کف سازی حیاط با سیمان چگونه انجام می‌شود؟ +سیمان کاری زمین‌های خشک و مرطوب


قیمت سیمان

کف سازی حیاط با سیمان، یکی از پراستفاده‌ترین روش‌های تسطیح و محوطه‌سازی است. به طور کلی کف سازی حیاط را می‌توان با استفاده از مصالح مختلفی انجام داد، اما مزایای متعدد سیمان باعث شده است که به عنوان یکی از بهترین مصالح همواره مورد توجه باشد. در این مقاله به طور اصولی در مورد روش‌های سیمان کاری کف حیاط در زمین‌های خشک و مرطوب توضیح خواهیم داد و به بررسی مزایا و معایب این کار می‌پردازیم.

شما می‌توانید سیمان مورد نیاز خود برای کفسازی را از سیوان لند خریداری کنید. برای خرید و مشاهده قیمت انواع سیمان از جمله قیمت سیمان تهران، قیمت سیمان آبیک، فارس، ساوه و …. به سیوان لند مراجعه کنید.

کف سازی حیاط با سیمان

برای کف سازی حیاط از مصالح متعددی مثل سیمان، واش بتن، موزائیک، چوب و یا ترکیبی از این مصالح می‌توان استفاده کرد. اما کف سازی حیاط با سیمان یکی از روش‌هایی بوده که همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این که سیمان کاری کف حیاط به بهترین شکل انجام شود و مقاومت و ماندگاری بالایی داشته باشد، باید به جنس خاک زمین و میزان رطوبت آن دقت کنید. روش کف سازی حیاط با سیمان در زمین‌های خشک و مرطوب با یکدیگر متفاوت بوده که در قسمت‌های بعد آن‌ها را به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

روش کف سازی حیاط با سیمان در زمین‌های خشک و مرطوب با یکدیگر متفاوت است
روش کف سازی حیاط با سیمان در زمین‌های خشک و مرطوب با یکدیگر متفاوت است

در برخی از محوطه‌ها و حیاط‌ها برای کف سازی از روش‌های غیراصولی استفاده می‌شود. در این روش‌ها، برای صاف کردن کف پیش از سیمان کاری، از خرده مصالح ساختمانی استفاده می‌کنند. کسانی که از این روش استفاده می‌کنند معمولا میزان رطوبت خاک را در نظر نمی‌گیرند و تنها به فکر تسطیح کف حیاط هستند. کف سازی حیاط با سیمان به این روش‌ دوامی نخواهد داشت و به سرعت خراب می‌شود.

کف سازی حیاط با سیمان در زمین‌های خشک

اولین قدم در کف سازی حیاط با سیمان، صاف کردن و متراکم کردن سطح مورد نظر است. از آن‌جا که در هنگام اجرای پروژه ساختمانی ماشین‌آلات سنگینی در سایت رفت و آمد دارند، خاک زمین در زیر چرخ این ماشین‌ها متراکم شده و دیگر نیاز به اقدام خاصی در این مورد وجود ندارد. مرحله‌ی بعد از صاف و متراکم کردن خاک، بتن ریزی است.
در کف سازی حیاط با سیمان، باید ابتدا یک لایه نازک بتن عیار 200 به ضخامت 10 سانتی‌متر بر روی کف حیاط بریزید؛ که به این لایه بتن، «بتن مگر» می‌گویند. برای این که کیفیت بتن ریزی شما افزایش پیدا کند، بعد از اجرا آن را ویبره بدهید. بعد از این که کار بتن مگر تمام شد، نوبت به سیمان کاری کف حیاط می‌رسد. برای این کار از یک لایه ملات ماسه سیمان استفاده کنید و آن را با تخته ماله یا ماشین‌آلات صاف کنید.

کف سازی حیاط با سیمان در زمین‌های نسبتا مرطوب

کف سازی حیاط با سیمان در زمین‌های مرطوب، به دلیل وجود رطوبت، با زمین‌های خشک کمی متفاوت است. برای این نوع زمین‌ها هم همانند سیمان کاری کف حیاط هایی که زمین خشک دارند، ابتدا باید زمین را متراکم کرد. مقدار تراکم خاک در زمین‌های مرطوب باید به 85 تا 90% برسد. که بعد از آن هم نوبت اجرای لایه عایق است.
قبل از این که بخواهیم روی زمین بتن مگر بریزیم، باید یک لایه از مصالح دیگر روی خاک اجرا کنیم تا از نفوذ رطوبت خاک به بتن و خرابی آن جلوگیری کند. برای این کار می‌توان از یک لایه قلوه سنگ درشت استفاده کرد. قطر لایه‌ی قلوه سنگ‌ها باید بیشتر از 25 سانتی‌متر باشد و برای پر کردن منافذ بین آن‌ها و صاف کردن سطحشان می‌توان از شن و ماسه استفاده کرد.

در کف سازی زمین‌های نسبتا مرطوب، ابتدا باید لایه‌ای سنگ روی زمین متراکم شده ریخت و بعد روی آن را بتن مگر کرد
در کف سازی زمین‌های نسبتا مرطوب، ابتدا باید لایه‌ای سنگ روی زمین متراکم شده ریخت و بعد روی آن را بتن مگر کرد

بعد از اجرای این لایه می‌توان بدون نگرانی از نفوذ رطوبت خاک به بتن، یک لایه 7 تا 10 سانتی‌متری بتن مگر روی آن اجرا کرد. که در زمین‌های مرطوب نیز مثل زمین‌های خشک، از بتن عیار 200 استفاده می‌شود. در مرحله‌ی آخر نیز روی این لایه را سیمان کاری می‌کنند. البته لازم به ذکر است که برخی از پیمانکاران برای مدیریت هزینه‌های پروژه از اجرای لایه سیمان بر روی بتن صرف نظر می‌کنند.

کف سازی حیاط با سیمان در زمین‌های با رطوبت بالا

برای کف سازی حیاط با سیمان در زمین‌هایی که میزان رطوبت آن‌ها بسیار بالا است، نمی‌توانیم تنها به اجرای یک لایه قلوه سنگ اکتفا کنیم. در چنین زمین‌هایی، برای سیمان کاری کف حیاط ابتدا سیمان عیار 300 تا 350 را با ماسه نرم مخلوط می‌کنیم تا سیمان لیسه‌ای به دست بیاید. سپس یک لایه‌ی 1 سانتی‌متری از سیمان لیسه‌ای را بر روی زمین اجرا می‌کنیم.

برای کف سازی زمین‌های با خاک بسیار مرطوب با سیمان، باید یک لایه سیمان لیسه‌ای، یک لایه قیرگونی و یک لایه ملات ماسه سیمانی اجرا کرد
برای کف سازی زمین‌های با خاک بسیار مرطوب با سیمان، باید یک لایه سیمان لیسه‌ای، یک لایه قیرگونی و یک لایه ملات ماسه سیمانی اجرا کرد

برای تقویت لایه‌ی عایق، در مرحله‌ی بعد روی لایه سیمان را قیر گونی می‌کنیم. سپس، روی لایه‌ی قیر گونی مجددا یک لایه ملات ماسه سیمان به ضخامت 1 سانتی‌متر و با سیمان عیار 350 اجرا می‌کنیم. در نهایت سه لایه برای عایق کاری کف حیاط انجام داده‌ایم، که به ترتیب سیمان لیسه‌ای، قیر گونی و ملات ماسه سیمانی هستند. در آخر می‌توان یک لایه سیمان دیگر هم انجام داد.

مزایای کف سازی حیاط با سیمان

کف سازی حیاط با سیمان مزایای متعددی دارد، که همین مزایا هم موجب محبوبیت این روش شده است. در میان این مزایا، شاید مقرون به صرفه بودن و سرعت بالای اجرای کار، دو مورد از مهم‌ترین فاکتورها باشند. به طور کلی مزایا سیمان کاری کف حیاط عبارت است از:

  •  هزینه مقرون به صرفه‌تر در مقایسه با سایر روش‌های کف سازی حیاط
  • سرعت بالای اجرا در مقیاس‌های بزرگ
  • مقاومت و ماندگاری بالا
  • در صورت اجرای اصولی سطح نهایی کار کاملا صاف و بدون درز و ترک خواهد بود
  • نگهداری و ترمیم ساده و سریع کف سازی حیاط با سیمان
  • جلوگیری از ورود و نفوذ حشرات با سیمان کاری کف حیاط
  • آماده سازی کف حیاط برای اجرای سایر متریال‌ها

معایب کف سازی حیاط با سیمان

علیرغم مزایایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، سیمان کاری کف حیاط می‌تواند دو عیب داشته باشد که به شرح زیر هستند:

  • سیمان کاری کف حیاط زیبایی آنچنانی ندارد
  • اگر از روش غیر اصولی، که در بالا هم به آن اشاره شد، استفاده شود، سیمان کاری کف حیاط ما ماندگاری آنچنانی نخواهد داشت.

مصالح مورد استفاده برای کف سازی حیاط با سیمان

مصالحی که برای ساخت ملات سیمان کاری کف حیاط مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

سیمان

اولین و اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده برای کف سازی حیاط، سیمان است. عیار سیمان مورد استفاده، با توجه به خشک یا مرطوب بودن سیمان باید 200 یا 350 باشد. پودر سیمان اگر خودش به تنهایی با آب مخلوط شود، به سرعت سفت خواهد شد. برای همین هم در ساخت ملات سیمانی، سیمان را ابتدا با ماسه ترکیب و سپس در آب مخلوط می‌کنند.

ماسه

برای ساخت تمامی ملات‌‌های سیمانی، باید از ماسه استفاده کرد. که با توجه به کاربرد ملات، دانه بندی ماسه تغییر می‌کند.

برای تهیه ملات سیمان برای کف، ماسه و سیمان را در ظرف پلاستیکی تمیزی با آب مخلوط کرد و هم بزنید تا ملات حاصل شود.

نتیجه‌گیری

سیمان کاری کف حیاط یکی از روش‌های کف سازی حیاط است. برای کف سازی حیاط با سیمان باید به خشک بودن یا مرطوب بودن خاک زمین دقت کنید و در هر مورد، ابتدا زیرسازی مناسب را انجام دهید و سپس به سیمان کاری بپردازید.

2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *