گچ پلیمری چیست؟ بررسی انواع، ویژگی‌ها و مزایا و معایب گچ پلیمری


قیمت گچ

گچ پلیمری با افزودن مواد پلیمری، پرلیت و آهک هیدراته به گچ به دست می‌آید. این گچ از انواع گچ‌های ساختمانی است و ترکیبات اضافی آن معایب گچ‌های سنتی را از بین برده‌اند. گچ‌های پلیمری هم به صورت دستی و هم به صورت پاششی هستند که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

گچ پلیمری چیست؟

گچ پلیمری از انواع گچ ساختمانی است که از اضافه کردن افزودنی‌های پلیمری، پرلیت، اسید سیتریک و آهک هیدراته به گچ معمولی به دست می‌آید. این گچ‌ها را می‌توان در ماشین‌های گچ پاش استفاده کرد و در مقایسه با گچ‌های معمولی زمان گیرش بیشتری دارند، وزن آن‌ها سبک‌تر است، مقاومت آن‌ها بالاتر است و عایق‌های بهتری در برابر رطوبت هستند.

گچ پلیمری از انواع گچ ساختمانی است که از اضافه کردن افزودنی‌های پلیمری، پرلیت، اسید سیتریک و آهک هیدراته به گچ معمولی به دست می‌آید.
گچ پلیمری از انواع گچ ساختمانی است که از اضافه کردن افزودنی‌های پلیمری، پرلیت، اسید سیتریک و آهک هیدراته به گچ معمولی به دست می‌آید.

ویژگی‌های گچ پلیمری

اضافه کردن افزودنی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، معایب گچ‌های سنتی را رفع کرده و ویژگی‌های منحصر به فردی به گچ پلیمری افزوده است. همین امر هم دلیلی شده تا در بسیاری از موارد گچ پلیمری جای سیمان سفید را بگیرد. قیمت گچ پلیمری نسبت به قیمت گچ سفید بیشتر است، اما میزان مصرف آن کمتر است. برخی دیگر از ویژگی‌های گچ‌های پلیمری عبارتند از:

  • قدرت چسبندگی بالا
  • زمان گیرش بالا
  • پرتی کم
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  • عایق بسیار خوب در برابر رطوبت
  • قابلیت شستشو
  • چگالی پایین و حجم بالا
  • مقاومت در برابر حرارت و آتش‌سوزی
  • قابلیت اجرا به صورت پاششی
  • قابلیت اجرا به صورت تک مرحله‌ای و بدون نیاز به زیرکار

مزایای گچ پلیمری

با توجه به ویژگی‌هایی که برای گچ پلیمری بیان شد، می‌توان مزایای آن را به این صورت خلاصه کرد:

  • چون گچ‌های پلیمری را می‌توان به صورت پاششی اجرا کرد و زمان گیرش آن بالا است، سرعت گچ کاری با گچ پلیمری بسیار بالاتر از گچ سنتی است.
  • زمان گیرش بالا به علاوه‌ی چسبندگی زیاد باعث شده که ضایعات گچ کاری با گچ پلیمری به صفر برسد.
  • از آن‌جا که گچ‌های پلیمری مقاومت بالایی دارند، برای اجرای آن‌ها روی دیوارهای سفالی، هبلکس، پانل ساندویچی و رابیتس دیگر نیازی به سیمان کاری و اندودکاری دیوار نیست.
  • به خاطر وجود مواد پلیمری، این گچ مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد و در نتیجه دچار شوره‌زدگی، کپک و تغییر رنگ نمی‌شود.
گچ پلیمری را می‌توان به صورت پاششی اجرا کرد و همین هم سرعت اجرای آن‌ها را بالا می‌برد
گچ پلیمری را می‌توان به صورت پاششی اجرا کرد و همین هم سرعت اجرای آن‌ها را بالا می‌برد

معایب گچ پلیمری

گچ‌های پلیمری در مقابل مزایای متعددشان، معایبی هم دارند:

  • درست است که گچ‌های پلیمری مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارند، اما درست نیست که بگوییم ضدآب و قابل شستشو هستند.
  • برخی از تولیدکنندگان گچ پلیمری برای کاهش زمان گیرش و راحتی کار با این گچ‌ها، میزان پلیمر موجود در آن را کاهش می دهند. این کار می‌تواند در بلند مدت باعث خرابی گچ اجرا شده بشود.

انواع گچ پلیمری

گچ گیپتون

گچ گیپتون چسبندگی بسیار بالایی دارد و از آن برای گچ کاری روی سطوحی استفاده می‌کنند که گچ معمولی چسبندگی لازم را روی آن‌ها ندارد. این گچ را می‌توان روی بتن، سیمان و شاتکریت، فوم و یونولیت سقفی و دیواری، پانل‌های سه بعدی و بلوک هبلکس اجرا کرد.

گچ سیوا دستی

از گچ سیوا دستی برای اجرای زیر کار استفاده می‌شود. بعد از اجرای آن می‌توان انواع پوشش‌ها را روی آن انجام داد. گچ پلیمری دستی عایق خوبی در برابر صوت و حرارت است.

گچ سیوا پاششی

از این گچ می توان در دستگاه گچ پاش استفاده کرد و به کمک آن گچ کاری سقف و دیوارهای داخلی را انجام داد. سرعت اجرای کار با این گچ بسیار بالاست.

یکی از انواع گچ پلیمری، گچ سیوا پاششی است که می‌توان آن را با دستگاه گچ‌پاش اجرا کرد
یکی از انواع گچ پلیمری، گچ سیوا پاششی است که می‌توان آن را با دستگاه گچ‌پاش اجرا کرد

گچ ساتن

گچ ساتن از ترکیب سوپر گچ میکرونیزه با افزودنی ها به دست می‌آید و مناسب برای سفید کاری و پرداخت است. لایه‌ی اجرا شده‌ی گچ ساتن به خاطر خواصی که دارد بسیار صاف، یکدست و براق است.

نحوه ساخت ملات گچ پلیمری

برای تهیه گچ پلیمری، بستگی دارد که می‌خواهید آن را به صورت دستی استفاده کنید یا به صورت پاششی. اگر می خواهید گچ را به صورت دستی استفاده کنید، آب و گچ را به نسبت 1 به 2 با یکدیگر ترکیب کنید. یعنی مقدار گچ باید 2 برابر مقدار آب باشد.
برای این کار باید ظرف تمیزی (استانبولی) را انتخاب کنیم و آب را در آن بریزیم (مثلا 5 لیتر) و سپس گچ (مثلا 10 کیلوگرم) را کم کم به آن اضافه می‌کنیم. بدون این که گچ را هم بزنیم، حدود 5 دقیقه‌ای به آن فرصت می‌دهیم تا به اصطلاح گچ خیس شود. بعد از آن با میکسر برقی و یا به صورت دستی مخلوط گچ و آب را هم می‌زنیم. در آماده کردن گچ پاششی، خود دستگاه گچ پاش ملات را هم می‌زند و آماده می‌کند.

خلاصه

گچ پلیمری از انواع گچ‌های ساختمانی است که به خاطر موادی که به آن افزوده‌شده، ویژگی‌های خاصی دارد. چسبندگی این گچ بالاست، می‌توان آن را به صورت پاششی اجرا کرد و سرعت اجرای آن هم بالاست. گچ‌های پلیمری در انواع گیپتون، ساتن، سیوا دستی و پاششی موجود هستند.

به این نوشته امتیاز دهید !

1 دیدگاه در “گچ پلیمری چیست؟ بررسی انواع، ویژگی‌ها و مزایا و معایب گچ پلیمری

  1. رضا به بین میگوید:

    سلام خسته نباشید آیا از گچ پلیمری در صنعت قالبسازی هم میشود استفاده کرد با خیر اگر بله تناژی چند در میاد اگه امکانش هست ممنون میشم جواب بفرمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *