انواع گچ کاری سقف و نکات اجرایی گچ کاری و گچبری سقف


قیمت گچ

گچ کاری سقف یکی از روش‌های زیباسازی آن است. برخلاف دیوارها که گزینه‌های زیادی برای زیبایی آن‌ها وجود دارد، برای سقف انتخاب‌های محدودی وجود دارد. برای سقف‌ها معمولا یا از گچ استفاده می‌کنند یا کناف. که متداول‌ترین گزینه گچ کاری سقف است. در ادامه این مقاله به بررسی گچ کاری سقف و انواع و مدل‌های آن خواهیم پرداخت.

گچ کاری سقف

همان‌قدر که زیبایی دیوارها و کف ساختمان اهمیت دارد، زیبایی سقف آن هم اهمیت دارد. گچ کاری سقف یکی از روش‌های زیباسازی سقف است که می‌توان در ابتدا یک گچ کاری ساده انجام داد و سپس روی آن گچ بری‌های متنوعی اجرا کرد. گچ کاری‌هایی که در گذشته برای سقف‌ها انجام می‌شدند در سبک‌های کلاسیک و سنتی بوده‌اند، اما امروزه از سبک‌های نئوکلاسیک بیشتر استفاده می‌شود.
گچ بری سقف مدرن و سنتی به روش‌ها پیش ساخته و دستی انجام می‌شوند. در گچ‌ بری‌های سنتی از طرح‌های برجسته، نقاشی مینیاتوری و تکنیک طلاکوب استفاده می‌شود. و در گچ بری مدرن از طرح‌های خطی و ساده استفاده می‌شود در این نوع سبک‌ها، گچ کاری سقف ساده و شیک است.

گچ کاری سقف
گچ کاری سقف

تحولات گچ کاری سقف

معمولا گچ کاری سقف را در مرحله‌ی بعد از گچ کاری دیوارها انجام می‌دهند. در گذشته برای گچ کاری سقف‌ها از گچ کشته استفاده می‌شد، اما امروزه از گچ زنده برای این کار استفاده می‌شود. برای گچ کاری سقف با گچ زنده، آن را با همان نرمی گچ کشته روی سقف می‌کشند و بعد از آن دیگر به ماله کشی نیست.

نکات گچ کاری سقف

  • ضخامت گچ کاری سقف نباید بیش از دو میلی‌متر باشد. اگر ضخامت گچ زیاد باشد، احتمال ترک خوردن آن در گذر زمان افزایش می‌یابد.
  • بهتر است گچ‌کاری سقف را از سمت پنجره‌ها شروع کرد تا بتوان به کمک نور ناهواری‌های سطح کار را راحت‌تر تشخیص داد.
  • بهتر است زمانی دست به کار گچکاری سقف شد که آفتاب به داخل ساختمان می‌تابد، چون در این صورت می توان مشکلات کار را راحت‌تر مشاهده کرد.
  • بهتر است بعد از اتمام کار، نمای کار را با نور لامپ‌هایی که در سقف نصب می‌شوند بررسی کرد که مشکلی نداشته باشند.

گچبری سقف

عکس گچکاری سقف
عکس گچکاری سقف

برای تزئین سقف می‌توان از روش های متنوعی کمک گرفت که یکی از آن‌ها گچ‌بری است. بعد از انجام گچ کاری ساده سقف می‌توان برای تزئین آن از گچبری کمک گرفت. گچ‌بری به دلیل ویژگی‌هایی همچون شکل‌پذیری، رنگ مطلوب، چسبندگی، کاربرد آسان و قیمت مناسب به دیگر روش‌ها برتری دارد.
برای اینکه بتوان از گچ بری در سقف استفاده کرد باید زیرساخت مناسب آن را به وجود آورد. برای این کار باید میلگردهایی را به سقف جوش داد و شبکه‌ای از میلگردها به وجود آورد، سپس آن را رابیتس بندی و بعد هم برق کشی کرد.

گچبری نور مخفی سقف

همان طور که گفتیم یکی از خاصیت‌های گچ بری این است که قابلیت شکل پذیری دارد و برای همین می‌توان طرح‌های مختلفی را بر روی سقف ایجاد کرد. نورپردازی یکی از موارد مهم در گچ بری است که می‌توان از گچ بری نور مخفی سقف استفاده کرد.
گبری نور مخفی سقف می‌تواند به شکل گچبری نور مخفی لوستر، گچبری نور مخفی دندان موشی سقف، گچبری نور مخفی مارپیچ سقف، گچبری نور مخفی سقف طرح ستاره، گچبری نور مخفی سقف سلطنتی و گچبری نور مخفی ساده سقف باشد.

 انواع گچبری سقف

انواع گچبری‌های سقف عبارتند از:

  • گچبری معرق
  • گچبری لایه‌ای
  • گچبری تخمه‌بری (تخمه‌کن)
  • گچبری لکه (کلوخی)
  • گچبری هشته (بیرون آمده، برهشته)
گچ بری سقف پذیرایی معرق
گچ بری سقف پذیرایی معرق

موارد مهمی که برای گچ بری باید رعایت شوند

  • در مرحله اول باید به کیفیت گچ توجه کنید و نوع گچ مناسب برای کار خود را انتخاب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که جوشکاری‌های سقف به درستی انجام شده باشند.
  • رابیتس بندی سقف باید اصولی و بدون نقص باشد.
  • اندازه آویزگیری‌ها مناسب باشد.
  • فاصله میلگردها نباید زیاد باشد.
  • باید ساپورت‌گیری انجام شده باشد.
  • بهتر است برای گچبری سقف از میلگرد شماره 10 استفاده کرد.
  • وزن رابیتسی که برای سقف استفاده می‌شود بیشتر از 1 کیلوگرم باشد.
  • رابیتس به میلگردها نزدیک باشد.
  • نبشی‌ها درست در سر جای خود نصب شده باشند.
رابیتس بندی برای گچبری سقف پذیرایی
رابیتس بندی برای گچبری سقف پذیرایی

پایان گچ کاری سقف

بهتر است برای گچکاری از بست‌ها و بشکه‌های محکم استفاده شده باشد. پس از پایان گچ کاری سقف می‌توان از همان چوب بست‌ها و بشکه‌ها برای گچ کاری ستون‌ها و قسمت بالای دیوارها استفاده کرد.
معمولا بین گچ کاری دیوارها و سقف‌ها مدتی فاصله می‌افتد. به خاطر همین بهتر است پیش از گچ‌کاری دیوارها روی آن‌ها آب پاشید تا خاکشان گرفته شود. چرا که گچ‌کاری باید روی سطح تمیز انجام شود تا هم چسبندگی گچ خوب باشد و هم بتوان به راحتی آن را روی سطح کشید.
پیش از شروع گچ کاری نیز باید برآمدگی و آسیب‌هایی که در سطح به وجود آمده‌اند را برطرف کنید. برای این کار ماله مناسب انتخاب کنید و گچ مناسب را خریداری کنید. برای مشاهده قیمت گچ و خرید آن می‌توانید به سیوان لند مراجعه کنید.

جمع بندی

گچ کاری و گچ بری از روش های تزئین سقف و دیوارهای ساختمان هستند که می‌توان از آن ها در قسمت‌های مختلف و به شکل‌های مختلف، حتی به عنوان گچ کاری پشت تلویزیون استفاده کرد. گچ بری‌ها به شکل کلاسیک و مدرن و به صورت دستی یا پیش ساخته هستند. برای انجام گچ کاری سقف پذیرایی باید نکاتی را رعایت کرد تا نتیجه کار مطلوب باشد، که این نکات را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *