معرفی چسب کاشی خمیری + نحوه استفاده و نگهداری آن


قیمت چسب ساختمانی

چسب کاشی خمیری ترکیبی از پلیمرهای مصنوعی، مواد تقویت‌کننده و … است که از آن به جای ملات ماسه سیمانی برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده می‌کنند. این چسب‌ها به صورت خمیری آماده هستند و آماده‌ی مصرف می‌باشند. بهتر است از چسب کاشی خمیری تنها روی دیوارهای خشک استفاده کرد و برای اجرای آن‌ها روی سطوحی مانند دیوارهای گچی، نیاز به استفاده از پرایمر می‌باشد. در ادامه این مقاله با همراه باشید تا چسب‌های کاشی خمیری را بیشتر بررسی کنیم.

چسب کاشی خمیری چیست؟

انواعی از چسب‌های ساختمانی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده کرد. که این چسب های کاشی و سرامیک در دو نوع خمیری و پودری تولید می‌شوند. چسب‌ کاشی پودری را باید با آب مخلوط کرد تا به صورت ملات چسبناک دربیاید، اما چسب کاشی خمیری خودش به صورت آماده به مصرف می‌باشد. یعنی این چسب بلافاصله بعد از باز کردن درب آن قابل استفاده است و نیازی به اضافه کردن چیز دیگری ندارد.

چسب کاشی خمیری ترکیبی از پلیمرهای مصنوعی، مواد تقویت‌کننده و … است که از آن به جای ملات ماسه سیمانی برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده می‌کنند.
چسب کاشی خمیری

مواد تشکیل دهنده چسب کاشی خمیری که به آن چسب کاشی پلیمری هم گفته می‌شود، ترکیبی است از پلیمرهای مصنوعی، مواد تقویت‌کننده‌ی چسبندگی، فیلرهای میکرونیزه معدنی و ترکیبات شیمیایی آب‌بندکننده. این چسب‌ها مقاومت فشاری و کششی مناسبی دارند و چسبندگی آن‌ها هم بالاست. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چسب خمیری برای مکان‌های مرطوب مناسب نیست و بهتر است از چسب پودری به جای آن‌ استفاده کرد.

نحوه استفاده از چسب کاشی خمیری

همان طور که در آموزش کاشی کاری با چسب گفته بودیم، پیش از شروع به چسباندن کاشی با چسب خمیری باید آلودگی‌ها و چربی‌های روی سطح تمیز شوند. چسب کاشی خمیری برای سطوح خشک مناسب است و اگر می‌خواهید روی سطح گچی را با استفاده از این چسب کاشی کنید، ابتدا باید از یک روز قبل روی سطح را پرایمر بزنید.
هم‌چنین اگر قصد استفاده از چسب کاشی خمیری روی سطوحی را دارید که از پیش کاشی شده‌اند، ابتدا باید سطح کاشی‌های قدیمی را با تیشه کمی خراش بیندازید تا لعاب آن‌ها برود و چسب بهتر با آن‌ها درگیر شود؛ به طور کلی برای سطوحی که خیلی صاف و صیقلی هستند باید این کار را انجام دهید. در مورد دیوارهایی که کاغذ شده‌اند هم، ابتدا باید کاغذها را بکنید، سپس با پرایمر زیرسازی انجام دهید و بعد با استفاده از چسب کاشی خمیری کاشی‌ها را بچسبانید.
به جز نکات عنوان شده در بالا، سطح شما باید کاملا صاف و تراز باشد. هرگونه ناهمواری روی سطح می‌تواند منجر به لق شدن، کنده شدن یا شکستن کاشی شود. بعد از بررسی تمام نکات بالا، چسب کاشی خمیری را با استفاده از یک کاردک و به ضخامت حدودا 4 میلی‌متر روی سطح بکشید و سپس با استفاده از ماله‌ی شیاردار، روی آن را شیار بیندازید.

چسب کاشی خمیری را با استفاده از یک کاردک و به ضخامت حدودا 4 میلی‌متر روی سطح بکشید و سپس با استفاده از ماله‌ی شیاردار، روی آن را شیار بیندازید.
نحوه استفاده از چسب کاشی خمیری

سعی کنید در هر مرحله قسمت کوچکی از سطح را چسب بکشید. تقریبا بعد از 48 ساعت کاشی‌های چسبانده شده با استقامت لازم می‌رسند و بعد از آن می‌توانید کار بندکشی کاشی‌ها را شروع کنید. البته این زمان بستگی به نوع چسب و شرایط آب و هوایی دارد. حدودا دو روز بعد از بندکشی هم می‌توان روی سطح تردد کرد.

نکات کاشی کاری با چسب خمیری

  • سطوح گچی، بتن‌های سبک و پانل‌های دیواری باید از قبل با پرایمر آماده‌سازی شوند.
  • اگر سطح در معرض نور مستقیم خورشید و دارای دمایی بیش از 35 درجه سانتی‌گراد است، باید پیش از شروع به کار با آب خنک شود.
  • دقت کنید که چسب خمیری درز بین کاشی‌ها را پر نکند و حداقل به اندازه نیمی از ضخامت کاشی جا برای بندکشی باشد.
  • سطح کار نباید زیادی خشک یا زیادی مرطوب باشد.
  • باید حداقل 28 روز از عمر بتن یا ملات بستر گذشته باشد.
  • اگر لایه‌ی سطحی چسب قبل از نصب کاشی خشک شد، روی آن را مجددا کاردک‌کشی کنید.
  • اگر سطح شما نیاز به شمشه‌کشی و تراز شدن داشت، باید 4 روز از صافکاری آن گذشته باشد تا بتوانید چسب کاشی خمیری را روی آن بکشید.
  • اگر قصد چسباندن کاشی بر روی دیوار را دارید، باید این کار را طی چند مرحله انجام دهید.
  • در دما و رطوبت معمولی حداکثر تا 20 دقیقه بعد از کشیدن چسب خمیری فرصت دارید تا کاشی را روی آن بچسبانید.
  • دتر دماهای زیر 5 درجه سانتی‌گراد از چسب کاشی خمیری استفاده نکید.
  • بهترین دما برای خشک شدن چسب، دمای بالای 15 درجه‌ی سانتی‌گراد است.
  • اگر قصد چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی را دارید، باید حداقل 40% از سطح کاشی قدیمی را خراش بیندازید.
  • اگر چسب سفت شده باشد، کاشی کنده خواهد شد.
  • اگر ضخامت لایه‌ی چسب زیاد باشد، چسب کنده خواهد شد.
  • در زمان چسباندن، باید حداقل 60% از پشت کاشی به چسب آغشته شده باشد.
  • در صورت تماس چسب خمیری کاشی با پوست، آن را سریعا بشویید.

مقدار مصرف چسب کاشی خمیری

مقدار مصرف چسب کاشی خمیری در هر مترمربع به ضخامت لایه‌ی چسبی که روی سطح می‌کشیم بستگی درد. اما معمولا هر مترمربع حدود 5 تا 6 کیلوگرم چسب خمیری کاشی می‌برد.

معمولا هر مترمربع حدود 5 تا 6 کیلوگرم چسب خمیری کاشی نیاز دارد.
مقدار مصرف چسب کاشی خمیری

شرایط نگهداری چسب کاشی خمیری

چسب‌های کاشی خمیری نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. بعد از استفاده از چسب کاشی خمیری باید درب آن به خوبی بسته شود تا چسب خشک نشود. در صورتی که چسب خمیری در معرض هوا قرار بگیرد، خشک شده و دیگر قابل استفاده نیست. این چسب‌ها در معرض رطوبت نیز نباید قرار بگیرند.

کلام آخر

به طور کلی چسب کاشی خمیری می تواند جایگزین خوبی برای ملات باشد. اما بهتر است برای چسباندن کاشی در سقف و هم‌چنین در مناطق مرطوب از آن استفاده نشود. برای کاشی کاری با چسب خمیری حتما به نکات بیان شده در این مقاله دقت کنید تا مطلوب‌ترین نتیجه را بگیرید.
شما می‌توانید برای خرید و یا اطلاع از قیمت چسب کاشی در انواع حمیری و پودری آن به سیوان لند مراجعه کنید. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است که شما می‌توانید انواع مصالح ساختمانی اعم از انواع چسب‌ها را با بهترین قیمت از آن خریداری کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *