برای جلوگیری از خروج آب بتن توسط بستر، بهتر است قبل از آغاز بتن ریزی ستون، بستر را مرطوب کرد. البته در نظر داشته باشید که آب در کف پی جمع نشود و فقط رطوبت باشد.
  • بهتر است بتن ریزی در نزدیک ترین فاصله با محل نهایی انجام شود تا با این روش از انباشته شدن بتن در یک نقطه جلوگیری شود. عدم رعایت این نکته باعث می‌شود بتن از هم جدا شده و کیفیت مطلوب را نداشته باشد.

تذکر:
بعد از فرآیند بتن ریزی و متراکم سازی، یعنی در مرحله ای که بتن در حال سفت شدن است، هرگز به میلگردهایی که باقی مانده اند، ضربه ای وارد نشود. این کار باعث جدا شدن میلگردها ازبتن هایی که آن ها را احاطه کرده است، می‌شود همچنین نیاز است بعد از اتمام بتن ریزی ستون تا زمانی که بتن‌ها کاملا سفت شوند، صبر کرد و سپس قالب‌ها را از بتن جدا کرد.

در پایان

با توجه به اینکه ستون‌ها نقش اصلی در استواری سازه را دارند، توجه به تک تک مراحل بتن ریزی ستون‌ها اعم از آرماتور بندی، قالب گذاری، بتن ریزی و استفاده از بتن با کیفیت برای بتن ریزی الزامیست. در این راستا، سیوان لند، بازار آنلاین مصالح و تجهیزات ساختمانی، روی کار آمده تا با ارائه بدون واسطه برترین برند‌های مصالح و تجهیزات ساختمانی، به شما مشتریان عزیز خدمت رسانی کند. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت سیوان لند از قیمت روز مصالح ساختمانی مانند قیمت بتن، سیمان آجر، شن و ماسه و دیگر مصالح و تجهیزات ساختمانی مطلع شوید، و با مقایسه قیمت‌ها با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه در “نحوه صحیح بتن ریزی ستون به صورت کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *