گچ کشته چیست؟ | طرز تهیه گچ کشته و مزایا و معایب آن


قیمت گچ

فرق گچ کشته با گچ معمولی (گچ زنده) در طرز تهیه ملات آن‌ها است. همین تفاوت باعث می‌شود که گچ کشته نسبت به گچ زنده دیرگیرتر باشد و گچکار فرصت بیشتری را برای گچکاری و صاف کردن سطح گچ داشته باشد. در ادامه این مقاله گچ کشته را به طور کامل به شما معرفی می‌کنیم، طرز تهیه آن را به شما می‌گوییم و تفاوت گچ کشته و زنده و معایب آن را نیز بررسی می‌کنیم.

گچ کشته چیست؟

به طور کلی گچ‌های ساختمانی زودگیر هستند و به سرعت خشک می‌شوند. زودگیر بودن گچ باعث می‌شود که گچکار فرصت کاری برای اندود کاری نداشته باشد و نتواند گچ را به خوبی روی سطح بکشد و آن را صاف کند؛ گچ حالت پلاستیکی و شکل‌پذیری خود را به سرعت از دست می‌دهد و کار کردن با آن سخت می‌شود. گچ کشته تمام این مشکلات را حل می‌کند.

گچ کشته همان گچ ساختمانی معمولی است که به خاطر تفاوت در طرز تهیه، دیرگیرتر است
گچ کشته همان گچ ساختمانی معمولی است که به خاطر تفاوت در طرز تهیه، دیرگیرتر است

گچ کشته یا گچ مرده از همان گچ ساختمانی ساخته می‌شود، اما طرز تهیه گچ‌های کشته با ملات گچ معمولی یا گچ زنده متفاوت است. همین تفاوت ساخت ملات باعث شده است که این نوع گچ دیرگیرتر باشد. درنتیجه گچ‌های کشته خاصیت پلاستیکی و شکل‌پذیری خود را برای مدت بیشتری حفظ می‌کنند و گچ کار فرصت بیشتری برای کار کردن با گچ و شکل دادن به  آن خواهد داشت.
نکته قابل بیان این است که گچ‌های کشته خاصیت مکانیکی پایینی دارند و به همین خاطر هم لایه‌ی گچ کشته باید بسیار نازک باشد. در نتیجه اول باید با گچ‌های زیرکار اندود کاری را انجام داد و سطح دیوار را صاف کرد و در نهایت بعد از سفیدکاری، لایه‌ی نازکی کشته کشی انجام داد؛ به این صورت می‌توان یک گچ کاری صاف و یکدست و بی‌نقص داشت.

گچ کشته چگونه درست میشود؟

همان طور که گفتیم تفاوت گچ کشته و زنده در طرز تهیه‌ی ملات آن‌هاست. در تهیه گچ زنده، بعد از اضافه کردن گچ به آب باید چند دقیقه‌ای را به گچ فرصت می‌دادیم تا در آب خیس بخورد، اما برای ساخت گچ کشته باید بلافاصله بعد از اضافه کردن گچ به آب، شروع به هم زدن آن بکنیم. طرز تهیه گچ کشته به صورت زیر است:

برای تهیه گچ کشته، آن را از همان حین اضافه کردن به آب هم‌می‌زنند
برای تهیه گچ کشته، آن را از همان حین اضافه کردن به آب هم‌می‌زنند
  1. در ابتدا وسایل مورد نیاز برای تهیه ملات را آماده می کنیم. برای این کار به یک ظرف استامبولی تمیز، آب شیرین تمیز، گچ معمولی، ماله، الک، چوب یا وسیله دیگری برای هم زدن نیاز داریم.
  2. برای ساختن گچ کشته باید از گچ با دانه‌بندی ریز استفاده کرد تا حالت انعطاف‌پذیری آن بیشتر باشد و کیفیت کار بالا برود. به همین خاطر هم ابتدا گچ را الک می‌کنیم.
  3. ظرف استامبولی را تا نیمه با آب پر می‌کنیم. برای تهیه گچ کشته به ازای هر یک کیلو گچ به 0.7 تا 0.8 لیتر آب نیاز است؛ که می‌توانید با توجه به مقدار گچ مصرفی در ساختمان، میزان گچ و آب مورد نیاز خود را پیش از شروع کار محاسبه کنید.
  4. گچ الک شده را آرام آرام به آب اضافه کنید و در همان حین هم شروع به هم زدن گچ و آب کنید. وقتی تمام گچ را به آب اضافه کردید، برای 10 دقیقه‌ی دیگر هم به هم زدن ملات ادامه دهید. مهم‌ترین نکته‌ی ساختن گچ کشته، همین مرحله است.
  5. بعد از این که گچ را به خوبی هم زدید و ملات صاف و یکدست شد، ملات گچ کشته‌ی شما آماده است.

تفاوت گچ کشته و زنده

همان طور که اشاره کردیم، برای تهیه‌ی گچ کشته هم از همان گچ ساختمانی معمولی که برای تهیه گچ زنده استفاده می‌شود، استفاده می‌کنیم.اما چرا خواص آن‌ها با هم تفاوت دارد؟
در هنگام تهیه ملات گچ زنده، بعد از اضافه کردن گچ به آب، مدتی به آن اجازه می‌دهند تا به خوبی در آب خیس شود و بعد آن را مخلوط می‌کنند. این کار باعث تشکیل شدن کریستال‌هایی در ملات می‌شود که منجر به سخت شدن ملات می‌شوند. اما در تهیه ملات گچ کشته، چون از همان ابتدا شروع به هم زدن می‌کنیم، مانع از تشکیل این کریستال‌ها می‌شویم و در نتیجه گچ دیرتر سفت می‌شود.

مزایا و معایب گچ کشته

گچ‌های کشته در کنار مزایای متعدد، معایبی نیز دارند که در ادامه هم مزایا و هم معایب آن‌ها در مقایسه با گچ‌های زنده را عنوان کرده‌ایم.

مزایای گچ کشته معایب گچ کشته
  • دیرگیر بودن
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • ایجاد سطحی زیبا، صاف و یکدست
  • مقاومت مکانیکی پایین

 

گچ کاری کشته کشی چیست؟

کشته کشی گچ یکی از مراحل نازک کاری است و به عنوان زیرسازی برای نقاشی ساختمان انجام می‌شود. بعد از انجام گچ زیرکار (با گچ خاک یا گچ سیوا زیرکار) و صاف کردن و رفع نواقص دیوار با آن، لایه‌ی سفید کاری انجام می‌شود. و تا قبل از این که این لایه گچ به صورت کامل خشک شود، یک لایه‌ی بسیار نازک گچ کشته را روی آن می‌کشند که به این کار کشته کشی گچ می‌گویند.

اگر لایه کشته کشی گچ ضخیم باشد، دچار ترک می‌شود
اگر لایه کشته کشی گچ ضخیم باشد، دچار ترک می‌شود

لایه‌ی کشته کشی گچ نباید از 1 میلی‌متر بیشتر شود. ضخامت بیشتر از این حد می‌تواند باعث ایجاد ترک یا پوسته پوسته شدن سطح کار شود. استفاده از یک لایه کشته کشی بر روی سفیدکاری باعث می‌شود که سطح ما کاملا صاف و یکدست شود و برای نقاشی آماده باشد. پیش از شروع به نقاشی، باید اجازه دهیم که گچ دیوار ما به طور کامل خشک شود.

جمع بندی

گچ‌های کشته با همان گچ ساختمانی معمولی ساخته می‌شود؛ اما در تهیه‌ی ملات آن، در همان حین اضافه کردن گچ شروع به هم‌زدن مخلوط خود می‌کنیم. این کار باعث می‌شود که ذرات گچ فرصت کافی برای کریستال بستن نداشته باشند و در نتیجه دیرتر سفت شوند. در نتیجه، تفاوت اصلی گچ زنده و کشته این است که گچ‌های کشته دیرتر سفت می‌شوند و خاصی پلاستیکی آن‌ها برای مدت بیشتری حفظ می‌شود.
درنتیجه، گچ کار فرصت بیشتری برای استفاده و صاف کردن ملات روی دیوار دارد و سطح ما نهایتا صاف و یکدست می‌شود. بعد از انجام گچ زیر کار و سفیدکاری، و قبل از انجام نقاشی، تا وقتی هنوز گچ روکار ما کامل کامل خشک نشده است، بر روی آن کشته کشی می‌کنیم.

3.7/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *