خرید درب و پنجره دو جداره
استفاده از پنجره‌های دوجداره امروزه در ساختمان‌ها بسیار رایج شده به طوری که دیگر پنجره‌ها تقریبا از کار افتاده‌اند. اما این پنجره‌ها را می‌توان از چندین جهت به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کارایی‌های منحصر به فردی دارند. در این مقاله قصد داریم که به بررسی انواع پنجره دوجداره بپردازیم تا در زمان خرید بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

معرفی انواع پنجره دوجداره

انواع پنجره دوجداره
انواع پنجره دوجداره
پنجره‌های دوجداره را می‌توان از جهات مختلفی تقسیم بندی کرد. از نظر نحوه‌ی باز شدن، از نظر upvc بودن یا آلومینیوم بودن و نوع متریال به کار رفته در فرایند تولید آن‌ها می‌تواند تعیین کننده‌ی نوع پنجره‌های دوجداره باشد. در ادامه انواع پنجره دوجداره بررسی شده‌اند.

انواع پنجره دوجداره براساس نوع متریال به کار رفته در آن

پنجره دوجداره UPVC

این پنجره‌ها با پروفیل‌های عایق UPVC تولید می‌شوند و به همین دلیل است که با نام پنجره‌های UPVC نامیده می‌شوند. پنجره‌های UPVC یکی از بهترین انواع پنجره دوجداره از نظر عایق بودن می‌باشد. این نوع پنجره‌ها برای تمام شرایط‌های آب و هوایی مناسب هستند. پنجره‌های UPVC براساس نوع یراق آلات و نوع بازشو، دارای انواع گوناگونی می‌باشند. علاوه بر این می‌توان این پنجره‌ها را در رنگ‌های مختلفی نیز تولید کرد. این پنجره‌ها در ابعاد استاندارد طراحی و تولید می‌شود که ابعاد بزرگ آن دارای محدودیت‌هایی هستند.

پنجره دوجداره آلومینیومی

پنجره دو جداره آلومینیومی
پنجره دو جداره آلومینیومی
جهت ساخت این پنجره‌ها از پروفیل‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند که برای استاندارد بودن و عایق شدن آن باید از الومینیوم‌های ترمال بریک استفاده شود. در پنجره‌های آلومینیومی یک تیغه‌ی پلی آمیدی در بین پروفیل دوخته شده که ارتباط بیرون و داخل پنجره را قطع می‌کند. از آنجایی که آلومینیوم یک فلز رسانا می‌باشد، با قرار گرفتن این تیغه‌ی پلی آمید عایق در این پروفیل، رسانایی آلومینیوم از بین رفته و به آن پنجره دوجداره ترمال بریک می‌گویند. با توجه به اینکه ممان اینرسی در پنجره‌های الومینیومی بیشتر از پنجره‌های UPVC می‌باشد، از این رو در ابعاد بزرگ بایستی حتما از این پنجره استفاده شود.

انواع پنجره دوجداره از نظر نوع بازشو

پنجره دوجداره ثابت

در این پنجره‌ها هیچگونه بازشویی اتفاق نمی‌افتد و تنها یک فریم و یک قاب در کنار شیشه‌ی دوجداره داریم.

پنجره دوجداره تک حالته

پنجره‌های دوجداره تک حالته تنها از یک جهت و به صورت لولایی باز و بسته می‌شوند و به همین دلیل است که آن‌ها را با این نام می‌شناسند.

پنجره دوجداره دوحالته

پنجره‌های دوجداره دوحالته
پنجره‌های دوجداره دوحالته
در این حالت پنجره هم از یک جهت به صورت لولایی و هم با دادن دستگیره به سمت بالا از عرض بالا مانند پنجره‌های قطار با زاویه‌ی ۲۵ درجه باز می‌شوند. همانطور که گفته شد نحوه‌ی باز شدن این پنجره‌ها همانند پنجره‌ی قطار است. از آنجایی که این نوع پنجره‌ها نسبت به سایر انواع پنجره دوجداره، کیپ تر بسته می‌شود، پس توصیه می‌شود برای بالا بردن میزان عایق بودن پنجره‌ی خود از یراق آلات دوحالته استفاده کنید.

پنجره دوجداره کشویی

پنجره‌های کشویی یکی دیگر از انواع پنجره دوجداره هستند که به صورت ریلی باز و بسته می‌شوند. این پنجره می‌تواند چپ بازشو یا راست بازشو باشد. در این حالت، پنجره نسبت به پنجره‌های لولایی عایق کمتری دارد. پنجره‌های کشویی با توجه به نوع بازشو آن‌ها، در هنگام باز شدن هیچ فضایی را اشغال نمی‌کنند و به همین دلیل است که به یکی از محبوب ترین پنجره‌های دوجداره تبدیل شده است. اما این پنجره‌ها معایبی نیز دارند. در واقع این پنجره‌ها عایق خوبی به شمار نمی‌روند.

پنجره دوجداره فولکس واگنی

پنجره دوجداره فولکس واگنی
پنجره دوجداره فولکس واگنی
در این حالت پنجره مانند درب ماشین فولکس واگن باز و بسته می‌شود و به همین دلیل این نام را روی آن گذاشته‌اند. کارکرد این پنجره‌ها همانند پنجره‌های کشویی است اما در این حالت ابتدا پنجره 12 سانت به داخل آمده و سپس در ریل مخصوص خود قرار می‌گیرد. پنجره‌های فولکس واگنی کاملا عایق و استاندارد هستند و برای ویلاها بسیار مناسب می‌باشند.

پنجره دوجداره کلنگی

این نوع پنجره‌ها در یک جهت باز می‌شوند که بنا بر سلیقه‌ی شما در هنگام طراحی و خرید ئنجره دوجداره کلنگی، امکان تغییر آن وجود دارد. از این پنجره‌ها معمولا برای سرویس بهداشتی، حمام، راه پله و نورگیرها استفاده می‌کنند.

پنجره دوجداره محوری یا دایره‌ای

این نوع از انواع پنجره دوجداره به دلیل طراحی دشواری که دارند بسیار کمیاب هستند اما جلوه‌ی بسیار زیبایی به منزل و محل کار شما می‌دهند. مکانیز باز و بسته شدن این پنجره‌ها حول یک محور قطری دایره می‌باشد.

پنجره دوجداره آکاردئونی

پنجره دوجداره آکاردئونی
پنجره دوجداره آکاردئونی
یکی دیگر از انواع پنجره دوجداره، پنجره‌های آکاردئونی هستند که مطابق آکاردئون باز و بسته می‌شوند. به این صورت که هنگام باز شدن پنجره، تمام لنگه‌ها به یک سمت جمع شده و بر روی یک لنگه‌ی ثابت در یک طرف قرار می‌گیرند. از این نوع پنجره‌ها برای یکسان کردن دو فضا استفاده می‌کنند.

پنجره دوجداره خلیجی

این نوع پنجره‌ها معمولا در پذیرایی‌ها استفاده می‌شوند و علاوه بر زیبایی خاص و منحصر به فردی که به آن می‌دهند، باعث می‌شوند فضای داخلی خانه بزرگ تر از حد معمول به نظر بیایند. پنجره‌های دوجداره خلیجی در واقع ترکیبی از پنجره‌های ثابت و بازشو می‌باشند. استفاده از این پنجره‌ها در کنار یکدیگر یک حالت قوسی چند ضلعی به وجود می‌آورد که فوق العاده زیباست.

پنجره دوجداره کمانی

این مدل پنجره‌ها از پنجره‌های خلیجی هم جلوه‌ی زیباتری دارند. بهتر است بدانید که پنجره‌های کمانی یکی از انواع پنجره دوجداره روز دنیا به شمار می‌روند. این پنجره‌ها از افق دارای قوس هستند و برخلاف پنجره‌های خلیجی که قوس آن توسط زوایای مختلف ایجاد می‌شد، پنجره‌های کمانی خود دارای این قوس هستند. از این دو پنجره می‌توان به صورت ترکیبی یا تکی استفاده کرد. کاربرد این نوع پنجره دوجداره نیز همانند پنجره‌های خلیجی در ایجاد فضایی بزرگتر و چشم نواز می‌باشد. از مزیت‌های این پنجره می‌توان به تنوع آن اشاره کرد. اما در برخی موارد وجود تنوع زیاد در طرح و مدل می‌تواند سبب گیج شدن افراد شود و انتخاب را سخت کند.

پنجره دوجداره لیفت اند اسلاید

پنجره دوجداره لیفت اند اسلاید
پنجره دوجداره لیفت اند اسلاید
این نوع پنجره‌ها از مدل پنجره‌های کشویی به شمار می‌روند و اسلایدینگ هستند که عایق بسیار خوبی هستند و در ابعاد بزرگ مخصوصا با پروفیل آلومینیوم قابل تولید می‌باشند. پنجره‌های لیفت اند اسلاید در حال حاضر تنها با پروفیل UPVC آلمانی و آلومینیوم ترمال بریک قابل تولید می‌باشند و نمی‌توان آن‌ها را با پروفیل‌های UPVC ایرانی تولید کرد. از این نوع پنجره‌ها بیشتر برای فضاهای ویلایی استفاده می‌کنند.

محاسبه قیمت پنجره دوجداره

یکی از فاکتورهایی که هر فرد در زمان خرید آن را در نظر می‌گیرد، قیمت آن محصول است. برای محاسبه‌ی دقیق قیمت انواع پنجره دوجداره ابتدا باید ابعاد و اندازه‌ی آن را مشخص کنید. تعداد بازشوها، فیکس، نوع باز شدن، مدل بازشو و دیگر عوامل می‌توانند در تعیین قیمت انواع پنجره دوجداره تاثیر گذار باشند. اما عوامل دیگری هم وجود دارند مانند نوع پروفیل مصرفی در این پنجره‌ها. پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به کیفیت، رنگدانه‌ها و برند آن قیمت متفاوتی خواهند داشت. علاوه بر این پروفیل‌های رنگی و لمینت نیز بسته به مساحت دارای قیمت‌های گوناگونی هستند.

عوامل موثیر در قیمت انواع پنجره دوجداره

  • ابعاد و اندازه
  • تعداد بازشوها
  • نوع پروفیل مصرفی
  • چند جداره بودن شیشه‌ها ( دو یا سه جداره )
  • رنگ شیشه و نوع آن ( لمینت، سکوریت و … )
  • جنس بدنه‌ی پنجره و گالوانیزه مورد استفاده در آن
  • نوع رنگ آمیزی
  • نقشه‌ی به کار گرفته شده در آن

کلام پایانی

از آنجایی که تنوع در نوع پنجره‌های دوجداره زیاد است، شما باید با دقت به نوع کاربرد خود و ابعاد موردنظرتان، مدل مناسبی را انتخاب کنید. البته دقت داشته باشید که این موارد به تنهایی برای خرید یک پنجره کافی نیستند و باید فاکتورهای دیگری را نیز مد نظر داشته باشید که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. پنجره‌های دوجداره نقش مهمی در عایق سازی خانه‌ی شما دارند پس نهایت دقت خود را در انتخاب آن‌ها به کار بگیرید.
به این نوشته امتیاز دهید !