پکیج چیست؟ | انتخاب پکیج مناسب برای منازل

پکیج‌ دیواری یا زمینی، فن‌دار یا بدون فن، تک مبدل یا دو مبدل؛ با وجود تنوع بسیار در دنیای پکیج‌ها، انتخاب بهترین گزینه برای خانه شما کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد. اما جای نگرانی نیست! این راهنمای جامع، شما را با انواع پکیج، مزایا و معایب آن‌ها، نکات مهم هنگام خرید، نصب، نگهداری و سرویس آن‌ها آشنا می‌کند. پس اگر می‌خواهید در فصل‌های سرد سال، خانه‌ای گرم و دلنشین داشته باشید، خواندن این مقاله را از دست ندهید!

پکیج چیست؟

 

پکیج چیست؟

در واقع پکیج سیستم گرمایشی است که هم کار آبگرمکن را انجام می‌دهد و هم کار موتورخانه را. در گذشته، مردم برای گرم کردن خانه‌های خود، از موتورخانه‌ها استفاده می‌کردند که این سیستم معایب زیادی داشت، اما این معایب در پکیج شوفاژ دیگر رفع شده است. هزینه‌ی بالا، نیاز به مکانی مجزا جهت نصب و اشغال کردن فضای زیاد از جمله معایب موتورخانه‌ها محسوب می‌شد.

در واقع شما با داشتن پکیج شوفاژ رادیاتور، از خرید آبگرمکن و موتورخانه به صورت مجزا، بی‌نیاز هستید و پکیج‌ها تمام کارهای این دو سیستم را برای شما انجام می‌دهند. در پاسخی دیگر به سوال پکیج چیست می‌توان گفت که، این سیستم‌ها سبب حذف موتورخانه‌ها و آبگرمکن‌ها در منازل شما شده‌اند.

سیستم گرمایش پکیج چگونه کار می‌کند؟

در سیستم گرمایش پکیج، آب سرد وارد پکیج شده و توسط مشعل گرم می‌شود. سپس، آب گرم شده از طریق پمپ به رادیاتورها یا سیستم گرمایش از کف پمپاژ می‌شود. رادیاتورها یا لوله‌های گرمایش از کف، گرما را به محیط منتقل می‌کنند و در نهایت، آب خنک شده مجددا به پکیج باز می‌گردد تا چرخه تکرار شود.

سوخت پکیج چیست؟

در پاسخ به سوال سوخت پکیج چیست بهتر است بدانید که پکیج هم مانند سایر سیستم‌های گرمایشی، جهت گرم کردن آب از یک منبع سوختی بهره می‌گیرد. پکیج‌های مدرن و امروزی از انرژی برق و گاز جهت گرم کردن آب استفاده می‌کنند. اگرچه این سیستم‌ها از دو نوع انرژی و سوخت استفاده می‌کنند، اما در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی همچون بخاری، داکت اسپلیت، کولرهای گازی و … کم‌مصرف‌تر هستند.

این کم‌مصرف بودن به این معناست که پکیج نسبت به کاربردی که دارد، مصرفش کم است؛ چرا که این سیستم‌ها هم آب گرم مصرفی شما را تامین می‌کنند و هم از آب گرمی که به شوفاژ و رادیاتور می‌رود تا محیط را گرم کنند. به طور کلی، پکیج‌ها از لحاظ سوخت مصرفی در سه دسته‌ی: گاز‌سوز، گازوئیل‌سوز و برقی قرار می‌گیرند.

پکیج‌ها و موتورخانه‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟

  • پکیج‌ها عملکرد حرارتی بسیار بالاتری نسبت به موتورخانه‌ها دارند.
  • پکیج‌ها از نظر مصرف سوخت و انرژی، نسبت به موتورخانه‌ها برتری دارند.
  • هزینه‌ی نصب و نگهداری پکیج‌ها نسبت به موتورخانه‌ها بسیار پایین تر است.
  • لوله‌کشی پکیج‌ها مستقل از ساختمان است، اما در موتورخانه‌ها اینگونه نیستند.
  • هر واحد ساختمان توسط پکیج‌ها به صورت مجزا گرم می‌شوند.
  • قیمت پکیج کمتر از موتورخانه‌ها می‌باشد.

مزایا و معایب پکیج چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده دانستید که پکیج چیست و پکیج با چه ظرفیتی را باید برای محل مورد نظر خود انتخاب کنید. حال بهتر است که با مزایا و معایب این سیستم‌ها نیز آشنا شوید. پکیج‌ها مزایای بسیاری دارند که در این مقاله به 10 مورد از آن می‌پردازیم.

مزایای پکیج رادیاتور

استقلال هر واحد مسکونی

در پاسخ به سوال پکیج چیست فهمیدیم که استفاده از این سیستم‌ها به نوعی سبب می‌شود که هر واحد مسکونی، استقلال بیشتری در استفاده از گاز داشته باشد. شاید بدانید که آبگرمکن‌ها به سیستم موتورخانه متصل هستند و بین ساکنین یک آپارتمان مشترکند. در این صورت اگر مشکلی برای موتورخانه پیش بیاید، باید تمامی ساکنین برای رفع مشکل، همکاری کنند. همین امر سبب می‌شود تا تعمیر موتورخانه و حل مشکل آب گرم ساختمان، مدت زیادی طول بکشد.

حتما بخوانید:  لامپ اس ام دی | بررسی تکنولوژی ساخت و 6 مزیت خرید لامپ SMD

در دسترس بودن پکیج‌ رادیاتور

یکی دیگر از مزایای پکیج شوفاژ رادیاتور، در دسترس بودن آن‌ها و کنترل شوفاژ در خانه است. به این صورت که هر زمان احساس سرما کردید می‌توانید بدون نیاز به هماهنگی با سایر ساکنین، آن را روشن کنید.

ایمنی بیشتر نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی

سیستم پکیج رادیاتور دارای یک سنسور و سیستم پرداز‌شگر مرکز می‌باشد که از ورود بیش از حد گاز در مشعل، جلوگیری می‌کند. همچنین سنسور دود در این سیستم‌ها، وجود دود را هشدار داده و ایمنی بیشتری نسبت به آبگرمکن و موتورخانه‌ها دارند.

مصرف بهینه انرژی

اکثر پکیج‌های آپارتمانی قابلیت دوگانه‌سوزی را دارند و سنسورهای موجود در آن‌ها، میزان ورودی سوخت را در حد تعادل نگه می‌دارند تا از کار کردن مدام مشعل جلوگیری شود. به همین دلیل مصرف بهینه‌تری نسبت به آبگرمکن‌ها دارند و همین باعث شده تا طرفداران بیشتری داشته باشند.

قابلیت تنظیم دلخواه دما

در پاسخ به سوال پکیج چیست گفتیم که این سیستم‌ها این امکان را به ما می‌دهند تا دمای آب و رادیاتور را به میزان دلخواه تنظیم کنیم. این در حالی است که آبگرمکن‌ها این قابلیت را ندارند و آب به حدی به نقطه‌ی جوش می‌رسید که دیگر غیر قابل تحمل بود.

تنظیم دمای دلخواه پکیج

بی‌صدا بودن پکیج

بی صدا بودن پکیج سبب شده تا بتوان آن را روی دیوار به راحتی نصب کرد. این ویژگی پکیج‌ها بر خلاف آبگرمکن‌ها بوده و سبب محبوبیت بیشتر آن‌ها شده.

مقرون به صرفه بودن

برخلاف آبگرمکن‌ها که هر ماه هزینه‌هایی جهت تعمیر موتورخانه و نگهداری، به ساکنین تحمیل می‌کرد، سیستم پکیج نیازی به هزینه‌ی ماهانه ندارد و بسیار مقرون به‌صرفه‌تر هستند. به طوری که هر 6 ماه یک بار نیاز به هواگیری، سرویس و دیگر اقدامات لازم دارد. علاوه بر این‌ها، در صورت بروز مشکل، تعمیر پکیج بسیار راحت‌تر می‌باشد..

راه‌اندازی آسان

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل کاربرد فراوان پکیج‌ها، نصب آسان آن‌ها باشد. اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر از ابتدا سیستم گرمایشی خانه‌ی شما براساس موتورخانه طراحی شده باشد، تغییر آن به پکیج کمی مشکل خواهد بود.

معایب پکیج

هر دستگاه در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز می‌باشد. در اینجا به برخی از معایب پکیج‌ها اشاره کرده‌ایم:

در متراژهای بالای 300 متر مانند تالارها، بیمارستان‌ها و … نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

عمر کوتاه‌تری نسبت به موتورخانه‌ها دارند.

نیاز به سرویس دوره‌ای دارند تا به طور بهینه کار کنند.

انواع پکیج در بازار 

پکیج‌ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پکیج دیواری در مقابل پکیج زمینی

معایب و مزایای انواع پکیج

پکیج دیواری:

مزایا: اشغال فضای کم، مناسب برای آپارتمان‌ها و خانه‌های با متراژ کم، نصب آسان

معایب: قیمت بالا، ظرفیت کمتر، نیاز به محل نصب مناسب

پکیج زمینی:

مزایا: ظرفیت بالا، مناسب برای ویلاها و خانه‌های با متراژ بالا، قیمت مناسب‌تر

معایب: اشغال فضای زیاد، نصب دشوارتر، نیاز به محل نصب مناسب

پکیج تک مبدل در مقابل پکیج دو مبدل

پکیج تک مبدل:

نحوه عملکرد: در این نوع پکیج، آب گرم مصرفی و آب گرم سیستم گرمایش از یک مبدل عبور می‌کنند.

حتما بخوانید:  آشنایی با اجزای پکیج دیواری | لوله دودکش و شیلنگ های پکیج ها

مزایا: قیمت مناسب‌تر، ساختار ساده‌تر

معایب: احتمال رسوب‌گذاری در مبدل، افت دما در زمان استفاده همزمان از آب گرم مصرفی و سیستم گرمایش

پکیج دو مبدل:

نحوه عملکرد: در این نوع پکیج، از دو مبدل مجزا برای آب گرم مصرفی و آب گرم سیستم گرمایش استفاده می‌شود.

مزایا: جلوگیری از رسوب‌گذاری، عدم افت دما

معایب: قیمت بالاتر، اشغال فضای بیشتر

پکیج فن‌دار در مقابل پکیج بدون فن

پکیج فن‌دار:

نحوه عملکرد: در این نوع پکیج، از یک فن برای تخلیه دودکش و تهویه مطبوع محفظه احتراق استفاده می‌شود.

مزایا: مناسب برای مکان‌هایی که دودکش با مشکل مواجه است، راندمان بالاتر، صدای کمتر

معایب: قیمت بالا، مصرف برق بیشتر

پکیج بدون فن:

نحوه عملکرد: در این نوع پکیج، از فن برای تخلیه دودکش و تهویه مطبوع محفظه احتراق استفاده نمی‌شود.

مزایا: قیمت مناسب‌تر، مصرف برق کمتر

معایب: نیاز به دودکش با شرایط مناسب، صدای بیشتر، راندمان پایین‌تر

تفاوت پکیج دیواری و زمینی چیست؟

در بالا بررسی کوتاهی از تفاوت پکیج دیواری و زمینی داشتیم، اما از آن‌جا که تفاوت این دو یکی از سوالاتی است که برای افرادی بسیاری از افراد پیش می‌آید، در ادامه به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم.

تفاوت در نوع سوخت مصرفی

  1. پکیج‌های زمینی در دو نوع گازوئیل‌سوز و دوگانه‌سوز تولید می‌شوند که می‌توان آن‌ها را در موتورخانه یا انبار بیرون از ساختمان نصب کرد.
  2. پکیج‌های دیواری به دو صورت گاز‌سوز و برقی تولید می‌شوند که می‌توان آن‌ها را در کابینت یا تراس ساختمان نصب کرد.

تفاوت در محل نصب

  1. پکیج‌های زمینی معمولا در ساختمان‌های حیاط‌دار و با متراژ بالا استفاده می‌شوند.
  2. پکیج‌های دیواری در آپارتمان‌های مسکونی و اداری کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت در قابلیت ذخیره

این دو سیستم در مخزن‌هایشان نیز تفاوت دارند. نوع زمینی آن دارای مخزن ذخیره آب مجزا بوده و نوع دیواری این سیستم‌ها، مخزن ندارند.

ویژگی‌ها و مشخصات پکیج خوب

ظرفیت مناسب

پکیج‌ها، هر کدام دارای ظرفیت مشخصی هستند که با دیگری تفاوت دارد. پس اگر قصد دارید بهترین پکیج دیواری را خریداری کنید، باید ظرفیت آن را نیز در نظر داشته باشید، زیرا در غیر این صورت در تامین آب گرم با مشکل مواجه خواهید شد. عواملی از جمله: متراژ مکان، نوع سیستم گرمایشی، فاصله تا آخرین رادیاتور و تعداد سرویس بهداشتی می‌تواند در زمان خرید و انتخاب، به شما کمک کند. برای انتخاب پکیج با ظرفیت مناسب، می‌توانید از جدول زیر نیز استفاده کنید:

مناطق معتدل و مرطوب (شهرهای شمالی) ساختمان‌های دسته اول: برای هر متر مربع 80 تا 100 وات

ساختمان‌های دسته دوم: برای هر متر مربع 100 تا 120 وات

ساختمان‌های دسته سوم: برای هر متر مربع 120 تا 140 وات

مناطق گرم و خشک (شهرهای کوهستانی) ساختمان‌های دسته اول: برای هر متر مربع 100 تا 120 وات

ساختمان‌های دسته دوم: برای هر متر مربع 120 تا 140 وات

ساختمان‌های دسته سوم: برای هر متر مربع 140تا 160 وات

مناطق گرم و مرطوب (شهرهای جنوبی) ساختمان‌های دسته اول: برای هر متر مربع 60تا 80 وات

ساختمان‌های دسته دوم: برای هر متر مربع 80 تا 100 وات

ساختمان‌های دسته سوم: برای هر متر مربع 100 تا 120 وات

 

در نظر گرفتن دودکش پکیج‌ها

بهتر است بدانید که برای طبقات آخر ساختمان بایستی از پکیج‌های فن دار استفاده کنید. زیرا در این طبقات، طول عمودی لوله دودکش کمتر از 3 متر خواهد بود. اما در صورتی که طول لوله افقی دودکش در طبقات زیرین کمتر از 1 متر باشد، می‌توان از پکیج بدون فن استفاده کرد.

حتما بخوانید:  کلید مینیاتوری | بررسی تخصصی خرید انواع فیوز مینیاتوری

در نظر داشتن آب گرم مصرفی

شما در زمان خرید این محصولات حتما از فروشنده می‌پرسید که کدام پکیج دیواری بهتر است؟ درواقع تامین مقدار آب گرم مصرفی به مقدار مورد نیاز، یکی از ویژگی‌ها و مشخصات پکیج خوب به شمار می‌رود. اگر مصرف آب گرم شما زیاد است بهتر است که از پکیج مخزن دار با قدرت حرارتی بیش از 31000 وات استفاده کنید.

هد پمپ سیرکولاسیون

اگر می‌خواهید یک پکیج دیواری خوب داشته باشید، باید به هد پمپ دستگاه توجه کنید. در زمان خرید انواع پکیج دیواری، توجه به مسیر لوله‌کشی و افت فشار، از اهمیت بالایی برخوردار است. پمپ سیرکولاسیون برای مسیرهایی به طول 35 تا 50 متر ساخته شده‌اند.

عیب یابی یا کد خطا

یکی از ویژگی‌های خوبی که برخی از پکیج‌ها دارند، سیستم عیب‌یاب اتوماتیک یا نمایش کد خطا می‌باشد، که می‌تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد و کمک زیادی به ما کند. اگر بخواهید بدانید که عیب‌یابی یا کد خطای پکیج چیست، باید بگوییم که این سیستم در صورت بروز هرگونه مشکل در پکیج‌ها، سنسورهای آن این مشکل را تشخیص داده و با فعال کردن کدهای خطا در نمایشگر، به شما اطلاع می‌دهند که اختلالی در کارکرد دستگاه به وجود آمده. برای مثال خطاهای پکیج ایران رادیاتور یک سری اعداد هستند که هر کدام معنای خاصی دارد.

نحوه نگهداری و نکات ایمنی پکیج‌ها

  1. از نصب کردن پکیج‌ها در بالای گاز یا کنار مواد اشتعال‌زا خودداری کنید.
  2. تا می‌توانید این سیستم‌ها را دور از دسترس کودکان و در ارتفاع نصب کنید.
  3. درصورت نصب این سیستم در تراس ساختمان، باید دقت کنید که دستگاه باید مدام روشن باشد تا در فصول سرد سال دچار یخ‌زدگی نشود.
  4. برای جلوگیری از ایجاد رسوب در پکیج‌ها، از فیلتر یا سختی‌گیر پلی‌فسفات استفاده کنید. دقت کنید که باید آن را هر مدت یکبار تعویض کنید.
  5. حداقل متراژ جهت استفاده از پکیج، 64 متر می‌باشد.
  6. از دست زدن به شوفاژ  با دستان خیس خودداری کنید. زیرا ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.
  7. هنگام نظافت و تمیز کردن این پکیج‌ها حتما آن را از برق بکشید.
  8. خطوط گاز و دودکش‌ها را هر سه ماه یک بار چک کرده و نکات ایمنی را لحاظ کنید.
  9. از یک پکیج به طور همزمان برای دو واحد مسکونی غیر‌همسطح استفاده نکنید. اگر قصد استفاده از یک شوفاز برای دو واحد هم سطح را دارید، توجه کنید که باید برای آن‌ها ظرفیت مناسبی را انتخاب کنید.

کلام پایانی

با خواندن این مقاله دیگر می‌دانید که پکیج چیست و چه مزایا و معایبی دارد و اطلاعات لازم جهت خرید پکیج مناسب را دارید. علاوه بر این می‌دانید که این سیستم‌ها را هر چند وقت یکبار باید چک کنید تا در صورت نیاز آن‌ها را تعمیر کنید. پس سعی کنید از پکیج‌ها به خوبی نگهداری کرده تا حد الامکان از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. زیرا استفاده از این سیستم‌ها در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی، بسیار مقرون به صرفه‌تر است و نیاز به هزینه‌ی کمتری دارد.

حال اگر قصد خرید پکیج را دارید، چند برند از پکیج‌های باکیفیت و پرطرفدار در ایران، پکیج لورچ، پکیج بوتان و پکیج ایران رادیاتور می‌باشند. در نهایت، شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت پکیج، به سیوان لند مراجعه کرده یا با کارشناسان بخش فروش ما تماس حاصل فرمایید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *