آموزش نصب پکیج دیواری | آموزش مرحله به مرحله‌ی نصب پکیج

یکی از دغدغه‌های افراد پس از خرید پکیج دیواری و همچنین خرید آنلاین پکیج بوتان، اجرای پکیج دیواری و نصب پکیج است. اما با مطالعه‌ی این مقاله دیگر نگران نصب پکیج خود نباشید. یکی از موارد مهم در زمان نصب پکیج‌ها، آشنایی و دانستن مراحل نصب آن است. در واقع شما با طی کردن پله به پله‌ی این مراحل می‌توانید بدون نیاز به نیروی متخصص این کار را انجام دهید. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه نخواهید هزینه‌ای بابت نصب پکیج بپردازید، با سیوان لند همراه باشید.

قیمت پکیج
قیمت چیلر
قیمت کولر گازی
قیمت آسانسور

راهنمای نصب پکیج دیواری

نصب پکیج دیواری
نصب پکیج دیواری

انواع گوناگون پکیج‌ها شیوه و قاعده‌ی خاص خود را برای نصب دارند. هرکدام از آن‌ها اعم از پکیج زمینی، به روش خاص و قطعات خاصی قابل نصب است. برای نصب این سیستم‌ها باید چندین مرحله را به ترتیب و با دقت طی کنید و ما در این مسیر با شما همراه خواهیم بود.

مراحل نصب پکیج

گام اول

انتخاب نوع دستگاه از لحاظ فن دار یا بدون فن بودن پکیج
 فن دار یا بدون فن بودن پکیج
فن دار یا بدون فن بودن پکیج

پکیج های موجود در بازار در دو مدل فن دار و بدون فن، ارائه می‌شوند. باید به این نکته توجه کنید که شیوه نصب این دو نوع پکیج، با هم تفاوت دارد.

گام دوم

مقایسه‌ی توان پکیج‌ها

پکیج‌های موجود در بازار، دارای ظرفیت‌ها متفاوتی از جمله: 24، 26، 28، 30، 35 و 40 هزار کیلو کالری بر ساعت هستند.

گام سوم

انتخاب محل نصب پکیج

محل نصب پکیج باید دارای شرایط زیر باشد:

  • محل نصب باید تراز و بدون رطوبت باشد.
  • باید نزدیک به دودکش باشد.
  • در صورتی که پکیج در تراس نصب می شود باید دقت کنید که فاصله خروجی دودکش تا کولر آبی کمتر از 3.5 متر نباشد.
  • همچنین نصب جعبه محافظ پکیج برای جلوگیری از یخ زدگی الزامی می باشد.

گام چهارم

کنترل دودکش پکیج از نظر قطر، ارتفاع، مکش، کلاهک و …

دودکش پکیج

قطر دود کش نصب شده برای پکیج به هیچ عنوان نباید از قطر خروجی کلاهک مخروطی بالای دستگاه کوچکتر باشد. حداقل قطر دودکش برای پکیج دیواری بدون فن باید 15 سانتی متر باشد. ارتفاع دودکش نیز باید از محل نصب دستگاه تا کلاهک حداقل 4 متر باشد. نصب کلاهک   H  ضروری است. جهت نصب H  در روی دودکش باید در امتداد جریان باد غالب باشد تا باد داخل آن نپیچد. کلاهک دودکش باید حداقل 70 تا 80 سانتی متر بالاتر از کف پشت بام بوده و اطراف ان نیز باز باشد و در مجاورت هیچ گونه مانع و دیواری واقع نشده باشد.

دودکش به هیچ عنوان نباید مقطع باشد. کوچک شدن قطر دودکش حتی در یک نقطه باعث کاهش مکش آن باشد. جهت جلوگیری از تشکیل قطرات و همچنین سرد شدن دود که باعث کند شدن خروج دود و یا توقف آن می شود جدار خارجی دودکش عایق بندی می شود. دودکش باید ثابت و محکم باشد و در برابر باد ، بخار آب و عوامل مکانیکی دیگر مقاوم باشد. دودکش از نظر تمیز بودن و گرفتگی مسیر مستقیم و عمودی بهترین روش برای تخلیه محصولات احتراق می باشد و دودکش نباید در مسیر خود حالت افقی باشد.

ولی در مواردی که مشکلات اجرایی وجود داشته باشد و نیاز به تغییر جهت مسیر دود باشد، بهتر است از زانویی 45 درجه حداقل پس از 30 سانتی متر لوله عمودی ( خروجی از پکیج ) استفاده شود و قسمت افقی دارای کمترین طول ممکن باشد. عملکرد خوب دودکش باید پیش از راه اندازی تجهیز کنترل شود. برای کنترل آن با سوزاندن یک روزنامه در ورودی دودکش می توان مکش آن را به طور تقریبی تست نمود.

چنانچه شعله آتش روزنامه و ذرات سوخته شده به سرعت داخل دود کش شود مکش دودکش قابل قبول است. همچنین درب جلوی پکیج نباید انقدر داغ شود که دست را بسوزاند.

گام پنجم

نصب براکت پکیج روی دیوار

نصب پکیج دیواری باید در ارتفاع حداقل 120 سانتی متری از کف صورت بگیرد و از دیوار یا کابینت مجاور حداقل 10 سانتی متر فاصله داشته باشد. پکیج دیواری نباید بالای دستگاه های گرمازای مانند اجاق گاز نصب شود و حداقل فاصله افقی مورد نیاز پکیج از این دستگاه ها 40 سانتی متر است. حداقل فاصله پکیج دیواری از دیوار روبرو 1 متر است. حداقل فاصله دودکش از اشیا و مواد قابل اشتعال مانند پرده آشپزخانه 50 سانتی متر است. در محل نصب پکیج وجود پریز برق سیم اتصال زمین و کف شوی فاضلاب ضروری است.

نصب پکیج مانند سایر دستگاه های گاز سوز در حمام، رختکن، توالت، محوطه سونا و جکوزی ، اتاق خواب و فضاهای بدون هواکش ممنوع است. محل نصب پکیج باید سرپوشیده و تا حد ممکن به محل های مصرف اب گرم نزدیک باشد و در مجاورت ان مواد قابل اشتعال وجود نداشته باشد. بر اساس مقررات ملی ساختمان مبحث 17، نصب وسایل گازسوز مانند ابگرم کن دیواری و پکیج دیواری در واحد های کمتر از 60 متر مربع ممنوع است.

مگر اینکه هوای مورد نیاز جهت احتراق گاز مصرفی آن‌ها از طریق دریچه دائمی که به طور مستقیم با هوای آزاد در ارتباط باشد تامین گردد. نصب راه اندازی و تعمیر پکیج های گازی باید توسط افرادی که دوره های آموزشی مربوط به پکیج را در مراکز معتبر گذرانده اند و دارای گواهینامه معتبر نصاب و تعمیرکار پکیج هستند انجام شود.

در صورتی که قطر دودکش ساختمان کمتر از 15 سانتی متر بوده و یا فاصله عمودی دودکش تا پشت بام کمتر از 4 متر باشد و یا اینکه بیش از 30 سانتی متر مسیر افقی در طول دودکش وجو داشته باشد باید از پکیج فن دار استفاده شود. فشار آب شهر در محل نصب دستگاه پکیج باید حداقل 1 و حداکثر 5 / 3 اتمسفر باشد.

در صورتی که محل نصب پکیج گازی در بالکن یا فضای باز باشد باید از وزش مستقیم باد یا جریان تند هوا محافظت شده باشد.

گام ششم

تست فشار منبع انبساط

باید با یک مانومتر، فشار منبع انبساط اندازه گیری شود ( حداقل فشار 5 /0 بار و حداکثر 1 بار ) و در صورت لزوم تنظیم شود. البته در نصب پکیج نو، کمتر این مورد بررسی و انجام می شود.

گام هفتم

نصب پکیج روی دیوار

قبل از نصب دستگاه، مراحل گفته شده باید انجام شود و پس از آن دستگاه نصب خواهد شد.

گام هشتم

نصب دودکش

گام هشتم: نصب دودکش

بدون دودکش مناسب، هیچ پکیجی نباید نصب و یا راه اندازی شود. اگر دودکش مناسب نباشد، قطر لوله آن کم باشد، یا در مسیر آن گرفتگی وجود داشته باشد، و یا دارای مسیر طولانی افقی و یا شیب منفی باشد گاز های حاصل از احتراق نمی توانند به خوبی از دودکش عبور کنند و در نتیجه دود به پکیج برمی گردد و اثرات منفی و خطرات زیر را به همراه خواهد داشت. دودهای های سمی حاصل از احتراق به محلی که پکیج در ان قرار دارد وارد می شوند که بسیار خطرناک بوده و باعث سرگیجه ضعف و در نهایت خفگی خواهد شد.

عدم مکش کافی دودکش باعث می شود اکسیژن کافی جهت احتراق کامل فراهم نشود. در نتیجه راندمان حرارتی دستگاه پایین امده و دستگاه آب گرم دلخواه را یه شما نمی دهد و مقدار مصرف گاز نیز افزایش می یابد. عدم مکش کافی دودکش باعث بالا رفتن حرارت بدنه و قسمت های داخلی پکیج می شود که این مساله منجر به خراب شدن سریع دستگاه و قطعات پکیج خواهد شد. این موضوع به ویژه آسیب شدیدی به مجموعه تابلو برق وارد می سازد.

گام نهم

تشخیص لوله‌های روی دیوار و زیر دستگاه
لوله های پکیج
لوله های پکیج

نحوه لوله کشی پکیج، قاعده و قوانینی دارد که باید براساس آن و توسط افراد متخصص انجام شود. در زیر دستگاه پکیج، پنج لوله‌ی اتصال وجود دارد:

در زیر دستگاه پنج لوله اتصال وجود دارد:

  1. ورودی آب سرد به دستگاه
  2. خروجی آب گرم مصرفی به ساختمان
  3. رفت مدار گرمایش
  4. برگشت مدار گرمایش
  5. محل اتصال گاز

تشخیص لوله ها به این شکل انجام می شود:

لوله های 4/3  روی دیوار نصب می‌شوند و متعلق به مدار گرمایش دستگاه هستند
لوله های 4/3 زیر دستگاه و متعلق به مدار گرمایش دستگاه هستند
لوله های 2/1 روی دیوار و متعلق به مدار گرمایش دستگاه هستند.

ورودی آب سرد ساختمان به اتصال 2/1 دستگاه که به فلوسوییچ می رود، متصل می شود. یکی از نشانه های لوله خروجی آب گرم دستگاه ، وجود NTC روی آن است.

کلام پایانی

در این مقاله به آموزش نصب پکیج پرداختیم. نصب پکیج مراحل پیچیده‌ای دارد که گاه از دست افراد معمولی بر نمی‌آید و حتما افراد متخصص باید این کار را انجام دهند. به هر حال هدف ما از این مقاله آشنایی شما به نحوه نصب پکیج دیواری بود تا حدودی با این عملیات آشنا باشید. با توجه به قیمت پکیج و هزینه‌ای که برای آن می‌کنید، بهتر است که نصب آن را به افراد ماهر بسپارید تا مشکلی در زمان نصب پکیج به وجود نیاید و به آن آسیب برساند.

 

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *