گچ کاری روی هبلکس | اجرای گچ و نما روی هبلکس


قیمت بلوک هبلکس

به دلیل گسترش استفاده از هبلکس در ساختمان سازی، این بلوک‌ها جایگزین بلوک‌های قدیمی و سنگین شده‌اند. این محصولات مزایا و قابلیت‌های منحصر به فردی دارد از جمله وزن کم و قابلیت برش خوری آسان. از دیگر مزایای بلوک هبلکس می‌توان به قابلت اجرای گچ کاری روی هبلکس، سیمان کاری روی هبلکس و هر نوع ملاتی روی آن اشاره کرد.

چرا روی هبلکس را گچ کاری می‌کنند؟

گچ کاری روی هبلکس
گچ کاری روی هبلکس

قبل از اجرای هرگونه نازک کاری روی هبلکس باید بدانید که دیوار هبلکس چیست؟ این دیوارها از کنار هم قرار گرفتن برش‌های هبلکس در اندازه‌های مورد نیاز ایجاد می‌شود که می‌توان براساس نیاز و سلیقه روی آن کارهای گوناگونی انجام دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است. به دلیل خاصیت چسبندگی این بلوک‌ها پس از جذب رطوبت، گچ کاری روی هبلکس به راحتی انجام شده و ظاهری زیبا و جذاب پیدا می‌کنند. به طور کلی نازک کاری روی هبلکس یکی از اقداماتی است که پس از دیوارچینی ممکن است انجام شود.
گچ کاری روی هبلکس همانند دیگر انواع بلوک‌ها انجام می‌شود با این تفاوت که بلوک هبلکس، آب بیشتری را به خود جذب کرده و گچ را مانند گچ به خود می‌گیرد و با ملات، اتصال محکمی پیدا می‌کند. یکی از نکاتی که لازم است پس از دیوارچینی حتما به آن دقت کنید این است که، بلوک‌های هبلکس باید به طور مرتب مرطوب نگه داشته شوند.

مراحل اجرای گچ روی هبلکس

قبل از هرگونه اقدامی برای گچ کاری روی هبلکس، لازم است که سطح آن به طور کامل از هرگونه آلودگی و گرد و غبار تمیز شود، سپس سطح بلوک به طور کامل مرطوب شود. نکته‌ی جالب در گچ کاری روی هبلکس  این است که در گوشه‌ها و قسمت‌های ناپیوسته هبلکس، می‌توانید از مش‌های فایبرگلاس استفاده کنید تا اتصالات دقیق‌تر و بهتر باشند.
پس از اتمام گچ کاری روی هبلکس، باید عملیات عمل آوری به مدت سه روز انجام شود و سطح بلوک‌ها به صورت مرتب مرطوب نگه داشته شوند. علاوه بر این‌ها ملات مورد استفاده در گچ کاری روی هبلکس، چه از نوع ملات ماسه سیمان و چه گچ کاری، به دلیل صاف بودن سطح هبلکس، نسبت به سطوح و بلوک‌های دیگر با ضخامت کمتری اجرا می‌شود.

هدف از گچ کاری روی هبلکس چیست؟

  • محافظت از دیوار هبلکس در برابر رطوبت و نم زدگی
  • ایجاد عایق حرارتی قوی ر
  • تقویت سطح خارجی بلوک هبلکس در برابر خراشیدگی و ساییدگی
  • ایجاد ظاهری جذاب و متنوع

قیمت گچ کاری روی هبلکس

قیمت گچ کاری هبلکس
قیمت گچ کاری هبلکس

هزینه‌ی اجرای گچ روی هبلکس به عوامل متعددی بستگی دارد که عبارتند از:

  • نوع ملات گچ و کیفیت آن
  • هزینه‌های حمل و نقل
  • دستمزد کارگران جهت گچ کاری روی هبلکس
  • قیمت روز هبلکس

اجرای نما روی هبلکس

در دیوارچینی هبلکس به دلیل خاصیت عایق صوتی و حرارتی که دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای نمای ساختمان هستند. مقدار سیمان مصرفی برای سیمان کاری روی هبلکس حدود 25 درصد مقدار مورد نیاز برای آجر است و به همین دلیل برای این محصول، سیمان کمتری مصرف کرده و به صرفه تر هستند. سبک بودن این بلوک‌ها نیز سبب کاهش هزینه‌های حمل و نقل و آسان بودن جا به جایی این بلوک‌ها می‌شود.
در صورت اجرای نما روی هبلکس، چه با سیمان و چه با روش گچ کاری روی هبلکس و سایر روش‌ها، بلوک‌ها ابتدا باید به خوبی خیس شوند. این کار سبب می‌شود تا بلوک‌ها به خوبی روی هم قرار بگیرند. مزیت استفاده از بلوک هبلکس خیس این است که پس از خشک شدن، ضد آب خواهند شد. از طرف دیگر لازم نیست که نگران افزایش وزن بلوک‌ها بعد از خیس شدن باشید.

قیمت اجرای نمای روی هبلکس

به دلیل اینکه اجرای نما روی هبلکس به صورت‌های گوناگونی انجام می‌شود، پس قیمت متفاوتی هم دارند. به عنوان نمونه اجرای سنگ یا سرامیک روی هبلکس برخلاف تصور عموم، به سادگی و راحتی امکان پذیر است. چسب مورد استفاده برای نصب کاشی یا سرامیک روی هبلکس، همان چسبی است که در واقع برای نصب کاشی یا سرامیک رو سطوح معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تفاوتی با سطوح دیگر ندارد.
در اجرای سنگ روی هبلکس نیازی نیست که نگران جذب آب هبلکس باشد، زیرا این ویژگی اتصال سنگ‌ها را سست نکرده و چسبندگی و استحکام آن را نیز افزایش می‌دهد. ظاهر بلک هبلکی صاف و صیقلی است و در زمان گچ کاری هبلکس و سایر روش‌ها نیازی به پرداخت و تغییر زیادی ندارد.
از بلوک هبلکس به تنهایی می‌توان برای اجرای نما استفاده کرد اما به جهت محافظت از این بلوک‌ها و ایجاد نماهای متنوع از این بلوک می‌توان بهره گرفت.

مزایای اجرای نما روی هبلکس

  • صرفه جویی در برخی از هزینه‌ها و پایین آمدن هزینه‌های ساخت و ساز از جمله مزایای اجرای نما روی هبلکس می‌باشد.
  • مقاومت بالای هبلکس در برابر زلزله سبب شده تا در ساختمان سازی به وفور از آن استفاده شود.
  • دیوارهایی که توسط بلوک هبلکس ساخته می‌شوند، عایق صدا و حرارت بوده و دیگر نیازی به استفاده از عایق‌های دیگر در ساختمان نیست.
  • صاف و صیقلی بودن سطح بلوک‌های هبلکس در اجرای نما روی هبلکس بسیار تاثیر گذار است.
  • دوام و طول عمر بالای بلوک هبلکس‌ها نیز سبب شده تا سازه‌های ساخته شده با این بلوک‌ها عمر بیشتری داشته باشند.

سیمان کاری روی هبلکس

سیمان کاری روی هبلکس
سیمان کاری روی هبلکس

صاف و صیقلی بودن سطح بلوک‌های هبلکس در اینجا نیز بسیار موثر است و سبب می‌شود که به ملات زیادی نیاز نباشد و حدود 1 تا 2 سانتی متر از ملات روی هبلکس کافی است. در مرحله‌ی ابتدایی اجرای بلوک هبلکس برای دیوار چینی لازم است که بلوک خیس شود تا خاصیت چسبندگی آن افزایش پیدا کرده و سیمان کاری روی هبلکس به سادگی انجام شود. این کار در اجرای گچ کاری روی هبلکس نیز انجام گیرد.

شرایط سیمان کاری روی هبلکس

مهم ترین نکته در سیمان کاری بلوک هبلکس، یکپارچگی کامل دوغاب با بلوک است. اتصال بلوک هبلکس با دوغاب باید به صورتی باشد که در زمان وقوع زلزله، ملات از سطح نما جدا نشده و آوار نشود. همانطور که گفته شد، به دلیل جذب خوب آب توسط بلوک هبلکس، پس از خیس شدن خاصیت چسبندکی آن بالا رفته و سیمان کاری روی آن به خوبی انجام می‌شود.

کلام پایانی

در آخر باید بگوییم که به جز روش‌های گفته شده، ایزوگام روی هبلکس نیز امکان پذیر است که در یک مقاله دیگر درمورد آن صحبت کرده‌ایم. اما به طور کلی اجرای هرگونه نازک کاری روی هبلکس مانند کچ کاری روی هبلکس سبب می‌شود که سطح این بلوک‌ها ظاهری زیبا تر پیدا کرده و استحکام آن افزایش یابد. ما در این مقاله به طور کامل نحوه‌ی اجرا و مزیت‌های این عملیات را توضیح دادیم تا شما بتوانید با استفاده از این مطالب، سازه‌ی خود را به بهترین نحو با این مصالح بسازید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *