آیا سرامیک روی گچ میچسبد؟ | الزام پرایمر در نصب کاشی و سرامیک

آیا سرامیک روی گچ می‌چسبد؟ چه نوع کاشی روی گچ می‌چسبد؟ با توجه به اینکه دیوارها و سطوح زیرین کاشی اغلب از گچ است، دغدغه بسیاری از افراد در حال ساخت و ساز این است که آیا چسب کاشی و سرامیک برای چسباندن روی دیوار گچی کفایت می‌کند یا خیر؟ در این مقاله به بررسی خاصیت گچ و پرایمر سطوح گچی می‌پردازیم. 

قیمت سیمان
قیمت گچ
قیمت آجر
قیمت شن و ماسه

مصالح مورد نیاز برای نصب سرامیک روی گچ

همان‌طور که می‌دانید برای نصب سرامیک روی گچ به ابزار خاصی نیاز داریم؛ وسایلی که می‌توان آن‌ها را از فروشگاه‌ها خریداری کرد. وسایلی مانند:

  • سرامیک
  • پرایمر درزگیر
  • ماله دندانه دار
  • غلتک
  • نوار اندازه گیری
  • مداد و پاک کن
  • چسب سرامیک
  • سرامیک بر
  • دوغاب
  • پارچه یا اسفنج

چسب سرامیک روی گچ می چسبد؟ 

با توجه به خاصیت جذب آب گچ، مقداری از چسب کاشی و سرامیک به دیوار گچی جذب می‌شود. در این صورت باید از مواد خاصی برای اینکه چسب کاشی کمتر به دیوار بچسبد، استفاده کرد. پرایمر سطوح گچی، چسب لاتکس و محصولات مشابه  برای این کار مفید هستند.

پرایمر سطوح گچی در نصب سرامیک روی گچ چه کاربردی دارد؟

پرایمر سطوح گچی، جذب اب گچ را برای نصب سرامیک کنترل می‌کند.

چسب بتن استحکامی یا پرایمر گچ، مایع غلیظ شیری رنگی است که بر پایه رنگ اکریلیک ساخته شده است. این محصول برای نصب سنگ‌هایی مثل سنگ آنتیک، دیوارپوش، کاغذ دیواری و رنگ آمیزی بر روی گچ و چوب بسیار مناسب است. 

حتما بخوانید:  انواع سیمان | بررسی انواع سیمان

این محصول به گونه‌ای ساخته شده است که تا حدود زیادی قابلیت جذب آب توسط گچ را کنترل می‌کند و نفوذپذیری سطوح را کاهش می‌دهد. تنها کافیست که قبل از شروع کار، از نحوه استفاده آن آگاه باشید. این چسب به عنوان چسب لاتکس کاشی هم استفاده می‌شود و با توجه به غلظت زیاد این محصول، باید آن را با مقدار مشخصی از آب ترکیب کرد.

 آماده سازی محل نصب سرامیک روی گچ به چه صورت است؟

حداقل دو هفته پس از گچ کاری می‌توانید نصب سرامیک روی گچ را شروع کنید.

حداقل دو هفته پس از گچ‌کاری دیوار تازه می‌توانید شروع به کاشی‌کاری و نصب سرامیک روی گچ نمایید. اگر دیوار بافت قدیمی‌ داشته باشد ممکن است دارای حفره داخلی باشد که تعمیر هرگونه سوراخ با بتونه امکان پذیر است، اما باید برای چند روز اجازه دهید تا خشک شود.
قبل از شروع اطمینان حاصل کنید که سطح گچ تمیز و خشک باشد و اگر شما در یک محیط مرطوب (مانند آشپزخانه و یا حمام) کاشی‌کاری می‌کنید برای اولین دور یک لایه از سیمان به دیوار اعمال کنید. این امر دیوار گچی را ضد آب خواهد کرد و از توسعه کپک قارچی جلوگیری خواهد کرد. سپس یک لایه پرایمر برای آب بندی بر روی گچ بکشید و مدت 24 ساعت مهلت دهید خشک شود.

چگونه سرامیک را روی گچ بچسبانیم؟

1. آماده کردن چیدمان

برای نصب سرامیک روی کف گچی باید سطح مدنظر کاشی‌کاری را اندازه‌گیری نمایید و پس از آن کاشی‌ها و سرامیک را روی گچ بچینید. این امر اجازه می‌دهد تا منظره نصب را ببینید و بتوانید تغییرات لازم را قبل از نصب کاشی به دیوار انجام دهید. سعی کنید چیدمان را طوری انجام دهید تا دور ریز کاشی‌ها کمتر شود.

حتما بخوانید:  زودگیر کننده بتن چیست؟ | انواع زودگیر کننده بتن

2. علامت گذاری بر روی دیوار

با استفاده از یک نوار اندازه‌گیری خط وسط دیوار را پیدا نمایید یک خط عمودی در وسط دیوار ایجاد کنید.

3. کشیدن چسب بر دیوار گچی

با استفاده از ماله دندانه دار در زاویه 45 درجه چسب را روی سطح گچی بکشید.

لایه‌ای نازکی از چسب را به خط مشخص شده با استفاده از یک ماله دندانه دار بر روی دیوار بکشید. در کشیدن حرکت افقی دقت نمایید گستره چسب در جهت ایجاد یک مربع حدود 3 فوت در اندازه با ضخامت حدود 1/8 اینچ باشد.
ماله را با زاویه 45 درجه نگه دارید و حرکت را به دقت انجام دهید به طوری که پشته در اندازه و ضخامت در سراسر مربع برابر باشد. برای اینکه مطمئن شوید چسب زیرکار به اندازه کافی نازک است باید خط مداد زیر قابل مشاهده باشد. توجه داشته باشید که چسب به سرعت خشک می‌شود، به همین دلیل کاشی باید بلافاصله پس از استفاده از چسب نصب شود.

4. نصب کاشی و سرامیک 

تنظیم کاشی و سرامیک روی گچ برای اولین بار روی لایه چسب یک مرز با خط مداد در امتداد لبه کاشی ایجاد می‌کند. کاشی در کنار کاشی‌های اول تراز کنید و سپس کاشی بعدی را در کنار آن قرار دهید.
یک لایه جدید از چسب در کنار کاشی تشکیل دهید. و کاشی و سرامیک جدیدی روی گچ ردیف بعدی را اعمال کنید.
زمانی که همه کاشی ها یا سرامیک روی گچ دیوار نصب شد به مدت 24 ساعت صبر کنید و سپس جداکننده‌های کاشی را حذف نمایید.

5. کشیدن دوغاب بر دیوار

با استفاده از ماله لاستیک ملات را در حرکت از بالا به پایین بین شیارها بکشید.

هنگامی که دیوار خشک شد یک لایه نازک از ملات را با استفاده از یک ماله لاستیک  از بالا به پایین  بر سطح بکشید. ملات را فشار دهید تا دوغاب به عمق شکاف بین کاشی برود و هم‌سطح شود.
به آرامی سطح کاشی را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا ملات اضافی پاک شود.(در مقاله پاک کردن گچ از روی سرامیک راهکارهای مناسبی برای اعمال این مرحله داده شده است). بسته به نوع مواد دوغاب اجازه دهید که دیوار برای حداقل دو تا سه روز خشک شود.

حتما بخوانید:  تفاوت کناف و گچ چیست؟ کدام بهتر است؟ + مقایسه قیمت کناف و گچ

کلام پایانی

دلیل استفاده ازمصالحی چون کاشی و سرامیک روی گچ این است که سطح صاف و صیقلی دارند. به همین جهت باعث می شود که به راحتی تمیز یا ضد عفونی شوند. اما اگر قصد دارید تا کاشی های خود را بر روی دیوار بچسبانید، باید به سطح زیرین آن توجه کنید. چرا که چسب سرامیک و کاشی به تنهایی کافی نیست و گچ زیرکار نیاز به پرایمر مناسب دارد. برای اطلاع از قیمت گچ و نحوه خرید با کارشناسان ما در تیم سیوان لند در تماس باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “آیا سرامیک روی گچ میچسبد؟ | الزام پرایمر در نصب کاشی و سرامیک

  1. امیر علی نادری میگوید:

    اگر فقط از چسب سرامیک برای نصب سرامیک استفاده شده باشد و پرایمر نزده باشه مشگلی پیش نمیاد

  2. احمد ... میگوید:

    سلام میخواستم سرامیک پرسلان 60.120را بر روی دیواری که قبلاً سفید شده ‌‌(کچ)با چسب نصب کنم . نصاب گفته قبل از نصب باید به دیوار روغن الف بزنید آیا نیاز هست میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *