ابزار سیمان کاری چیست؟ معرفی وسایل مورد نیاز برای سیمانی کاری و ابزار سیمانی تزئینی


قیمت سیمان

همانند ابزار گچ کاری، وقتی صحبت از ابزار سیمان کاری می‌شود می‌توان آن را به دو معنی برداشت کرد: 1. ابزار و وسایل مورد نیاز برای سیمان کاری و 2. ابزار پیش ساخته تزئینی سیمانی برای نما. از همین رو، ما در این مقاله به معرفی هر دو مفهوم ابزار سیمانی می‌پردازیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ابزار سیمان کاری چیست؟

ابزار سیمان کاری را هم می‌توان به ابزار و وسایل مورد نیاز برای سیمانکاری نسبت داد و هم به ابزار تزئینی نمای سیمانی. پیش از شروع به انجام هر کاری بهتر است با ابزار و وسایل مورد نیاز برای آن آشنا شد و آن‌ها را از پیش آماده کرد. ابزار معمول که برای سیمانکاری مورد نیاز هستند، عبارتند از:

ابزار مورد نیاز برای سیمان کاری
ابزار مورد نیاز برای سیمان کاری
  • فرغون
  • استانبولی
  • سطل
  • غربال
  • بیل
  • ملاقه سیمانکاری
  • ملات پاش
  • انواع ماله
  • کمچه
  • شاقول
  • شمشه
  • ریسمان بنایی

اگر بنا به ساخت ابزار تزئینی سیمانی، مثل ابزار نما رومی، قرنیز، ابزار سرستون و … باشد، به جز موارد فوق که وسایل سیمانکاری دیوار هستند، به ابزارهای دیگری احتیاج داریم؛ از جمله: ابزار کشویی، قلم‌مو، کاردک، ابزار دم ‌بر، قلم بومخوار و … .

اجرای نما با ابزار سیمانی

ابزارهای سیمانکاری تزئینات و نوارهای باریکی هستند که در قسمت‌های مختلف نما اجرا می‌شوند
ابزارهای سیمانکاری تزئینات و نوارهای باریکی هستند که در قسمت‌های مختلف نما اجرا می‌شوند

اولین قسمت از ساختمان که هر فردی با آن روبرو می‌شود، نمای آن است. در نتیجه زیبایی نمای ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از انواع نمای ساختمان که بسیار مورد توجه است، نمای سیمانی است. نماهای سیمانی انواع مختلفی دارند که برای تزئین آن‌ها می‌توان از ابزار سیمان کاری استفاده کرد. ابزارهای سیمانکاری نوارهای باریکی هستند که در قسمت‌های مختلف نما مثل پایین دیوارها، سر ستون‌ها و پایین ستون‌ها، بین طبقات، دور درب‌ها و پنجره ها و … می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ابزار سیمانی یا به صورت پیش‌ساخته وجود دارند و یا آن‌ها را در محل روی نما اجرا می‌کنند.

ابزار سیمان کاری پیش ساخته

برای سهولت اجرای نما و سرعت بخشیدن به آن، می‌توان به جای این که در همان حین اجرای نما، ابزارها را سخت و به آن‌ها شکل داد، از ابزار سیمانی پیش ساخته استفاده کرد. استفاده از ابزار پیش ساخته نه تنها به کار سرعت می‌بخشد، بلکه باعث سبک سازی سازه می‌شوند و همچنین می‌توان طرح‌های مدرن و متنوعی را به کمک آن‌ها اجرا کرد.

ساخت ابزار سیمان کاری

ابزار سیمان کاری یا به صورت پیش ساخته وجود دارد و تنها آن را در محل نصب می‌کنند و یا در همان حین اجرای نما روی آن کار می‌شوند
ابزار سیمان کاری یا به صورت پیش ساخته وجود دارد و تنها آن را در محل نصب می‌کنند و یا در همان حین اجرای نما روی آن کار می‌شوند

برای ساخت ابزار سیمان کاری و یا به عبارتی برای اجرای ابزار سیمانی در مرحله‌ی اول باید زیرکاری مناسب انجام شود. برای انجام این کار ابتدا باید نما را ریسمان کشی کرد و با استفاده از زبره (ملات سیمان سیاهی که برای زیر کار استفاده می‌شود) سطح سیمانی صاف و یکدستی را روی نما پیاده کرد. صاف بودن و تراز بودن نمای نهایی کار تا حد زیادی به صاف بودن لایه سیمان زیرکار بستگی دارد.
در مرحله‌ی بعد از ساخت ابزار سیمان کاری، باید بعد از اتمام زیرکاری، نما را رابیتس کشی کرد. که برای این کار ابتدا میلگردهایی به نما جوش داده می‌شود و توری رابیتس به این میلگردها وصل می‌شود. روی رابیتس‌ها را با ملاتی ساخته شده از ماسه، سیمان سیاه، پودر سنگ، الیاف مخصوص و آب می‌پوشانند. نکته قابل توجه در این قسمت این است که برای هر باند و سینه کفتری نما باید از دو لایه رابیتس استفاده کرد.
بعد از اتمام سیمان کاری روی رابیتس، ابتدا یک لایه ملات ماسه سیمان به عنوان باند و سپس یک لایه ملات پودر سنگ و سیمان به عنوان طرح روی آن اجرا می‌شود. دقت کنید که تمامی این مراحل باید توسط افراد متخصص به اجرای نمای سیمانی انجام شود تا هم شکل نهایی کار صاف و یکدست باشد و هم اینکه لایه‌های اجرا شده دچار ترک نشوند.
در مرحله‌ی بعد از باند و طرح، می‌توان به سراغ ابزار سیمان کاری دور پنجره‌ها رفت. طرح اجرای ابزار سیمانی دور پنجره را خود کارفرما مشخص می‌کند. تنها نکته‌ای که استادکار اجرای نما باید به آن دقت کند، این است که اگر ضخامت ملات ابزار بیش از 4 سانتی‌متر بود، برای جلوگیری از ترک خوردن قاب باید آن را میخکوبی کند.
معمولا در نماهای کلاسیک از ستون‌های رومی نیز استفاده می‌کنند. برای اجرای ابزار سیمانی ستون‌ها، باید ابتدا آن‌ها را به درستی با دقت تمام ریسمان کشی و قالب‌بندی کرد. در مرحله بعد نوبت به شیشه‌گذاری می‌رسد. معمولا عرض شیشه‌ها 1.5 سانتی‌متر است و طول‌ آن‌ها نیز متغیر می‌باشد. شیشه‌گذاری که انجام شد، داخل قاب‌ها را با ملات سیمان سفید، پودر سنگ و سنگریزه شماره 1 پر می‌کنند. در آخر نیز نوبت به بندکشی، صیقل دادن کار و اجرای نانو روی آن می‌رسد.

در اینجا بد نیست به اصطلاح سیمان بری نیز اشاره کنیم. به ابزار سیمانی یا هر طرح و نقش برجسته‌ای که با سیمان ایجاد شده باشد، سیمان بری می‌گویند. پس می‌توان ابزار سیمانی را همان سیمان بری دانست.

جمع بندی

از ابزار سیمان کاری اگر منظور به وسایل مورد نیاز برای این کار باشد، شامل وسایل بنایی و ابزار مخصوص سیمان کاری مثل دستگاه سیمان پاش می‌شود. اما اگر منظور به ابزار تزئینی سیمانی باشد، شامل تزئیناتی است که در انواع نمای رومی، کلاسیک و … در قسمت‌های بالا و پایین دیوارها، دور قاب پنجره‌ها و درب‌ها، روی ستون‌ها و بالا و پایین آن‌ها و بین طبقات اجرا می‌شود. شما می‌توانید برای خرید انواع سیمان از جمله خرید سیمان آبیک، فارس، تهران و ساوه به سیوان لند مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *