0 تا 100 کناف کاری و نکات آن


قیمت کناف

به اجرای کناف در سقف و یا دیوار کناف کاری می‌گویند. کناف کاری حرف‌ای تخصصی است و برای انجام آن باید از نیروهای ماهری که آموزش کناف کاری دیده‌اند استفاده شود. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که کناف کاری چیست، انجام آن به چه نحو است و چه مزایایی دارد.

کناف کاری چیست؟

کناف کاری چیست
کناف صفحات گچی روکش داری هستند که در طرح‌های مختلف و با ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند. به استفاده از این صفحات گچی به عنوان جایگزینی برای سقف‌ها و دیوارهای گچی، کناف کاری می‌گویند. کناف کاری از این رو جایگزین گچ کاری شده است که هم اجرای آن‌ها بسیار آسان بوده و هم طرح‌های بسیار متنوعی دارند.
به خاطر وزن سبک تایل‌های کناف، سرعت کناف کاری بسیار بالا و راحت است. از دیگر دلایل مزیت کناف نسبت به گچ این است که برای اجرای آن دیگر نیازی به وسایلی مثل گچ و سیمان نیست و هم‌چنین نتیجه نهایی کار با کناف بسیار تمیزتر از گچ کاری است.

کناف کاری به چه ابزاری نیاز دارد؟

استفاده از ابزار مناسب در کناف کاری اهمیت دارد. به همین دلیل هر شخص کناف کاری باید با این وسایل آشنایی داشته باشد و کاربرد هر کدام را بداند. ابزارهای مورد نیاز برای اجرای کناف عبارتند از:
ابزار کناف کاری

  • ماله و ظرف ماله برای درزگیری و بستن شکاف‌ها
  • سوهان گرد برای صاف کردن گوشه‌های تیز
  • جک نگهدارنده برای بالا بردن کناف‌ها
  • برش قرقره‌ای برای برش دادن کناف‌ها
  • سنباده برای صاف کردن و تمیز کردن کناف‌ةا

موارد کاربرد کناف کاری

تا این جا گفتیم که کناف کاری چیست و وسایل مورد نیاز برای آن چه هستند. هم‌چنین اشاره کردیم که از کناف در سقف و دیوار استفاده می‌کنند. به طور کلی هر جا که می‌خواهیم استحکام ساختمان را افزایش دهیم اما وزن آن را بالا نبریم یا می‌خواهیم دکوراسیون داخلی را کمی تغییر دهیم و ظاهری تازه به آن بدهیم می‌توانیم از کناف استفاده کنیم. کناف‌ها خود در انواع مختلف وجود دارند که هر کدام کاربردی دارد. بر همین اساس نیز قیمت کناف متفاوت است.

کناف دیوار

عموما از کناف دیوار در نقش جدا کننده استفاده می‌شود. برای کناف کاری دیوار به مصالح زیادی احتیاج نیست و تنها با پیچ و مهره نصب می‌شوند. به همین خاطر نیز از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند.

کناف سقف

کناف کاری سقف
اجرای کناف سقف، بر خلاف گچ کاری وزن ساختمان را بالا نمی‌برد و به دلیل سهولت کار با آن، اجرایش بسیار سریع است. کناف سقف را می‌توان به دو صورت یکپارچه و برجسته اجرا کرد.

کناف یکپارچه

کناف‌های یکپارچه معمولا کاربردی به عنوان سقف کاذب دارند. برای کناف کاری یکپارچه حتما باید زیر سازی فلزی داشته باشیم تا بتوانیم تایل کناف را به آن‌ها پیچ کنیم. زیرساخت مناسب کناف به ایمنی و مقاومت سازه کمک می‌کند.
برای اجرای کناف یکپارچه ابتدا باید صفحات کناف را بر روی سازه پیچ کنیم. در قدم بعد نیز برای پر کردن شکاف‌ها و درزهای میان تایل‌ها از بتونه و درزگیر استفاده می‌کنیم. در صورت تمایل می‌توانید پس از کناف کاری آن را رنگ کنید.

کناف برجسته

به کناف برجسته کناف مشبک نیز گفته می‌شود. این کناف‌ها را معمولا به صورت لایه لایه و مشبک کار می‌کنند. بر روی کناف برجسته می‌توان از نورپردازی و انواع چراغ‌های تزیینی استفاده کرد.
کناف برجسته معمولا از جنس صفحات چوبی است که روی آن گچ شده است. این کناف به صورت تایل‌های جداگانه اجرا می‌شود که باید در کنار یکدیگر نصب شوند. و به همین دلیل نیز اجرای کناف برجسته سقف بسیار راحت است.

روش‌های کناف کاری

کناف سقف و دیوار را می‌توان به دو صورت انجام داد. که این دو صورت عبارتند از کناف ثابت و کناف متحرک:

کناف ثابت

کناف ثابت بیشتر در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش کناف کاری، کناف‌ها ثابت هستند و پس از نصب امکان جابه‌جا کردن آن‌ها وجود ندارد. از روش کناف ثابت معمولا برای سقف‌ها استفاده می‌کنند.

کناف متحرک

از کناف متحرک بیشتر در ساختمان‌هایی با کاربرد تجاری یا اداری استفاده می‌کنند. در کناف متحرک این امکان وجود دارد که با کمک تایل‌های جدا شونده، کناف‌ها را حرکت داد. استفاده از کناف متحرک به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به راحتی به تاسیسات و غیره پشت کناف‌ها دسترسی داشته باشیم.

آموزش کناف کاری

آموزش کناف کاری
کناف کاری حرفه‌ای است که نیاز به آموزش دارد. آموزش کناف کاری به شما کمک می‌کند تا با فوت و فن این کار آشنا شوید و بتوانید به راحتی وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید. آموزش کناف کاری به صورت تئوری تا حدی می‌تواند مفید باشد. اما تا وقتی به صورت عملی شروع به کار نکنید نمی‌توانید آن را یاد بگیرید.
کناف کاری از جمله مشاغلی است که علاوه بر بلد بودن حرفه، نیاز به خلاقیت کناف کار هم دارد. که البته این موضوع هم می‌تواند تا مقداری با انجام عملی کار به دست بیاید. مسلما بعد از انجام پروژه‌های کناف کاری متفاوت، به روش‌های جدید برای اجرا یا حل مسئله خواهید رسید.

آموزش کناف دیوار کاذب جدا کننده

برخی نکاتی که در آموزش کناف دیوار کاذب جدا کننده یاد خواهید گرفت این است که در این نوع کناف، سیستم روکش چوبی نسبت به سیستم‌های فلزی برتری دارد. چرا که می‌تواند عملکردی بهتر و ساختاری زیباتر ارائه کند. مورد بعد این که روکش‌هایی که برای کناف دیوار کاذب جدا کننده استفاده می‌شود می‌بایست در مقابل گرما، رطوبت و غیره مقاوم باشند.
از کناف دیوار جدا کننده می‌توان در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی استفاده کرد. بنابراین باید در ظرافت انجام آن حساسیت به خرج داد. چرا که موضوع اصلی در کناف کاری زیبایی و ظرافت کار است.

آموزش کناف دیوار کاذب پوششی

برای کناف دیوار کاذب پوششی از قاب بندی‌های افقی و عمودی استفاده می‌کنیم. در کناف دیوار کاذب پوششی مقاومت و عایق بودن در برابر صدا اهمیت به خصوصی دارد. از کناف‌هایی که برای دیوار پوششی استفاده می‌کنیم باید ضخامت خوبی داشته باشند تا هم از نظر مقاومت و هم از نظر عایق بودن کاربرد خوبی داشته باشند.

آموزش کناف مشبک در سقف کاذب

در کناف مشبک سقف باید از تایل گچی یا تایل پوشالی استفاده شود، که این تایل‌ها با آویزهایی به سقف وصل می‌شوند. در این نوع کناف چون می‌توان ارتفاع سقف را به راحتی تنظیم کرد و هم‌چنین تایل‌هال را برداشت، می‌توان به تاسیسات درون سقف دسترسی داشت.

آموزش کناف یکپارچه سقف کاذب

کناف یکپارچه همانطور که گفتیم بر روی زیرسازی فلزی استفاده می‌کنیم و کناف‌ها را با پیچ و مهره نصب می‌کنیم. سپس کناف‌ها را درزگیری و بتونه کاری کرده. و در مرحله آخر نیز ناهمواری‌های سطح کناف را صاف می‌کنیم و آن را برای رنگ‌آمیزی آماده می‌کنیم.

جمع بندی

کناف کاری روشی جایگزین برای گچ کاری است و امروزه از آن برای اجرای سقف کاذب و دیوار کاذب استفاده می‌کنند. در این مقاله سعی کردم به شما بگوییم که کناف چیست و نکاتی را در باب آموزش کناف کاری بیان کردیم.
اجرای کناف به دو صورت ثابت و متحرک انجام می‌شود. در دیوارهای کاذب می‌توان از کناف در دو کاربرد پوششی یا جداکننده استفاده کرد. در سقف نیز می‌توان کناف را به صورت یکپارچه یا مشبک اجرا کرد. آموزش کناف کاری پیش از شروع به کار آن ضروری است و انجام آن نیروی ماهر می‌طلبد.

4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *