معرفی کناف دیوار + نحوه کناف کاری دیوار و مزایای آن


قیمت کناف

کناف دیوار به صفحات با روکش گچی گفته می‌شود که از آن‌ها برای دیوارهای پوششی و دیوارهای جدا کننده استفاده می‌کنند. دیوار کناف بیشتر در فضای داخلی منازل و دیوارهایی که باربر نیستند استفاده می‌شود. در ادامه به کناف دیوار و مزایای آن بیشتر خواهیم پرداخت.

کناف دیواری چیست؟

کناف دیواری
کناف نوعی صفحات با روکش گچی هستند که از آن‌ها برای ساخت دیوار کاذب یا سقف کاذب استفاده می‌شود. چون برای ساخت دیوار کناف به گچ کاری و غیره نیاز نیست و آن را با پیچ و مهره نصب می‌کنند، جزو ساخت و سازهای خشک محسوب می‌شود و به آن درای وال نیز می‌گویند.
کناف دیواری امروزه یکی از ساختارهای بسیار پرطرفدار در ساختمان سازی است. دیوارهای کناف به صورت پیش ساخته هستند و از آن‌ها برای جداسازی فضاهای داخلی ساختمان و دیوارهای پیرامونی استفاده می‌کنند. از کناف دیواری نمی‌توان برای دیوار باربر سازه‌ای استفاده کرد، چون تحمل بار را ندارند.
عواملی که در اجرای کناف دیوار دارای اهمیت هستند عبارتند از زیرسازی فلزی کناف شامل رانر و استند صفحات کناف، عوامل اتصال پیچ و مهره، مصالح درزگیری کناف و ماستیک.

نحوه کناف کاری دیوار

کناف کاری را هم در دیوار و هم در سقف می‌توان انجام داد. خود کناف کاری دیوار را می‌توان به چهار شیوه مختلف انجام داد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

کناف کاری دیوار کاذب پوششی

کناف کاری دیوار
از کناف کاری دیوار کاذب پوششی برای بازسازی و ترمیم ساختمان‌های قدیمی استفاده می‌کنند.این نوع کناف کاری خود به دو بخش با سازه و بدون سازه تقسیم می‌شود:

کناف کاری دیوار کاذب پوششی با سازه متصل به دیوار

در این روش صفحات کناف با فاصله به زیرسازی فلزی متصل به دیوار پیچ می‌شوند. این نوع کناف کاری می‌تواند به پوشاندن نواقص و مشکلات دیوار، مثل ناصافی دیوار یا موقعیت نامناسب دیوار برای نصب پریفلکس، کمک کند.

کناف کاری دیوار پوششی با سازه مستقل از دیوار

این نوع از کناف‌ها همانند کناف جداکننده‌ی دیوار هستند. از مزیت‌های کناف دیواری پوششی مستقل از دیوار می‌توان به همین عدم وابستگی آن به دیوار اصلی ساختمان اشاره کرد. از این نوع دیوار کناف به مقاصد زیر استفاده می‌شود:

  • افزایش مقاومت دیوارها در برابر حریق
  • پوشش دیوارهایی که ارتفاعی بیش از سه متر دارند
  • پوشش در مکان‌هایی که تاسیسات زیادی داند
  • پوشش در ساختمان‌هایی که دیوارهای اصلی آن‌ها مشکلاتی از قبیل ناهمواری دارند.

کناف کاری دیوار جدا کننده

کناف دیوار ساده
کناف کاری دیوار جدا کننده برای جداسازی بخشی یا تمامی نواحی داخلی ساختمان استفاده می شود. برای دیوار کناف جدا کننده معمولا از قاب‌های فولادی پیش ساخته سبک در شکل U و C هستند استفاده می‌شود. برای این کار ابتدا صفحات یک لایه یا چند لایه کناف را با کمک پیچ‌های مخصوص را به قاب‌های فولادی وصل می‌کنند. در مرحله‌ی بعد نیز درزها و شکاف‌های میان صفحات کناف را با بتونه و ملات پر می‌کنند. در نهایت هم می‌توان بر روی آن‌ها نقاشی، کاشی کاری یا کاغذ دیواری و غیره انجام داد.

مزایای کناف دیوار

صنعت ساخت و ساز از پیشرفت تکنولوژی مستثنی نبوده و امروزه در حوزه معماری و دکوراسیون داخلی نیز روش‌ها و شیوه‌های جدید و گوناگونی ابداع شده‌اند.کناف یکی از این متریال‌های جدید است که از آن برای سقف کاذب و دیوار کاذب استفاده می‌کنند.
زیبایی و تنوع طرح‌هایی که با کناف می‌توان اجرا کرد و سهولت و سرعت اجرای آن همگی باعث شده‌اند که کناف هم در میان معماران و طراحان داخلی و هم در میان مصرف کنندگان نهایی محبوبیت زیادی پیدا کند.
مزیت‌های دیوار کنافی بسیار است. از جمله دیگر مزایای دیوار کناف می‌توان به قابلیت نصب آسان و سریع آن برای همه فضاهای داخلی ساختمان اشاره کرد. از دیوار کنافی که برای پوشش داخلی ساختمان استفاده می‌شود می‌توان برای عبور تاسیسات ساختمانی از داخل دیوار زمینه استفاده کرد.
اجرای کناف از انعطاف زیادی برخوردار است. از همین رو می‌توان با کناف شکل‌ها و طرح‌های متنوعی را طبق سلیقه مصرف کننده نهایی به وجود آورد. یکی دیگر از مزیت‌های کناف دیواری این است که می‌توان پس از اتمام کار آن را رنگ و نقاشی کرد یا بر روی آن کاغذ دیواری نصب کرد.
دیوار کناف
به جز آن کناف دیواری فضای کمتری را اشغال می‌کند و فضای مفید و زیربنای دیوارها را افزایش می‌دهد. هم‌چنین پس از اجرای کناف دیواری متحرک اگر مشکلی در تاسیسات به وجود آمد می‌توان به راحتی صفحه کناف را از دیوار زمینه جدا و پس از رفع مشکل  تاسیسات، دوباره آن را سر جای خود گذاشت.
از آن جا که صفحات کناف وزن بسیار سبکی دارند، استفاده از آن‌ها برای دیوار پوششی ساختمان نه تنها وزن سازه را افزایش نمی‌دهد، بلکه می‌توان اظهار کرد که وزن سازه اصلی ساختمان را سبک‌تر هم می‌کند.
به دلیل همین سبک بودن وزن آن‌ها نیز در هنگام وقوع حوادثی همچون زلزله خرابی کمتری به همراه خواهد داشت و همین طور باعث ورود خسارات کمتری هم به ساختمان و هم افراد ساکن در آن وارد می‌کند. هم‌چنین با استفاده از کناف‌های مخصوص می‌توان عایقی در برابر حریق و رطوبت به وجود آورد.
کناف کاری در مقایسه با دیگر روش‌های اجرای دیوار به مصالح کمتری احتیاج دارد و از همین رو نیز قیمت کناف دیوار هم به صرفه‌تر است. از طرف دیگر سرعت نصب آن هم بسیار بالاست و در هنگام نصب هیچ‌گونه خرابی و آلودگی صوتی یا فیزیکی به همراه نخواهند داشت.

کلام آخر

استفاده از کناف یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌های اجرای دیوار پوششی یا جدا کننده است. از دیوار کناف حتی برای طراحی داخلی در قیمت‌های مختلف ساختمان، مانند کناف پشت تلویزیون نیز می‌توان استفاده کرد.
دیوار پوششی کناف را هم می‌توان با سازه متصل به دیوار و هم با سازه مستقل از دیوار اجرا کرد. وزن سبک، انعطاف پذیری در طراحی، سهولت اجرا، قیمت مناسب و بسیاری موارد دیگر از مزایای کناف دیوار هستند. کناف کاری دیوار را حتما باید افراد متخصص و با توجه به ضوابط و استانداردها انجام دهند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *