لوله پلی اتیلن جوشی چیست؟

لوله پلی اتیلن جوشی اصطلاحا به لوله‌هایی گفته می‌شوند که به وسیله جوش دادن به یکدیگر متصل شده‌اند. از روش جوش دادن تنها برای لوله تک جداره استفاده می‌شود و آن را به وسیله دستگاه‌های بات فیوژن انجام می‌دهند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به لوله های پلی اتیلن جوشی و روش جوش دادن آن‌ها بپردازیم.

لوله پلی اتیلن جوشی

لوله های پلی اتیلن را عموم به سه دسته‌ی لوله پلی اتیلن تک جداره، کاروگیت و اسپیرال تقسیم می‌کنند. برای اتصال این لوله‌ها یا از روش جوش دادن استفاده می‌کنند یا آن‌ها را به وسیله اتصالات مکانیکی به یکدیگر وصل می‌کنند. روش جوشکاری لوله پلی اتیلن مختص لوله‌های تک جداره می‌باشد و از روش برون جوشکاری برای لوله‌های کاروگیت و اسپیرال استفاده می‌کنند. 

لوله پلی اتیلن جوشی لوله‌های تک جداره هستند که با جوش لب به لب به هم وصل شده‌اند.
لوله پلی اتیلن جوشی

پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که اصطلاح لوله پلی اتیلن جوشی مختص لوله‌های تک جداره است.برای اتصال لوله‌های جوشی از دستگاه بات فیوژن استفاده می‌شود و به مدل اتصال آن، اتصال لب به لب می‌گویند. البته جوش دادن تنها روش اتصال این لوله‌ها نیست و برای آن‌ها هم می توان از اتصالات مکانیکی استفاده کرد. که اتصالات مکانیکی مخصوص لوله‌های تک جداره، رینگ و فلنج می‌باشد.

اتصال لوله‌های پلی اتیلنی تک جداره

همان طور که در بالا اشاره کردیم، برای اتصال لوله‌های پلی اتیلنی تک جداره از دو روش جوشکاری و اتصال مکانیکی می‌توان استفاده کرد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

حتما بخوانید:  معرفی انواع اتصالات لوله پلیکا

روش جوشکاری (جوش لب به لب)

لوله پلی اتیلن جوشی حاصل اتصال لوله‌های تک جداره به وسیله همین روش جوش لب به لب می‌باشد. برای انجام جوش لب به لب از دستگاه به نام بات فیوژن استفاده می‌شود. دستگاه بات فیوژن قسمتی به نام هیتر دارد که سر دو لوله درون آن قرار می‌گیرد و با بالا رفتن دمای آن هیتر، سر لوله‌ها گرم می‌شود و می‌توان آن‌ها را به هم چسباند. 

در جوش لب به لب سر لوله‌ها با دستگاه بات فیوژن گرم می‌شود و آن‌ها را به هم وصل می‌کنند.
جوش لب به لب

دو سر لوله باید دقیقا در یک راستا قرار گرفته باشند و بعد از گرم شدن، با فشار دادن آن‌ها به یکدیگر، لوله‌ها به هم می چسبند. این روش را تنها برای لوله‌هایی می‌توان استفاده کرد که قطر یکسانی دارند. اتصال لوله پلی اتیلن جوشی حتما باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد و براساس جدول جوشکاری لوله پلی اتیلن انجام شود.

روش مکانیکی (رینگ و فلنج)

در این روش به جای این که لوله ها را به هم جوش بدهند، آن‌ها را با استفاده از اتصالات به هم وصل می‌کنند. برای این روش هم مانند روش قبلی لوله‌ها باید سایز و ضخامت یکسانی داشته باشند. اما برتری آن نسبت به لوله پلی اتیلن جوشی این است که برگشت‌پذیر است و می‌توان اتصالات را باز کرد.

اتصال لوله پلی اتیلن بدون اتو به وسیله رینگ و فلنج انجام می‌شود و در این روش لوله‌ها به وسیله پیچ و مهره به هم وصل می شوند. یک نقطه ضعف این روش در مقابل لوله پلی اتیلن جوشی این است که فقط برای لوله‌های با فشار پایین می‌توان از آن استفاده کرد. به طور کلی از اتصال با رینگ و فلنج برای لوله‌های انتقال آب در زمین‌های کشاورزی با ضخامت کم و فشار پایین استفاده می‌شود.

حتما بخوانید:  نورپردازی سقف با کناف | 6 ایده جذاب+راهکار بهبود زیبایی فضا

اتصال لوله‌ها پلی اتیلنی دوجداره کاروگیت

برای اتصال لوله‌ها پلی اتیلنی دوجداره کاروگیت از اتصالات کوپلر الکتروفیوژن استفاده می‌شود.
اتصال لوله‌ها پلی اتیلنی دوجداره کاروگیت

لوله‌های کاروگیت جزو لوله پلی اتیلن جوشی به شمار نمی‌روند و از اتصالات جوشی نمی‌توان برای آن‌ها استفاده کرد. در عوض برای اتصال آن‌ها از کوپلر الکتروفیوژن استفاده می‌شود. کوپلر جزو اتصالات مکانیکی است و کوپلری که برای اتصال لوله‌های کاروگیت مورد استفاده قرار می‌گیرد باید دانسیته و مقاومتی برابر یا بالاتر از لوله‌ها داشته باشد.

اتصال لوله‌های پلی اتیلنی اسپیرال

لوله‌هی اسپیرال نیز جزو لوله پلی اتیلن جوشی به شمار نمی‌روند و برای اتصالات کوپلر برای آن‌ها استفاده می‌شود. البته اتصالات این لوله‌ها متنوع می‌باشد و از دیگر روش‌هایی همچون روش کمربند انشعابات نیز برای وصل کردن لوله‌های اسپیرال به هم می‌توان استفاده کرد.

مزایای لوله پلی اتیلن جوشی

استفاده از اتصالات جوشی برای وصل کردن لوله‌های پلی اتیلن تک جداره باعث می شود که:

  • در محل اتصال لوله‌ها نشتی رخ ندهد.
  • سطح اتصال لوله‌ها از مقاومت کافی برخوردار باشد.
  • سطح اتصال دچار خوردگی و سایش نشود.
  • مقاومت مکانیکی و تنشی در راستاهای اصلی بالا باشد.
  • لوله‌های در ارتفاعات و شیب‌ها انعطاف‌پذیری کافی را داشته باشند.
  • در محل اتصال واکنش شیمیایی رخ ندهد.
  • محل اتصال در برابر نور آفتاب، اشعه یو وی و عوامل محیطی ضعیف نباشد.
  • در صورت رانش زمین یا فرسایش خاک لوله‌ها دچار تغییر شکل نشوند.
  • محل اتصال در صورتی که تحت فشار قرار بگیرد مقاومت قابل قبولی داشته باشد.
  • می‌توان آن‌ها را روی لوله با سایزهای مختلف انجام داد.
  • گزینه بسیار مناسبی برای اتصال لوله‌های پلی اتیلنی انتقال آب و فاضلاب هستند.

آیا لوله پلی اتیلن جوشی باکیفیت است؟

برای این که مطمئن شوید لوله پلی اتیلن جوشی کیفیت و مقاومت لازم را دارد، جوش آن‌ها باید حتما توسط افراد متخصص و براساس استانداردها انجام شود. از آن‌جا که ممکن است در مسیر لوله‌کشی، لوله‌ها در چند جا به هم جوش بخورند، موقعیت لوله‌ها باید ابتدا به روش مهندسی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

حتما بخوانید:  لوله نخدار چیست؟ | معرفی لوله پلی اتیلن نخدار کشاورزی

جمع بندی

برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن با توجه به نوع آن‌ها از اتصالات مختلفی می‌توان استفاده کرد. یکی از این روش‌های اتصال جوش دادن لوله‌ها به یکدیگر با کمک دستگاه جوش می‌باشد. از این روش اتصال برای وصل کردن لوله‌های پلی اتیلن تک جداره به یکدیگر استفاده می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید !
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوله پلی اتیلن جوشی
آخرین مطالب
پیمایش به بالا