آموزش طرز تمیز کردن پنجره دوجداره

یکی از راهکارها برای زیبا کردن نمای ساختمان‌ها، پنجره‌های دوجداره هستند. اما نباید از زمانی که آن‌ها را نصب می‌کنید به حال خود رها شوند زیرا طرز تمیز کردن پنجره دوجداره کمی با سایر پنجره‌ها تفاوت دارد. شما برای تمیز کردن این پنجره‌ها، مخصوصا رنگ سفید آن نیاز به تمیز کننده‌های مخصوصی دارید که برای این کار ساخته شده‌اند. سیوان لند در ادامه طرز تمیز کردن انواع پنجره دوجداره را به شما آموزش خواهد داد تا بتوانید به بهترین شکل این پنجره‌ها را تمیز کنید.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت درب و پنجره آلومینیومی
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت کاشی و سرامیک

نحوه تمیز کردن پنجره دوجداره

تمیز کردن پنجره دوجداره
تمیز کردن پنجره دوجداره

امروزه اکثر افراد در خانه‌های خود از پنجره‌های دوجداره استفاده می‌کنند تا بتوانند با استفاده از آن، در آرامش باشند و در مصرف انرژی‌ها صرفه جویی کنند. اما طرز تمیز کردن پنجره دوجداره می‌تواند یک چالش محسوب شود که چگونه باید تمام قسمت‌های پنجره دوجداره را تمیز کرد؟ در ادامه روش‌های مدرن و سنتی را به شما آموزش خواهیم داد تا شما خودتان تصمیم بگیرید که با کدام روش به تمیز کردن پنجره دوجداره بپردازید. البته این انتخاب به ابزارها و متریال‌های در دسترس شما نیز بستگی دارد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است در برخی موارد علت بسته نشدن پنجره دوجداره، همین آلودگی‌ها و آشغال‌های موجود در لبه‌های داخلی ریل باشد. پس باید این موضوع را حتما پیگیری کنید.

روش‌های تمیز کردن پنجره دوجداره

فناوری‌ها توانسته‌اند در هر زمینه‌ای به کمک انسان‌ها بیایند تا کارهایشان را آسان کنند. در تمیز کردن پنجره دوجداره نیز فناوری‌ها به مقدار قابل توجهی نقش دارند. شما می‌توانید با به کارگیری از وسایل مدرن یا روش‌های سنتی، اقدام به تمیز کردن پنجره دوجداره خود کنید.

روش سنتی

در این روش شیشه‌ها با استفاده از وسایل سنتی و به صورت دستی تمیز می‌شوند. در این صورت شما به ابزارها و وسایلی مانند نردبان، روزنامه، پارچه‌های تمیز و احتمالا دسته‌های بلندی نیاز دارید تا بتوانید به خوبی پنجره‌های خود را تمیز و براق کنید.

روش مدرن

در روش مدرن شما دیگر به ابزارهای روش سنتی نیاز نخواهید داشت و می‌توانید از وسایل نوینی مانند بخارشوی استفاده کنید. این روش نیز مزیا و معایب خودش را دارد. درواقع از آنجایی که از بخار جهت تمیز کردن پنجره دوجداره بهره می‌گیرید، امکان باقی ماندن لکه روی شیشه‌ها کمتر خواهد بود.2

مراحل تمیز کردن پنجره دوجداره

شما برای تمیز کردن پنجره دوجداره باید مراحلی را به ترتیب پشت سر بگذارید که در ادامه مطرح خواهیم کرد.

مرحله اول ( آماده کردن وسایل موردنیاز )

پیش اقدام به هرکاری ابتدا وسایلی را که نیاز دارید دم دست خود بگذارید تا در زمان نیاز بتوانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. حتما شما هم دوست ندارید که در حین کار به دنبال وسایل مورد نیاز خود بگردید و این کار می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. برخی از وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای این کار عبارتند از:

  • پارچه‌های تمیز کننده با دسته‌های بلند
  • محلول‌های پاک کننده
  • شیشه شوی
  • روزنامه
  • نردبان

مرحله دوم ( تمیز کردن لبه‌های پنجره )

قبل از تمیز کردن هر قسمت از پنجره بایستی ابتدا لبه‌های داخلی ریل را تمیز کنید. این قسمت، بهترین مکان برای تجمع آشغال‌ها و موجودات ریز می‌باشد و معمولا بیشتر از سایر بخش‌ها کثیف می‌شود. اگر این قسمت را به خوبی تمیز نکنید نمی‌توانید از پایان کار خود به نحو احسنت مطمئن باشید. پس بهتر است که لبه‌های داخلی ریل را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید.

مرحله سوم ( پاک کردن گرد و غبار از روی شیشه و پنجره )

این مرحله نیز بسیار مهم است و باید آن را با دقت انجام دهید تا در مراحل بعدی نیز به مشکل بر نخورید. پس بهتر است که پیش از تمیز کردن پنجره دوجداره، سطح شیشه‌ها را از گرد و خاک پاک کنید. درصورتی که پنجره‌ی شما قابل برداشته شدن باشد، بهتر است که این کار را بکنید و سپس اقدام به تمیز کردن آن کنید.

مرحله چهارم ( از بین بردن لکه‌های سخت )

پس از اینکه گرد و غبارها را از روی شیشه‌ها پاک کردید، حال نوبت آن است که لکه‌های سخت را با استفاده از محلول‌ها و پاک کننده‌ها از بین ببرید. زیرا از بین بردن این لکه‌ها کار آسانی نبوده و بایستی با استفاده از این متریال آن‌ها را از بین برد، پس کمی صبور باشد. از آنجایی که سطح بیرونی پنجره‌ها در تماس مستقیم با انواع آلودگی‌ها، لکه‌های باران، فضولات پرندگان و … می‌باشد، بنابراین امکان وجود لکه‌های سخت روی شیشه طبیعی خواهد بود.

مرحله پنجم ( تمیز کردن سطح شیشه )

شاید با خودتان بگویید که تمیز کردن پنجره دوجداره که این همه دردسر ندارد و بخواهید هرچه سریع تر به کار خود پایان دهید. اما صبر کنید اگر این مرحله را با دقت انجام ندهید تمام زحماتتان بر باد خواهد رفت. بهتر است برای تمیز کردن سطح شیشه‌ها از اسفنج استفاده کنید تا شیشه‌ها را کاملا برق بیندازید. مراحل تمیز کردن سطوح شیشه‌ها به این صورت می‌باشد:

  1. مقداری از شیشه شوی را روی سطح شیشه اسپری کنید و یا اسفنج را درون محلول موردنظر بگذارید و آب آن را به طور کامل تخلیه کنید.
  2. پس از آن اسفنج را به آرامی و از بالا به پایین روی شیشه حرکت دهید. بهتر است که این کار را به صورت خطی انجام دهید.

مرحله ششم ( خشک کردن سطوح )

این مرحله، مرحله‌ی آخر است که به اندازه‌ی سایر مراحل مهم خواهد بود. جهت خشک کردن جای اسفنج می‌توانید از روزنامه‌ها و یا پارچه‌های خشک و تمیز استفاده کنید تا دیگر هیچ ردی از اسفنج روی سطح شیشه باقی نماند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید به سرعت پس از کشیدن اسفنج، جای آن را پاک کنید تا لکه‌ی خیسی روی آن شیشه باقی نماند.

انواع محلول‌های خانگی برای تمیز کردن پنجره دوجداره

انواع محلول های خانگی برای تمیز کردن پنجره دوجداره
انواع محلول های خانگی برای تمیز کردن پنجره دوجداره

شاید شما هم تمیز کردن پنجره دوجداره را دوست نداشته باشید و از نظر شما کار سختی به نظر برسد، اما اگر این کار را به صورت اصولی انجام بدهید مطمئن باشید که از نتیجه‌ی کار خود راضی خواهید بود و خستگی از تن شما بیرون خواهد رفت. در ادامه چند محلول خانگی و تاثیر گذار برای تمیز کردن پنجره دوجداره را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی از این متریال‌های همواره در دسترس برای تمیز کردن پنجره دوجداره خود استفاده کنید.

محلول صابون

جهت درست کردن این محلول تنها به یک قاشق سوپ خوری مایع ظرفشویی و 4 فنجان آب نیاز دارید. این دو ماده را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و سپس از آن استفاده کنید. البته بهتر است از آبی استفاده کنید که قبلا جوشانده و سرد شده باشد.

سرکه سفید

یکی دیگر از محلول‌هایخانگی که می‌توانید با استفاده از آن شیشه‌ها را برق بیندازید، محلول سرکه سفید است. این محلول یک روش عالی برای از بین بردن لکه‌ها و برق انداختن شیشه‌ها می‌باشد. برای استفاده از این محلول معجزه آسا بایستی 4 فنجان آب ولرم را با یک فنجان سرکه مخلوط کنیدتا بتوانید از آن برای تمیز کردن پنجره دوجداره استفاده کنید.

سرکه سفید وصابون مایع

برای تهیه‌ی این مخلوط بایستی 4 فنجان سرکه سفید را با 2 فنجان آب و نصف قاشق چای خوری صابون مایع مخلوط کنید. اکنون شما یک محلول فوق العاده برای تمیز کردن پنجره دوجداره خود دارید.

الکل و آمونیاک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برخی از لکه‌های سخت روی شیشه‌های خود را نتوانید پاک کنید. اما نگران نباشید یک راه وجود دارد که به راحتی این کار را برای شما انجام می‌دهد. از آنجایی که لکه‌های سخت روی شیشه را نمی‌توان با محلول‌های سبک تمیز کرد، پس شما به کمی الکل نیاز خواهید داشت. برای داشتن این محلول تنها کافی است 1 فنجان الکل را با 1 قاشق سوپ خوری آمونیاک به همراه 1 فنجان آب ترکیب کنید و سپس خواهید دید که چقدر راحت لکه‌های سخت نیز از بین خواهند رفت.

جوش شیرین و سرکه

مخلوط جوش شیرین و سرکه یکی دیگر از محلول‌هایی است که می‌توانید آن را به راحتی تهیه و از آن برای تمیز کردن پنجره دوجداره استفاده کنید. زمانی که سرکه و جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط می‌کنید، محلولی بدست می‌آید که کمی کف دارد. پس باید صبر کنید تا کف آن تمام شود. پس از آن می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

لیمو

شاید کمی تعجب کنید اما درست است، لیمو نیز می‌تواند جهت تمیز کردن پنجره دوجداره به شما کمک کند تا شیشه‌هایتان را برق بیندازید. این محلول با استفاده از سرکه و 4 فنجان آب بدست می‌آید. پس از آن بایستی عصاره لیمو را به این مخلوط اضافه کنید و خوب به هم بزنید. دیگرکار تمام استو اکنون شما یک محلول عالی برای تمیز کردن پنجره دوجداره خود دارید.

بهترین زمان برای تمیز کردن پنجره دوجداره چه موقع است؟

بهترین زمان برای تمیز کردن پنجره دوجداره
بهترین زمان برای تمیز کردن پنجره دوجداره

اگرچه نمی‌توان با قطعیت کامل درمورد این موضوع نظر داد، اماباید بگوییم که زمان درست برای انجام این کار به خودتان بستگی دارد. شاید بخواهید هر هفته این کار را انجام بدهید و یا اینکه انتخاب شما هر دو بار در سال باشد. به هر حال در هر زمان که می‌خواهید این کار را انجام دهیدباید اصول ایمنی و بهداشتی را مدنظر داشته و رعایت کنید.بهتر است بدانید که در پایان فصل زمستان و پیش از فرا رسیدن عید،بهترین زمان برای تمیز کردن پنجره دوجداره می‌باشد.

زیرا در این زمان معمولا باد و باران‌ها به پایان رسیده و دیگر پنجره‌ی شما به این زودی کثیف نخواهد شد. البته فصل تابستان نیز می‌تواند موقعیت مناسبی برای این کار باشد. اما نکته‌ی قابل توجه این است که بهتر است زمانی که آفتاب می‌تابد این کار را انجام ندهید، زیرا شاهد ایجاد لکه‌هایی روی شیشه خواهید بود.

کلام پایانی

اهمیت وجود پنجره‌های دوجداره در خانه‌های امروزی غیر قابل کتمان است و همه‌ی ما می‌دانیم که مزایای استفاده از پنجره‌های دوجداره به چه میزان می‌باشد. اما توجه داشته باشید که پاکیزگی آن‌ها نیز تاثیر زیادی در کثیف نشدن خانه‌ها دارد. در نهایت باید بگوییم که اگرچه تمیز کردن پنجره دوجداره کار آسانی نیست اما دانستن روش و مراحل آن می‌تواند برای شما مفید باشد و شما با عمل به اصول آن می‌توانید با لذت بیشتری این کار را انجام دهید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *