از نحوه کارکرد پکیج چه می دانید؟ | بررسی طرز کار پکیج

امروزه پکیج‌های دیواری پر استفاده ترین نوع از آبگرمکن‌ها هستند که دلیل ساده‌ای هم دارند. زیرا آب گرم آن‌ها هیچ وقت تمام نمی‌شود و دوم اینکه از نظر مصرف انرژی، بسیار بهینه هستند. اما آیا نحوه کارکرد پکیج را می‌دانید؟ یکی از نکاتی که پس از خرید پکیج باید آن را در نظر بگیریدُ داشتن اطلاعات کافی از نحوه کارکرد پکیج است. حتما پس از خرید این وسایل پر کاربرد حتما راهنمای نصب پکیج را مطالعه و با نحوه کارکرد آن‌ها آشنا شوید.

قیمت پکیج
قیمت چیلر
قیمت کولر گازی
قیمت آسانسور

نحوه کارکرد پکیج

نحوه کارکرد پکیج
نحوه کارکرد پکیج

در این قسمت می‌خواهیم به شما بگوییم که پکیج‌ها چگونه کار می‌کنند؟ باید بگوییم که عملکرد صحیح قطعات پکیج دیواری سبب می‌شود تا این سیستم‌ها به درستی کار کنند. برخی از این قطعات که در نحوه کارکرد پکیج موثرند عبارتند از:

  • واحد کنترل الکترونیکی یا همان برد پکیج
  • سنسور جریان آب
  • جرقه زن
  • مبدل حرارتی
  • الکترود تشخیص شعله
  • پمپ چرخش آب
  • ترموستات

به طور کلی اگر بخواهیم نحوه کار پکیج دیواری برای گرم کردن آب مصرفی در آشپزخانه و سرویس بهداشتی را برای شما شرح دهیم، مطابق مراحل زیر است:

باز کردن شیر آب زمانی که شما شیر آب گرمرا در هرجای خانه باز می‌کنید، آب درون لوله‌های آب گرم جریان می‌یابد.
تشخیص جریان آب سنسور موجود در پکیج‌ها، جریان آب را تشخیص می‌دهند.
باز شدن جریان گاز همزمان با آن، برد پکیج دستور باز شدن جریان گاز و ایجاد جرقه را صادر می‌کند.
جرقه زن جرقه زن با زدن جرقه سبب روشن شدن مشعل می‌شود.
توقف جرقه زن زمانی که شعله روشن شد، سنسور پکیج شعله را تشخیص داده و کار جرقه زن را متوقف می‌کند.
گرم شدن آب آبی که در حال حرکن در لوله‌های باریک مبدل حرارتی است، گرم می‌شود.
قطع جریان گاز در صورت خاموش شدن شعله، سنسور شعله این اتفاق را تشخیص داده و با دستور برد پکیج، جریان گاز قطع شده و از انتشار گاز در فضا جلوگیری می‌کند.

اگر پکیج‌ها را در حالت زمستانی قرار دهید نحوه کارکرد پکیج به این صورت خواهد بود که آب سرد با ورود به آن طبق مراحل بالا گرم می‌شود. تنها تفاوت آن این است که ورودی و خروجی آب سرد و گرم لوله کشی رادیاتورها، از آب مصرفی جدا هستند. همچنین برخی از قطعات از جمله سنسور دمای آب نیز به صورت جداگانه قرار دارد.

نحوه کارکرد پکیج دیواری در حالت زمستانی

نحوه کارکرد پکیج دیواری در حالت زمستانی
نحوه کارکرد پکیج دیواری در حالت زمستانی

وظیفه اصلی پکیج دیواری در فصل زمستان تامین آب گرم در مدار گرم کننده است. در این پکیج‌ها، به محض باز کردن شیر آب گرم و عبور جریان آب از سنسور فشار، میکروسوئیچ مربوط به این سنسور فعال خواهد شد. با فعال شدن این میکروسوئیچ‌ها، فرمانی از برد الکترونیک مدار رادیاتورها به شیر سه طرفه‌ی برقی داده شده و سبب قطع موقت آب آن‌ها می‌شود.

در این صورت آب مدار گرم کننده تنها به سمت مبدل حرارتی ثانویه لوله جریان می‌یابد. در نتیجه‌ی این عملکرد، آب گرم مصرفی با سرعت به سمت شیر باز شده هدایت می‌شود.

نحوه کارکرد پکیج دیواری در حالت تابستانی

نحوه کارکرد پکیج دیواری در فصل تابستان به گونه‌ای است که تنها آب گرم مصرفی را گرم می‌کند. در واقع زمانی که آب گرم مصرفی را باز می‌کنید، میکروسوئیچ سنسور فشار و برد پکیج، دستور روشن شدن را به مشعل می‌دهند. طرز کار پکیج دیواری به صورتی است که، در این حالت تا زمانی که شیر آب گرم باز بماند، آب گرم مصرفی توسط مبدل حرارتی ثانویه پوسته و لوله به صورت پیوسته و فوری تامین می‌شود. اما به محض بستن شیر آب گرم، دستگاه نیز خاموش خواهد شد.

پکیج با برق کار می‌کند یا گاز؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر بخواهیم نحوه کارکرد پکیج دیواری را به درستی بدانیم، باید بگوییم که این سیستم‌ها همزمان هم به برق نیاز دارند و هم به گاز. البته در برخی از انواع پکیج دیواری بسته به نوع مصرف انرژی، ممکن است که آب را با مصرف برق گرم کنند. بنابراین می‌توان گفت که پکیج برقی با برق کار می‌کند و پکیج گازی همزمان با برق و گاز.

در زمان خرید پکیج دیواری، به این موارد توجه کنید که برخی از آن‌ها برق مورد نیاز برای کار برد الکترونیکی پکیج را با استفاده از جریان آب توسط یک توربین تامین می‌کند. بنابراین این مدل پکیج‌ها تنها به منبع سوخت گازی وصل می‌شوند.

آیا اگر آب قطع شود پکیج‌ها همچنان کار می‌کنند؟

همانطور که گفتیم اگر شیر آب گرم را در جایی از واحد مسکونی باز کنید، پکیج روشن می‌شود و گرمای لازم برای رساندن آب به دمای مشخص را تامین می‌کند. بنابراین با باز شدن شیر آب، سنسورهای موجود در پکیج، جریان آب را تشخیص داده و پکیج کار خود را انجام می‌دهد. زمانی که آب قطع شود و شما شیر آب را باز کنید، آبی جریان پیدا نکرده و در نتیجه پکیج نیز روشن نخواهد شد.

این سوال بیشتر در حالتی معنا دارد که لازم است در فصول سرد سال که معمولا شوفاژ همواره روشن است، پکیج دیواری نیز معمولا باید روشن باشد تا آب گرم شوفاژ را تامین کند.

نحوه کارکرد پکیج در زمان قطع برق چگونه است؟

از آنجایی که برد پکیج با برق کار می‌کند، سبب می‌شود در زمان نبود جریان برق دستور ایجاد جرقه و باز شدن جریان گاز داده نشود و پکیج روشن نشود. علاوه بر این چرخش آب گرم در لوله کشی‌های رادیاتور هم به کارکرد پمپ سیرکولاسیون بستگی دارد. بنابراین می‌توان گفت که کل طرز کار پکیج به وجود جریان الکتریسیته بستگی دارد.

در برخی از مدل‌های پکیج، برق مورد نیاز برای کار پکیج با باتری تامین می‌شود، بنابراین قطعی برق در نحوه کارکرد پکیج هایی که با باتری کار می‌کنند، تاثیری نخواهد داشت.

منابع تغذیه پکیج

کارکردن پکیج با توربین
کارکردن پکیج با توربین

در نحوه کارکرد پکیج، باید یک منبع انرژی وجود داشته باشد. برخی از پکیج‌ها با داشتن توربین، از جریان آب، برق را تولید کرده و از آن استفاده می‌کنند. اما در برخی از آن‌ها برای ایجاد نیروی لازم باید از باتری استفاده شود. این پکیج‌ها که با استفاده از توربین یا باتری انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، ویژگی خوبی که دارند این است که زمان‌هایی که برق قعط باشد هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

این درحالی است که سایر پکیج‌ها اینگونه نیستند. قیمت پکیج دیواری که از این نمونه‌ها هستند از سایر مدل‌ها بیشتر است. علاوه بر این اندازه‌ی بزرگتری هم دارند که ممکن است نصب آن‌ها کمی سخت باشد. برای فهم بیشتر نحوه کارکرد پکیج و دانستن نقشه لوله کشی پکیج، می‌توانید از دوره‌های آموزشی استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد که نحوه کارکرد پکیج به صورت کامل و جامع مورد بررسی قرار بگیرد. لازم است که شما پس از نصب پکیج حتما با نحوه کارکرد پکیج آشنایی داشته باشید تا بتوانید به شکل صحیحی از آن استفاده کنید. بنابراین این مقاله می‌تواند در این مسیر به شما کمک شایانی کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *