5 علت اصلی خرابی فونداسیون و نحوه تعمیر آن

ثبات ساختاری خانه به فونداسیون بستگی دارد. هنگامی که شما یک مشکل جزئی فونداسیون را نادیده می گیرید، ممکن است منجر به فاجعه بزرگتری شود که هزینه زیادی برای تعمیر آن هزینه دارد. یک اونس اقدامات پیشگیرانه ارزش یک پوند راه حل را دارد زیرا این ضرب المثل به ویژه زمانی صادق است که به نوعی به پایه ها مربوط می شود. عوامل متعددی در توسعه یک موضوع توسط بنیاد نقش دارند. شناسایی یک مشکل و انجام تعمیرات لازم به طور دقیق ممکن است سخت باشد. برای این راه‌حل مناسب، تعداد دقیقی از مشکلات و مسائلی که ممکن است رخ دهد و همچنین توسعه راه‌حل‌هایی برای هر کدام را بررسی می‌کنیم.

علل اصلی خرابی فونداسیون

خرابی فونداسیون
خرابی فونداسیون

دلایل این خرابی ممکن است به دلایل گوناگونی باشد که ما در ادامه به برسی دقیق آن‌ها پرداخته‌ایم.

زمانی که لایه‌های زیرین پایه کاهش یافته و خشک می‌شوند

خاک زیر فونداسیون در حالی که شروع به خشک شدن در طول فصل گرم و خشک می کند، منقبض می شود. هر زمان که این اتفاق بیفتد، تکیه گاه خاک برای فونداسیون از آن جدا می شود و آن را ناپایدار و مستعد جابجایی می کند. هنگامی که فونداسیون جا به جا می شود، ممکن است متوجه ترک هایی در سقف، دیوارها و کف شوید و همچنین در باز کردن پنجره ها و درها مشکل ایجاد کنید که در واقع همان خرابی فونداسیون رخ داده است.

آب جذب شده توسط خاک زیر فونداسیون

هنگامی که خاک زیر فونداسیون خیلی مرطوب باشد، ممکن است باعث ایجاد خرابی فونداسیون شود. وقتی خاک با آب زیاد خیس می شود، متورم و بزرگ می شود. این کار فونداسیون را به سمت بالا می برد و باعث ایجاد ترک در کف، دیوارها و سقف و موارد دیگر می شود. به دلیل حرکت شدید رو به بالا، ممکن است طبقات شروع به کج شدن کنند.

بنایی که نادرست ساخته شده است

اگر خانه بر روی خاک های مختلف ساخته شده باشد، جایی که یکی آب را به خوبی جذب می کند، و دیگری، برای مثال، نمی تواند مشکل ایجاد کند، می تواند منجر به جابجایی جانبی شود که به نوبه خود می تواند منجر به خرابی فونداسیون شود.

فرسایش خاک در نتیجه زهکشی نامناسب

زهکشی غیر استاندارد اطراف خانه می‌تواند اشباع خاک را تحت‌تاثیر قرار دهد که می‌تواند منجر به فرسایش خاک و در نتیجه خرابی فونداسیون شود . اساس خانه ممکن است در نتیجه این امر ناپایدار شود . دیوارها ممکن است خم شوند , سازه ممکن است کج شود , و غیره . فرسایش خاک نیز می‌تواند منجر به فضاهای خالی زیرزمینی شود.

فروچاله هایی که به طور طبیعی تشکیل می شوند

سرازیر شدن آب در زیر زمین باعث ایجاد فروچاله می شود. این است، این منجر به فرسایش خاک زیرزمینی می شود که می تواند منجر به تشکیل تونل های زیرزمینی و در نتیجه خرابی فونداسیون می‌شود.

چگونه تشخیص دهیم که فونداسیون دچار مشکل شده؟

به طور کلی هرگونه آسیب و شکستگی در پی ساختمان، سبب نشست آن و در نتیجه خرابی فونداسیون می‌شود. البته این نشست‌ها گاهی بی خطر هستند و در مقابل گاهی می‌توانند بسیار خطرناک و مشکل ساز باشند و نمی‌توان از آن صرف نظر کرد. یکی از مشخصات ظاهری خرابی فونداسیون، وجود ترک‌ها در دیوارهای داخلی و خارجی فونداسیون یا نمای ساختمان است. ترک‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام بر اثر عوامل گوناگونی ناشی می‌شوند اما همه‌ی آن‌ها نیروهای اضافی وارد شده به فونداسیون را نشان می‌دهند.

ترک‌های عمودی

ترک عمودی
ترک عمودی

هنگامی که خاک زیر پی حرکت دینامیکی کند یا توسط آب‌های زیرزمینی شسته شود، این ترک‌ها در فونداسیون به وجود می‌آیند. دلیل دیگر وجود این ترک‌ها ممکن است این باشد که بعد از انجام یک بازسازی، بدون محاسبه و در نظر گرفتن ظرفیت باربری فونداسیون، بار بیشتری به پی ساختمان تحمیل شود. این ترک‌ها اهمیت زیادی دارند که نشان دهنده‌ی خرابی فونداسیون و در صورت مشاهده‌ی آن حتما باید توسط فرد متخصص به دقت برسی شده و در صورت امکان، تعمیر و رفع شوند.

ترک‌های زاویه دار

در صورت تحت تاثیر قرار گرفتن فونداسیون به یک سری نیروهایی که از پایین وارد می‌شوند، این نوع ترک‌ها در پی ساختمان مشاهده خواهند شد. ترک‌های زاویه دار در فونداسیون‌هایی که از بلوک سیمانی یا آجری ساخته شده‌اند، به شکل پلکانی دیده می‌شوند. بلوک‌های سیمانی جزء پر مصرف ترین مصالح در ساختمان هستند پس باید در زمان اجرای آن نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت کنید تا در آینده سبب خرابی فونداسیون نشوند.

اگر شما هم قصد ساخت سازه‌ی خود با این مصالح را دارید ما به شما محصولات سیوان لند را معرفی می‌کنیم که با بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌شوند. شما می‌توانید جهت مشاهده‌ی انواع بلوک و استعلام قیمت بلوک به این سایت مراجعه کنید.

ترک‌های افقی

ترک‌های افقی حاصل فشار بیش از حد پشت دیواره‌های فونداسیون هستند که ممکن است توسط خاک اطراف، به آن وارد شده باشد. در برخی موارد که ناودان وجود ندارد، آب سطحی اطراف خانه به درستی هدایت نمی‌شود و یا آب بیش از حد در پشت دیواره‌های فونداسیون تجمع پیدا می‌کند، سبب وارد شدن نیروهای اضافی به فونداسیون شده و این نوع ترک‌ها را به وجود می‌آورند. البته برخی دیگر از ترک‌ها هم هستند که سطحی بوده و به دلیل جمع شدگی یا انقباض و انبساط مواد تشکیل دهنده‌ی فونداسیون، به وجود می‌آیند که مشکل جدی به وجود نخواهند آورد.

مراحل تعمیر خرابی‌ فونداسیون

تعمیر فونداسیون
تعمیر فونداسیون

طراحی استراتژی

اولین قدم در تعمیر خرابی فونداسیون، طراحی استراتژی است. فرض کنید یک ارائه دهنده خدمات تعمیر هرگونه خرابی فونداسیون خانه شما را بررسی می کند. در آن صورت، آنها معمولاً می توانند برای جایی که خانه شما به کمک بیشتری نیاز دارد تا آن را حفظ کند و به موقعیت واقعی خود بازگردد، یک برنامه مشخص طراحی کنند. استراتژی تعمیر می تواند مناطقی را که تمام پشتیبانی نصب می شود و همچنین تعداد نقاط پشتیبانی مورد نیاز را مشخص کند. تکیه گاه ها معمولاً در امتداد قسمتی از محیط خانه یافت می شدند.

پشتیبانی نصب

دو نوع سیستم پشتیبانی برای خرابی فونداسیون وجود دارد که می توانیم با این بخش و چند گزینه دیگر صحبت کنیم. تکیه گاه های زیر خانه شما از نظر مهندسی به عنوان “پایه بندی” شناخته می شوند. با این حال، صرف نظر از روشی که برای تعمیر خرابی فونداسیون استفاده می شود، معمولاً به آنها “شمع بندی” یا “پایه” می گویند. این شمع‌ها یا پایه‌ها بلند و استوانه‌ای هستند، مانند ستون‌ها و بالکن جلویی خانه به سبک مزرعه دوست‌داشتنی.

تصور کنید خانه توسط پایه هایی در زیر آن حمایت می شود، اما پایه ها زیر زمین هستند. همچنین در مورد پایه ها که اغلب به پایه های زنگوله ای شناخته می شوند، تکیه گاه ها نیز با حفاری و حفاری در کنار بتن ریختن در زیر زمین جمع می شدند.

بالا بردن خانه

ارائه‌دهنده خدمات تعمیر خرابی فونداسیون، قسمت‌های زیر آب خانه را بالا می‌برد و تأیید می‌کند که فونداسیون آن قبلاً پس از تلاش برای نصب تکیه‌گاه‌ها در زیر زمین به ارتفاع متوسط خود بازگشته است. خانه با استفاده از فشار توده در داخل زیرزمین با فشار روی آن بالا می‌رود . این شبیه این است که اگر فنر آن را در یک دستگاه قرار دهید , یک فنر در موقعیت خود قرار می‌گیرد . زمین توسط فنر نمایش داده می‌شود , در حالی که توده فشرده نشان‌دهنده باتری است . خانه با استفاده از جک برای اطمینان از ارتفاع درست بالا نگه‌داشته می‌شد .

پایه نگهدارنده پایه را برای بزرگ کردن خانه با استفاده از روش پایه بل – پایین تنظیم می‌کند. همچنین , در بالاترین قسمت اسکله , جک‌های هیدرولیکی نصب می‌شوند و در حال حاضر خانه با استفاده از جک عمل می‌کند . پس از آن , با چکش به آنجا خواهد آمد تا دیدگاه مرتفع خود را حفظ کند .

روش موج

یک روش موج صوتی شامل تزریق دوغاب در زیر سنگفرش یا تیر برای ایجاد فشار بلند است که به ارتفاع اولیه خود باز می‌گردد . تلاش برای پمپ کردن دوغاب سیمانی به حفره‌های کوچک و استراتژیک که به صورت استراتژیک در یک دال بتنی جای می‌گیرد , فرآیند آن است . وقتی نصب شد , دوغاب آن را به یک سازه سیمانی متراکم تقویت می‌کند و تاثیر قابل اعتمادی بر روی دال بتنی ایجاد می‌کند .

سطح جایگزینی لجن می‌تواند اثرات مفید تثبیت آهک را به پایه آن و همچنین زیر پایه حفظ کند مگر اینکه از تزریق رسوب استفاده شود . این مداخله همچنین به بازگرداندن دال به درجه مناسب آن کمک می‌کند و در زیر خاک ته‌نشین می‌شود و از بروز مشکل جلوگیری می‌کند .

افکار نهایی

بهتر است قبل از تعیین راه‌حل علت خرابی فونداسیون آن را ارزیابی کنیم . جستجو به دنبال سرنخ‌هایی در تابلوهای راهنمایی , قالب‌های , اتصالات ملات در آجرکاری و پنجره‌های سطح پایین به هوای فعلی نیز توجه کنید . آب و هوایی که به طور غیر معمول خشک است یا مرطوب می‌تواند موجب حرکت در خاک زیرین شود . درباره روش‌های تعمیر و یا به جای پرسیدن سوال , آگاه باشید . انتخاب نهایی خود را بر روی تبلیغات و یا قیمت‌های پایین باز نکنید . اگر چیزی خیلی خوب به نظر برسد که درست نباشد، به احتمال زیاد اینطور است.

برس زدن

زمانی که بعضی از موارد تکه‌های شل بر روی سطح بتنی قرار می‌گیرد، می‌توان برای تمیز کردن آن‌ها از روش برس زدن استفاده کرد. زیرا در مناطقی که سازه در زیر آب یا جای مرطوب قرار دارد، جلبک و گیاهانی رشد می‌کند که می‌تواند به فونداسیون آسیب برساند و برای از بین بردن آن‌ها می‌توان از این روش استفاده کرد.

کلام پایانی

فونداسیون پایه و اساس هر ساختمان را تشکیل می‌دهد و هرگونه خرابی فوندلاسیون و آسیب به آن می‌تواند کل ساختمان را به خطر بیندازد. پس باید مشخصات خرابی فونداسیون را بشناسید تا در صورت مشاهده‌ی آن، در کمترین زمان ممکن اقدام به تعمیر آن کنید. ما با ارائه‌ی این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی در این مورد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا بتوانید استفاده‌ی مفیدی از آن داشته باشید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *