بررسی لوله پلی اتیلن تک جداره: کاربرد، مزایا و نحوه تولید

لوله پلی اتیلن تک جداره که یا از نوع PE80 است و یا از نوع PE100، می‌تواند فشار 2 تا 40 بار را تحمل کند و برای انتقال سیالات تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها علیرغم تک جداره بودنشان مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توانند فشار، ضربه، شرایط آب و هوایی سخت و اشعه UV را تحمل کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به طور مفصل در مورد لوله‌های پلی اتیلن تک جداره برای شما توضیح دهیم.

لوله پلی اتیلن تک جداره چیست؟

لوله‌های پلی اتیلن یا به صورت تک جداره هستند یا دو جداره؛ که همان‌طور که از اسم آن‌ها برمی‌آید، به ترتیب از یک لایه و دولایه تشکیل شده‌اند. به لوله پلی اتیلن تک جداره که یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌های پلی اتیلنی به شمار می‌رود، لوله پلی اتیلن فشار قوی هم گفته می‌شود. از این لوله برای انتقال سیالات تحت فشار استفاده می‌شود و کاربرد گسترده‌ای در انتقال و توزیع آب دارد.

به لوله پلی اتیلن تک جداره لوله پلی اتیلن فشار قوی هم گفته می‌شود.
لوله پلی اتیلن تک جداره

برای ساخت لوله پلی اتیلن تک جداره از مواد پلی اتیلنی PE80 یا PE100 استفاده می‌شود. که لوله تک جداره PE100 کاربرد بیشتری دارد. (مواد پلی اتیلنی PE63 که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند، اکنون منسوخ شده‌ و دیگر به کار گرفته نمی‌شوند.) این لوله‌ها در انواع و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند و می‌توانند از فشار 2 تا 40 بار را تحمل کنند.

استانداردهای لوله پلی اتیلن تک جداره

برای تولید تمامی لوله‌ها باید استانداردهایی رعایت شود تا کیفیت و کارایی آن‌ها بهینه باشد. لوله پلی اتیلن تک جداره نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای تولید انواع مختلف آن، باید از استانداردهای DIN 8074، استاندارد ASTM، استانداردهای INSO 14427 و … پیروی کرد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با استاندارد لوله پلی اتیلن، می‌توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

گریدهای لوله پلی اتیلن تک جداره

همان طور که در بالا گفتیم، برای تولید لوله های پلی اتیلنی تک جداره از دو نوع مواد پلی اتیلنی PE80 و PE100 استفاده می‌شود که گرید لوله را هم همین مواد مشخص می کند. 

برای تولید لوله پلی اتیلن تک جداره از مواد پلی اتیلن PE80 و PE100 استفاده می‌شود.
گریدهای لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلنی تک جداره PE100:

گرانول PE100 که برای تولید پلی اتیلن به کار می‌رود، باکیفیت‌ترین نوع گرانول است. PE100 که به آن لقب گرانول نسل سوم هم داده‌اند دارای خصوصیات و ویژگی‌های مخصوصی است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • لوله‌های کلافی ساخته شده با این گرانول انعطاف‌پذیری بالاتری دارند.
  • مقاومت این لوله‌ها در برابر ضربه بیشتر است.
  • ضریب ایمنی بالاتری دارند.
  • فرآیندپذیری آن‌ها راحت‌تر است.
  • مقرون به صرفه‌تر هستند.
  • ضخامت لوله‌های ساخته شده با آن‌ها کمتر است.
  • لوله‌های PE100 وزن کمتری دارند.

لوله پلی اتیلنی تک جداره PE80:

گرانول‌های PE80 نسل دوم به شمار می‌روند و نسبت به PE100 قدیمی‌تر هستند. PE80 در مقایسه با PE63 که دیگر منسوخ شده، دانسیته بالاتری دارد. ضخامت لوله‌های تولید شده با PE80 کمتر و وزن آن‌ها سنگین‌تر است و به همین خاطر هم قیمت بالایی دارند و به صرفه نیستند.

نحوه تولید لوله پلی اتیلن تک جداره

برای تولید لوله پلی اتیلن تک جداره از روش اکستروژن استفاده می‌شود. اکستروژن جزو روش‌های حجمی تغییر شکل و فرم دادن به مواد به شمار می‌رود و نتیجه‌ی آن محصولی بسیاری باکیفیت است. برای تولید لوله پلی اتیلن تک جداره به این روش نیز ابتدا باید مواد اولیه که همان گرانول‌های پلی اتیلن هستند، را وارد دستگاه کرد تا ذوب شوند.

سپس، گرانول ذوب شده را توسط میله مارپیچی به نام ماردون به جلو هدایت می‌کنند تا از دستگاه اکسترودر خارج و وارد قالب شود. مواد پس از عبور از کالیبراتور، وارد تانک وکیوم می‌شوند و در آن‌جا لوله با اعمال فشار مناسب، فرم اولیه‌اش را به خود می‌گیرد. بعد از آن، لوله را با کمک آب خنک می‌کنند و دست آخر با یک دستگاه کشنده، آن را از داخل تانک خنک کننده و تانک خلا‌ء می‌کشند.

پس از آن، نشان اختصاری شرکت، مشخصات فنی لوله، تاریخ تولید آن، نشان استاندارد و دیگر اطلاعات لازم را به وسیله دستگاه مارک‌زن روی لوله درج می‌کنند. تمامی این اقدامات که انجام شد، لوله‌ها در اندازه‌های مشخص برش می‌خورند و در مرحله آخر و پیش از ورود به بازار، ویژگی‌های آن‌ها را با آزمایش‌های مختلف می‌سنجند.

ویژگی‌ها و مزایای لوله تک جداره پلی اتیلن

ویژگی‌های لوله پلی اتیلن تک جداره به نوع گرانول به کار رفته در تولید آن بستگی دارد. با فرض این که برای تولید این لوله‌ها بیشتر از گرانول PE100 استفاده می‌شود، می‌توان ویژگی‌های آن را به شرح زیر دانست. وزن لوله تک جداره پلی اتیلن پایین است و در نتیجه حمل و نقل و نصب آن آسان می‌باشد. اتصال لوله‌های تک جداره به هم راحت است و انعطاف‌پذیری آن‌ها هم بالا می‌باشد.

لوله‌های پلی اتیلن تک جداره در برابر شرایط سخت جوی و تغییرات آب و هوایی مقاومت خوبی دارند و می‌توانند از دمای منفی 70 درجه سانتی‌گراد تا مثبت 80 درجه را تحمل کنند. این لوله‌ها که به لوله فشار قوی معروف هستند، می‌توانند بدون این که دچار ترکیدگی شوند، فشارهای بالای سیالات را تحمل کنند.

لوله‌های تک جداره همچنین مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی دارند و از خوردگی و اکسیداسیون توسط این مواد در امان هستند. این لوله‌ها خصوصیات هیدرولیکی خود را در طول زمان حفظ می‌کنند؛ می‌توان از آن‌ها در زمین‌های ناهموار استفاده کرد؛ در برابر ارتعاشات زلزله مقاوم هستند؛ فشار و ضربه را به خوبی تحمل می‌کنند؛ لوله های پلی اتیلن تک جداره در برابر اشعه فرابنفش خورشید مقاوم هستند و در آخر می‌توان به طول عمر بالای آن‌ها که بیش از 50 سال است، اشاره کرد.

کاربردهای لوله پلی اتیلن تک جداره

از لوله پلی اتیلن تک جداره در سیستم‌های آبیاری و آب‌رسانی استفاده می‌شود.
کاربردهای لوله پلی اتیلن تک جداره

با توجه به ویژگی‌های قابل توجه لوله پلی اتیلن تک جداره، بیشترین کاربرد آن در سیستم‌های آبیاری و آب‌رسانی می‌باشد و کاربرد عمده آن‌ها در کشاورزی و انتقال آب است. از لوله‌های تک جداره برای آبیاری قطره‌ای و آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود. از آن‌ها در سیستم‌های زهکشی هم می‌توان استفاده کرد. لازم به ذکر است از این لوله‌ها نمی‌توان به عنوان لوله پلی اتیلن چاه استفاده کرد.

دیگر کاربرد لوله پلی اتیلن تک جداره، انتقال آب شهری و روستایی است. از آن‌جا که این لوله‌ها در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند و دچار خوردگی نمی‌شوند،‌ از آن‌ها برای انتقال فاضلاب و مایعات صنعتی هم استفاده می‌شود.

جمع بندی

لوله پلی اتیلن تک جداره که همان لوله پلی اتیلن فشار قوی است، از مواد پلی اتیلنی PE100 و PE80 تولید می‌شود. این لوله برای انتقال سیالات تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن در کشاورزی، آب‌رسانی شهری و روستایی، انتقال فاضلاب و … استفاده می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *