انواع ایزوگام | کاربرد انواع ایزوگام


قیمت ایزوگام

ایزوگام |عایقی که برای محافظت در برابر رطوبت وآب ناشی از برف و باران، استفاده می‌شود. به دلیل این‌که آب ناشی از برف و باران معمولا از طریق سقف وارد ساختمان می‌شود، به همین خاطر عایق کاری را روی سقف انجام می‌دهند. اما ایزوگام انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها برای نیاز متفاوتی تولید شده است، در ادامه انواع ایزوگام و ویژگی‌های آن را بررسی می‌کنیم.

چند کلمه درباره انواع ایزوگام

انواع ایزوگام بر اساس پارامتر های مختلف مانند تعداد روکش، جنس روکش، مواد اولیه ساخته شده و غیره تقسیم می‌شود. به طور مثال ایزوگام‌هایی که روکش آلومینیومی دارند برای مکان‌هایی که در معرض آفتاب هستند، مناسب است اما نوع بدون روکش آن معمولا برای مکان‌هایی مرطوب مثل حمام و دستشویی استفاده می شود.

انواع ایزوگام
انواع ایزوگام

در گذشته به جای استفاده از ایزوگام برای عایق کاری از قیر گونی استفاده می‌کردند، اما قیرگونی معایبی داشت که اکثر افراد ایزوگام را به قیرگونی ترجیح دادند. تعدادی از معایب قیر گونی 1.اجرای آن بسیار سخت پر مشقت بود 2.در تابستان‌ها در اثر تابش آفتاب، آب می‌شد. 3.قیمت مناسب‌تر ایزوگام. همچنین یکی دیگر از انواع ایزوگام، برای عایق کاری در پی و فونداسیون استفاده می‌شود. مزایای زیادی که ایزوگام نسبت به دیگر عایق‌های رطوبتی دارد، باعث شده است که آن را تبدیل به یک عایق خوب برای استفاده در مکان‌های مختلف کند.
برای استعلام آنلاین قیمت ایزوگام می‌توانید به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

انواع ایزوگام بر اساس مواد اولیه

ایزوگام پلیمری

این نوع از ایزوگام از قیر خالص که از تقطیر نفت خام درست می شود، تولید می‌گردد. در تولید این نوع از ایزوگام 70 درصد قیر خالص به همراه پودر تالک، تیشو، پلی استر، پوشال گونی پلاستیکی و پلی اتیلن استفاده می‌شود.

ایزوگام دمیده

در تولید این محصول از  قیردمیده شده استفاده می‌شود. عمر و کیفیت این محصول به مراتب پایین‌تر است.
میزان نفوذ پذیری قیر دمیده در مقایسه با قیر خالص کمتر است و واکنش آن نسبت به تغییرات آب و هوایی محسوس نیست. ایزوگام دمیده انعطاف پذیری بالایی دارد و بیشتر از آن برای اندودکاری استفاده می‌شود.

انواع ایزوگام بر اساس تعداد لایه

ایزوگام تک لایه

این ایزوگام به دلیل استفاده از یک لایه پلی استر، انعطاف پذیری بالایی دارد. از این نوع ایزوگام بیشتر برای عایق کاری مکان‌های قوسی شکل و جاهایی که عایق کاری آن‌ها به انعطاف پذیری بالا نیاز دارد.

ایزوگام دو لایه

این نوع از ایزوگام که از بیشتر از آن برای عایق کاری پشت بام استفاده می‌شود، دارای دو لایه داخلی از جنس الیاف شیشه و پلی استر است. الیاف شیشه که تیشو نام دارد، سبب مقاومت بیشتر ایزوگام می‌شود. قدرت جذب و مقاومت این نوع از محصول بیشتر است.

ایزوگام سه لایه

ایزوگام سه لایه در بازار موجود نیست و در صورت نیاز باید سفارش بدهید، زیرا که ین محصول مورد نیاز برای هر کسی نیست و افراد محدودی نیاز به استفاده از ایزوگام سه لایه دارند.

انواع ایزوگام بر اساس روکش

ایزوگام فویل دار

در این ایزوگام از یک لایه فویل دار بر روی ایزوگام بعنوان روکش آلومینیومی استفاده می‌شود. فویل آلومینویمی باعث انعکاس نور خورشید و جذب کمتر نور خورشید می‌شود و در نتیجه طول عمر مفید ایزوگام بیشتر می شود.

ایزوگام بدون روکش یا پودری

در این نوع از ایزوگام از پودر معدنی به جای روکش آلومینیومی استفاده می‌شود. معمولا این نوع از ایزوگام برای مکان‌هایی که دور از تابش مستقیم نور است، کاربرد دارد.

انواع ایزوگام
انواع ایزوگام

ایزوگام رنگی

روکش این ایزوگام‌ها طرح‌ دار است، این نوع ایزوگام معمولا برای عایق کردن نمای جانبی ساختمان و مکان‌هایی که در دسترس است، استفاده می شود. از جمله طرح‌هایی که زیاد استفاده می‌شود طرح آجر نما، چوبی، چمنی و سرامیک است.

ایزوگام سنگ ریزه‌ای

در این نوع از ایزوگام برای روکش از سنگ ریزه‌های طبیعی استفاده می شود که جلوه زیبایی دارد. معمولا از این ایزوگام برای عایق کاری نما و سقف ساختمان استفاده می‌شود.

مزایای نصب ایزوگام

  • امکان استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی، می‌توان از انواع ایزوگام در مکان‌ها و شرایط مختلف استفاده کرد.
  • نصب آن به راحتی و سرعت بیشتری نسبت به قیر گونی انجام می‌شود.
  • قیمت آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • وزن آن بسیار سبک است و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی‌کند.
  • به دلیل استفاده از پلی استری در ساختار آن، انعطاف پذیری بالایی دارد و در برابر انبساط و انقباض مقاوم است.
  • سطح آن صاف و بدون ترک‌خوردگی است که می‌تواند امکان نفوذ را تقریبا غیر ممکن سازد.
  • سطحی تمیز و فضایی متفاوت ایجاد می‌کند که نسبت به آسفالت زیباتر است.
  • مقاومت بالایی که دارد، آن را تبدیل به یک عایق رطوبتی ایده‌آل تبدیل کرده است.

معایب نصب ایزوگام

  • در صورت نگهداری نادرست، بعد از گذشت 6 ماه از زمان تولید در صورت عدم نگهداری درست فاسد می شود. روش نگهداری درست آن به شکل عمودی در دمای 5تا35 درجه است.
  • طول عمر مفید آن حدود 15 سال می‌باشد.
  • زمانی که اقدام به ترمیم محل‌های آسیب دیده آن می‌کنیم، در آن کمی بالا رفتگی پیش می‌آید.
  • در صورت استفاده از عایق نامناسب و غیراستاندارد، ممکن است از طریق گرما زود آسیب ببیند.
انواع ایزوگام
انواع ایزوگام

نکات مهم در انتخاب ایزوگام مرغوب

  1. در زمان خرید دقت کنید که ایزوگام حتما نشان استاندارد را داشته باشد.
  2. انواع ایزوگام، همانطور که گفتیم این محصول در انواع مختلفی تولید شده است.
  3. به سطح ایزوگام دقت کنید که دچار پارگی نباشد، به خصوص پاشنه رول ایزوگام که شکسته نباشد.
  4. حتما از فروشگاه و برندهای معتبر اقدام به خرید ایزوگام کنید و برای نصب آن از نصاب‌های باتجربه و حرفه ای استفاده کنید. حتما توجه داشته باشید که در بعد از اتمام کار از آن‌ها ضمانت اجرایی و بیمه نامه معتبر دریافت کنید.
  5. توجه داشته باشید که وزن ایزوگام نباید کمتر از 37 کیلوگرم باشد.
  6. به تاریخ تولید آن‌ها دقت کنید، نباید بیشتر از 6 ماه در انبار دپو شده باشد.
  7. ایزوگام های تک لایه بای دیوار مناسب است، برای پشت بام از دولایه استفاده کنید.

نتیجه گیری

انسان از گذشته تا به حال به دنبال راهی برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان بوده و است. یکی از قدیمی‌ترین راه‌هایی که برای جلوگیری از این‌کار استفاده شده است، قیرگونی بوده. اما قیر گونی به دلیل معایب و سختی‌های زیادی که داشت جای خود را به ایزوگام داد.
در این مقاله انواع ایزوگام را بررسی کردیم که چه کاربرد‌هایی دارند و هر کدام از آن‌ها برای کجا مورد استفاده است.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *