کاشی کاری مدرن: معرفی طرح‌هایی برای کاشی کاری مدرن و تفاوت آن با کاشی کاری سنتی

کاشی کاری مدرن جدیدترین نوع نازک کاری ساختمان حساب می‌شود و از آن برای بخشیدن جلوه‌ای تازه و امروزی به خانه‌ها یا دیگر مکان‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله از سیوان لند قصد داریم به بررسی تفاوت کاشی کاری مدرن با کاشی کاری سنتی بپردازیم و انواع روش‌های کاشی کاری مدرن را نیز معرفی کنیم.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت کاشی و سرامیک
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت سنگ نما

کاشی کاری مدرن

کاشی کاری از قرن‌ها پیش در ایران رواج داشته است و انواع کاشی کاری ایرانی را می‌توان در آثار به جا مانده از دوره‌های قبل مشاهده کرد. با مشاهده این آثار می‌توان دید که در طول زمان روش کاشی کاری، طرح کاشی‌ها و محل استفاده از آن‌ها دستخوش تغییراتی شده است. کاشی کاری به آن نوعی که امروزه در ساختمان‌ها انجام می‌شود و ما با آن آشنا هستیم، با توجه به قدمت طولانی هنر کاشی کاری، پیشینه آن‌چنانی ندارد.

 

کاشی کاری مدرن

 

همان کاشی کاری هم که در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با تولید انواع کاشی و سرامیک مختلف دستخوش تغییراتی شده است و انواع بسیار مختلف کاشی کاری مدرن از نظر طرح و رنگ و ابعاد و نوع چیدن کاشی‌ها به وجود آمده است. افراد نیز به دنبال بخشیدن جلوه‌ای مدرن‌تر به فضای خود، به دنبال استفاده از این طرح ها هستند.

تفاوت کاشی کاری مدرن و سنتی

تفاوت کاشی کاری مدرن و سنتی

کاشی کاری مدرن و سنتی از بسیاری از جهات شبیه به هم هستند، اما خب تفاوت‌هایی هم در این میان وجود دارد که باعث تمایز دو روش کاشی کاری شده است. دو تفاوت اصلی میان کاشی کاری مدرن و سنتی را می‌توان مربوط به طرح اجرای کاشی‌ها و محل اجرای آن‌ها دانست.

طرح نهایی اجرای کاشی: در سرامیک کاری سنتی روش کنار هم چیدن کاشی‌ها و طرح نهایی به دست آمده برگرفته از اصول خاص و محدود بود. اما در کاشی کاری مدرن خلاقیت نیز چاشنی کار شده است و ضمن خارج شدن از آن اصول قدیمی، از طرح‌ها و رنگ‌های جسورانه‌تری استفاده می‌شود.

محل اجرای کاشی: کاشی کاری سنتی ایرانی که پیش‌تر اشاره‌ای به آن کردیم، به دلیل سختی و پیچیدگی طراحی و نقاشی و آماده‌سازی آن‌ها، بیشتر در اماکنی مثل مسجدها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما امروزه کاشی کاری به خانه‌ها هم راه باز کرده است و در قسمت‌های مختلف خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ تا آن‌جا که حتی برای فضای بین کابینت‌ها هم کاشی مخصوص وجود دارد.

نحوه کاشی کاری مدرن

روشی که برای اجرای کاشی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند همان کاشی‌های قدیمی است. کاشی کاری مدرن را می‌توان هم با استفاده از دستگاه کاشی کاری انجام داد و هم به روش دستی.

دستگاه کاشی کاری

دستگاه کاشی کاری

استفاده از دستگاه کاشی کاری باعث می‌شود که نتیجه کار تمیزتر و مرتب باشد و احتمال خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد. با استفاده از دستگاه کاشی کاری می‌توان هم‌زمان دیوارچینی و نصب کاشی را انجام داد و به روند کار سرعت بخشید. هم‌چنین با استفاده از دستگاه کاشی کاری دیگر نیازی به خشکه‌ریزی در هنگام دوغاب نیست و کاشی‌ها هم در جای خود تکان نخواهند خورد.

کاشی کاری دستی 

پیش‌تر در مقالاتی هم نحوه سرامیک کاری کف را توضیح داده‌ایم و هم نحوه سرامیک کاری دیوار. برای انجام این کار به صورت دستی به دقت فراوانی نیاز است و بعد از زیرسازی و تراز کف باید پیش از شروع به چیدن کاشی‌ها، یک‌یار طرح آن‌ها را روی دیوار یا کف دربیاوریم. این کار کمک می‌کند تا در زمان اجرا، خطای کمتری پیش بیاید و کاشی‌ها منظم‌تر چیده شوند. هم‌چنین در حین کار نیز باید مرتبا بررسی کنیم که کاشی‌ها تراز و متقارن چیده می‌شوند.

ایده‌هایی برای کاشی کاری مدرن

استفاده از متریال قدیمی در کنار کاشی کاری مدرن

گاهی ادغام چند متریال قدیمی و مدرن با یکدیگر، می‌تواند فضایی خاص به وجود بیاورد. برای مثال می‌توان از سنگ‌هایی که در نمای خارجی استفاده می‌شوند (مثل سنگ آهک) برای پوشاندن کف و دیوارهای حمام استفاده کرد. برای این کار می‌توان سنگ را به صورت ترکیبی با کاشی و چوب ادغام کرد.

استفاده از موزائیک براق

به جای کاشی و سرامیک، می‌توان از موزائیک‌های براق نیز برای کف یا دیوار فضایی مانند آشپزخانه استفاده کند. براق بودن سطح موزائیک‌ها می‌توان به بازتاب بهتر نورو روشن شدن بیشتر فضا کمک کند.

کاشی کاری موازی کف و دیوار

کاشی کاری موازی کف و دیوار

منظور از کاشی کاری موازی کف و دیوار این است که همان طرحی که برای کاشی کاری دیوار استفاده شده است، روی کف هم ادامه پیدا کند. این نوع از کاشی کاری مدرن بیشتر مناسب فضای حمام و سرویس بهداشتی است. برای این کار می‌توان از کاشی‌های مربعی بهره برد. البته توصیه ما این است که از کاشی‌هایی با ابعاد کمی بزرگ‌تر استفاده کنید. این کار به بزرگ‌تر نشان دادن فضا و منظم بودن آن کمک می‌کند. 

کاشی کاری هندسی

یکی از روش‌های کاشی کاری مدرن، استفاده از طرح‌های هندسی برا ی چیدن کاشی ها و یا استفاده از کاشی‌هایی با نقوش هندسی است. لازمه این کار داشتن کمی ذوق و خلاقیت است. و از آن‌جا که امروزه کاشی‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند، می‌توان با ترکیب آن‌ها طرح‌های بسیار متنوعی را پدید آورد.

کاشی کاری حصیری

کاشی کاری حصیری با کاشی‌های موسوم به کاشی مترویی نیز از دیگر انواع کاشی کاری مدرن است. برای این کار، بخشی از فضا را با استفاده از کاشی‌هایی که طول آن‌ها دو تا سه برابر عرضشان است، می‌پوشانند و کاشی‌ها را به شکل جناغی کنار هم قرار می دهند تا طرحی حصیری حاصل شود. برای زیباتر شدن نتیجه کار می‌توان متناسب با فضا، از کاشی‌هایی با رنگ‌های شاد و زنده استفاده کرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *