بررسی 11 نوع نمای سیمانی جذاب و دیدنی


قیمت سیمان

نمای سیمانی یکی از مقرون به صرفه‌ترین و در عین حال یکی از لوکس‌ترین نماهای ساختمانی است که مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است. دلیل این همه توجه این است که سیمان نسبت به انواع دیگر نما همچون سنگ، شیشه، کامپوزیت و … دارای قیمت بسیار مناسبی است و تقریبا هر طرحی مدرنی که دارای اشکال هندسی غیر معمول است را می‌توان با آن نما کرد. در این محتوا  ابتدا به بررسی انواع پرکاربرد آن در ایران می‌پردازیم.
نمای سیمان سفید

فرایند انتخاب نمای سیمانی

باید با توجه به کارکرد ساختمان از نظر اداری، مسکونی، ویلایی نما را انتخاب کرد، زیرا هر نوع نمایی مناسب یک ساختمان اداری نیست و یا برعکس در طراحی نمای مسکونی و یا ویلایی باید به این نکته توجه کرد که نما، حالت نرم و غیر اداری داشته باشد.

انواع نمای سیمانی

نمای سیمانی انواع بسیاری دارد، اما نمای سیمان سفید و رومی از مهم‌ترین انواع آن هستند که در محتوایی مجزا نمای سیمان سفید به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است. دیگر نوع آن نیز در ایران مورد استفاده قرار گرفته است اما به اندازه نمای سیمان سفید و رومی مورد توجه قرار نگرفته است.

  • نمای سیمان سفید
  • نمای سیمان رومی
  • نمای سیمان رنگی
  • نمای سیمان شسته
  • نمای سیمان تخته ماله
  • نمای سیمان خراشی
  • نمای آبساب
  • نمای سیمان تگرگی
  • نمای سیمان ماهوتی
  • نمای سیمان چکشی (تیشه ای)

نمای سیمان سفید

یکی از زیباترین و رایج‌ترین نوع نما در ایران است که فوق العاده لوکس و مدرن است، که از ترکیب سیمان سفید و آب بدست می‌آید. حتما در ساخت آن باید از مصالح با کیفیت استفاده کرد و به این نکته توجه کرد که در مکان‌های پردود و  پر ترافیک شهری از آن استفاده نشود، زیرا در مرور زمان سفیدی خود را از دست می‌دهد و رنگی چرک و تیره به خود می‌گیرد که تمام زیبایی خود را از دست می‌ دهد. بیشترین کاربرد آن در مناطق خلوت شهری و همچنین ساختن ویلاهایی در اطراف شهر‌هایی مناسب است که از آلودگی محیطی به دور باشند.
نمای سیمان سفید

نمای رومی سیمانی

این نوع نما، یکی از انواع نماهای سیمانی جذای و پرطرفدار معماری در ایران است.نمای رومی را می‌توان به دو صورت ایجاد کرد.

  1. مصالح سنگ
  2. سیمان

مسلما نوع سنگی آن بسیار گران قیمت است و اما نوع سیمانی آن در عین حال که بسیار جذاب است از قیمت بالایی نیز نسبت به نمای رومی سنگی برخودار نیست. هر چند که بهترین نوع آن، ترکیبی از هر دو می‌باشد. یعنی المان‌های اساسی همچون ستون و طاق با سنگ کار شود و دیگر بخش‌ها با استفاده از سیمان سفید کار شود.
نمای رومی

نمای سیمان رنگی

این نوع نما بیشتر در مناطق تورسیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حس شادی در مخاطب ایجاد می‌کند، همچنین از آن در ترکیب با انواع دیگر نما برای ایجاد جلوه بصری استفاده می‌شود.
سیمان رنگی، که یکی از انواع سیمان معمولی است که با رنگ‌های خاصی ترکیب شده است که علاوه بر رنگ می‌تواند خاصیت‌های متفاوت دیگری نیز به آن بدهد. برای آشنایی بیشتر در مورد سیمان رنگی و انواع آن، محتوای نوشته شده در سایت سیوان لند را مطالعه بفرمایید. برای مشاهده قیمت روز سیمان به سایت سیوان لند مراجعه فرمائید.

نمای سیمان شسته

این نوع نما، از ترکیب دانه ‌های سنگی رنگی، سیمان و رنگ‌های معدنی درست شده است. استحکام آن نسبت به انواع دیگر نمای‌سیمانی، بیشتر است. از آن معمولا در نمای دیوارها، راه پله استفاده می‌شود اما در نمای ظاهری کلی ساختمان استفاده چندانی ندارد. دلیل کم‌تر استفاده شدن از آن را می توان به چند رنگ بودن آن است.
نمایی شلوغ را تصور کنید که از مقدار زیادی دانه‌های سنگی درست شده است، مسلما آن را برای نمای کلی ساختمان نمی‌پسندید.

نمای سیمان تخته ماله

این نما از دو  بخش درست شده است.

  • آستر
  • تخته مال

لایه‌ی آستر باید دارای ضخاکت  ۲ سانتی متر باشد و با  از ملات ماسه سیمان برروی دیوار آجری‌ و یا  بلوک سیمانی استفاده می‌شود.
لایه‌ی دوم که به لایه تخته ماله هم معروف است باید دارای ضخامتی به اندازه‌ی ۰.۵ سانتی متر داشه باشد و از ترکیب سیمان، ماسه، خاک سنگ و پودر سنگ ساخته شده است. لایه دوم چون توسط تخته ماله بر روی لایه اول کشیده می‌شود به آن نمای تخته ماله گفته می‌شود.
این نوع نما، نیاز به دقت و ظرافت بسیار بالایی دارد به همین خاطر نیاز یه به یک  اکیپ اجرایی ماهر دارد.
نمای سیمان تخته ماله

نمای سیمان چکشی

این نما از دولایه تشکیل شده است :

  • لایه اول شامل ملات سیمان با ماسه است که لایه زیرین را تشکیل می‌دهد و حدود 2 سانتی‌متر ضخامت دارد.
  • لایه دوم شامل یک لایه 1.5 سانتی‌متری از ملات سیمان است و با استفاده از ماله بر روی سطح اول اجرا می‌شود.

روش اجرای نمای سیمان چکشی

روش کار بدین صوت است که در فواصل دلخواه و با توجه به طرح، شیشه‌هایی به شکل میله نازک در لایه دوم جایگذاری می‌کنند. پس از خشک شدن با استفاده از تیشه، شیار بر روی لایه دوم ایجاد می‌کنند و شیشه‌ها نیز خارج می‌کنند. بدلیل استفاده از چکش و تیشه برای ساخت این نوع نما، به سیمان چکشی معروف شده است.

نمای سیمانی آبساب

ابتدا آنکه به آن موزائیک شسته نیز گفته می‌شود. این نما نیز همچون سیمان چکشی از دو لایه تشکیل شده است. اما روش اجرا آن با نمای‌سیمانی چکشی متفاومت است.

روش اجرای نمای آبساب

همانطور که گفته شد این نما از دو لایه تشکیل شده است. قبل از اجرای لایه دوم بر روی لایه اول، سطح لایه اول را با آب خیس می‌کنند و  این کار را تا زمانی که لایه سنگریزه معلوم شود انجام می‌دهند. یا سطح لایه اول را  را با برس تا زمانی که سنگریزه‌های لایه اول معلوم شود، می‌سایند.  سپس لایه دوم را اجرا می‌کنند و آن را سنباده می‌زنند  تا سطحی صیقلی و موزائیک مانند بر روی لایه دوم ایجاد شود.

نمای سیمان خراشی

نمای سیمان خراشی ازچهار لایه‌ی اصلی درست شده است که به ترتیب عبارت است از:

  • لایه‌ی آستر است که متشکل از  ماسه و سیمان است و دو سانتی‌متر عمق دارد.
  • لایه‌ی ماله، که از ترکیب سیمان، ماسه،خاک و پودر سنگ تشکیل شده است.
  • لایه‌ی سنگی را با انواع سنگ به ضخامت دو میلی‌متر اجرا می‌شود.در انتها با استفاده از ماله‌ی مخصوص، خراش‌های مخصوص نمای‌سیمانی خراشی، در نما ایجاد می‌شود.

نمای سیمان تگرگی و ماهوتی

این دو نوع نمای سیمانی، از سنگ‌دانه، ملات سیمان و خاک سنگ درست شده است. ملات سیمان، با استفاده از دستگاه دوغاب پاش با ضخامت دو سانتی‌متر و روی نمای اجرا می‌شود. معمولا نمای ماهوتی و تگرگی اغلب به عنوان لایه سوم است.
نکته مهم: هر دو این نما از نظر عملی کاملا شبیه هم هستند. تنها تفاومت آنها در نوع سنگ‌دانه مورد استفاده است. اگر از سنگ‌دانه درشت استفاده شود نمای تگرگی ساخته می‌شود و اگر از سنگ‌دانه‌های ریز استفاده شود، نمای ماهوتی ایجاد می‌شود.
معمولا از این نوع دو نوع نما نیز بیشتر برای نمای دیوار استفاده می‌شود و استفاده کمتری در نمای جلویی ساختمان دارند. هرچند اگر بدرستی از آن استفاده شود برای نمای جلوی ساختمان نیز زیبایی خاص و منحصربفردی دارد.

سخن پایانی

با توجه گران‌شدن انواع مصالح ساختمانی، استفاده از سیمان در ساخت نما بسیار مرسوم شده است. نمای سیمان بسیار متنوع است که از نظر روش کار و مصالح مورد استفاده شباهت‌های بسیاری بین آنها است. انواع نماهای سیمان بسیار متنوع و زیاد است اما از مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع آن می‌توان به نمای سیمان سفید، رومی سیمانی، سیمان رنگی، سیمان شسته، سیمان تخته ماله، سیمان خراشی، آبساب، سیمان تگرگی، سیمان ماهوتی و سیمان چکشی (تیشه ای) نام برد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *