جوش پلی اتیلن | جوشکاری لوله پلی اتیلن به 5 روش

جوشکاری لوله پلی اتیلن به 5 روش انجام می‌پذیرد که دو روش جوش الکتروفیوژن و بات فیوژن از مابقی متداول‌تر هستند. در جوش‌های فیوژن سر لوله‌ها را داغ می‌کنند و بعد از نرم شدن آن‌ها را به هم فشار می‌دهند تا بچسبند. در این مقاله با سیوان لند همراه باشید تا هر 2 روش را به صورت مرحله به مرحله توضیح دهیم.

جوشکاری لوله پلی اتیلن

یک روش اتصال لوله‌های پلی اتیلن جوش دادن آن‌هاست که این کار را به 5 روش می‌توان انجام داد.
جوش پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یکی از رایج‌ترین لوله‌ها است که از آن برای انتقال سیالات مایع و گاز استفاده می‌کنند. این لوله نقش مهمی در گازرسانی، انتقال آب و فاضلاب، کشاورزی و … دارد. از همین رو اتصالات آن هم بسیار حائز اهمیت هستند و باید بدون کوچک‌ترین ایرادی انجام شوند. برای اتصال این لوله‌ها معمولا یا از روش جوشی استفاده می‌شود یا از اتصالات مکانیک.

جوشکاری لوله پلی اتیلن مخصوص لوله پلی اتیلن تک جداره است و به لوله‌هایی که به این روش به هم وصل می‌شوند، اصطلاحا لوله پلی اتیلن جوشی گفته می‌‌شود. برای جوش لوله پلی اتیلن 5 روش زیر وجود دارد، که در این میان دو روش جوش لب به لب و جوش الکتروفیوژن از مابقی رایج‌تر هستند.

  1. جوشکاری الکتروفیوژن
  2. جوشکاری بات فیوژن (لب به لب)
  3. جوشکاری سوکت زن
  4. جوشکاری زینی
  5. جوش اکستروژن

جوشکاری الکتروفیوژن

جوشکاری الکتروفیوژن یکی از روش‌های متداول برای جوش لوله پلی اتیلن به شمار می رود. این روش بسیار ساده است و در آن برای گرم کردن دو سر لوله از جریان الکتریکی استفاده می‌شود. به این صورت که سر لوله‌ها را داخل دستگاه می‌گذارند و سیم پیچ گرمایش الکتریکی دستگاه الکتروفیوژن، آن‌ها را داغ می‌کند و به فشار دادن لوله‌ها به هم، با هم ترکیب می‌شوند.

در مواردی مثل اضافه کردن آرنج، سه راهی یا دریچه که امکان جوش لب به لب وجود ندارد، از جوشکاری الکتروفیوژن می‌شود.
جوشکاری الکتروفیوژن

مراحل جوشکاری لوله پلی اتیلن به روش الکتروفیوژن

  1. خراش دادن و تمیز کردن سطح اتصال لوله‌ها
  2. علامت‌گذاری
  3. قرار دادن لوله و قطعه اتصالی در یک راستا
  4. وصل کردن جریان برق
  5. خنک‌سازی محل جوش و جدا کردن گیره‌ها

نکات جوش پلی اتیلن به روش الکتروفیوژن

  • این روش جوش پلی اتیلن در مواردی مثل اضافه کردن آرنج، سه راهی یا دریچه که امکان جوش لب به لب وجود ندارد، به کار گرفته می‌شود.
  • جوش الکتروفیوژن تنها روش مورد تایید برای اتصال لوله پلی اتیلنی گازی است.
  • پیش از جوشکاری آماده سازی محل اتصال را به خوبی انجام دهید تا جوش شما به درستی صورت بپذیرد و کارایی لازم را داشته باشد.
  • سطح محل اتصال را پیش از کار خراش بیندازید تا لایه اکسیداسیون روی آن برداشته شود.
  • برای مهار، تراز کردن و آرایش مجدد لوله‌ها از گیره‌های لوله یا روش‌های تایید شده‌ی دیگر استفاده کنید.

جوشکاری لب به لب (بات فیوژن)

جوش لب به لب دیگر روش متداول جوشکاری لوله پلی اتیلن به شمار می‌رود. در این روش هم سر لوله‌ها را حرارت می‌دهند و آن‌ها را به هم وصل می‌کنند. برای این کار از یک صفحه هیتر برقی کمک گرفته می‌شود. در این روش سر لوله‌ها به طور همزمان تا دمای 210 درجه گرم می‌شود تا به حالت مذاب برسند. سپس آن‌ها را هم راستای هم قرار می دهند و با یک فشار کنترل شده به هم می‌فشارند تا بعد از خنک شدن یک جوش فیوژن همگن بین آن‌ها ایجاد شود.

برای جوش کاری لب به لب لبه‌ی لوله‌ها با یک هیتر برقی ذوب می‌شود.
جوشکاری لب به لب

برای این که جوش پلی اتیلن به درستی صورت بگیرند، دستگاه‌های بات فیوژن دارای کنترل‌هایی هستند که می‌توان مقدار برخی از پارامتر‌ها را تعیین کرد. کنترل این پارامترها باعث می‌شود که در جوشکاری لوله پلی اتیلن مشکلی به وجود نیاید و جوش دچار خرابی نشود. این پارامترها عبارتند از:

  • دمای صفحه هیتر
  • زمان هم‌دماسازی حرارتی
  • زمان انتقال
  • فشار رابط
  • بیضی بودن و هم‌ترازی
  • عرض مهره

نکات جوش پلی اتیلن به روش لب به لب

  • برای جوش لب به لب، لوله‌ها باید حتما از نظر جنس، قطر و ضخامت با یکدیگر مشابه باشند.
  • سطح اتصال لوله‌ها باید به خوبی تمیز شوند.
  • دو سر آزاد لوله‌ها باید به وسیله درپوش کاملا بسته شوند تا جلوی جریان هوا و کوران به داخل لوله‌ها گرفته شود.
  • جوشکاری باید حتما طبق استانداردها و مطابق جدول جوشکاری لوله پلی اتیلن صورت بگیرد.

مزایای جوشکاری لوله پلی اتیلن به روش لب به لب

  • مقاومت بالای جوش
  • عدم نشتی در محل اتصال
  • ایمنی بالا
  • سهولت و سرعت بالای جوشکاری
  • یکپارچگی سطح دیوار و ضخامت لوله در محل جوش

جوشکاری سوکتی

در روش جوشکاری سوکت‌زنی ابتدا سطح لوله را گرم می‌کنند و میزان نقطه ذوب آن را بر اساس الگوی ذوب مواد بررسی می‌کنند. سپس سر هر دو لوله را داخل سوکت می‌گذارند و آن‌ها را جوش می‌دهند. بعد از جوش زدن هم باید پروسه خنک‌سازی انجام شود.

جوشکاری زینی

در این روش از دستگاه جوش زینی استفاده می‌شود. به این ترتیب که سطح خارجی لوله‌ها را به وسیله گرم کننده مقعر و سطح اتصال را به وسیله گرم کننده محدب گرم می‌کنند  و لوله‌ها را به هم جوش می‌دهند.

جوشکاری اکستروژن

از روش اکستروژن برای جوشکاری لوله پلی اتیلن با سایز بیشتر از 800 میلی‌متر استفاده می‌کنند. برای این کار سر لوله‌ها را به وسیله سشوار گرم می‌کنند و سپس به کمک دستگاه اکسترودر دستی، مواد پلی اتیلن دستی مذاب را بین لبه دو لوله تزریق می‌کنند.

لوله‌های بزرگ‌تر از 800 میلی‌متر را با اکستروژن جوش می‌دهند.
جوشکاری اکستروژن

مراحل جوشکاری لوله پلی اتیلن

برای جوش لوله پلی اتیلن باید 4 مرحله زیر را طی کنید:

مرحله 1: آماده‌سازی سطح لوله

برای این که جوشکاری لوله پلی اتیلن به خوبی انجام شود، باید ابتدا سطح آن را از هر گونه کثیفی و گرد و غبار پاک کنید تا چیزی مانع پیوند لوله‌ها به هم نشود و اتصال آن‌ها از استحکام و مقاومت لازم برخوردار باشد. برای این کار:

  • سطح اتصال لوله‌ها را با استفاده از یک سمباده صاف و یکدست کنید و لایه اکسید روی آن را بردارید.
  • با استفاده از مواد شوینده مناسب سطح اتصال لوله‌ها را بشویید تا آلودگی‌های به جا مانده روی آن‌ها تمیز شود.

مرحله 2: جوش لوله پلی اتیلن

برای جوش دادن لوله پلی اتیلن باید مطابق به اندازه و نوع اتصال از دستگاه مناسب استفاده شود. انتخاب دستگاه با کیفیت و استاندارد، استحکام جوش شما را تضمین می‌کند. بر اساس این که کدامیک از دستگاه‌های جوش را انتخاب کرده‌اید، باید مطابق دستورالعمل همان عمل جوش دادن را انجام دهید.

مرحله 3: اعمال تنظیمات مناسب روی دستگاه

با هر کدام از دستگاه‌های جوش پلی اتیلن که می‌خواهید لوله‌ها را جوش دهید، باید تنظیمات مربوط به دما، فشار و … را به درستی اعمال کنید تا جوش شما به خوبی صورت بگیرد. برای این کار می‌توانید از دستورالعمل‌های کار هر دستگاه کمک بگیرید.

مرحله 4: کنترل کیفیت جوش و آزمون‌ها

بعد از تمام شدن تمام مراحل جوشکاری، برای اطمینان از کیفیت جوش باید آزمون‌های کنترل کیفیت بر روی آن‌ها انجام شود. برخی از این آزمون‌ها عبارتند از: آزمون مایعات نافذ، آزمون هیدرواستاتیک و بازرسی ظاهری لوله‌ها.

جمع بندی

برای جوش دادن لوله‌های پلی اتیلنی 5 روش وجود دارد که در این مثاله آن‌ها را به شما معرفی کردیم. در میان این 5 روش، دو روش جوش لب به لب و جوش الکتروفیوژن از مابقی بیشتر استفاده می‌شود. هر روش جوش دادن مخصوص نوع و سایز خاصی از لوله می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *