چه چیزی را جایگزین ایزوگام کنیم؟ | بهترین جایگزین ایزوگام


قیمت ایزوگام

به دلایل گوناگونی، امروزه برخی از افراد عایق‌های دیگری را جایگزین ایزوگام کرده‌اند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، عایق‌های نانو یکی از بهترین جایگزین‌ها برای ایزوگام به شمار می‌رود که توانسته عیوب این عایق رطوبتی پشت بام را بپوشاند و طرفدار زیادی داشته باشد. البته قیمت بالای ایزوگام نیز در این جایگزینی بی تاثیر نبوده. در ادامه به بررسی بیشتر جایگزین ایزوگام خواهیم پرداخت.

بهترین جایگزین ایزوگام

از آنجایی که نفوذ نم و رطوبت در ساختمان، می‌تواند از عمر مفید آن بکاهد و سبب ایجاد خسارت شود، افراد از گذشته تا کنون از ایزوگام‌ها استفاده می‌کردند. اما این عایق‌ها معایب زیادی داشتند که سبب شد تا به دنبال جایگزین ایزوگام باشند. اما روشی دیگر نیز در مقابل ایزوگام استفاده می‌شود که قیرگونی نام دارد. ما در مقاله‌ی قیرگونی چیست در مورد اینکه قیرگونی بهتر است یا ایزوگام به طور مفصل صحبت کرده‌ایم.
به طور خلاصه برخی از معایب ایزوگام مانند قیمت زیاد و خطر در اجرا و نصب ایزوگام، برخی دیگر از عایق‌های رطوبتی را جایگزین ایزوگام کردند. این عایق‌ها دیگر معایب ایزوگام را نداشتند و با قیمت مناسب و اجرایی راحت، در اختیار عموم مردم قرار دارند.

عایق‌های نانو، جایگزینی مناسب برای ایزوگام‌ها

عایق نانو جایگزین ایزوگام
عایق نانو جایگزین ایزوگام

عایق‌های نانو به منظور جلوگیری بهتر از نفوذ آب به درون ساختمان تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عایق‌ها از مواد پلیمری تولید می‌شوند که به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، در ساختار آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی از مواد نانو برای هر سطحی که احتمال ورود و نفوذ آب به آن وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه اجرای عایق‌های نانو

اجرای این نوع از جایگزین ایزوگام، بسیار راحت تر از خود ایزوگام‌ها می‌باشد زیرا شما برای نصب ایزوگام به ابزاری مانند کپسول‌های گاز مایع، چراغ شعله پخش کن، کمچه، ماله بند کشی، دستکش نسوز، کفش کف صاف و ساق بلند نیاز دارید که برای نصب عایق‌های نانو از هیچکدام از آن‌ها استفاده نمی‌شود. شما برای نصب و اجرای عایق نانو تنها لازم است که عایق مدنظرتان را با آب مخلوط کنید و سپس با استفاده از قلم مو آن را روی  سطحی که تصمیم به عایق سازی آن دارید، اجرا کنید. به همین راحتی!

مزایای عایق رطوبتی نانو

  • مقاوم در برابر نور ( UV ) خورشید
  • غیر قابل اشتعال
  • قابل شستشو
  • اجرا و نصب آسان و سریع
  • هزینه‌ی پایین تر نسبت به ایزوگام
  • جلوگیری از شکستن یا ترک خورد سطوح در اثر تغییرات آب و هوایی
  • دوام و طول عمر بالا

قیمت عایق‌های نانو

قیمت این جایگزین ایزوگام به عوامل متعددی همچون مساحت و متراژ سطح موردنظر، نوع مصالح مورد نیاز، حمل و نقل، ایاب و ذهاب، زیرسازی و آماده‌سازی بستگی دارد. شما برای خرید ایزوگام باید متراژ سطح مورد نظر را داشته باشید، برای خرید این نوع عایق‌ها نیز شما ابتدا باید مساحت سطح مورد نظر را در نظز بگیرید تا بتوانید مقدار موردنیاز خود را خریداری کنید.

زهکشی، روشی دیگر برای عایق سازی ساختمان‌ها

زهکشی برای عایق سازی ساختمان
زهکشی برای عایق سازی ساختمان

همانطور که گفته شد سال‌های زیادی است که از ایزوگام به عنوان عایق بندی برای ساختمان استفاده می‌شود. اما معمولا از روش زهکشی نیز به این منظور استفاده می‌شود که درواقع می‌توان آن را جایگزین ایزوگام به شمار برد. این روش به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی آب‌های زیر زمینی و سطحی یک سازه، در محل مورد نظر تخلیه می‌شود. این نوع از جایگزین ایزوگام، پوششی مقاوم در برابر نفوذ رطوبت است که به صورت لایه‌ای و با ضخامت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. همچنین این عایق‌ها به شکل مایع، پودر، رولی یا صفحه‌ای نیز تولید و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب زهکشی

                                            مزایا                                        معایب
                     مقاومت بالا در برابر نور خورشید                                    ویسکوزیه بالا
                               اجرای سریع و آسان                     عدم دسترسی در برخی از مناطق حاشیه
                  عدم نیاز به نیروی متخصص جهت نصب                                ____________________
                                  طول عمر بالا                                ____________________
جلوگیری از ترک خوردن یا شکستن سطوح با ملات‌های سیمانی و گچی                                ____________________
            جلوگیری از تغییر رنگ سطوح با گذشت زمان                                ____________________
                                   قابلیت ترمیم                                ____________________

چسب نانو جایگزین ایزوگام

چسب نانو جایگزین ایزوگام
چسب نانو جایگزین ایزوگام

یکی دیگر از روش‌های خوبی که می‌توان آن را جایگزین ایزوگام کرد، چسب‌ها هستند که به راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و در موارد زیادی نیز کاربرد دارند.

ایزوگام پایه آب

این جایگزین ایزوگام سنتی، قابل استفاده روی سطوح سیمانی، گچی، شیروانی‌های فلزی و سیمانی، موزائیک پشت بام، مخازن، استخر و دیوار هستند. کارکرد این عایق‌ها همچون عایق‌های نانو است که از نظر ساختار فیزیکی  به صورت مایع و بر پایه ترکیبات پلیمری و نانو ذرات سیلیس در ابعاد 7 نانومتر و پلیمر می‌باشند. به عبارت دیگر این عایق، نانو پلیمری است که جایگزین ایزوگام شده و به صورت ترکیبی با سیمان و به همراه توری فایبرگلاس روی انواع سطوح ساختمانی برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این چسب‌ها مقاومت دمایی بالایی از منفی 50 تا مثبت 100 درجه دارد که خشک و شکننده نمی‌شود. این عایق بر پایه‌ی آب، به دلیل وجود ذرات نانو در ساختار خود، در مناطق خیلی سرد و خیلی گرم بسیار کارآمد است.

موارد استفاده از عایق بر پایه‌ی آب

  • قابلیت اجرای روی ایزوگام سنتی به عنوان ترمیم کننده
  • قابل اجرای روی سطوح سیمانی، گچی، فلزی، فایبرگلاس، موزائیک و …
  • قابل اجرا روی شیروانی‌های فلزی و سیمانی
  • قابلیت پوشش دهی ترک‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان
  • امکان اجرا در بدنه و نمای ساختمان
  • اجرا در ستون ساختمان
  • مخازن ذخیره آب
  • استخرها
  • روی شیشه‌ها
  • قابلیت اجرا روی سیمان سفید

ویژگی‌های عایق رطوبتی بر پایه‌ی آب

  1. دارای ضخامت کم در حدود یک تا دو میلی‌متر
  2. مقاومت و دوام بسیار بالا
  3. به دلیل تنفس پذیر بود، هیچگاه تبله نمی‌کند ( یعنی نم و رطوبت زیر آن تجمع نمی‌کند )
  4. عدم وجود مواد شیمیایی مضر در ترکیبات آن
  5. سازگار با محیط زیست
  6. مقاومت خمشی، سایشی و کششی بالا
  7. قابلیت راه رفتن روی آن
  8. اجرای آسان و راحت
  9. در برابر سرما شکننده نیست
  10. در برابر گرما مانند قیر رونده نیست
  11. مقاومت مکانیکی بالا
  12. پوسته نمی‌شود
  13. کنده نمی‌شود
  14. سوراخ نمی‌شود

موزاییک‌ها جایگزین دیگری برای ایزوگام‌ها

موزاییک برای پشت بام
موزاییک برای پشت بام

یکی دیگر از روش‌هایی که ممکن است به عنوان جایگزی ایزوگام استفاده شود، عایق کاری با موزاییک است که می‌توان به راحتی آن را روی ایزوگام نیز اجرا کرد. البته این روش معایبی نیز دارد. به دلیل صاف بودن سطح موزاییک، چسبندگی مناسبی بین ایزوگام و موزاییک به وجود نمی‌آید. علاوه بر این به دلیل سنگین بودن هر دوی آن‌ها، نصب هر دو پوشش روی هم سبب افزایش وزن ساختمان و ایجاد خطرات زیادی در هنگام بروز برخی از حوادث مانند زلزله می‌شود. به همین دلیل است که این روش توصیه نمی‌شود.
یکی از مواردی که می‌تواند در تصمیم گیری شما موثر باشد این است که بدانید برای پشت بام موزاییک بهتر است یا ایزوگام؟ یکی از موارد قابل مقایسه، نصب راحت تر ایزوگام در مقایسه با موزاییک می‌باشد. به طور کلی شما برای اجرای ایزوگام تنها به چند ساعت زمان برای خرید ایزوگام و زیرسازی احتیاج دارید و سپس می‌توانید با لوازمی که در اختیار دارید، اقدام به نصب آن کنید.

مقایسه قیمت ایزوگام با جایگزین‌های آن

به طور اگر بخواهیم قیمت این جایگزین‌هایی که برای ایزوگام در این مقاله گفتیم را با قیمت ایزوگام مقایسه کنیم، فقط موزاییک در برابر ایزوگام مقرون به صرفه نخواهد بود زیرا مزایای ایزوگام نسبت به آن بیشتر بوده و مقرون به صرفه تر خواهد بود. اما شما برای اینکه بدانید چقدر باید برای ایزوگام هزینه کنید ابتدا باید به محاسبه متراژ ایزوگام بپردازید و مساحت سطح مورد نظر خود را محاسبه کنید. در نهایت باید بدانید که ایزوگام متری چند؟ سپس با داشتن این دو اطلاعات می‌توانید هزینه نهایی را محاسبه کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به برسسی انواع جایگزین ایزوگام پرداختیم و گفیتم که هرکدام از آن‌ها چه مزایا و معایبی دارند. با این مطالب شما می‌توانید عایق ساختمان خود را خودتان و با مقایسه‌ی انواع عایق‌ها با هم، انتخاب کنید. پس دقت کنید که قبل از انتخاب عایق خود حتما به نکات گفته شده دقت کنید زیرا انتخاب نهایی شما در عدم نفوذ آب به درون ساختمان شما نقش اصلی را ایفا می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *