آشنایی با انواع پکیج دیواری | مقایسه پکیج ها

کارآمد بودن و مصرف بهینه‌ی انواع پکیج ها باعث شده تا این سیستم‌ها جایگزین موتورخانه‌ها شوند. تنوع بسیار در پکیج‌ها سبب شده تا افراد در زمان خرید دچار سردرگمی شوند. با گسترش شبکه‌ی گازرسانی در نقاط مختلف کشور، استفاده از پکیج‌ها بسیار رایج شده و طرفداران زیادی دارند. این دستگاه‌ها علاوه بر تامین گرمایش ساختمان شما، آب گرم مصرفی را در دسترس شما قرار می‌دهند. پکیج‌ها انواع گوناگونی دارند که هرکدام براساس وسژگی‌هایی که دارند، خدماتی را به کاربر ارائه می‌دهند.

قیمت پکیج
قیمت چیلر
قیمت کولر گازی
قیمت آسانسور

برسی انواع پکیج ها

انواع پکیج
انواع پکیج

برای اینکه انواع پکیج‌ها را بشناسید ابتدا باید بدانید که پکیج چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که پکیج‌ها سیستم‌هایی هستند که قابلیت تامین آب سرد و آب گرم را برای واحدهای مسکونی به صورت دیواری و زمینی را دارند. این سیستم‌ها بر اساس عوامل گوناگونی دسته بندی می‌شوند که در ادامه آن‌ها را برسی خواهیم کرد.

انواع پکیج براساس محل نصب

پکیج‌ها براساس محل نصبشان به صورت زیر دسته بندی می‌شوند:

  • دیواری
  • زمینی
  • زمینی ایستاده

پکیج دیواری

پیکیج های دیواری از انواع پکیج بوده که دارای سایز کوچی و ظاهری زیبا هستند که اغلب آن‌ها را در آشپزخانه‌ها نصب می‌کنند و به همین دلیل طرفداران زیادی دارند. این سیستم‌ها به دلیل نداشتن منبع ذخیره آب گرم، قادر به گرم کردن سیستم گرمایشی و تامین آب گرم را به طور همزمان ندارند و در طراحی آن، اولویت با گرم کردن آب است.

به محض باز شدن شیر آب، تمام قدرت این سیستم صرف گرم کردن آب می‌شود  و اگر شیر آب به مدت طولانی باز باشد، رادیاتور سرد می‌شود. انواع پکیج دیواری مجهز به سیستم دودکش هستند که دود ناشی از احتراق، یا از طریق دودکش و یا از طریق فن پکیج، به بیرون هدایت می‌شود.

پکیج زمینی

از دیگر انواع پکیج می‌توان به پکیج زمینی اشاره کرد که بیشتر در ساختمان هایی با متراژ بالا نصب می‌شوند. توان بالای این دستگاه‌ها برای واحدهای آپارتمانی و واحدهای ویلایی کوچک مناسب نیست. پکیج‌های زمینی به دلیل دارا بودن مخزن ذخیره‌ی آب، در صورت قطع شدن برق هم برای مدت کپتاهی آب گرم را تولید می‌کنند.در گذشته پکیج‌های زمینی در توان کم هم تولید می‌شدنداما با روی کار آمدن پکیج‌های دیواری دیگر نوع کم توان آن‌ها کاربردی ندارند. برای خانه‌هایی که یک حمام دارند، پکیج‌های زمنی مناسب ترند.

زیرا این پکیج‌ها یک مخزن اضافی برای ذخیره آب دارند.از معایب پکیج زمینی، می‌توان به سر و صدای زیاد آن اشاره کرد و به همین دلیل است که در واحدهای کوچک، آن در تراس نصب می‌کنند. این سیستم‌ها در زیر زمین یا پارکینگ‌ها به صورت مرکزی نصب می٬شوند ومجهز به دریچه برای ورود هوای تازه هستند.

در مقایسه پکیج های دیواری با پکیج‌های زمینی می‌توان گفت که، پکیج‌های زمینی از نظر تامین آب گرم و گرمایش، دارای ظرفیت بالاتر و قدرت بیشتری هستند. از پکیج‌های زمنی که از انواع پکیج ها هستند، در ساختمان‌های چند طبقه و ویلاها استفاده می‌کنند.

پکیج زمینی ایستاده

پکیج زمینی ایستاده یکی از انواع پکیج های زمینی بوده که برای ساختمان‌های بزرگ و ویلایی و همچنین ساختمان‌های دوبلکس و دو طبقه استفاده می‌شود. این نوع پکیج‌ها ترکیبی از پکیج دیواری و زمینی می‌باشد. توان حرارتی بالا با دو خروجی جدا برای دو سیستم گرمایش و قابلیت تفکیک دماهای مدار، از مشخصات این دستگاه‌ها می‌باشد.

به عنوان مثال در یک ساختما بزرگ که در قسمتی از آن رادیاتور و در قسمت دیگر آن سیستم گرمایش از کف اجرا شده، و از آنجا که دمای موردنیاز برای این سیستم‌ها با هم متفاوت است، این سیستم می‌توان در چنین مکانی نصب شده و دمای هر دو مدار را تامین کند.

انواع پکیج براساس سیستم احتراق و مشعل

پکیج زمینی مشعل دار

یکی از انواع پکیج زمینی براساس سیستم احتراق، پکیج زمینی مشعل­ دار است. این نوع پکیج­‌ها مجهز به مشعل خطی و مبدل حرارتی مستقیم هستند. اشتباه نکنید! سیستم­‌های مشعل­دار دارای دیگ گرمایشی نیستند، بلکه می‌توانند از مبدل صفحه‌­ای یا مخزن استفاده کنند.

پکیج زمینی بدون مشعل

از دیگر انواع پکیج زمینی براساس سیستم احتراق می­توان به پکیج زمینی بدون مشعل اشاره کرد. این پکیج‌ها نسبت به پکیج‌­های مشعل ­دار ظرفیت بالاتری دارند و مجهز به دیگ فولادی یا چدنی می‌باشند. از مزایای این نوع پکیج، استفاده از مشعل گازوئیل سوز، گازسوز یا دوگانه سوز است. مجهز بودن این سیستم به دیگ، قدرت آن را برای تامین گرمایش و آب گرم فضاهای بزرگتر فراهم می‌کند.

انواع پکیج براساس فن و خروجی آلاینده‌ها

پکیج فن دار

پکیج فن دار
پکیج فن دار

از دیگر انواع پکیج ها می­‌توان به پکیچ دارای دودکش یا همان فن دار  اشاره کرد. این پکیج یکی از تقسیم‌بندی­‌های انواع پکیج براساس خروجی آلاینده‌­ها است. پکیجی که دارای فن است، توسط دودکش دو جداره هوای مورد نیاز برای سوخت را از فضای بیرون به دستگاه می‌رساند و گازهای ناشی از سوخت را نیز به بیرون منتقل می‌کند. به همین دلیل است که دستگاه­‌های فن‌دار می­تواند در تمیز نگه داشتن هوای خانه بسیار مفید و موثر باشد. در بین پکیج‌­های رایج در بازار، نوع فن‌دار آن مطابق با استانداردهای جهانی است و مورد تایید قرار گرفته اند.

این دستگاه علاوه بر گرمایش منزل، آب گرم مصرفی را نیز به صورت فوری و سریع در اختیار قرار می­دهد. علاوه بر این، این دستگاه قابلیت ترکیب با کولر گازی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و ایجاد گرمایش مطلوب را دارا است. پکیج شوفاژ فن‌دار که دارای یک فن هوادهی در بخش اگزوز گازهای احتراق پکیج است در شرایطی استفاده می­‌شوند که یا پکیج در فضای باز (مانند بالکن و پاسیو) نصب شده باشد و یا بخشی از مسیر دودکش پکیج بصورت افقی (بیش از 30 سانتی‌متر) باشد.

به همین دلیل پکیج دیواری فن‌دار مجهز به یک دودکش مخصوص دوجداره است که جداره داخلی آن دارای قطر 6 سانتیمتر بوده و دود دستگاه از طریق این لوله به محیط بیرون تخلیه می­گردد و قطر جداره خارجی آن 10 سانتی‌متر است. به همین دلیل، یکی از نکات مهم در رعایت ایمنی دستگاه، استفاده از دودکش در هنگام نصب پکیج دیواری جهت خارج کردن دود ناشی از عملکرد دستگاه و ایجاد هوای مصرفی مورد نیاز دستگاه است.

پکیج بدون فن

یکی دیگر از انواع پکیج براساس سیستم خروجی آلاینده‌­ها، پکیج­‌های بدون فن هستند. پکیج های بدون فن به دلیل این که هوای مورد نیاز برای سوخت را از داخل خانه به دست می‌­آورند و دودکشی برای خارج کردن دود و آلاینده‌­های ناشی از سوخت به بیرون ندارد، محبوبیت کمتری دارند. از این رو، پکیج بدون فن به دلیل نداشتن این قابلیت و نداشتن فضای آزاد و یا کمبود فضای آزاد در آپارتمان کمتر استفاده می­‌شود و تولید آن نیز بسیار کم است.

انواع پکیج براساس نوع مبدل حرارتی

انواع پکیج
انواع پکیج

پکیج تک مبدله

در دسته بندی انواع پکیچ‌­ ها براساس سیستم گرمایشی می­‌توان به پکیج‌­های دارای تک مبدل اشاره کرد. پکیج­‌های دارای یک مبدل پکیج‌­هایی هستند که تنها از یک مبدل برای فراهم کردن آب گرم شوفاژ و آب گرم مورد استفاده در واحدهای ساختمانی استفاده می‌­کنند. در این مدل پکیج از یک مبدل برای تامین آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژ استفاده می شود. این پکیج‌­ها دارای یک مخزن هستند و تمام عملیات گرم کردن آب توسط همان یک مخزن انجام می‌­شود.

پکیج دو مبدله

پکج دو مبدله نیز از دیگر انواع پکیج ها هستند. در این مدل از پکیج‌­ها از دو مبدل مجزا برای فراهم آوری آب گرم شوفاژ و آب گرم مصرفی استفاده می‌­شود که هر یک مستقل از دیگری عمل می‌­کند. پکیج دارای دو مبدل دارای مزایای زیادی است که از جمله آن می‌­توان به فراهم کردن آب گرم مورد نیاز با درجه حرارت یکسان و رسوب‌گیری کمتر آن اشاره کرد. پکیج شوفاژ دو مبدله در شرایطی مورد استفاده قرار می­‌گیرد که یا آب ورودی دارای سختی (املاح) زیاد باشد و یا زیربنای آپارتمان بیش از ۱۲۰ متر باشد.

انواع پکیج براساس عملکرد تابستانی و زمستانی

پکیج­‌ها از نظر عملکرد به دو دسته زمستانی و تابستانی تقسیم می­‌شوند. در فصل تابستان، هنگامی که وسایل گرمایشی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، پکیج فقط برای تأمین آبگرم بهداشتی، کار می­‌کند. اما در فصول سرد سال پکیج علاوه بر تامین آبگرم مصرفی باید آب رادیاتور و مدارهای گرمایشی را نیز تامین نماید. در فصل تابستان وظیفه پکیج تنها تامین آب گرم مصرفی وانواع پکیج بر اساس نوع سوخت بهداشتی است.

به عبارت دیگر هر زمانی که نیاز به آبگرم باشد با باز کردن شیر آبگرم مصرفی پکیج به صورت اتوماتیک مشعل را روشن می­‌کند و همزمان با قطع مصرف آب و بستن شیر آبگرم مشعل پکیج خاموش می­‌شود که وظیفه­‌ی کنترل آن بر عهده­‌ی برد الکترونیک پکیج است.

انواع پکیج زمینی براساس نوع سیستم تامین آب

از دیگر تقسیم‌ بندی انواع پکیج زمینی می­‌توان به تقسیم‌بندی براساس تامین آب گرم اشاره کرد. بر این اساس می­توان به پکیج گرمایشی زمینی مجهز به مبدل صفحه‌­ای اشاره کرد که این نوع پکیج­‌ها دارای حجم و ظرفیت پایینی برای تولید آب گرم هستند. استفاده از پکیج­‌های مجهز به مبدل صفحه‌­ای در مناطقی که آب آنها دارای املاح بسیار است، توصیه نمی­‌شود. البته می­توان دستگاه‌­های رسوب گیر الکترونیکی را برای حل این مشکل نصب کرد. این پکیج‌­ها برای آپارتمان­‌هایی که سختی آب آنها کم است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این یکی دیگر از پکیج‌­های زمینی براساس سیستم تامین آبگرم می­توان پکیج گرمایشی زمینی مخزن‌دار را نام برد. در این نوع از پکیج­‌ها در قسمت مبدل ثانویه به جای مبدل صفحه‌­ای از یک مخزن کوئل‌دار با قابلیت نگهداری آب گرم استفاده می‌شود. این پکیج‌­ها همواره آب گرم مورد نیاز مصرف کننده را تامین می‌­کنند. زیرا همیشه آب گرم ذخیره شده دارند.

عملکرد آنها همانند موتورخانه است و آب گرم بهداشتی را بدون تغییر دما فراهم می­کنند. علاوه بر آن پکیج­‌های مخزن­دار مقاومت بالایی در برابر رسوب دارند.

انواع پکیج براساس سوخت مصرفی

پکیج گازی
پکیج گازی

یکی دیگر از معیارهای دسته بندی انواع پکیج، نع سوخت مصرفی آن‌ها است که به صورت زیر تقسیم می‌شوند:

پکیج گازی در دو نوع زمینی و دیواری یا قابلیت بی صدا بودن
پگیج گازوئیلی در نوع زمینی و امکان نصب در موتورخانه یا انباری بیرون از واحد مسکونی
پکیج دو گانه سوز در نوع زمینی و امکان نصب در موتورخانه یا انباری بیرون از واحد مسکونی
پکیج برقی در دو نوع زمینی و دیواری یا قابلیت بی صدا بودن

کلام پایانی

به طور کلی پکیج‌ها براساس معیارهای گوناگونی انتخاب می‌شوند که هرکدام از انواع پکیج ها دارای مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. اما کار اصلی همه‌ی آن‌ها مشابه هم است. در زمان خرید اسن سیستم‌ها حتما به نیاز خود و محل مورد اتسفاده‌ی انواع پکیج‌ ها توجه کنید تا خریدی مناسب نیاز خود داشته باشید. اگر قصد خرید این محصولات را دارید ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم که باکیفیت ترین پکیج ها را ارائه می‌دهد. شما می٬توانید جهت استعلام قیمت پکیج دیواری بوتان به این پلتفرم مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *