ابزار گچ کاری | بررسی وسایل گچ کاری و تزئینات ابزار گچ کاری سقف ساده


قیمت گچ

زمانی که صحبت از ابزار گچ کاری می‌شود، ذهن مردم سمت دو مورد می‌رود، یکی ابزار و وسایلی که به کمک آن‌ها گچ کاری انجام می‌شود و دیگری تزئینات گچ بری که در شکل‌های مختلف هستند و معمولا به صورت قابی دور تا دور دیوار یا سقف هستند. در این مقاله ما به هر دو مفهوم ابزار گچ کاری می‌پردازیم.

انواع وسایل و ابزار گچ کاری

هر حرفه‌ای ابزار مخصوص به خود دارد. برای گچ کاری نیز باید ابزار و وسایل مربوط به آن را داشته باشید. هر کدام از ابزار گچ کاری برای استفاده خاصی هستند و آشنایی با آن‌ها باعث به کارگیری صحیح و راحتی کار ما می‌شود. مهم‌ترین ابزار گچ کاری ساده که هر گچ کاری باید آن‌ها را داشته باشد عبارت است از ماله، کشوزنی، بومخوار، وردنگی، دمبر، قلم بومگردی و …، که در ادامه هر کدام از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

ابزار گچ کاری
ابزار گچ کاری

ماله

اولین و مهم‌ترین ابزار گچ کاری، ماله است. ماله گچ کاری ابزاری است که به وسیله آن گچ را برمی‌دارند و روی سطح پخش می‌کنند. به کمک ماله می‌توان به راحتی گچ را روی سطح صاف کرد. ماله‌ها انواع مختلفی دارند که از هر کدام از آن‌ها به هدف خاصی استفاده می‌شود.
با ماله استامبولی ملات را از داخل ظرف استامبولی برمی‌دارند، با ماله سفیدکاری ملات را روی سطح پخش می‌کنند و از ماله‌های ظریف‌تر برای اندود رویه استفاده می‌کنند. البته ماله‌های در اندازه‌های مختلفی نیز وجود دارند که تشخیص سایز مناسب اهمیت بالایی دارد.

ماله گچ کاری
مهمترین ابزار گچ کاری ماله است که به وسیله آن گچ را روی سطح می‌کشند.

اندازه ماله گچ کاری

همان طور که گفتیم ماله‌ها اندازه‌های مختلفی دارند. بهتر است افراد تازه کار از ماله‌هایی با اندازه‌های کوچک‌تر، مثلا 28 تا 31 سانتی‌متر، استفاده کنند. چرا که کنترل کردن ماله‌های کوچک راحت‌تر خواهد بود و نتیجه کار تمیزتر و صاف و یکدست خواهد بود.

کاردک

کاردک از دیگر ابزار گچ کاری مهم است. با استفاده از کاردک می‌توان ماله و استامبولی را تمیز کرد و گچ‌های خشک شده را تراشید. علاوه بر این می‌توان با استفاده از کاردک سطح گچ کاری را صاف کرد.

استامبولی

ظرف استامبولی وسیله‌ایست که ملات گچ کاری را در آن درست می‌کنند. استامبولی بنایی دهانه‌ای گشاد دارد که باعث می‌شود بتوان به راحتی با ماله ملات را از آن بیرون آورد. از آن جا که در ترکیب ساخت هر ملاتی از آب استفاده می‌شود، باید ظرف‌های استامبولی از جنس ضد زنگ باشند.

دم‌بر

دم‌بر وسیله‌ای فلزی همانند چاقویی است که نوک آن تیز است. از این وسیله برای برش و حکاکی در گچبری استفاده می‌کنند. با دم بر می‌توان ابزار گچ کاری ساده و زیبایی برای سقف و دیوار ساخت.

قلم بومگردی

قلم بومگردی یا قاشقی از دیگر ابزار گچ کاری است. با استفاده از قلم گچ بری بومگردی می‌توان شکل‌های قاشقی و طرح‌های دیگر را در گچ بری‌ها ایجاد کرد.

قلم بومگردی
با استفاده از قلم بومگردی می‌توان شکل‌های قاشقی و طرح‌های دیگر را در گچ بری‌ها ایجاد کرد.

قلم بومخوار

قلم بومخوار ابزاری فلزی است که از برای صاف کردن سطح گچ بری‌ها استفاده می‌کنند. نوک قلم بومخوار حالت مورب دارد که کار کردن با آن را راحت می‌کند. با این قلم می‌توان سطح بوم را از گچ‌های اضافی طرح بریده شده تمیز کرد و قسمت‌هایی که در هنگام کار آسیب دیده‌اند را ترمیم کرد.

قلم وردنگی

از ابزار گچ کاری وردنگی برای خط‌کشی جای گرته شده استفاده می‌کنند. به عبارتی دیگر از قلم وردنگی برای شیار انداختن روی طرح کپی شده کار استفاده می‌شود.

ابزار نقالی

کاربرد ابزار نقالی زیر و رو کردن کارهای گچ بری شده است. از این ابزار برای ساخت گل و برگ و بوته‌های گچی هم می‌توان استفاده کرد. ابزار نقالی می‌تواند جهت حالت‌دهی  یا ترمیم طرح‌های خاص گچبری هم مناسب باشد.

ابزار نقالی
از ابزار نقالی برای ساخت گل و برگ و بوته‌های گچی استفاده می‌شود

پرگار

از پرگار می‌توان هم جهت ایجاد طرح‌های هلالی و دایره‌ای استفاده کرد و هم جهت تعیین اندازه قسمت‌های مختلف طرح. برای مشخص کردن جای دقیق هر جزء گچ بری روی محصول نهایی از پرگار استفاده می‌کنند.

الک

الک هم یک ابزار گچ کاری مهم به شمار می‌رود. الک‌ها در دانه‌بندی‌های مختلف هستند. پیش از استفاده گچ و ساخت ملات گچ کاری، بهتر است گچ را الک کنید. الک کردن گچ باعث می‌شود که دانه‌های آن یکدست باشند و در نتیجه ملات گچ کاری ساخته شده با آن هم یکدست‌تر باشد.

گونیا

از گونیا برای قائم کردن سطح گچ کاری استفاده می‌شود. به بیان دیگر گونیا یک ابزار گچ کاری است که کمک می‌کند تا بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که تقاطع دیواره با هم و با سقف 90 درجه است.

ابزار گچ کاری گلویی

از ابزار گچ کاری گلویی برای ایجاد تزئینات گچ بری در کنج سقف و دیوار و حاشیه سقف استفاده می‌شود. جنس ابزار گچ کاری گلویی که امروزه تولید می‌شود از پلی یورتان است.

ابزار گچبری گلویی
ابزار گچبری گلویی برای ایجاد تزئینات در کنج و حاشیه سقف و دیوار است

شمشه

شمشه هم یک ابزار گچ کاری ضروری است که از آن برای صاف کردن، تراز کردن و کنترل قائم و افقی بودن دیوار استفاده می‌کنند. با استفاده از شمشه می‌توان گچ‌های اضافی روی سطح را هم پاک کرد.

مته میکسر

مته میکسر جزو آن دسته ابزار گچ کاری است که کار را برای گچ‌کاران بسیار راحت کرده است. مخلوط کردن گچ با دست دردسرهای زیادی داشت که امروزه می‌توان به راحتی با استفاده از مته میکسر، مخلوط گچ را به خوبی مخلوط کرد.

دیگر ابزار گچ کاری

برای گچ کاری ابزارهای متنوع دیگری نیز وجود دارند که می‌توان اشکال مختلفی را ایجاد کرد. در میان این وسایل و ابزار گچ کاری می‌توان به حاشیه پخ، کاو مسطح، تاج، نیم‌گرد، ربع‌گرد محدب و قاب اشاره کرد.

ابزار گچ کاری تزئینی

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم ابزار گچ بری یا گچ کاری، به تزئینات گچی که در دیوارها و سقف‌ها کار می‌شود هم اطلاق می‌شود. معمولا در سقف‌ها از ابزار گچ کاری سقف ساده استفاده می‌شود. ابزار گچ کاری سقف انواع مختلفی دارند، مثل ابزار نورمخفی گچ کاری و ابزار گچ کاری دور لامپی و … که در ادامه نمونه‌ عکس ابزار گچ کاری سقف ساده نورمخفی را می‌توانید مشاهده کنید.

ابزار گچ کاری نورمخفی
ابزار نورمخفی گچ کاری یکی از پرطرفدارترین انواع ابزار گچ کاری است

جمع بندی

همانطور که هر کاری ابزار و وسایل مخصوص به خودش را دارد، برای گچ کاری و گچ بری هم باید از ابزار مخصوص این کار استفاده کرد تا هم انجام دادن کار راحت‌تر باشد و هم نتیجه مطلوب‌تری داشته باشد. به تزئینات گچ بری که در سقف‌ها و دیوارها استفاده می‌شود هم ابزارهای گچ کاری یا گچ بری می‌گویند که نمونه‌هایی از آن‌ها را می‌توانید در این مقاله مشاهده کنید. برای گچ کاری می‌توان از انواع مختلف گچ ساختمانی استفاده کرد که گچ پلیمری یکی از آن‌هاست. شما می‌توانید برای خرید و یا مشاهده قیمت گچ به سیوان لند مراجعه کنید.

3.1/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *