کف‌ سازی ساختمان با پوکه معدنی | 3 روش شیب بندی با پوکه


قیمت پوکه معدنی

در کف سازی ساختمان با پوکه، شیب‌بندی طبقات یکی از مهم‌ترین مراحل پایانی ساخت و ساز است. کف سازی بعد از لوله‌کشی تاسیسات و برق کشی و.. انجام می‌شود. و به نوعی مرتب‌سازی و عایق‌بندی کف ساختمان است. در این مقاله با اصول و علل شیب بندی کف ساختمان با پوکه معدنی به طور کامل آشنا خواهید شد.

شیب بندی کف ساختمان با پوکه معدنی

با توجه به موقعیت لوله های تاسیسات شیب بندی کف ساختمان را انجام می‌دهند.
در کف‌سازی ساختمان با پوکه، شیب‌بندی مرحله‌ای است که باید با توجه به محل قرارگیری لوله‌های تاسیسات و خروج آب و فاضلاب، شیب متناسبی در کف ایجاد شود. تا در صورت آب گرفتگی در بخش‌های مختلف خانه مثلا آشپزخانه، حمام، دستشویی یا حتی سالن‌های نشیمن، آب بتواند به سمت لوله‌های خروجی سرازیر شود. شیب این بخش‌ها معمولا کم و تقریبا نامحسوس است.

  • برای شیب بندی بخش‌های مختلف، بالاترین سطح را طوری در نظر می‌گیرند که دورترین فاصله از محل لوله‌های خروجی را داشته باشد. معمولا نزدیک به دیوارهای ساختمان که لوله‌های تاسیسات از آن عبور می‌کنند شیب کمی ایجاد می‌کنند. سپس بر اساس متراژ آن بخش، شیب کف تعیین شده و کروم بندی می‌کنند.
  •  کروم بندی معمولا با استفاده از آجر و سیمان اجرا می‌شود و هر منطقه از زیربنا را به چندین بخش تقسیم می‌کند تا کار شیب دهی آسان‌تر شود. بعد از کروم بندی، نوبت به پوکه‌ریزی می‌رسد.

 الزام شیب بندی در کف سازی ساختمان با پوکه

اصلی ترین دلیل شیب بندی ساختمان خروج و تخلیه آب از سطوح کف سازه می‌باشد.
گفتیم که شیب بندی یکی از مراحل انتهایی کار در کف سازی ساختمان با پوکه است. اصلی‌ترین دلیل شیب‌بندی کف سازه، خروج و تخلیه آب از سطح می‌باشد. این شیب از ماندن و تجمع آب در داخل خانه و پشت‌بام جلوگیری می‌نماید. به همین دلیل، کف سازی ساختمان با پوکه و شیب بندی در بخش‌های مختلفی از ساختمان انجام می‌شود، از جمله:

  • پشت بام
  • داخل ساختمان و کف طبقات
  • کف سرویس بهداشتی و آشپزخانه
  • محوطه بیرونی و حیاط

مصالح مورد نیاز برای کف سازی ساختمان با پوکه معدنی

پوکه معدنی به دلیل سبک وزن بودن و هم‌چنین مقاومت و ماندگاری بالا، یکی از اصلی ترین مصالح برای شیب بندی و کف سازی ساختمان  است. اما در کنار پوکه برای کف سازی، مصالح جانبی دیگری نیز به کار می‌رود. این مصالح عبارتند از:

  • آجر برای کروم بندی و ایجاد جهت شیب
  • ماسه
  • سیمان
  • گاهی خاک

توجه: مصالح جانبی، برای ایجاد حداکثر انسجام و چسبندگی در کف سازی ساختمان با پوکه به کار می‌رود و جنبه پرکنندگی ندارد. به همین دلیل، ترکیب پوکه معدنی برای کف‌سازی با دیگر انواع مصالح به صورت درصدی معین انجام می‌شود. در صورت به هم خوردن درصدها و بیشتر شدن مصالح جانبی، ملات پوکه برای کف سازی سنگین می‌شود و مرغوبیت ندارد.

مقدار پوکه برای کف سازی و شیب بندی چه قدر باید باشد؟

محاسبه مقدار پوکه برای کف سازی به ارتفاع پوکه ریزی بستگی دارد.
محاسبه مقدار پوکه برای کف سازی ساختمان ، کار سختی نیست و فقط به یک سری تبدیل واحد نیاز دارد. به طور کلی، مقدار پوکه برای کف‌سازی به ارتفاع شیب بستگی دارد. یعنی باید بدانید که تا چه ارتفاعی پوکه ریزی انجام می‌شود. ارتفاع شیب بندی معمولا در حدود 5 تا 20 سانتی‌متر است. بنابراین با توجه به این ارتفاع، مقدار پوکه برای کف سازی محاسبه می‌شود.
به عنوان مثال اگر یک واحد 100 متری را در نظر بگیرید که کف سازی ساختمان با پوکه برای  آن 10 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد، ابتدا باید 10 سانتی‌متر را به متر تبدیل کرده و در مساحت کل ضرب نمایید:
100*1.0 = 10 متر (بنابراین به 10 متر پوکه نیاز هست).

عمق پوکه‌ریزی برای انواع مختلف پوکه چقدر باید باشد؟

ضخامت یا عمق لایه پوکه ریزی با توجه به اندازه‌های متنوع پوکه معدنی متفاوت است. جزئیات بیشتر آن در جدول زیر آمده است.

نوع پوکه عمق
پوکه عدسی برای شیب بندی و کف سازی زیر 5 سانتی‌متر
پوکه نخودی برای شیب بندی و کف سازی تا 7 سانتی‌متر
پوکه بادامی برای شیب بندی و کف سازی بالای 10 سانتی‌متر

توجه: درصد شیب بندی بام‌های مسطح برای هدایت آب به سمت ناودان باید بین 1 تا 3 درصد باشد. اگر ساختمان در یک منطقه پر باران‌تر باشد شیب بام نیز باید به سمت 3 درصد میل کند. شیب بیشتر از 3 درصد اجرای کف سازی ساختمان با پوکه را با مشکل همراه می‌کند.

انواع کف‌سازی ساختمان با پوکه

کف سازی ساختمان با پوکه معدنی خشک، مخلوط پوکه معدنی و سیمان یا با استفاده از بتن سبک پوکه معدنی انجام می‌شود.

1. کف‌سازی ساختمان با پوکه معدنی خشک

در این روش بعد از کروم بندی قسمت‌های مختلف، پوکه معدنی را بین کروم‌ها می‌ریزند و آن را صاف و مرتب می‌کنند تا آماده ملات کشی شود. سپس ملاتی متشکل از آب و سیمان به ضخامت 2 تا 2.5 سانتی‌متر روی آن می‌کشند تا سفت و محکم شود. این روش به دلیل اینکه از پوکه معدنی خشک و بدون ملات استفاده می‌شود، اصلا پیشنهاد نمی‌شود. چراکه جابه‌جایی آن‌ها باعث ترک برداشتن کف، نشست و لقی موزاییک و سرامیک روی آن می‌شود.

2. کف سازی ساختمان با مخلوط پوکه معدنی و سیمان

این روش هم مانند روش قبل است. با این تفاوت که پوکه‌ها به صورت خشک لا به لای کروم ها رها نمی‌کنند. بعد از ریختن پوکه‌ها و صاف و متراکم کردن آن‌ها، روی پوکه ها مقداری مخلوط سیمان و آب می ریزند. این کار باعث شده که پوکه‌ها تا حدی به هم چسبندگی داشته باشند و مانند روش قبل مشکل زا نباشد. به این روش دوغاب دهی هم می‌گویند.

3. استفاده از بتن سبک پوکه معدنی

در این روش با استفاده از پوکه معدنی، نوعی بتن سبک درست می‌کنند که به آن بتن پوکه ای گفته می‌شود. بتن پوکه‌ای متشکل از نسبت‌های حجمی 1 – 4 – 8 است. 1 واحد سیمان، 4 واحد ماسه و 8 واحد پوکه معدنی که بعد از آماده سازی، آن را بین کروم بندی‌ها می‌ریزند و روی آن را صاف می‌کنند. سپس روی بتن پوکه‌ای، یک لایه سیمان نازک کشیده می‌شود تا صاف و آماده مراحل بعدی باشد.

کلام پایانی

مقدار پوکه مورد نیاز برای کف‌سازی و شیب‌بندی طبقات ساختمان، به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما می‌توانید با استفاده از این مقاله و بررسی وزن مخصوص پوکه معدنی به راحتی محاسبات را انجام داده و هزینه‌های تقریبی کف سازی ساختمان با پوکه را برآورد کنید. برای استعلام قیمت پوکه معدنی به سایت مراجعه یا با کارشناسان فروش تیم سیوان لند در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *