خرید درب و پنجره دو جداره
هر وسیله‌ای پس از مدتی استفاده، نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد که درب و پنجره‌های دوجداره از این قاعده مستثنی نیستند. البته این نکته نیز وجود دارد که استفاده از پروفیل‌های باکیفیت، یراق آلات برند، مناسب و استاندارد و همچنین نصب اصولی درب و پنجره‌های دوجداره می‌تواند از ایراداتی که ممکن است پیش بیاید جلوگیری کند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که علت بسته نشدن پنجره دوجداره چه چیزی می‌باشد؟

بررسی علت بسته نشدن پنجره دوجداره

بسته نشدن پنجره دوجداره
بسته نشدن پنجره دوجداره
شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد که درب و پنجره‌های دوجداره‌ای که استفاده می‌کنید، به درستی بسته نشوند و از خود بپرسید که علت بسته نشدن پنجره دوجداره چیست؟ بعضی از درب و پنجره‌های دوجداره پس از مدتی استفاده، بسته به نوع تولید و نصب آن‌ها در صورت عدم رعایت استانداردهای مربوط به آن، دچاز افتادگی شده و به اضطلاح از رگلاژ خارج می‌شوند. برای رفع این مشکل باید درب وپنجره‌ها را رگلاژ کنید. اما یک پنجره از چندین قسمت تشکیل شده:
  • چهارچوب پنجره ( شامل پروفیل‌های UPVC )
  • یراق آلات ( شامل لولا، دستگیره و اسپانیولت‌ها )
  • شیشه دوجداره
وجود مشکل و عدم رعایت استانداردها در نصب هریک از این قسمت‌ها، می‌تواند علت بسته نشدن پنجره دوجداره باشد. اما بهتر است بدانید که بسته نشدن درب و پنجره‌های دوجداره حالت‌های مختلفی دارد و برای رفع هرکدام از آن‌ها باید عملیات خاصی را انجام دهید. پس در اولین قدم باید علت بسته نشدن پنجره دوجداره را تشخیص دهید.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره در اثر به هم خوردن رگلاژ

در برخی مواقع به دلیل بازماندن بیش از حد و طولانی درب و پنجره‌ها، لنگه‌ی بازشو از رگلاژ خارج شده و در هنگام بسته شدن گیر خواهد کرد. در این هنگام اگر لولای شما قابل رگلاژ باشد، با برداشتن کاور پایینی آن توسط یک پیچ آلن لنگه‌ی بازشو پنجره را می‌توانید به سمت بالا و چپ و راست تنظیم کنید و این مشکل را به راحتی حل خواهید کرد. اما اگر در درب و پنجرهی شما از لولاهای غیر استاندارد و معمولی استفاده شده باشد، ناچار خواهید شد که از تعمیر کار کمک بگیرید.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره در اثر انبساط و انقباض پروفیل UPVC

این حالت معمولا در اثر تغییر فصل‌‌ها و گرم و سرد شدن هوا رخ می‌دهد. این مشکل ممکن است در فصول سرد به وجود نیاید اما با گرم شدن هوا ایجاد خواهد شد. جهت جلوگیری از اسن مشکل بایستی پنجره‌ی شما، بادخور استاندارد داشته باشد و به صورت اصولی رگلاژ شده باشد. اما به طور کلی پروفیل‌های UPVC دارای ضریب انبساط حجمی بالایی هستند و این یعنی گرما و سرما نمی‌تواند در پروفیل، انبساط و انقباض زیادی ایجاد کند. به همین منظور معمولا بادخور 4 میل را در اطراف محل نصب پنجره‌ی UPVC جا می‌دهند و در طرفین آن فوم تزریق می‌کنند تا درصورت انبساط و انقباض، UPVC جا برای حرکت داشته باشد. درصورتی که در هنگام اندازه گیری و نصب پنجره دوجداره بادخور در نظر گرفته نشود، درصورت انبساط و انقباض پنجره تحت فشار قرار گرفته و لنگه‌های بازشو آن از رگلاژ خارج می‌شوند و همین می‌تواند علت بسته نشدن پنجره دوجداره باشد. برای رفع مشکل در این حالت می‌توان با ایتفاده از آچار آلن مشکل پنجره‌ی از رگلاژ خارج شده را حل کرد.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره به دلیل گیر کردن لنگه‌ی بازشو به قطعات زاماک

گیر کردن لنگه بازشو به قطعات زاماک
گیر کردن لنگه بازشو به قطعات زاماک
رخ دادن این اتفاق در پنجره‌های دوجداره رایج است و در این حالت در زمان بسته شدن لنگه‌ی بازشو درب و پنجره، ممکن است که به قطعات زاماک برخورد کرده و گیر کند. این قطعات از آن جهت در پنجره‌های دوجداره تعبیه می‌شوند که در زمان بسته شدن و دادن دستگیره به سمت پایین، پلیت‌های قارچی شکل اسپانیولت در داخل آن‌ها گیر کرده و دور تا دور پنجره‌ی شما را بسته و عایق سازی خواهد کرد. علت بسته نشدن پنجره دوجداره در برخی موارد به دلیل برخورد لنگه‌ی بازشو به قطعات زاماک خواهد بود. به این منظور بهتر است که پنجره‌ی شما از سمت لولا رگلاژ شود.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره بر اثر جدا شدن قسمت بالایی لنگه‌ی بازشو از سمت لولا

این مشکل معمولا در پنجره‌های دوجداره دوحالته به وجود می‌آید که لولا از سمت بالا جدا شده و لنگه‌ی بازشو تنها به قیچی دوحالته متصل خواهد بود. به طور کلی اگر پنجره‌ی شما براساس استاندراد تولید و نصب شده باشد، این مشکل به راحتی و با یک رگلاژ ساده قابل حل خواهد بود. اما اگر مشکلی در تولید و ابعاد برداری باشد، متاسفانه این مشکل همیشه همراه پنجره‌ی شما خواهد بود.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره بر اثر کیفیت پایین لولاها

لوللا رگلاژ و معمولی
لوللا رگلاژ و معمولی
در این حالت اگر لنگه بازشو پنجره بزرگ باشد و از لولای معمولی که تحمل وزن آن‌ها پایین است استفاده شده باشد، لولا نمی‌تواند وزن لنگه را تحمل کرده و به اصطلاح لنگه‌ی بازشو خود را انداخته و لولای آن نیز از جای خود خارج می‌شود. در این مواقع توصیه می‌شود که از تعمیر کارها کمک بگیرید تا لولاهای معمولی را باز کنند و آن‌ها را با لولاهای قابل تنظیم، تعویض کنند. در برخی موارد دیگر نیز مشاهده شده که پیچ نصب لولا شل شده و نمی‌توان آن را هم سفت کرد. در این مواقع درون پروفیل‌های UPVC، از گالوانیزه‌های U شکل استفاده می‌کنند. تا علاوه بر بالا بردن ممان اینرسی و مقاومت پنجره، پیچ‌های محل نصب لولاها در آن‌ها بسته و سفت خواهند شد. اما اگر پپی‌ها درون خود پروفیل پیچ شوند، پس از باز و بسته شدن‌های طولانی، لولا شل شده و به اصطلاح خودش را می‌اندازد. این نشان می‌دهد که گالوانیزه‌ای درون پروفیل وجود ندارد و چاره‌ای جز تعمیر و یا تعویض اساسی پنجره نخواهد بود. نبود گالوانیزه به این معناست که تولید کننده برای کاهش قیمت تمام شده‌ی محصول، گالوانیزه را از آن حذف کرده. این کار می‌تواند محصول را بی‌کیفیت و کاملا غیراستاندارد کند.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره بر اثر ابعاد غیر استاندارد

یکی از نکات مهمی که برخی از تولید کنندگان آن را رعایت نمی‌کنند، تولید لنگه‌ی بازشو پنجره‌های دوجداره در ابعاد استاندارد است. استاندارد به این معناست که ارتفاع لنگه‌ی بازشو بیش از حد نباشد و اینکه عرض آن نباید هیچگاه از ارتفاع آن بیشتر باشد. اگر این اتفاق بیافتد دیگر مشکل پنجره‌ی شما با رگلاژ یا تعمیر و تعویض لولاها حل نخواهد شد.

دو نکته درمورد علت بسته نشدن پنجره دوجداره

  1. یکی از نکات مهمی که برخی از تولید کنندگان آن را رعایت نمی‌کنند، ابعاد استاندارد لنگه‌ی بازشو است. در این مورد، ارتفاع لنگه‌ی بازشو پنجره‌ی دوجداره نباید از استانداردهای تعریف شده بیشتر باشد.
  2. یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشته باشدی، اندازه‌ی عرض لنگه‌ی بازشو نسبت به ارتفاع آن است. این اندازه در حالت استاندارد به این صورت است که عرض آن نباید از ارتفاع آن بیشتر باشد. اگر این مورد در پنجره دوجداره رخ دهد، پس از مدت کوتاهی استفاده، لنگه‌ی بازشو می‌افتد.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی علت بسته نشدن پنجره دوجداره پرداخیم و دانستیک که چندین عوامل می‌تواند سبب رخ دادن این اتفاق شود. البته بهتر است بدانید که عوامل انسانی نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال وارد کردن فشار در باز و بسته کردن درب و پنجره‌ها، آویزان شدن از دستگیره و یا اقدام خودسرانه جهت تعمیر پنجره دوجداره می‌تواند مشکل ساز باشد. پس با رعایت نکات ریز و کوچکی می‌توانید از خراب شدن درب و پنجره‌های خود جلوگیری کرده و آن را به تعویق بیندازید.
به این نوشته امتیاز دهید !