آشنایی 0 تا 100 با چسب بلوک و مقایسه آن با ملات ماسه سیمان


قیمت چسب ساختمانی

چسب بلوک از انواع چسب‌های ساختمانی است که به صورت پودری تولید می‌شود و باید با آب ترکیب شود تا ماده خمیری چسبناکی به دست بیاید. از این چسب برای بلوک چینی استفاده می‌کنند و جایگزین ملات‌های سیمانی شده است. مزیت استفاده از این چسب‌ها آن است که اتصال بسیار محکم و مقاومی ایجاد می‌کنند و هم‌چنین وزن بار مرده ساختمان را کمتر افزایش می‌دهند. در این مقاله باما باشید تا به معرفی کامل چسب بلوک، مزایا، ویژگی‌ها و هم‌چنین نحوه کار با آن بپردازیم. هم‌چنین شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت چسب بلوک به سیوان لند (بازار آنلاین صنعت ساختمان) مراجعه کنید.

چسب بلوک چیست؟

چسب بلوک در دسته انواع چسب‌های ساختمانی قرار می‌گیرد و از انواع آن برای چسباندن بلوک سیمانی سبک و بلوک هبلکس استفاده می‌شود. چسب‌های بلوک بر پایه‌ی پلیمر و متشکل از ماسه کوارتز، سیمان پرتلند و آهک هیدراته هستند. ترکیب این مواد با آب منجر به واکنش شیمیایی و فعال شدن ماده‌ی پلیمری می‌شود و یک چسب قوی حاصل می‌کند
اتصالی که چسب‌های بلوک بین آن‌ها ایجاد می‌کنند، چهار برابر قوی‌تر از اتصال ملات ماسه سیمان است. این چسب‌ها هم‌چنین هم در مقایسه با ملات بلوک‌چینی وزن کمتری دارند و هم از مقدار کمتری از آن‌ها در بین بلوک‌ها استفاده می‌شود. که این امر باعث می‌شود بار مرده ساختمان کمتر افزایش یابد. به طور کلی مزایا چسب بلوک سیمانی زیاد است و در بخش بعدی بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

چسب بلوک
چسب بلوک

مزایای چسب بلوک

  • مقاومت بسیار بالا
  • نیاز به استفاده از تنها یک لایه نازک (3 تا 5میلی‌متر)
  • مناسب بودن قیمت آن‌ها؛ که چون به مقدار کمی از آن‌ها برای چسباندن بلوک‌ها احتیاج است، استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه خواهد بود.
  • رسیدن به حداکثر مقاومت کششی در زمان کوتاه
  • جلوگیری از ترک خوردن دیوار بلوکی
  • عایق حرارتی قوی
  • دوست‌دار محیط‌زیست

چسب بلوک بهتر است یا ملات سیمانی؟

  • ضخامت لایه‌ی چسب اجرا شده بین بلوک‌ها تنها 3-5 میلی‌متر است. در حالی که اگر بخواهیم برای بلوک چینی از ملات ماسه سیمان استفاده کنیم، به ملاتی با ضخامت 8 تا 12 میلی‌متر احتیاج است. پس در صورت استفاده چسب بلوک سیمانی، مقدار استفاده از ملات تا 75% کمتر می‌شود.
  • برای استفاده از ملات سیمانی باید ماسه، سیمان و آب را با نسبت‌های مشخص با یکدیگر ترکیب و آن را عمل‌آوری کرد. در حالی که چسب بلوک را تنها کافی است با آب مخلوط کرد و به سرعت می‌توان آن را آماده کرد. بنابراین سرعت دیوارچینی با چسب بیشتر خواهد بود.
  • خرید و جابه‌جایی ماسه و سیمان مورد نیاز برای ساخت ملات سیمانی دشوار است و درست کردن ملات آن در محل هم پردردسر است. اما استفاده از چسب‌های بلوک راحت و بی‌دردسر است و آماده کردن آن، کثیف‌کاری‌های ملات را دارد.
  • زمان عمل آوری چسب نسبت به ملات بسیار کمتر است. به طوری که در صورت استفاده از ملات سیمانی، عمل‌آوری آن تا آماده شدن دیوار برای مراحل بعدی کار مثل گچ‌کاری، حدود 7 روز زمان می‌برد. اما در صورت استفاده از چسب، می‌توان ظرف 24 ساعت آن را تمام کرد.
  • چسب‌های بلوک در مقایسه با ملات سیمانی ضایعات بسیار کمتری دارند و دوست‌دار محیط زیست محسوب می‌شوند.
  • چسب‌های بلوک دارای خاصیت عایق حرارتی بالایی هستند. اما ملات سیمانی این چنین نیست.
چسب بلوک سیمانی
چسب بلوک سیمانی

روش کار با چسب بلوک

  1. قدم اول برای استفاده از چسب بلوک، آماده سازی سطح است. برای این کار باید سطح را از هرگونه آلودگی، گرد و غبار و چربی پاک کرد. در قدم بعد باید تمامی نقص‌های موجود روی سطح مانند سوراخ‌ها و ترک‌ها اصلاح و پر شوند. در نهایت باید سطحی صاف و یکدست داشته باشیم.
  2. در این مرحله نوبت به آماده کردن چسب می‌رسد. برای این کار باید پودر چسب را با 30% آب مخلوط کنیم. برای این کار ابتدا سطل تمیزی را آماده کرده و در آن آب آشامیدنی تمیز می‌ریزیم. سپس چسب را کم کم به آن اضافه کرده و هم‌ می‌زینیم.
  3. چسب آماده شده را با استفاده از ماله مناسب روی بلوک پهن می‌کنیم. ضخامت چسب باید بین 3 تا 5 میلی‌متر باشد. در همان حین کار باید چسب‌های اضافی که از فاصله بین بلوک‌ها بیرون می‌زند را تمیز کنید.

نکات کار با چسب بلوک

  • چسب بلوک را تنها تا دو ساعت بعد از آماده کردن آن می‌توانید استفاده کنید. پس هر بار تنها به اندازه‌ی مصرف آن را با آب مخلوط کنید.
  • اگر مخلوط چسبی که درست کرده‌ایم بیش از اندازه سفت شده باشد،می‌توانیم با اضافه کردن آب آن را رقیق کنیم.
  • باید پیش از بلوک‌چینی، بلوک‌ها را به خوبی زنجاب کنیم. این کار باعث می‌شود که بلوک آب موجود در چسب را به خود جذب نکند.
  • به جز آب، هیچ گونه ماده‌ی دیگری نباید به چسب اضافه شود.
  • نباید تا پیش از خشک شدن چسب به دیوار فشاری وارد کنیم.
چسب بلوک سبک
چسب بلوک سبک

جمع بندی

چسب کاشی از انواع چسب کاش است و به جای ملات استفاده می‌شوند. این چسب ها به صورت آماده به مصرف هستند و دیگر نیازی به مخلوط کردن با چیز دیگری ندارند. از مزایای چسب بلوک نسبت به ملات ماسه سیمان می توان به سبک‌تر بودن وزن و استفاده از کمتر از آن اشاره کرد. این چسب‌ها هم‌چنین مقاومت بالایی دارند و اسشتفاده از آن‌ها هم راحت‌تر است. سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان است که شما می‌توانید انواع چسب‌های ساختمانی از جمله چسب بلوک را از آن خریداری کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *