ویژگی های بتن باکیفیت


قیمت بتن

بتن در دسته مصالحی قرار دارد که همه افراد در زمان ساخت و ساز با آن سروکار خواهند داشت و از جایگاه ویژه ای در این این صنعت برخوردار است. به همین دلیل بسیار مهم است که از یک بتن باکیفیت و خوب استفاده کرد. برای انتخاب یک بتن باکیفیت باید به ویژ گی هایی که موجب می شود بتن در لیست یک محصول خوب قرارگیرد باید به موارد متعددی توجه داشت که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم پس تا پایان با ما همراه باشید.

معیارهای تشخیص بتن باکیفیت چیست؟

چند معیار دست به دست هم می دهند تا کیفیت بتن را ضمانت کنند. این معیارها عبارتند از:

میزان آب بتن

میزان آب در مخلوط بتن باکیفیت
میزان آب در مخلوط بتن باکیفیت

انتخاب میزان آب بتن به نوع عضو سازه ای بستگی دارد. برای مثال، بتن فونداسیون متفاوت از بتن سقف یا تیر خواهد بود زیرا فاصله پمپ بتن برای بتن ریزی سقف خیلی بیشتر از فونداسیون است. این امر نیاز به افزایش آب بتن و روانی آن را اجتناب ناپذیر می کند. برای این مهم باید از نسبت آب به سیمان استفاده کرد. برای انجام هیدراتاسیون به مقدار آب بین ۲۲ تا ۲۵ درصد از کل مخلوط بتنی نیاز است. بنابراین، نسبت آب به سیمان در هر نوع بتن نباید از ۲۵ درصد کمتر باشد. در حالت استاندارد، نسبت آب به سیمان در بتن بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است.
اگر نسبت آب به سیمان کمتر از ۴۰ درصد باشد، روانی بتن کاهش پیدا می کند و بتن ریزی دشوار می شود. یک بتن آماده خوب باید دارای نسبت آب به سیمان بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد. نوع دانه بندی نیز به عضو سازه ای مرتبط است. برای مثال، در بتن ریزی فونداسیون از ماسه با دانه بندی درشت استفاده می شود تا احتمال ترک خوردگی کاهش پیدا کند زیرا هر چه ماسه ریزتر باشد، میزان آب بتن افزایش می یابد.
بتن یک محصول مهندسی شده است، بنابراین برای بتن مسلح ماسه با دانه بندی حداکثر اندازه ۲۰ میلیمتر مناسب است. البته افزایش اندازه دانه ماسه تا حداکثر ۳۸ میلیمتر نیز مجاز است. در هر صورت، بتن آماده خوب باید دارای کلیه دانه بندی ها باشد.

حتما بخوانید:  معرفی کامل و جامع آجر لفتون و ویژگی‌های آن

میزان اختلاط بتن

از لحاظ ظاهری، طرح اختلاط بتن آماده مرغوب باید چند ویژگی زیر را دارا باشد:

  • عدم جداشدگی دانه‌های بتن یا آب سیمان (مخلوط همگن)
  • وجود حالت خمیری و روانی مناسب بتن
  • وجود حالت کشسانی مخلوط بتنی جهت پمپاژ به طبقات بالاتر
  • وجود کار پذیری بالای بتن برای تسطیح سطح و عمل آوری

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد اختلاط بتن به مقاله‌ی نحوه مخلوط کردن بتن و اختلاط بتن با دست و ماشین در سیوان لند مراجعه و تمام اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.

حداقل مقدار سیمان

عواملی همچون انتخاب صحیح سیمان، میزان صحیح آب به سیمان، تراکم کافی و عمل آوری صحیح سیمان در دوام بتن به دست آمده دخیل هستند. برای به دست آورن چنین اهدافی با نسبت آب به سیمان معین، میزان مصرف سیمانی که مصالح آن درشت دانه استُ نباید از حدودی کمتر باشد تا امکان لرزاندن و ارتعاش بتن در کارگاه فراهم باشد.

نوع افزودنی بتن

مواد افزودنی بتن بر حسب مشخصات پروژه می تواند در بتن آماده استفاده شود. مدیران پروژه باید بسته به نوع افزودنی مورد استفاده در بتن، اطلاعات لازم را به کارخانه بدهند. با اینکه کارخانه بر حسب شرایط محیطی یک بتن آماده مهندسی شده را به محل پروژه ارسال می کند اما لازم است سازندگان خصوصیات بتن مورد نظر خود را اطلاع رسانی کنند. هر افزودنی بتن دارای ویژگی های خاصی است، از این رو کسب دانش در این زمینه ضروری است.
پس استفاده از این متریال در بتن می‌تواند یک محصول باکیفیت به ما تحویل دهد. اگر می٬خواهید کیفیت بتن خود را افزایش دهید، افزودنی های بتن سیوان لند بهترین گزینه هستند. شما می‌توانید جهت مشاهده‌ی انواع آن و استعلام قیمت افزودنی بتن به این سایت مراجعه کنید.

بتن با حباب هوا

زمانی که بتن در شراط یخ زدگی قرار دارد و یا به منظور آب شدن یخ‌های اطراف آن از نمک‌های یخ زدا استفاده می‌شودُ می‌توان برای افزایش دوام بتن از مواد حباب ساز استفاده کرد و یک بتن باکیفیت بدست آورد. البته ویژگی‌های مواد حباب ساز باید قبل از استفاده، به تایید دستگاه نظارت برسد.

حتما بخوانید:  سنگ نما چیست؟ | بررسی کامل سنگ نما

کیفیت سیمان مورد استفاده در بتن

سیمان مورد استفاده در ساخت بتن باکیفیت
سیمان مورد استفاده در ساخت بتن باکیفیت

یکی از مهم ترین پارامترهای تعیین کننده بتن باکیفیت، نوع سیمان به کاررفته در آن است که سیمان باکیفیت دارای نشانه های زیر است:

  • اعتبار کارخانه تولید کننده سیمان
  • مواد اولیه بکاررفته در تولید سیمان
  • شرایط نگهداری و انبارکردن سیمان
  • میزان سیمان استفاده شده در ساخت و ساز
  • تاریخ تولید و انقضاء سیمان

مقام سازی بتن در برابر حملات شیمیایی

درصورتی که بتن در شرایط کاملا مناسب و خوب ساخته نشده باشد، اگر در مجاورت آب‌ها یا خاک‌های آلوده به مواد شیمیایی مهاجم یا خورنده قرار بگیرد، مقاومت و پایایی آن کاهش پیدا خواهد کرد. پس لازم است که عوامل کاهش دهنده‌ی این اثرات را بشناسیم تا بتوانیم یک بتن باکیفیت تولید کنیم. انواع مواد شیمیایی که سازه‌های بتنی با آن در تماس و مواجهه هستند عبارتند از: سولفات‌ها، فاضلاب‌های صنعتی خانگی، آب‌های لب شور و آب دریا، عواملی همچون درجه حرارت، سرعت زیاد مایع یا یخ مجار سازه، عدم دقت در عمل آوری بتن، تر و خشک شدن و بالاخره خوردگی فولاد نیز سبب تضعیف بتن در برابر حملات شیمیایی خواهد شد.
همانطور که در مطالب قبل نیز گفته شد در این مورد هم عواملی همچون: نسبت آب به سیمان، انتخاب صحیح نوع سیمان و نفوذ پذیری کم می‌تواند دوام بتن را در برابر حملات شیمیایی و فیزیکی افزایش دهد و کیفیت بتن بالا رود.

درجه حرارت

از دیگر خصوصیاتی که برای داشتن یک بتن باکیفیت باید به آن توجه کرد، درجه حرارت لازم برای ساخت آن است. درصورت کم یا زیاد شدن این درجه، ویژگی‌های بتن تغییر خواهد کرد و سبب ایجاد مشکل در عمل بتن ریزی خواهد شد.

مقاومت بتن در برابر عوامل فرسایشی

مقاومت بتن در برابر عوامل فرسایشی
مقاومت بتن در برابر عوامل فرسایشی

از دیگر معیارهای یک بتن باکیفیت، می‌توان به مقاوم بودن آن در برابر فرسایش اشاره کرد. منظور از عوامل فرسایشی، هرگونه ضربه، تردد، عبور و مرور و وزن ابزار و وسایل می‌باشد. با رعایت کردن عوامل زیر می‌توانید بتن را در برابر فرسایش مقاوم کنید:

  • دانه بندی مصالح
  • روکش کردن مصالح بتنی
  • مقاومت فشاری
  • مقدار هوای مناسب داخل بتن
  • صاف کردن سطح بتن
  • عمل آوردن بتن پس از بتن ریزی
  • اسلامپ بتن

قابلیت پخش شدن

منظور از پخش شدن، گسترش یا خزش، افزایش تخریب یک سازه‌ی بتنی با گذشت زمان و تحت تاثیر مداوم بارهای استاتیک است. محلول‌های بتنی با سنگدانه‌های متراکم یا سنگ‌های خرد شده، کمتر پخش می‌شوند. خشک شدن سریع روی مخلوط‌های بتنی تاثیر منفی گذاشته و گسترش آن‌ها را افزایش می‌دهد. این عامل سبب کاهش کیفیت بتن می‌شود.

حتما بخوانید:  0 تا 100 دیرگیر کننده بتن پودری

بتن باکیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

برای اینکه خیالتان را بابت بتن باکیفیت راحت کنیم باید به یک مرجع تخصصی خرید و فروش آنلاین مصالح که تمام تولیدی های معتبر را گرد هم جمع کرده، اشاره کنیم. همه افراد با ورود به وبسایت سیوان لند، می توانند بتن باکیفیت را بصورت آنلاین سفارش و در محل پروژه تحویل بگیرند. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت بتن به این سایت مراجعه کنید.

چگونه می‌توان بتن باکیفیت تولید کرد؟

همانطور که در مطالب قبل گفتیم، عوامل مختلفی در به وجود آمدن بتن با کیفیت تاثیر گذارند. در کنار این عوامل، با رعایت نکات زیر نیز می‌توان به یک بتن باکیفیت دست یافت.

اندازه‌‍‌ی دانه‌های سنگی

با توجه به اینکه سنگدانه‌ها، سه چهارم حجم بتن را تشکیل می‌دهند، کیفیت و اندازه‌ی این سنگدانه‌ها در تولید بتن باکیفیت تاثیر گذار است. به طوری که دانه‌های درشت در این مصالح سبب کاهش روان بودن بتن و کارایی آن خواهد شد. سنگدانه‌ها در اندازه‌های مختلف وجود دارند که حداکثر آن 10 میلی‌متر و حداقل آن 50 میلی‌متر است. با توجه به ضخامت و ابزارهای به کار رفته در ساخت بتن، این مقادیر نباید کم یا زیاد شوند.

استفاده از فوق روان کننده در بتن

از مشخصه‌های یک بتن باکیفیت که سبب می‌شود به راحتی در قالب‌ها جای بگیرد، استفاده از فوق روان کننده‌ها در آن است. با این کار، اسلامپ بتن افزایش یافته و بتن ریزی و تراکم بتن در قالب و میان میلگرد‌ها راحت تر انجام می‌شود.

کلام پایانی

شاید در اکثر اوقات بررسی تمامی مواردی که منجر به تولید بتن خوب و باکیفیت می باشد، از حوصله و وقت هر فرد خارج باشد. پس میبایست به مرکزی تخصصی اعتماد کرد که بطور حرفه ای اقدام به توزیع بتن آماه بصورت آنلاین باکیفیت می کند. از همین رو سیوان لند در این راه هوشمندانه ترین انتخاب خواهد بود.

به این نوشته امتیاز دهید !
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیمان مورد استفاده در ساخت بتن باکیفیت
آخرین مطالب
پیمایش به بالا