بررسی وزن مخصوص پوکه معدنی | تاثیر وزن پوکه در قیمت گذاری


قیمت پوکه معدنی

وزن مخصوص پوکه معدنی یک واحد اندازه‌گیری مشخص‌ است که بر مبنای آن تعیین قیمت می‌کنند. واحد اندازه‌گیری پوکه معدنی براساس 1مترمکعب محاسبه می‌شود. بدین معنی که هر یک متر مکعب پوکه معدنی چه وزنی دارد و این نشان دهنده وزن اصلی می‌باشد. در این مقاله با وزن مخصوص انواع پوکه آشنا خواهید شد.

وزن مخصوص پوکه معدنی

هر یک مترمکعب از انواع پوکه معدنی وزن مخصوصی دارد که برحسب آن قیمت گذاری می‌شود.
وزن مخصوص پوکه معدنی

وزن پوکه معدنی غالبا کم است، به صورتی که سنگ پوکه بر روی آب شناور می‌ماند، با این حال هر چه اندازه پوکه معدنی بزرگتر باشد وزن آن کمتر می‌شود.به این خاطر که میزان تخلخل در تکه‌هاى درشت سنگ مانند بادامى و گردویى، بسیار بیشتر از انواع تکه‌هاى ریز مثل پودرى و عدسى است. بنابراین سبک‌تر هستند. در صنعت ساختمان سازی همواره این دغدغه وجود دارد که وزن مرده‌ی ساختمان در نهایت، در حداقل وزن ممکن و در عین حال حداکثر مقاومت و دوام باشد و چنین چیزی با پوکه معدنی قطعا میسر می‌شود.
توجه: بهتر است بدانید هر چه عدد مربوط به وزن مخصوص پوکه معدنی پایین‌تر و کمتر باشد، نشان از مرغوبیت آن نوع پوکه مى‌باشد. پوکه‌هاى مربوط به شهرهاى قروه و همدان (اسکوریا) و پوکه سفید شهر بوستان آباد تبریز (پومیس)، نمونه‌هایى از بهترین انواع پوکه معدنى در کشور ایران هستند.

وزن مخصوص در مورد پوکه های معدنی به چه معناست؟

وزن مخصوص یعنی نسبت وزن یک ماده مخصوص نسبت به هر واحد حجم آن ماده است. واحد وزن مخصوص پوکه معدنی، گاما با نماد “Y” است. در ادامه با انواع پوکه و وزن مخصوص ان‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

وزن مخصوص پوکه های معدنی از 500 تا 1000 کیلوگرم متغییر است.
وزن مخصوص انواع پوکه

وزن مخصوص پوکه بادامی

پوکه بادامی که به پوکه گردویی نیز شهرت دارد دارای ابعاد 15 الی 30 میلی‌متر می‌باشد. از این پوکه در صنایع کشاورزی، زیرسازی جاده‌ها، ساخت تونل و ..اشاره کرد. وزن مخصوص این محصول در هر متر مکعب 500 الی 600 کیلوگرم می باشد.

وزن مخصوص پوکه نخودی

دارای ابعاد 5 الی 12 میلی‌متر می‌باشد. این پوکه بیشتر در صنایع کشاورزی، صنایع نساجی و شیب بندی کاربری دارد. وزن هر متر مکعب 600 الی 700 کیلوگرم می‌باشد.

وزن مخصوص پوکه عدسی

پوکه عدسی که به پوکه معدنی کله مورچه‌ای نیز شهرت دارد دارای ابعاد 5 الی 10 میلی‌متر می باشد. این پوکه بیشتر در صنایع ساختمانی کاربرد دارد. وزن هر متر مکعب این محصول نیز 500 الی 600 کیلوگرم می‌باشد.

وزن مخصوص پوکه فندقی

وزن مخصوص پوکه معدنی از نوع پوکه فندقی دارای ابعاد 10 الی 12 میلی‌متر می‌باشد. این پوکه در صنایع ساختمانی، محصولات بتنی و بلوک سبک و زیرسازی آسفالت کاربرد دارد. وزن هر متر مکعب این محصول نیز 500 الی 700 کیلوگرم می‌باشد.

وزن مخصوص پوکه ماسه ای

وزن مخصوص پوکه معدنی از نوع ماسه‌ای دارای ابعاد 1 الی 5 میلی‌متر می‌باشد. این پوکه بیشتر در صنایع ساختمانی و بتنی کاربرد دارد. وزن هر متر مکعب 900 الی 1000 کیلوگرم می‌باشد.

وزن مخصوص پوکه معدنی مخلوط

این نوع پوکه معدنی بیشتر برای ساخت تونل و برای پر کردن فضا مورد استفاده قرار می ‌گیرد. وزن مخصوص پوکه معدنی مخلوط در هر متر مکعب وزنی بین 600 الی 700 کیلو گرم در واحد اندازه‌گیری گفته ‌شده است.

وزن مخصوص پوکه صنعتی

پوکه صنعتی معمولا دارای سه وزن 510،320 و210 کیلوگرم در هر متر مکعب موجود است.
وزن مخصوص پوکه صنعتی

پوکه صنعتی یا همان پوکه لیکا از انبساط موادی چون خاک رس و در طی مراحل مختلف فرآوری می‌شود. پوکه صنعتی مانند پوکه معدنی از فوران آتشفشان‌ها تشکیل نمی‌شود و حاصل یک فرایند شیمیایی است اما با این حال از آنها نیز استفاده‌های زیادی می‌شود. در پوکه‌های صنعتی هر چه پوکه بزرگتر باشد وزن آن کمتر خواهد بود.

  • پوکه لیکا با ابعاد 1 الی 4 میلی‌متر دارای وزن مخصوص 510 کیلوگرم در هر متر مکعب می‌باشد.
  • پوکه لیکا با ابعاد 4 الی 10 میلی متر دارای وزن مخصوص 320 کیلوگرم در هر متر مکعب می باشد.
  • پوکه لیکا با ابعاد 10 الی 25 میلی متر دارای وزن مخصوص 250 کیلوگرم در هر متر مکعب می باشد.

کلام پایانی

وزن مخصوص پوکه‌هاى تولیدى شهرهاى گوناگون، عددى متفاوت را نشان می‌دهد. اما نکته جالب اینکه وزن مخصوص پوکه معدنی حتى در یک نوع خاص پوکه با کیفیت یکسان و از یک معدن و یک شهر نیز مى‌تواند متفاوت باشد! از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت پوکه معدنی وزن مخصوص آن‌هاست. شما می‌توانید برای استعلام قیمت با کارشناسان تیم فروش سیوان‌لند در تماس باشید یا با مراجعه به سایت و اینستاگرام ما با سایر محصولات و شیوه خرید آشنا شوید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *