0 تا 100 نحوه رابیتس کاری در 5 مرحله

رابیتس کاری یکی از روش‌های اجرای سقف کاذب است که در آن از توری‌های گالوانیزه رابیتس استفاده می‌شود. البته تنها کاربرد رابیتس به اجرای سقف محدود نمی‌شود و می‌توان از آن برای اتصال لایه نهایی نازک کاری هم استفاده کرد. در ادامه این مقاله به بررسی کامل رابیتس کاری و نحوه انجام رابیتس سقف می‌پردازیم.

رابیتس کاری چیست؟

خود توری رابیتس یک ورق فلزی مشبک از جنس فولاد گالوانیزه است. بیشترین استفاده از توری رابیتس، برای اجرای سقف کاذب و اجرای گچ کاری دیوار است. از رابیتس کاری برای پوشاندن بتن و تیرآهن و ایجاد سطحی پیوسته روی دیوارها و اجرای بستری مناسب برای اجرای نازک کاری استفاده می‌کنند.

رابیتس کاری یکی از روش‌های اجرای سقف کاذب است که در آن از توری‌های گالوانیزه رابیتس استفاده می‌شود.
رابیتس کاری

رابیتس کاری سقف

سقف کاذب یک سقف غیرسازه‌ای است که به سقف سازه‌ای اصلی وصل می‌شود. وزن سقف کاذب به سازه اصلی منتقل می‌شود و به همین دلیل باید از مصالح سبک برای ساخت آن استفاده شود. هم‌چنین قاب‌بندی‌های آن باید به طور اصولی و صحیح به اسکلت یا کلاف‌بندی ساختمان وصل شود تا در صورت ورود تکان‌هایی مثل زلزله موجب خرابی دیوارهای مجاور نگردد.

سقف‌های کاذب را با متریال‌های مختلف می‌توان اجرا کرد، که گچکاری متداول‌ترین آن‌هاست. برای گچکاری سقف، ابتدا باید با استفاده از رابیتس بستری مناسب فراهم شود. برای رابیتس کاری سقف، ابتدا باید میلگردهایی را از اسکلت سقف آویزان کرد، سپس توری رابیتس را به آنها وصل کرد و در آخر روی رابیتس را گچ کاری کرد. این مرحله در زیر به طور کامل توضیح داده شده‌اند.

از رابیتس کاری سقف به منظور اجرای گچکاری استفاده می‌شود.
رابیتس کاری سقف

مرحله 1: نصب میلگردهای آویز

برای رابیتس کاری سقف، حتما باید میلگردهایی عمود به سقف اصلی وصل شده باشند تا ما بتوانیم توری رابیتس را روی آن‌ها سوار کنیم. این میلگردها به جز نگه داشتن سقف کاذب، وظیفه انتقال بار آن‌ به سقف اصلی راهم دارند. از نکات نصب میلگرد برای رابیتس کاری این است که فاصله آن‌ها نباید از 60 سانتی‌متر بیشتر شود؛ و اگر کار سنگین و شلوغ بود، فاصله میلگردها باید 30 سانتی‌متر باشد. برای نصب میلگردها از یکی از دو روش زیر می‌توان استفاده کرد:

روش دفنی: در روش دفنی، میلگردهای رابیتس کاری در هنگام ساخت سقف اصلی اجرا می‌شوند. اگر سقف ما دال بتنی یا کرومیت باشد، باید از این روش استفاده کنیم. چون میلگردهای این سقف‌ها توانایی تحمل بار سقف کاذب را ندارند و نمی‌توان میلگردها را به آن‌ها جوش داد. 

روش جوشی: اگر میلگردهای رابیتس کاری در حین اجرای سقف اصلی نصب نشده باشند، می‌توان از روش جوشی استفاده کرد. که در این روش میلگردهای آویز به میلگردهای سقف جوش داده می‌شوند. طول جوش نباید از 2 سانتی‌متر و قطر میلگرد نباید از 6 کمتر شود.

میلگردهای آویز وزن سقف کاذب را به سازه منتقل می‌کنند.
میلگردهای آویز رابیتس کاری

مرحله 2: نصب نبشی‌های باربر

سقف کاذب را از طریق نبشی‌های باربر به میلگردهای آویز وصل می‌کنند و از طریق این نبشی‌ها بار سقف کاذب به میلگردها و سقف اصلی منتقل می‌شود. سایز نبشی‌های باربر که برای این کار استفاده می‌شوند، باید بین 3 تا 5 سانتی‌متر باشد. همانند میلگردهای آویز، فاصله نبشی‌های باربر از هم نیز نباید بیشتر از 60 سانتی‌متر شود. هم‌چنین استفاده از این نبشی‌ها در کناره سقف‌ها و کنج‌ها الزامی است.

مرحله 3: نصب میلگردهای فرعی

مرحله‌ی بعد در رابیتس کار، نصب میلگردهای فرعی است. میلگردهای فرعی هم‌راستای سقف هستند و فواصل نبشی‌های باربر را پوشش می‌دهند. این میلگردها شکل کلی سقف کاذب را مشخص می‌کنند و توری رابیتس روی آن‌ها قرار می‌گیرد. سایز میلگردهای فرعی باید بین 6 تا 10 میلی‌متر باشد. حداکثر فاصله مجاز بین این میلگردها 25 سانتی‌متر است و طول جوشی آن‌ها از هز طرف باید حداقل 2 سانتی‌متر باشد.

مرحله 4: نصب توری رابیتس

توری رابیتس متشکل از چند پایه باریک گالوانیزه هم‌راستا است که با مفتول‌های بسیار باریک به هم وصل شده‌اند. برای نصب کردن توری رابیتس روی میلگردها می‌توان هم از جوشکاری استفاده کرد و هم می‌توان آن‌ها را با سیم رابیتس بندی به هم وصل کرد؛ که استفاده از سیم رابیتس بندی بهتر است. هم‌چنین در محل تلاقی توری‌های رابیتس کاری با هم باید یک اورلب 7 تا 10 سانتی‌متری ایجاد شود؛ که در این قسمت هم‌پوشانی نیز توری‌ها را با سیم به هم وصل می‌کنیم.

در محل تلاقی توری‌های رابیتس کاری با هم باید یک اورلب 7 تا 10 سانتی‌متری ایجاد شود.
نصب توری رابیتس

نکته دیگر در حین رابیتس کاری این است که باید در حین اجرا مرتبا تراز بودن کار را چک کرد. چرا که در صورت تراز نبودن رابیتس کاری، در مرحله سفید کاری دچار مشکل خواهیم شد. نکته‌ی بعدی این که باید با توجه به طرح گچ کاری و فاصله میلگردها از هم، از توری رابیتس مناسب استفاده کرد. توری‌های رابیتس از نظر وزن و تعداد پل انواع مختلفی دارند.

مرحله 5: گچ کاری روی رابیتس

آخرین مرحله‌ی رابیتس کاری، گچ کاری روی آن است. خود گچ کاری روی رابیتس شامل چند مرحله است. در مرحله اول، باید توری رابیتس کاملا با گچ سفید پر شود. سپس با ملات سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ آن را می‌پوشانند. بعد از آن هم یک ملات سیمانی به صورت آستری روی آن کشیده می‌شود و در آخر هم روکش نهایی روی آن اجرا می‌شود تا سطحی صاف و یکدست حاصل شود.

کاربردهای رابیتس کاری

  • اجرای سقف کاذب و پوشاندن تاسیسات
  • اجرای گچکاری
  • پوشش تیرآهن‌ها
  • پوششت بتن
  • اجرای نمای ساختمان
  • مجسمه سازی

نکات رابیتس کاری

برای رابیتس کاری باید به نکات زیر دقت کنید:

  • برای رابیتس کاری باید از میلگردهای نرمه که قابلیت جوش‌پذیری دارند استفاده شود.
  • فاصله مجاز بین میلگردهای آویز باید رعایت شود.
  • اگر فاصله نبشی‌ها از هم زیاد است، باید از توری با تعداد پل بیشتر استفاده شود تا به اصطلاح شکم نکند.
  • جوشکاری‌ها باید حتما استاندارد باشند.
  • برای نصب توری رابیتس باید از تعداد گره‌های مناسب استفاده شود.
  • سطح کار باید حتما تراز باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم رابیتس کاری آشنا کنیم. و سپس مراحل رابیتس کاری سقف، شامل 5 مرحله‌ی نصب میلگردهای آویز، نصب نبشی‌های باربر، نصب میلگردهای فرعی، نصبتوریهای رابیتس گچ کاری روی توری رابیتس را توضیح دادیم.

5/5 - (1 امتیاز)

6 دیدگاه در “0 تا 100 نحوه رابیتس کاری در 5 مرحله

  1. ارسس ارشک میگوید:

    با سلام وعرض ارادت ،آفرین خانوم شقایق علیزاده،با بررسی مقایسه متون شما و توضیحات مکفی سرکاردرمورد امور مطروحه در مقابل دیگر سایتها می‌توان براحتی در یافت که نوشته هاتون بر پایه علم استوارند نه مثل برخی از سایت‌ها ی دیگرمشابه که مع الاسف فقط خواستند اطناب گویی کنند و هر عیر متخصصی چون بنده حقیر متوجه بر بی کفایتی مدیر سایت و نویسنده آن می‌شود.بسیار سپاسگزارم.

    • امیر میگوید:

      استاد عزیز چرا این همه از واژه های عربی و ناشناخته استفاده میکنید، مگه زبان فارسی خودمون چی کم داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *