نرده و حفاظ در محیط‌های کاری

نصب نرده و حفاظ در محیط‌های کاری برای جلوگیری از خطر سقوط ضروری است. اما نکته مورد توجه این است که نرده و حفاظ می‌بایست به درستی و براساس استانداردهای تعیین شده OSHA نصب شوند. در این مقاله از سیوان لند تفاوت نرده و حفاظ را بیان و استانداردهای OSHA در این بابت را مرور می‌کنیم.

اهمیت نرده و حفاظ دستی در ایمنی محیط کار

احتمال وقوع تصادفات در هر مکان و زمانی وجود دارد و وقوع آن‌ها در محیط کاری که خطر احتمالی وجود دارد، بیشتر است. محیط‌های کاری ساختمانی و صنعتی دو محیط کاری پرخطر هستند که OSHA یا اداره ایمنی و بهداشت شغلی آن‌ها را به عنوان پرخطرترین محیط‌های کاری می‌شناسد.

طیق گزارشات موجود درصد حوادث کاری خصوصا در کارگاه‌های ساختمانی و صنعتی بسیار بالاست. بیشترین میزان حوادث در این مشاعل سقوط است. با این حال، مراحل و روش‌هایی برای کاهش حوادث در محیط‌های کاری پرخطر وجود دارد. جای تعجب نیست که OSHA در اجرای دستورالعمل‌های استاندارد در مورد نصب سیستم‌های حفاظت از سقوط بسیار سخت گیر است.

از نظر OSHA نرده و حفاظ بهترین گزینه هستند. به همین دلیل است که دانستن اهمیت عملکرد آن‌ها در محل کار ضروری است. از همین روی هم کارفرمایان و هم کارگران باید نقش مهم این لوازم ایمنی که از آن‌ها برای تامین امنیت در محیط کاری پرخطر استفاده می‌شود را بدانند.

تفاوت نرده و حفاظ

تفاوت نرده و حفاظ

برای این‌که نقش نرده و حفاظ را بهتر بفهمیم لازم است ابتدا با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شویم. برای کسانی که با پیچیدگی‌های این صنعت آشنا نیستند، نرده و حفاظ تنها دو نوع مختلف از سیستم‌های حفاظت از سقوط هستند.

حفاظ‌ها میله‌هایی هستند برای جلوگیری از دسترسی به مناطق خطرناک یا خارج از محدوده. از سوی دیگر، نرده میله‌ای است که تکیه‌گاهی ایجاد می‌کند. اشتباه گرفتن این دو مورد به این خاطر است که گاها در صنعت اسم آن‌ها به جای یکدیگر به‌کار برده می‌شود.

نصب این دو با هدف جلوگیری از سقوط یا لیز خوردن احتمالی است. که متاسفانه سقوط‌کردن یکی از دلایل اولیه آسیب در محیط کار است. با این حال، اصطلاح «نرده حفاظ» به این بستگی دارد که در چه صنعتی استفاده می‌شود، زیرا هدف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

مشخصات مورد نیاز OSHA

اکنون که تفاوت بین نرده و حفاظ را به وضوح بیان کردیم، بیایید استاندارد OSHA در نرده و حفاظ را نیز بیاموزیم. طبق دستورالعمل‌های استاندارد OSHA، هر دو به عنوان “نرده حفاظ” در نظر گرفته می‌شوند. OSHA اولین سازمانی است که ایمنی محیط کار و افراد شاغل در آن را متمرکز و اولویت بندی کرد.

طبق دستورالعمل‌های استاندارد OSHA که در 1910.28(b)(15) تصریح شده است، اگر کارمندی روی سطحی کار می‌کند که 120 سانتی‌متر یا بیشتر از زمین فاصله دارد، باید سیستم‌های حفاظت از سقوط نصب شود. این سیستم‌ها شامل نرده و حفاظ، توری‌های ایمنی و سایر اشکال سیستم‌های حفاظت از سقوط است. سیستم‌های حفاظت از سقوط، مانند نرده‌ و حفاظ باید از مشخصات OSHA پیروی کنند، مانند:

1910.29(b)(1)

سیستم نرده محافظ باید 107 سانتی متر و حدود 8 سانتی متر بالاتر از سطح راه رفتن/کار باشد. اگر سیستم نرده محافظ سایر معیارهای ذکر شده در دستورالعمل های استاندارد OSHA را برآورده کند، ارتفاع لبه بالایی می‌تواند تا 114 سانتی متر هم شود.

1910.29(b)(2)(iii):

ستون نرده‌ها، که به آن‌ها عضو عمودی میانی نیز می‌گویند، نباید با فاصله‌ی بیش از 48 سانتی متر از هم نصب شوند.

1910.2(b)(3):

یک سیستم نرده محافظ باید بتواند نیرویی معادل 90 کیلوگرم را بدون شکست تحمل کند، حتی اگر این نیرو در هر جهتی اعمال شود.

1910.29(b)(6):

OSHA هم‌چنین بر بافت سیستم‌های نرده محافظ تاکید می‌کند. سطح نرده باید صاف باشد تا از گیر کردن لباس، پارگی، سوراخ شدن و سایر صدمات که می‌تواند به کارمند آسیب برساند، جلوگیری شود. اگرچه سطوح حفاظ باید صاف باشند، اما باید چسبندگی کافی را داشته باشند و آن‌قدری لغزنده نباشند که نشود آن‌ها را گرفت.

1910.29(b)(11):

در صورت وجود چاله در محل کار، سیستم‌های حفاظی باید در تمام اطراف یا لبه‌های چاله نصب شود تا از هرگونه حادثه سقوط جلوگیری شود.

1910.29(b)(14):

در رمپ‌ها و راهروها، نرده محافظ باید در هر سمتی که حفاظ ندارند نصب شوند.

 

سایر اطلاعات مرتبط و دقیق در مورد مشخصات سیستم نرده محافظ، همه در دستورالعمل‌های استاندارد OSHA یافت می‌شود. OSHA همچنین تاکید می‌کند که هر کارفرما باید تمام مقررات را رعایت کند. اگر این کار را انجام ندهند، کارمندانشان در معرض خطر قرار خواهند گرفت. کارفرمایانی که از اجرای چنین اقدامات احتیاطی نیز کوتاهی می‌کنند، می‌توانند از طریق اقدامات قانونی مسئول خواهند بود.

OSHA تأکید می‌کند که هماهنگی کامل کارفرمایان و اجرای دقیق دستورالعمل‌ها در ایمن نگه‌داشتن محیط کاری آن‌ها نقش زیادی دارد. با این کار، هیچ کارگری در محل کار در معرض خطر نخواهد بود و احتمال آسیب دیدگی یا مرگ در محل کار کاهش می یابد.

مزایای نصب نرده و حفاظ

مزایای نصب نرده و حفاظ

نصب نرده و محافظ در محل کار مزایای زیادی دارد. حتی اگر هدفشان متفاوت باشد، هر دو یک هدف مشترک دارند: جلوگیری از وقوع هر گونه حادثه. در اینجا برخی از مزایای داشتن سیستم نرده محافط در محل کار آورده شده است.

  1. سیستم‌های نرده و حفاظ معمولاً در پشت بام‌ها نصب می‌شوند، جایی که احتمال وقوع حوادث سقوط وجود دارد. از دسترسی غیرمجاز بیشتر جلوگیری می‌کند و در صورتی که کارگران نیاز به دسترسی به منطقه داشته باشند به عنوان محافظ عمل می‌کند.
  2. سیستم‌های نرده محافظ غیر نفوذی برای مناطقی که نیاز به محدودیت و حفاظت موقت دارند، بهترین گزینه هستند. حفاظ‌های جلوگیری از ورود، در حینی که از مشخصات OSHA پیروی می‌کنند، از ورود به پشت‌یام‌ها جلوگیری می‌کنند.
  3. سیستم نرده به عنوان پشتیبان عمل می‌کند، به خصوص زمانی که ایمنی بیشتر در مورد دسترسی به مکان‌های مرتفع باشد. این نرده‌ها به عنوان محافظی ثانویه عمل می‌کنند.
  4. سیستم‌های حفاظی همچنین دسترسی بیشتر به مناطق پرخطر یا خطرناک در یک محل کار، مانند مناطقی در یک محیط صنعتی که ماشین‌آلات بزرگ در آن کار می‌کنند، ن را ممنوع می‌کنند.

نتیجه‌گیری

محل کار ساختمانی و صنعتی بیشتر به خاطر محیط پرخطر و مستعد خطر خود شناخته شده می‌شوند. افرادی که در این محل‌ها کار می‌کنند در برابر هر حادثه احتمالی بسیار آسیب‌پذیر هستند. با اجرای دقیق استانداردهای OSHA،  کارفرمایان طبق قانون موظفند که دستورالعمل های خود را در مورد ایمنی کارگران و محل کار دنبال کنند. سیستم‌های نرده و حفظ از این بابت حائز اهمیت هستند که نقش مهمی در ارائه حفاظت و جلوگیری از وقوع حوادث دارند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *